Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2009, 00:17   #621
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
waregems onderwijs mijn besten, en dat slimste dat zou ik toch nie met u willen ruilen
aan gezien dat uwen hond baas is over u............ ik heb vreselijk mijn twijfels over uw capaciteiten ...
U twijfelt nog over de mijne,Ik heb hélemaal géén twijfels meer wat de uwe betreffen....

Laatst gewijzigd door Svennies : 16 november 2009 om 00:17.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 00:21   #622
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
een goe striepe aftrekkn, gij moet daar nu al stilletjes tegen kunnen.
of gaje een broekschijterke blijven, en vanachter uw klavier een bitse onzin uikramen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Geachte heer De Waal,

ik heb hier op het forum kunnen lezen dat u ergens tussen de 50 en de 60 jaar oud bent.

Het zou u sieren mochten uw grijze haren - waar ik in principe wel respect voor wil hebben - u ook een beetje wijsheid hebben bijgebracht.

Het spijt mij u te moeten meedelen dat ik van dat laatste nog geen bewijzen heb mogen zien.

Groeten,

djimi

PS: over welke 'vreselijk onware beschuldigingen' had u het daarstraks? Heb IK u al van iets beschuldigd waar ik me voor dien te verontschuldigen? Zo ja, laat maar weten, dan kan ik u mijn excuses per aangetekend schrijven overmaken.
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1158
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 00:25   #623
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
U twijfelt nog over de mijne,Ik heb hélemaal géén twijfels meer wat de uwe betreffen....
zit, lig, staan, pakt hem, koest, toch allemaal moeilijk voor u hee.
Oud 16 november 2009, 00:41   #624
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Moet die link een voorbeeld van een 'vreselijk onware beschuldiging' voorstellen?

'Scherpe humor' is aan u ècht niet besteed, hé?

Maar goed, als het u kan opluchten:

U hoeft niet bang te zijn: u speelt absoluut geen enkele rol in wat dan ook dat ik denk, voel, droom, hoop, ...

U bent hoogstens een doorgaans vervelende, helaas nooit ècht grappige mede-forummer, maar daar zijn er wel meer van.

Zie, ik ben u nu al vergeten.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 00:43   #625
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zit, lig, staan, pakt hem, koest, toch allemaal moeilijk voor u hee.
Sloppel schatteke, aan Uw opgefoktheid te zien gaat Uw madam géén goede avond tegemoet....

Daarom salukes,aangezien ik niet zou willen dat U haar hélemaal in elkaar gaat slaan om Uw frustratie bot te kunnen vieren....

De groetjes nog vanuit mechelen van zowel mij als king,mijn mechelse herder die hier naast mijn stoel ligt te dromen om zijn tanden in een waals bot te mogen zetten..... ,als ik het hem eerst vraag natuurlijk,aangezien hij zonder een bevel van mij niet eens gaat reageren...

Zo braaf is hij namelijk wél....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 10:16   #626
system
Banneling

Standaard

http://www.taalthuis.com/joomla/content/view/55/187/

Voor wat het allerlaatste deel betreft, is het besluit van de Turk terecht. De Nederlanders gaan zeer slordig om met hun taal.Toen al.

Laatst gewijzigd door system : 16 november 2009 om 10:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 10:35   #627
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Britten zouden zeggen "Hear hear!"
Wij zijn geen Britten.
Oud 21 november 2009, 13:14   #628
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Om even in deze "draad" verder te gaan. Een steeds maar terugkerend debat draaide fundamenteel rond de vraag of het feit dat het Algemeen Nederlands in Vlaanderen wordt gesproken met een eigen accent en met een aantal eigen woorden en uitdrukkingen (wat in taalkunde wordt aangeduid als "regionalismen"), voldoende is om die taal dan niet meer met de term "Nederlands" maar "Vlaams" te mogen definiëren. Ik ben daar altijd vierkant tegen geweest om diverse redenen.
De eerste reden is dat je dergelijk verschillen evenzeer aantreft in andere taalgebieden. Dikwijls is hier reeds het voorbeeld aangehaald van Oostenrijks Duits versus Duits Duits. Die verschillen zijn voor de Oostenrijkers geen reden om hun taal een andere benaming te geven dan "Deutsch". En daar hebben ze volledig gelijk in.
Bij deze gelegenheid wil ik graag ook eens een voorbeeld geven uit een ander taalgebied, met name het Italiaans. Net zoals in het Nederlands taalgebied zijn er ook in het Italiaans veel dialecten en die worden, vooral in familiale kring nog steeds volop gebruikt.
Maar, er is meer. Ook in het Italiaans taalgebied zijn er, voor wat ik het "Algemeen Italiaans" zou willen noemen, verschillen in lexicon die perfect vergelijkbaar zijn met hetgeen we in het Nederlands taalgebied aantreffen.

