Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2009, 09:54   #21
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Tja, daarover zullen we het dan wel niet eens worden, vrees ik. Ik heb zelf ooit de omzet (en brutowinst) van de vennootschap waar ik afgevaardigd bestuurder was verviervoudigd in 5 jaar tijd, en ik kan u garanderen dat de aandeelhouders mij mijn wedde (die wel wat meer was dan 2600 oude franken per uur) dubbel en dik waard vonden. Meer zelfs: ik kreeg nog een aandeel in de winst. Van tewerkstelling waren we in de zelfde periode trouwens ook bijna verdrievoudigd.

Dat moet dan wel een heel grote firma geweest zijn die door uw toedoen:

- Meer dan 3.000.000 euro extra winst maakte (= 120.000.000 Belgische franken)
- 4 maal meer personeel kon aanwerven.
Oud 15 november 2009, 10:20   #22
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dat moet dan wel een heel grote firma geweest zijn die door uw toedoen:

- Meer dan 3.000.000 euro extra winst maakte (= 120.000.000 Belgische franken)
- 4 maal meer personeel kon aanwerven.
?!??
Omzet verviervoudigd. Van ca. 100 naar 400 miljoen BEF, destijds.
Oud 15 november 2009, 10:31   #23
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
?!??
Omzet verviervoudigd. Van ca. 100 naar 400 miljoen BEF, destijds.

Bij mijn weten is een omzet nog altijd geen winst.
Om deze omzet te realiseren moeten er
- extra materialen aangekocht worden
- moet er extra personeel aangeworven worden
- moeten er extra faciliteiten (werkplaats, gereedschap, ....) voorzien worden.
- moeten er extra belastingen betaald worden.

Als ik dus goed kan tellen, ging jij lopen met minimum 10% (want je had meer dan 24 miljoen per jaar en je kreeg ook nog aandelen) van de extra omzet.
Dit bedrijf moet dan waarschijnlijk geld maken van lucht of waren de aandeelhouders, de mensen die zorgen voor het geld, tevreden met een habbekrats van de extra inkomsten?
Oud 15 november 2009, 10:41   #24
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
300.000 euro per jaar, da's nog geen 12.000 euro per maand netto. Voor een CEO van een groot bedrijf is dat een belachelijk lage wedde. Ik ken persoonlijk diverse managers die maandelijks een veelvoud van dat bedrag voor hun bedrijf verdienen. Je spreekt dus niet met kennis van zaken, vrees ik..
net zomin als jij. de gemiddelde CEO van een groot bedrijf mag dan al een veelvoud daarvan verdienen, de gemiddelde afgevaardigde bestuurder van een doorsnee KMO zal daar nauwelijks of NIET aan komen.

verschil met onze HONDERDEN politici in AL die Parlementen en Regeringen is dat die CEO's over het algemeen competent zijn en dito resultaten kunnen voorleggen.

De doorsnee politicus zou als hij/zij de privé zou hebben gekozen ECHT niet tot de top geraakt zijn en zich tevreden moeten stellen met een loon van laten we zeggen 2500 € netto.
Denk jij werkelijk dat kiekens zoals een freya, Pascal de smet , verstrepen, de man , en zovele anderen erop zouden vooruitgaan in de privé ???
met véél geluk lager kader en de kous zou wel af zijn !!

Citaat:
Een groot bedrijf leiden is een immense verantwoordelijkheid en zo'n job wordt dan ook in verhouding betaald
correct, maar dat heeft dus NIETS met onze belachelijk talrijke en gemiddelde nitwit politicus te maken.

politici = voor het grootste gedeelte incompetenten , geldgraaiende zakkenvullers met lage carriere mogelijkheden in de privé, en hier en daar een zéér competente man of vrouw.
.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 10:55   #25
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Als ik dus goed kan tellen,...
Ik weet niet welke vreemdsoortige rekenmachine u gebruikt, maar met de mijne kom ik aan een loonkost van ca. 5 miljoen per jaar, geen 24. En natuurlijk is omzet geen bruto winst, maar als de omzet verviervoudigt en je houdt de kosten en afschrijvingen goed in de hand, dan kan de brutowinst zelfs méér dan verviervoudigen. Wat ook het geval was. U kunt dus blijkbaar niet goed tellen.
Oud 15 november 2009, 10:58   #26
Jukes
Parlementslid

Standaard

Roodhaar, lees AL mijn posts aub: ik stel net dat we de bende oelewappers die we nu als leiders hebben, collectief ontslag (wegens dringende reden, dus zonder opzegvergoeding) aanbieden en ze vervangen door een beperkt aantal competente managers, die we dan vorstelijk betalen zoals CEO's van grote ondernemingen.

