Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2009, 17:08   #4041
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
World on course for catastrophic 6° rise

door Science editor Steve Connor en Michael McCarthy

Spijtig dat men poogt Kopenhagen te boycotten. Kortzichtig en onverantwoordelijk is dat.
Dat komt ervan als wetenschappers van de opwarmsecte aan leugens te goed verdienen.
Oud 24 november 2009, 17:26   #4042
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Dat komt ervan als wetenschappers van de opwarmsecte aan leugens te goed verdienen.
maar 6°

allee...doe er nog twee bij!

Laatst gewijzigd door kelt : 24 november 2009 om 17:29.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 17:32   #4043
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Zeestroming in Noordpoolzee dreigt stil te vallen:

http://knack.rnews.be/nieuws/wetensc...icle42852.html
ja....en het is in de geschiedenis van de Aarde al vele malen gebeurd,en het was een catastrofe.

Het was mogelijk erg voor de AlGorosaurus,later voor de AlGorobizon en het zou beslist erg zijn voor de Homo Sapiens AlGoriensis

toeme toch,zoiets houden wij mensjes niet tegen met ons gekrassel
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 17:41   #4044
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Ok, laat ons stellen dat de aarde niet opwarmt.
Hoe komt het dan dat de polen smelten? Mss staat het antwoord wel verborgen in dit draadje, maar ik volg de draad al even niet meer.
Toch cerieus... Ik geloof wel in de opwarming. Maar ik geloof nog meer dat de zon in een interessante overganfase zit.
De zon flipt haar polen zowiezo iedere 11(?) jaar. Ik kan verkeerd zijn.
Maar kdenk dat ze nu wel iet speciaal ga doen
En waarom denk ik dat? Omdat het al millennia eerder voorspeld is.
En alles wat datgene voorspelt heeft, is uitgekomen. ALLES.

Ik ben eigenlijk blij in deze motherfuck te zitten, we zitten in een fascinerend tijdperk.
Oud 24 november 2009, 18:09   #4045
FerdiEgb
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Heb je daarvoor een bron?
Berekening met Modtran (berekent hoeveel warmtestraling er door CO2 en extra waterdamp wordt tegengehouden).
http://geoflop.uchicago.edu/forecast...tran.orig.html

Je begint met 290 ppmv in te vullen en laat het programma berekenen hoeveel W/m2 er door de atmosfeer wordt doorgelaten als je van 70 km hoogte naar beneden zou kijken. Daarna hetzelfde voor 380 ppmv. Dat is een stuk minder. Om dat te compenseren moet je de grondtemperatuur verhogen met 0.35°C (fixed % voor waterdamp) tot 0.52°C (rel. humidity fixed). Dat moet dan de uitgaande stralingsenergie weer hetzelfde maken als met 290 ppmv. Dus weer gelijk met de inkomende zonne-energie.

Gezien de werkelijkheid voor waterdamp tussen de twee in zit, zal de temperatuurstijging ergens tussen beide waarden zitten. Dat alles zonder rekening te houden met verdere invloeden...
FerdiEgb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 18:14   #4046
willem1940NLD

Standaard

Als er een belangrijke zeestroming bij de polen stopt dan verwacht ik een versnelte ijstijd want minder beweging in water betekent: kouder.
Oud 24 november 2009, 18:59   #4047
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tiens, verwacht men dan iets van een viervoudiging van het pre-industriele CO2 gehalte tegen het einde van deze eeuw ? Ik dacht dat de consensus was (toegegeven, met redelijke foutmarge) dat men op ongeveer 3 graden per verdubbeling van CO2 kon rekenen (feedbacks inbegrepen).
Oud 24 november 2009, 19:18   #4048
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
World on course for catastrophic 6° rise

door Science editor Steve Connor en Michael McCarthy

Spijtig dat men poogt Kopenhagen te boycotten. Kortzichtig en onverantwoordelijk is dat.
Citaat:
This means that the most extreme scenario envisaged in the last report from the UN Intergovernmental Panel on Climate Change, published in 2007, is now the one for which society is set, according to the 31 researchers from seven countries involved in the Global Carbon Project.
Waren er geen 2500 die het tegenovergestelde beweren?