Citaat:
Nederlands Noord-Italiaans Zuid-Italiaans

watermeloen anguria cocomero
kaas formaggio cacio
geroosterde kastanjes castagne arrostite caldarroste
peterselie prezzemolo,erborino petrosino
veters lacci stringhe, aghetti
Nogmaals, het gaat dus niet om dialect, maar om formeel Italiaans.

En die verschillen kun je ook waarnemen in de literatuur. Wanneer je bijvoorbeeld werk van Luigi Pirandello leest, dan vind je daarin termen die je niet gauw zult tegenkomen in de romans van Giorgio Bassani. Pirandello was Siciliaan, Bassani was iemand uit het Noorden, namelijk Ferrara.
Voor de Italianen is dat evenwel geen reden om op die varianten een andere benaming te kleven. Allemaal claimen ze dat hun taal "Italiano" is. De situatie in Italië is, vanuit een historisch standpunt bekeken ook wel enigszins vergelijkbaar met de situatie in De Nederlanden. Door interventie van buitenlandse mogendheden is het land ook eeuwenlang politiek versplinterd geweest. Eenmaal de 16e eeuw aangebroken waren het achtereenvolgens de Spanjaarden, de Oostenrijkers en de Fransen die er de lakens uitdeelden. Toen het land in 1861 uiteindelijk bijna helemaal verenigd werd (Rome pas in 1870) was de kennis van Algemeen Italiaans in verschillende regio's nagenoeg onbestaand.
De tweede reden voor mijn verzet tegen het gebruik van de term "Vlaams" zal onderhand wel gekend zijn. En die reden is een overtuiging die ik deel met heel wat forumgenoten. Met name dat de benaming "Vlaams" door de Belgicisten doelbewust wordt misbruikt. Het vormt een ontkenning van de taaleenheid met Nederland en is dus één van de instrumenten om in de geesten de scheiding van de Nederlanden te bestendigen.

Ik zou dit graag beëindigen met een praktisch vraagje aan mijn forumgenoten. Hoe kan ik een afbeelding in een boodschap incorporeren? Ik had met name graag een kaartje van Italië met de dialectgroepen ingevoegd, maar dat lukt mij niet. Hoe doen jullie dat?

Laatst gewijzigd door quercus : 21 november 2009 om 13:15.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 13:57   #629
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zou dit graag beëindigen met een praktisch vraagje aan mijn forumgenoten. Hoe kan ik een afbeelding in een boodschap incorporeren? Ik had met name graag een kaartje van Italië met de dialectgroepen ingevoegd, maar dat lukt mij niet. Hoe doen jullie dat?
je plaatst het webadres van het plaatje (in de regel beginnende met http://www.) tussen de termen [img] en [/img] (vergeet de haakjes niet)

Laatst gewijzigd door Hollander : 21 november 2009 om 13:57.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 14:03   #630
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dank u wel, beste Hollander. Jammer genoeg lukt het mij nog niet.

Laatst gewijzigd door quercus : 21 november 2009 om 14:11.
Oud 21 november 2009, 15:18   #631
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:

Dank u wel, beste Hollander. Jammer genoeg lukt het mij nog niet.
**
Oud 21 november 2009, 16:08   #632
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit is dus het kaartje van de Italiaanse dialectgroepen die ik in een vorige boodschap (vergeefs) poogde in te voegen. Ondertussen is Hollander zo vriendelijk geweest mij daarin wegwijs te maken.

Laatst gewijzigd door quercus : 21 november 2009 om 16:10.
Oud 21 november 2009, 16:40   #633
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Dit is dus het kaartje van de Italiaanse dialectgroepen die ik in een vorige boodschap (vergeefs) poogde in te voegen. Ondertussen is Hollander zo vriendelijk geweest mij daarin wegwijs te maken.
U zit volledig fout. U zou deze Italiaanse 'streektalen' zoals het Toscaans bijvoorbeeld, kunnen vergelijken met Limburgs, of het West Vlaams en dergelijke. Dan klopt het. Maar indien u de status van het Vlaams gelijk stelt met het Venetiaans bijvoorbeeld, ja dan moet u dat ook doen met het Noord-Nederlands.