Laatst gewijzigd door Jukes : 15 november 2009 om 10:59.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 11:09   #27
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet welke vreemdsoortige rekenmachine u gebruikt, maar met de mijne kom ik aan een loonkost van ca. 5 miljoen per jaar, geen 24. En natuurlijk is omzet geen bruto winst, maar als de omzet verviervoudigt en je houdt de kosten en afschrijvingen goed in de hand, dan kan de brutowinst zelfs méér dan verviervoudigen. Wat ook het geval was. U kunt dus blijkbaar niet goed tellen.
Op deze PC heb ik zelfs Excel, heel gemakkelijk om iets te berekenen.

Citaat:
Tja, daarover zullen we het dan wel niet eens worden, vrees ik. Ik heb zelf ooit de omzet (en brutowinst) van de vennootschap waar ik afgevaardigd bestuurder was verviervoudigd in 5 jaar tijd, en ik kan u garanderen dat de aandeelhouders mij mijn wedde (die wel wat meer was dan 2600 oude franken per uur) dubbel en dik waard vonden. Meer zelfs: ik kreeg nog een aandeel in de winst. Van tewerkstelling waren we in de zelfde periode trouwens ook bijna verdrievoudigd.
Meer dan 2600 belgische franken per uur is gelijk aan
2.600 x 24 x 365 (bij een schrikkeljaar is dat 366) = 22.776.000.
Daar u meer verdiende dan 2.600 frankskes per uur, heb ik dit bedrag voor het gemak afgerond naar 24.000.000 franken per jaar.

Citaat:
Bruto! Een loodgieter, een elektricien, een dakwerker, enz... verdienen een pak meer. En zij hebben niét de verantwoordelijkheid voor duizenden jobs, het voortbestaan van een onderneming e.d.
Topmanagers, die 24 op 24; 7 op 7 met hun werk leven, verdienen het een riante wedde te krijgen. 50.000 euro bruto per maand is dan niet overdreven.
Wie écht knoeit moet op staande voet kunnen worden ontslagen zonder vergoeding. Wat in de meeste gevallen ook gebeurt, conform de arbeidswetgeving.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 15 november 2009 om 11:10.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 11:26   #28
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Op deze PC heb ik zelfs Excel, heel gemakkelijk om iets te berekenen.
Zelfs in Excel moet je wel de correcte cijfers invoeren om er iets zinnigs uit te krijgen. Probeer eens met dit:

2600 x 7,5 (uren per werkdag) x 20 (werkdagen per maand, ik werkte de woensdagnamiddag nooit) X 13,6 (aantal loonkostmaanden) = 5,3 miljoen. In de praktijk was het wat minder, want ik betaalde mezelf geen vakantiegeld of dertiende maand, en had liever wat meer aandeel in de winst. Fiscaal veel interessanter.
Oud 15 november 2009, 12:11   #29
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs in Excel moet je wel de correcte cijfers invoeren om er iets zinnigs uit te krijgen. Probeer eens met dit:

2600 x 7,5 (uren per werkdag) x 20 (werkdagen per maand, ik werkte de woensdagnamiddag nooit) X 13,6 (aantal loonkostmaanden) = 5,3 miljoen. In de praktijk was het wat minder, want ik betaalde mezelf geen vakantiegeld of dertiende maand, en had liever wat meer aandeel in de winst. Fiscaal veel interessanter.

Hallo, wel eerlijk blijven hé.

Ik schreef:

Ik ken deze lonen ook. Ik blijf erbij dat niemand deze meerwaarde kan bieden, zelfs een bedrijfsleider niet.
Het ergst van al is dat, als deze CEO'S er een knoeiboel van gemaakt hebben, ze nog eens kunnen rekenen op een riante ontslagvergoeding.

300.000 euro is gelijk aan 1300 befkes per uur, dit 24 uur per dag, 7 dagen op 7, 365 dagen per jaar.