Citaat:
"The British Isles, indeed, might become one of the most desirable pieces of real estate on the planet. But, with a couple of billion people knocking on our door, things might quickly turn rather ugly."
Rare gasten, die Britten. Nog altijd denken dat ze het middelpunt van de aarde zijn. Ik denk er meer aan te beleggen in real-estate in Siberie en ALaska/Canada, als de opwarming zich voortzet.
Oud 24 november 2009, 20:24   #4049
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Typisch dat het in dit geval weer gaat om de universiteit van East Anglia. Die eerder gegevens kwijt was, zodat de bevindingen niet konden worden gereëvalueerd. En waar mails en info gehackt zijn, die niet een bepaald rooskleurig beeld schetsen van de wetenschappers daar.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 23:55   #4050
FerdiEgb
Schepen

Standaard

Citaat:
Typisch dat het in dit geval weer gaat om de universiteit van East Anglia. Die eerder gegevens kwijt was, zodat de bevindingen niet konden worden gereëvalueerd. En waar mails en info gehackt zijn, die niet een bepaald rooskleurig beeld schetsen van de wetenschappers daar.
Het klopt blijkbaar dat ze de basisgegevens van vóór 1980 (?) gewoon kwijt zijn. Ze hebben alleen nog het resultaat van het opschonen, maar hoe er opgeschoond is weten ze ook niet meer. Verder is de hele software waar de globale temperatuurtrend is op gebaseerd één grote puinhoop. Ene "Harry" heeft een poging gedaan om de software te fatsoeneren en te moderniseren, maar heeft uiteindelijk de moed opgegeven en maar wat geschreven met trial en error om tot hetzelfde resultaat als voorheen te komen. Ik heb echt compassie met die jongen... Geen wonder dat de CRU haar data en programma's niet will vrijgeven...

Zie het verhaal van Harry hier (de link naar de originele discussie werkt op dit ogenblik niet, overbelast?):
http://camirror.wordpress.com/2009/1...-read_me-file/

Laatst gewijzigd door FerdiEgb : 25 november 2009 om 00:02.
Oud 25 november 2009, 02:58   #4051
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FerdiEgb Bekijk bericht
Het klopt blijkbaar dat ze de basisgegevens van vóór 1980 (?) gewoon kwijt zijn. Ze hebben alleen nog het resultaat van het opschonen, maar hoe er opgeschoond is weten ze ook niet meer. Verder is de hele software waar de globale temperatuurtrend is op gebaseerd één grote puinhoop. Ene "Harry" heeft een poging gedaan om de software te fatsoeneren en te moderniseren, maar heeft uiteindelijk de moed opgegeven en maar wat geschreven met trial en error om tot hetzelfde resultaat als voorheen te komen. Ik heb echt compassie met die jongen... Geen wonder dat de CRU haar data en programma's niet will vrijgeven...

Zie het verhaal van Harry hier (de link naar de originele discussie werkt op dit ogenblik niet, overbelast?):
http://camirror.wordpress.com/2009/1...-read_me-file/
Ja, hoe jammer toch maar voor het moment "goed" uitkomend; zoiets als de filmrolletjes niet gek lang geleden, uit Joegoslavië

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/s...+filmrolletjes

Als die "onrechtmatig" verkregen berichten/mails op waarheid blijken te berusten dan geloof ik echt niets meer van die kant.
Oud 25 november 2009, 15:57   #4052
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beschouw me niet als een expert terzake, maar meen toch te merken dat er heel wat convergente data zijn die doen denken aan een door mensen veroorzaakte klimaatsverandering.

Ik woon vlak naast (sommige nu al verdwenen) gledjers die aan een zeer snel tempo aan het verdwijnen zijn (gledjers trouwens die hier sinds mensenheugenis van dit mileniaoude volk dat deze streken bewoond geweest zijn), zoals de grote meerderheid van de gledjers over heel de wereld. Het is zorgwekkend.

Vandaag: Greenpeace bij monde van Shailandra Yashwant beschuldigde Obama ervan de klimaatconferentie te willen boycotten. Deze beschuldiging werd geuit tijdens de blokkade van een papierfabriek in Sumatra om de aandacht te vestigen op het verband tussen deforestatie en klimaatsverandering. De door de mens veroorzaakte deforestatie is niets minder als spectaculair te noemen. Woestijnen hebben we gecreeerd waar er voorheen oerwoud was, droogte waar water was, hitte waar koelte was. Dit is niet het soort van mens dat de aarde een lange tijd zal bevolken. Een meer aardevriendelijke levenswijze dringt zich op, waar we samenleven met de natuur in plaats van haar te vernietigen langs de ene kant en haar in reservaatjes stoppen langs de andere kant als magere troost voor een amper bestaande lange termijn verantwoordelijkheidsgevoel.

