![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Svennies : 16 november 2009 om 00:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#622 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#623 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#624 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moet die link een voorbeeld van een 'vreselijk onware beschuldiging' voorstellen? 'Scherpe humor' is aan u ècht niet besteed, hé? Maar goed, als het u kan opluchten: U hoeft niet bang te zijn: u speelt absoluut geen enkele rol in wat dan ook dat ik denk, voel, droom, hoop, ... U bent hoogstens een doorgaans vervelende, helaas nooit ècht grappige mede-forummer, maar daar zijn er wel meer van. Zie, ik ben u nu al vergeten.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom salukes,aangezien ik niet zou willen dat U haar hélemaal in elkaar gaat slaan om Uw frustratie bot te kunnen vieren.... De groetjes nog vanuit mechelen van zowel mij als king,mijn mechelse herder die hier naast mijn stoel ligt te dromen om zijn tanden in een waals bot te mogen zetten..... ,als ik het hem eerst vraag natuurlijk,aangezien hij zonder een bevel van mij niet eens gaat reageren... Zo braaf is hij namelijk wél.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#626 |
Banneling
|
![]() http://www.taalthuis.com/joomla/content/view/55/187/
Voor wat het allerlaatste deel betreft, is het besluit van de Turk terecht. De Nederlanders gaan zeer slordig om met hun taal.Toen al. Laatst gewijzigd door system : 16 november 2009 om 10:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#627 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#628 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om even in deze "draad" verder te gaan. Een steeds maar terugkerend debat draaide fundamenteel rond de vraag of het feit dat het Algemeen Nederlands in Vlaanderen wordt gesproken met een eigen accent en met een aantal eigen woorden en uitdrukkingen (wat in taalkunde wordt aangeduid als "regionalismen"), voldoende is om die taal dan niet meer met de term "Nederlands" maar "Vlaams" te mogen definiëren. Ik ben daar altijd vierkant tegen geweest om diverse redenen.
De eerste reden is dat je dergelijk verschillen evenzeer aantreft in andere taalgebieden. Dikwijls is hier reeds het voorbeeld aangehaald van Oostenrijks Duits versus Duits Duits. Die verschillen zijn voor de Oostenrijkers geen reden om hun taal een andere benaming te geven dan "Deutsch". En daar hebben ze volledig gelijk in. Bij deze gelegenheid wil ik graag ook eens een voorbeeld geven uit een ander taalgebied, met name het Italiaans. Net zoals in het Nederlands taalgebied zijn er ook in het Italiaans veel dialecten en die worden, vooral in familiale kring nog steeds volop gebruikt. Maar, er is meer. Ook in het Italiaans taalgebied zijn er, voor wat ik het "Algemeen Italiaans" zou willen noemen, verschillen in lexicon die perfect vergelijkbaar zijn met hetgeen we in het Nederlands taalgebied aantreffen. Citaat:
En die verschillen kun je ook waarnemen in de literatuur. Wanneer je bijvoorbeeld werk van Luigi Pirandello leest, dan vind je daarin termen die je niet gauw zult tegenkomen in de romans van Giorgio Bassani. Pirandello was Siciliaan, Bassani was iemand uit het Noorden, namelijk Ferrara. Voor de Italianen is dat evenwel geen reden om op die varianten een andere benaming te kleven. Allemaal claimen ze dat hun taal "Italiano" is. De situatie in Italië is, vanuit een historisch standpunt bekeken ook wel enigszins vergelijkbaar met de situatie in De Nederlanden. Door interventie van buitenlandse mogendheden is het land ook eeuwenlang politiek versplinterd geweest. Eenmaal de 16e eeuw aangebroken waren het achtereenvolgens de Spanjaarden, de Oostenrijkers en de Fransen die er de lakens uitdeelden. Toen het land in 1861 uiteindelijk bijna helemaal verenigd werd (Rome pas in 1870) was de kennis van Algemeen Italiaans in verschillende regio's nagenoeg onbestaand. De tweede reden voor mijn verzet tegen het gebruik van de term "Vlaams" zal onderhand wel gekend zijn. En die reden is een overtuiging die ik deel met heel wat forumgenoten. Met name dat de benaming "Vlaams" door de Belgicisten doelbewust wordt misbruikt. Het vormt een ontkenning van de taaleenheid met Nederland en is dus één van de instrumenten om in de geesten de scheiding van de Nederlanden te bestendigen. Ik zou dit graag beëindigen met een praktisch vraagje aan mijn forumgenoten. Hoe kan ik een afbeelding in een boodschap incorporeren? Ik had met name graag een kaartje van Italië met de dialectgroepen ingevoegd, maar dat lukt mij niet. Hoe doen jullie dat?
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 21 november 2009 om 13:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#629 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 21 november 2009 om 13:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dank u wel, beste Hollander. Jammer genoeg lukt het mij nog niet.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 21 november 2009 om 14:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#631 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#632 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Dit is dus het kaartje van de Italiaanse dialectgroepen die ik in een vorige boodschap (vergeefs) poogde in te voegen. Ondertussen is Hollander zo vriendelijk geweest mij daarin wegwijs te maken.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 21 november 2009 om 16:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#633 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
___ ___ Laatst gewijzigd door system : 21 november 2009 om 16:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#634 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toscano is op zichzelf reeds een groep, net zoals die van de lingua Veneta. Dat geldt nog meer voor de groep die wordt aangeduid als Galloitalico. De verzameling dialecten die we de collectieve naam "Vlaams" geven behoren tot diverse groepen zoals Vlaams (historisch dan), Brabants, Limburgs. Maar wat ik heb willen duidelijk maken is het feit dat de Vlaamse situatie op taalvlak niet alleen gelijkenissen vertoont met de situatie in het Duits taalgebied, maar al evenzeer met die in Italië. Het formeel Italiaans wordt met een ander accent en gekruid met regionaal lexicon gesproken. Maar geen enkele Italiaan zal het in zijn hoofd halen om te stellen dat hij/zij iets anders spreekt dan "italiano". En dat is al evenzeer zo in het Nederlands taalgebied. Bijgevolg is het formele Nederlands dat door de Vlamingen wordt gesproken géén andere taal. Daarop dan de term "Vlaams" kleven is volstrekt misplaatst.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 21 november 2009 om 17:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#635 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
___ ___ Laatst gewijzigd door system : 21 november 2009 om 17:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#636 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 21 november 2009 om 18:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#637 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door De Waal : 21 november 2009 om 18:19. |
|
![]() |
![]() |