Waarop jij beweerde:

Dus ga ik ervan uit dat jij meer dan 2600 franken per uur en dit 7 dagen op 7 en 24 u op 24 u verdiende. Dit bevestig je nog

Bruto! Een loodgieter, een elektricien, een dakwerker, enz... verdienen een pak meer. En zij hebben niét de verantwoordelijkheid voor duizenden jobs, het voortbestaan van een onderneming e.d. Topmanagers, die 24 op 24; 7 op 7 met hun werk leven, verdienen het een riante wedde te krijgen. 50.000 euro bruto per maand is dan niet overdreven.
Wie écht knoeit moet op staande voet kunnen worden ontslagen zonder vergoeding. Wat in de meeste gevallen ook gebeurt, conform de arbeidswetgeving.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 15 november 2009 om 12:12.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 12:30   #30
born2bewild
Banneling

Standaard

schaak-mat
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 12:33   #31
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Ga maar "Mens erger je niet" spelen, of met je Lego, jij .
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 13:06   #32
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Hallo, wel eerlijk blijven hé.

Ik schreef:

Ik ken deze lonen ook. Ik blijf erbij dat niemand deze meerwaarde kan bieden, zelfs een bedrijfsleider niet.
Het ergst van al is dat, als deze CEO'S er een knoeiboel van gemaakt hebben, ze nog eens kunnen rekenen op een riante ontslagvergoeding.

300.000 euro is gelijk aan 1300 befkes per uur, dit 24 uur per dag, 7 dagen op 7, 365 dagen per jaar.

Waarop jij beweerde:

Dus ga ik ervan uit dat jij meer dan 2600 franken per uur en dit 7 dagen op 7 en 24 u op 24 u verdiende. Dit bevestig je nog

Bruto! Een loodgieter, een elektricien, een dakwerker, enz... verdienen een pak meer. En zij hebben niét de verantwoordelijkheid voor duizenden jobs, het voortbestaan van een onderneming e.d. Topmanagers, die 24 op 24; 7 op 7 met hun werk leven, verdienen het een riante wedde te krijgen. 50.000 euro bruto per maand is dan niet overdreven.
't Is niet omdat een bedrijfsleider 24 op 24, 7 op 7 met zijn werk leeft, dat de aandeelhouders zo gek zijn om hem ook al die tijd te betalen. Net daarom zijn de lonen van CEO's niet overdreven. Maar droom rustig verder.
Oud 15 november 2009, 13:18   #33
born2bewild
Banneling

Standaard

als de aandeelhouder er niet wil voor betalen zal het maar lucht zijn
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 14:32   #34
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
schaak-mat
Leren tellen, Born.
Oud 15 november 2009, 16:36   #35
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Is niet omdat een bedrijfsleider 24 op 24, 7 op 7 met zijn werk leeft, dat de aandeelhouders zo gek zijn om hem ook al die tijd te betalen. Net daarom zijn de lonen van CEO's niet overdreven. Maar droom rustig verder.

Ik droom niet.

Jouw stelling was dat CEO's te weinig verdienen. In eerste instantie heb ik uitgeteld dat 300.000 euro overeenkomt met 1300 fr per uur, zeven op zeven, 24 op 24, 365 dagen per jaar.
Hierop beweerde jij dat je meer dan het dubbele verdiende.
Oud 15 november 2009, 18:59   #36
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Bruto! Een loodgieter, een elektricien, een dakwerker, enz... verdienen een pak meer. En zij hebben niét de verantwoordelijkheid voor duizenden jobs, het voortbestaan van een onderneming e.d.
Topmanagers, die 24 op 24; 7 op 7 met hun werk leven, verdienen het een riante wedde te krijgen. 50.000 euro bruto per maand is dan niet overdreven.
loodgieters en electriciens of dakwerkers ???? alleeezz

Ministers betalen amper belastingen noch sociale bijdragen als een zelfstandige !!

Voeg daarbij de schandalige opstapvergoedingen... zie Happart en Louis Michel
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 23:34   #37
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

zouden we eens niet beter beginnen met al die ouw krokodillen de laan uit te sturen ??????????

ne werkmens moet op zijn 65 op pensioen maar nen onbekwame politieker mag zelfs als hij al j�*�*�*ren over datum is blijven zijn vette pree opstrijken en cumuleren dat het niet schoon is !

hoe zit dat feitelijk met ons politiekers, wie is de versheidsdatum van de 65 jaar al gepasseerd en moet dringend op pensioen gestuurd worden ?