P.S. Degenen die korte termijn voordelen menen te kunnen behalen door de klimaatsverandering te ontkennen zijn machtiger dan degenen die voordelen menen te kunnen halen door de klimaatsverandering te overdrijven.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 november 2009 om 16:23.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 16:51   #4053
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beschouw me niet als een expert terzake, maar meen toch te merken dat er heel wat convergente data zijn die doen denken aan een door mensen veroorzaakte klimaatsverandering.

Ik woon vlak naast (sommige nu al verdwenen) gledjers die aan een zeer snel tempo aan het verdwijnen zijn (gledjers trouwens die hier sinds mensenheugenis van dit mileniumoude volk dat deze streken bewoond geweest zijn), zoals de grote meerderheid van de gledjers over heel de wereld. Het is zorgwekkend.

Vandaag: Greenpeace bij monde van Shailandra Yashwant beschuldigde Obama ervan de klimaatconferentie te willen boycotten. Deze beschuldiging werd geuit tijdens de blokkade van een papierfabriek in Sumatra om de aandacht te vestigen op het verband tussen deforestatie en klimaatsverandering. De door de mens veroorzaakte deforestatie is niets minder als spectaculair te noemen. Woestijnen hebben we gecreeerd waar er voorheen oerwoud was, droogte waar water was, hitte waar koelte was. Dit is niet het soort van mens dat de aarde een lange tijd zal bevolken. Een meer aardevriendelijke levenswijze dringt zich op, waar we samenleven met de natuur in plaats van haar te vernietigen langs de enen kant en haar in reservaatjes stoppen langs de andere kant als magere troost voor een amper bestaande lange termijn verantwoordelijkheidsgevoel.

P.S. Degenen die korte termijn voordelen menen te kunnen behalen door de klimaatsverandering te ontkennen zijn machtiger dan degenen die voordelen menen te kunnen halen door de klimaatsverandering te overdrijven.
Ik geloof niet dat ik al iemand ben tegengekomen die klimaatsverandering ontkent. Waar ik wel heel grote twijfels over heb is dat ze door de mens veroorzaakt wordt en nog grotere dat ze hierdoor op hol zou kunnen slaan.

Ik ga akkoord dat er iets serieus aan de uitstoot van schadelijke stoffen drastisch moeten beperken, voor onze eigen gezondheid.

Dat de mens een rol speelt in het smelten van de gletsjers is wel waarschijnlijk, door neerslag van roet (in Groenland is roet gevonden op de gletsjers, afkomstig uit China). Maar de hoofdoorzaak is toch wel de opwarming.

Voor de rest ga ik wel met je akkoord wat betreft meer respect voor bossen enz. (ik hou van bossen) maar de ontbossing heeft IMO weinig met klimaatsverandering te zien daar het meeste van de CO2 door in de oceaan levende organismen wordt verwerkt tot O2.
Volgens mij is de enige oplossing een afname van de wereldbevolking door geboortebeperking en behalve de Chinezen is daar niemand voor te vinden. Maar daarvoor zullen nog heel wat heilige huisjes (vooral kerken en moskees) moeten sneuvelen voor dat bespreekbaar wordt.

Daar zouden ze conferenties over moeten houden ipv. de CO2 uitstoot.

Citaat:
Ik vrees het omgekeerde en dat daardoor de verkeerde maatregelen zullen genomen worden.
Oud 25 november 2009, 17:11   #4054
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Voor de rest ga ik wel met je akkoord wat betreft meer respect voor bossen enz. (ik hou van bossen) maar de ontbossing heeft IMO weinig met klimaatsverandering te zien daar het meeste van de CO2 door in de oceaan levende organismen wordt verwerkt tot O2.
De verdwijning van bossen en regenwouden hebben een nefaste invloed op het klimaat. De verandering van albedo en een veranderd landgebruik (regenwoud wordt akker wordt steppe) veranderen de hydrologische cyclus, verstoren dus de waterhuishouding (niet alleen lokaal-Kilimanjaro bvb-, ook regionaal-destructie amazone en zijn effect op de waterhuishouding tot in Texas, USA) en werken erosie in de hand.