___ ___

Laatst gewijzigd door system : 21 november 2009 om 16:49.
Oud 21 november 2009, 17:28   #634
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
U zit volledig fout. U zou deze Italiaanse 'streektalen' zoals het Toscaans bijvoorbeeld, kunnen vergelijken met Limburgs, of het West Vlaams en dergelijke. Dan klopt het. Maar indien u de status van het Vlaams gelijk stelt met het Venetiaans bijvoorbeeld, ja dan moet u dat ook doen met het Noord-Nederlands.
System, ik ben geen paus, bijgevolg beschouw ik mijzelf niet als onfeilbaar. Maar vooraleer u mij op het vlak van Italiaans eronder wil praten, dan moet u wel van andere fronten thuiskomen. Die kaart is een kaart van dialectgroepen. Ik kan u ook een nog meer gedetaillerde kaart geven.
Toscano is op zichzelf reeds een groep, net zoals die van de lingua Veneta. Dat geldt nog meer voor de groep die wordt aangeduid als Galloitalico. De verzameling dialecten die we de collectieve naam "Vlaams" geven behoren tot diverse groepen zoals Vlaams (historisch dan), Brabants, Limburgs. Maar wat ik heb willen duidelijk maken is het feit dat de Vlaamse situatie op taalvlak niet alleen gelijkenissen vertoont met de situatie in het Duits taalgebied, maar al evenzeer met die in Italië. Het formeel Italiaans wordt met een ander accent en gekruid met regionaal lexicon gesproken. Maar geen enkele Italiaan zal het in zijn hoofd halen om te stellen dat hij/zij iets anders spreekt dan "italiano". En dat is al evenzeer zo in het Nederlands taalgebied. Bijgevolg is het formele Nederlands dat door de Vlamingen wordt gesproken géén andere taal. Daarop dan de term "Vlaams" kleven is volstrekt misplaatst.

Laatst gewijzigd door quercus : 21 november 2009 om 17:32.
Oud 21 november 2009, 17:32   #635
system
Banneling

Standaard

Citaat:
System, ik ben geen paus, bijgevolg beschouw ik mijzelf niet als onfeilbaar. Maar vooraleer u mij op het vlak van Italiaans eronder wil praten, dan moet wel van andere fronten thuiskomen. Die kaart is een kaart van dialectgroepen. Ik kan u ook een nog meer gedetaillerde kaart geven.
Toscano is op zichzelf reeds een groep, net zoals die van de lingua Veneta. Dat geldt nog meer voor de groep die wordt aangeduid als Galloitalico. De de verzameling dialecten die we de collectieve naam "Vlaams" geven behoren tot diverse groepen zoals Vlaams (historisch dan), Brabants, Limburgs. Maar wat ik heb willen duidelijk maken is het feit dat de Vlaamse situatie op taalvlak niet alleen gelijkenissen vertoont met de situatie in het Duits taalgebied, maar al evenzeer met die in Italië. Het formeel Italiaans wordt met een ander accent en gekruid met regionaal lexicon gesproken. Maar geen enkele Italiaan zal het in zijn hoofd halen om te stellen dat hij/zij iets anders spreekt dan "italiano". En dat is al evenzeer zo in het Nederlands taalgebied. Bijgevolg is het formele Nederlands dat door de Vlamingen wordt gesproken géén andere taal. Daarop dan de term "Vlaams" kleven is volstrekt misplaatst.
Vervang dan het woord 'Vlaams' door 'Zuid-Nederlands'. What's in a name. U schijnt blijkbaar niet te beseffen dat wij in Vlaanderen wonen. En onze taal is Vlaams (Zelfs de Nederlanders noemen het 'Vlaams' of 'Belgisch Nederlands' (sic)). En Vlaams is Nederlands natuurlijk. Zuid-Nederlands wel te verstaan.