SCHOUPPE ETIENNE geboren 1942 = 2 jaar over datum
BUSQUAIN PHILIPPE 1941 = 3 jaar
de DONNEA FRANCOIS 1941 = 3 jaar
LIPPENS LEOPOLD 1941 3
DEHAENE JEAN-LUC 1940 4
HANSENNE MICHEL 1940 4
MOUREAUXPHILIPPE 1939 5
d'OREYE DE LANTREMANGE ARNOLD 1938 6
TOBBACK LOUIS 1938 6
DECROO HERMAN 1937 7
MARTENS WILFRIED 1936 8
NOTHOMB CHARLES-FERDINAND 1936 8
VERMEIREN FRANCIS 1936 8
VAN HOOBROUCK FRANCOIS 1935 9
PLATTEAU STEFAAN 1934 10
CHABERT JOS 1933 11
EYSKENS MARC 1933 11

Laatst gewijzigd door ICE-MAN : 15 november 2009 om 23:39.
ICE-MAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 21:19   #38
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Die vergoedingen zijn belachelijk laag in vergelijking met topweddes in de privé. Geen wonder dat de gemiddelde parlementair of minister een knoeier is. Wat we dringend moeten doen is zorgen dat er maar 10 ministers en staatssecretarissen zijn, en die vorstelijk betalen op het niveau van CEO's in de privé.
Onderzoeken in bedrijven hebben uitgewezen dat diefstal en het sjoemelen veeleer recht evenredig is met de wedde van het personeelslid. Verhoudingsgewijs kunnen we aannemen dat er bij de poenpakkers met CEO-lonen evenveel knoeiers zitten als bij degenen met "belachelijk lage ministervergoedingen".

Het is niet omdat het loon van de Belgische politici de laatste tien jaren veel sterker gestegen is dan de gemiddelde inkomens, dat deze nu een beter niveau halen. We zouden eerder het omgekeerde kunnen vaststellen. Hogere politieke vergoedingen heeft alleen maar geknoei bevorderd zoals overloperij en koopwaar-politici, parlementairen zonder ruggegraat, parlementaire slaven van toppolitici of woordvoerders-voorzitter en dito parlementen, ...

De kwaliteit van onze politici is zeker niet recht evenredig met hun verdienste, eerder integendeel. Hoe hoger de voorgespiegelde wedde, hoe meer het geld belang speelt bij hun job en geen belang meer wordt gehecht aan het besteden van de schaarse belastingsgelden voor het algemeen belang.
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 21:34   #39
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard versheidsdatum

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht
zouden we eens niet beter beginnen met al die ouw krokodillen de laan uit te sturen ??????????

ne werkmens moet op zijn 65 op pensioen maar nen onbekwame politieker mag zelfs als hij al j�*�*�*ren over datum is blijven zijn vette pree opstrijken en cumuleren dat het niet schoon is !

hoe zit dat feitelijk met ons politiekers, wie is de versheidsdatum van de 65 jaar al gepasseerd en moet dringend op pensioen gestuurd worden ?
Even een andere klok...
De pensioenvoorwaarden voor een werkmens zijn strenger dan voor politici. Een werkmens moet in bepaalde gevallen 40 jaar gewerkt hebben, waarvan 25 jaar in dezelfde sector en met genoeg werkdagen op 17-jarige leeftijd om op brugpensioen te gaan. Een andere voorwaarde is dat hij werkloos is, al is dat meestal geen probleem want hij is veelal versleten en door de werkgever als last beschouwd. Zijn inkomen als brugpensioen is dan dat van een werklozen, vermeerderd met een bijdrage uit het speciale fonds van de sector.

De politici, die hier worden aangehaald als over hun versheidsdatum, hebben soms niet eens die 40 jaar arbeid bereikt en zijn zeker niet versleten van hun werk. Politici moeten trouwens niet eens 40 jaar beroepsarbeid presteren om van een pensioen te genieten, dat een veelvoud is van dat van de werkmens. De inbreng voor de Belgische economie zou ik nochtans voor de werkmens ook niet lager inschatten dan die van een politieker.
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 21:52   #40
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Bekijk bericht

De politici, die hier worden aangehaald als over hun versheidsdatum, hebben soms niet eens die 40 jaar arbeid bereikt en zijn zeker niet versleten van hun werk. Politici moeten trouwens niet eens 40 jaar beroepsarbeid presteren om van een pensioen te genieten, dat een veelvoud is van dat van de werkmens. De inbreng voor de Belgische economie zou ik nochtans voor de werkmens ook niet lager inschatten dan die van een politieker.
100 procent gelijk, ne politieker kan niet versleten geraken aan het tempo dat ze hier in t'parlement uit hun floere zetels schieten.....

maar ik ben van t'principe "ouw peekes" horen in den home en niet aan t'stuur van een groot bedrijf zoals een land..... ge laat toch zeker gééne pee van 90 jaar uw klein mannen met een buske naar school voeren, waarom zoude ze dan uw land laten vermasacreren !

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be