En dan zwijg ik nog over het verlies aan biodiversiteit, en vernoem ik de invloed op de koolstofcyclus niet (en 20% noem ik niet weinig/minimaal).
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 18:54   #4055
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
De verdwijning van bossen en regenwouden hebben een nefaste invloed op het klimaat. De verandering van albedo en een veranderd landgebruik (regenwoud wordt akker wordt steppe) veranderen de hydrologische cyclus, verstoren dus de waterhuishouding (niet alleen lokaal-Kilimanjaro bvb-, ook regionaal-destructie amazone en zijn effect op de waterhuishouding tot in Texas, USA) en werken erosie in de hand.

En dan zwijg ik nog over het verlies aan biodiversiteit, en vernoem ik de invloed op de koolstofcyclus niet (en 20% noem ik niet weinig/minimaal).
Het doet zeker geen goed maar het is niet nodig van te dramatiseren.
ALs ik me niet vergis is 20% meer koolstofdioxide ongeveer 80 ppm meer in de atmosfeer, oftewel 0,008%.
Oud 25 november 2009, 20:56   #4056
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Er wordt nog altijd geen graan verbouwd in Groenland, geen druiven in Engeland.
Toen de Vikings landden in New Foundland, noemden ze het Vinland. "Vin" is het Noorse woord voor "wijn". Wijnland.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vinland
Oud 25 november 2009, 21:07   #4057
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Er wordt nog altijd geen graan verbouwd in Groenland, geen druiven in Engeland.
Toen de Vikings landden in New Foundland, noemden ze het Vinland. "Vin" is het Noorse woord voor "wijn". Wijnland.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vinland
Die pagina is er ook in het Nederlands:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vinland

Grappig: uitspraak is WIENLAND, tamelijk gelijkend op "wijnland" in verscheidene Nederlandse dialecten.

Tja, het zal nog even duren voordat de omstreeks toen ingezette koudegolf voldoende afneemt om de grote wijnwouden eindelijk te doen terugkeren; de enige manier voor ons om daaraan mee te helpen is: flink blijven stoken.

Oud 25 november 2009, 21:32   #4058
Voltian
Europees Commissaris

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vinland

Grappig: uitspraak is WIENLAND, tamelijk gelijkend op "wijnland" in verscheidene Nederlandse dialecten.

Tja, het zal nog even duren voordat de omstreeks toen ingezette koudegolf voldoende afneemt om de grote wijnwouden eindelijk te doen terugkeren; de enige manier voor ons om daaraan mee te helpen is: flink blijven stoken.

Waarom zou je dan CO2 in de grond steken?
Oud 25 november 2009, 22:04   #4059
FerdiEgb
Schepen

Standaard

Citaat:

Niet moeilijk dat vooral de kustdialecten (Zeeland, West-Vlaanderen) "Wien" gebruiken, de Noormannen hadden daar vaste voet aan wal tot in Normandië (en delen van Duitsland via de rivieren) toe. Als je in Noorwegen een fles witte wijn bestelt in het West-Vlaams, krijg je die ook netjes aangeboden...
Oud 25 november 2009, 22:27   #4060
FerdiEgb
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik woon vlak naast (sommige nu al verdwenen) gledjers die aan een zeer snel tempo aan het verdwijnen zijn (gledjers trouwens die hier sinds mensenheugenis van dit mileniaoude volk dat deze streken bewoond geweest zijn), zoals de grote meerderheid van de gledjers over heel de wereld. Het is zorgwekkend.
De meeste gletsjers werden kleiner (of verdwenen) en groter over de eeuwen. De Romeinse tijd en de Middeleeuwen waren gegarandeerd warmer in de Alpen dan de huidige warme periode. Sommige passen in de Alpen waren open voor de Romeinen (o.m. de Süstenpas), zijn nu nog steeds onder het ijs. Men vindt regelmatig historische overblijfselen van mensen, dieren en planten vanonder de terugtrekkende gletsjers...

Dat was allemaal lang voordat CO2 een "probleem" was...

Zie: http://www.trussel.com/prehist/news310.htm
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be