___ ___

Laatst gewijzigd door system : 21 november 2009 om 17:33.
Oud 21 november 2009, 18:04   #636
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vervang dan het woord 'Vlaams' door 'Zuid-Nederlands'. What's in a name. U schijnt blijkbaar niet te beseffen dat wij in Vlaanderen wonen. En onze taal is Vlaams (Zelfs de Nederlanders noemen het 'Vlaams' of 'Belgisch Nederlands' (sic)). En Vlaams is Nederlands natuurlijk. Zuid-Nederlands wel te verstaan.
Er is geen enkele reden waarom het bij ons per se anders zou moeten dan in andere taalgebieden. De formele naam van onze taal is dus niet "Zuid-Nederlands" of "Noord-Nederlands", maar Nederlands. Punt. Dat is overigens ook de wettelijke omschrijving. "Vlaams" is al helemaal verwerpelijk, want dat is de verzamelnaam voor dialecten. De specificaties Zuid- of Noord- zijn enkel van nut in een verklarend woordenboek wanneer men wil aangeven dat een bepaalde term tot een regionaal lexicon moet gerekend worden. Oostenrijkers duiden hun taal ook niet aan met "Süd-Deutsch" en mensen uit Calabria spreken al evenmin over "italiano meridionale". Maar het is reeds lang duidelijk dat u allergisch bent voor alles waarmee wij met Nederland een eenheid zouden vormen. Dus ook de taal.

Laatst gewijzigd door quercus : 21 november 2009 om 18:05.
Oud 21 november 2009, 18:12   #637
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

___ ___
ik geloof dat er hier vlamingen zijn die als ze het woord hollander (nederlander) horen of lezen, klaarkomen terwijl ze aan de pc zitten.

Laatst gewijzigd door De Waal : 21 november 2009 om 18:19.
Oud 21 november 2009, 18:21   #638
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele reden waarom het bij ons per se anders zou moeten dan in andere taalgebieden. De formele naam van onze taal is dus niet "Zuid-Nederlands" of "Noord-Nederlands", maar Nederlands. Punt. Dat is overigens ook de wettelijke omschrijving. "Vlaams" is al helemaal verwerpelijk, want dat is de verzamelnaam voor dialecten. De specificaties Zuid- of Noord- zijn enkel van nut in een verklarend woordenboek wanneer men wil aangeven dat een bepaalde term tot een regionaal lexicon moet gerekend worden. Oostenrijkers duiden hun taal ook niet aan met "Süd-Deutsch" en mensen uit Calabria spreken al evenmin over "italiano meridionale". Maar het is reeds lang duidelijk dat u allergisch bent voor alles waarmee wij met Nederland een eenheid zouden vormen. Dus ook de taal.
Luister, wij blijven in een cirkel draaien. U hebt uw punt gemaakt, ik het mijne. Ik ben niet van plan u over te halen tot mijn standpunt indien u dat niet inziet. En vice versa zal het wel hetzelfde verhaal zijn. Laat ons deze discussie sluiten. Ik blijf nochtans bij mijn mening dat onze taal wel degelijk een ander Nederlands is dan dat van onze Noorderburen en dat we onze manier van spreken gerust mogen omschrijven als 'Vlaams'. Met dien verstande natuurlijk, dat ons 'Vlaams' 'vaneiges' Nederlands is.

___ ___

Laatst gewijzigd door system : 21 november 2009 om 18:21.
Oud 21 november 2009, 18:25   #639
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal
ik geloof dat er hier vlamingen zijn die als ze het woord hollander (nederlander) horen of lezen, klaarkomen terwijl ze aan de pc zitten.
O ja? En waarvan komen jullie, Walen, klaar? Wanneer jullie Di Rupo, Maingain of Milquet op TV zien verschijnen?
Oud 21 november 2009, 18:29   #640
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Luister, wij blijven in een cirkel draaien. U hebt uw punt gemaakt, ik het mijne. Ik ben niet van plan u over te halen tot mijn standpunt indien u dat niet inziet. En vice versa zal het wel hetzelfde verhaal zijn. Laat ons deze discussie sluiten. Ik blijf nochtans bij mijn mening dat onze taal wel degelijk een ander Nederlands is dan dat van onze Noorderburen en dat we onze manier van spreken gerust mogen omschrijven als 'Vlaams'. Met dien verstande natuurlijk, dat ons 'Vlaams' 'vaneiges' Nederlands is.
Het werd tijd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be