![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#681 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
__________________
Sedert "pissen""plassen" werd,wordt er meer "gezeikt". I keep my freedom ,guns and money.You can keep the change. Kapitalisme vs socialisme http://www.youtube.com/watch?v=lgh6w...eature=related |
|
|
|
|
|
#682 |
|
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
Het neoliberaaltje (Europees commissaris van handel De Gucht) wil de Europese economie vrij maken en meer globalisering.
De Chinezen zijn verheugd, ze kunnen in Europa nu hun producten aan dumping prijzen op de markt gooien zodat elk Belgisch bedrijf moet sluiten wegens te hoge lonen en sociale wetgeving. De Chinezen werken aan vijf Euro op de maand, daar moeten wij toch gemakkelijk kunnen tegen concurreren, vooral als we leren werken aan drie Euro op de maand, zo eenvoudig is dit. We moeten deze drie Euro omtoveren zodat we voor 2500 Euro kunnen consumeren. Dit is de beste levenswijze voor Europa en de kortste weg naar de ondergang, korte pijn, misschien niet slecht, een impuls voor een wezenlijke verandering! Het belastingsgeld moet de staat vooral in buitenlandse multinationals en banken pompen om zo de aandeelhouders zoet te houden, deze zijn tenslotte de eigenaars van de bedrijven en banken. Dit is echte economische kennis en de beste levenswijze voor de totale wereldbevolking. |
|
|
|
|
|
#683 |
|
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
Objectiviteit:
Verschoning betreffende de objectiviteit, het zou kunnen dat de Chinezen inmiddels aan 5,5 Euro per maand werken, excuses daarvoor. |
|
|
|
|
|
#684 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
Citaat:
http://www.integralworld.net/ |
|
|
|
|
|
|
#685 | ||||
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 6.070
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains |
||||
|
|
|
|
|
#686 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
Citaat:
Een machine heeft nu eenmaal geen gevoel, beseft niet eens dat het inmiddels zichzelf vervangen heeft waarbij men voorbij gaat aan de eigen doelstelling. Laatst gewijzigd door MIS : 29 november 2009 om 19:22. |
|
|
|
|
|
|
#687 | ||
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 6.070
|
Citaat:
Een finaal citaatje: Citaat:
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 29 november 2009 om 20:02. |
||
|
|
|
|
|
#688 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
Citaat:
Vervolgens gaan we maar wat nieuwe strekkingen en termen verzinnen waardoor we er nog minder van begrijpen. Gekkenwerk natuurlijk. |
|
|
|
|
|
|
#689 | ||
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 6.070
|
Citaat:
Rudolf Z. la Fournier (misschien ken je'm?) zei ooit, in dezeflde context: Citaat:
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains |
||
|
|
|
|
|
#690 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#691 |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 6.070
|
meer nog:
" The characteristic theme of von Junz’s[2] analysis of the subdialectic paradigm of consensus is not theory, as Derrida would have it, but neotheory. Baudrillard suggests the use of capitalist narrative to challenge class divisions. It could be said that the subject is contextualised into a textual narrative that includes reality as a paradox. “Society is elitist,” says Lacan; however, according to la Tournier[3] , it is not so much society that is elitist, but rather the collapse, and therefore the dialectic, of society. If Lacanist obscurity holds, we have to choose between capitalist narrative and postcapitalist cultural theory. Therefore, Debord uses the term ‘Lacanist obscurity’ to denote the failure, and subsequent paradigm, of neomaterial sexual identity. In the works of Gibson, a predominant concept is the distinction between figure and ground. The primary theme of the works of Gibson is a capitalist reality. But d’Erlette[4] suggests that we have to choose between capitalist narrative and posttextual discourse. “Language is fundamentally a legal fiction,” says Lacan; however, according to Finnis[5] , it is not so much language that is fundamentally a legal fiction, but rather the collapse, and some would say the absurdity, of language. The main theme of von Junz’s[6] essay on Lyotardist narrative is the difference between society and truth. However, if neosemantic discourse holds, we have to choose between Lacanist obscurity and the textual paradigm of narrative. " Het probleem zit dieper MIS.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains |
|
|
|
|
|
#692 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
Citaat:
Als tijd en ruimte elkaar wederkerig en relatief beïnvloeden, dan is er rekenkundig ook geen geldprobleem tenzij je hierin wil geloven en je aan hechten. Zoiets begrijpt men niet eens, wellicht te druk bezig met monopolyspelen. Dat ze het nu nog steeds niet doorhebben na een jaar lang monetair gezwets, een tragische grap. Wel een heel verwoestende voor mens en lichaam. |
|
|
|
|
|
|
#693 |
|
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
Vrije markt: de godin van vooruitgang.
§ De godin van vooruitgang, luxe, materialisme en consumentisme is in werkelijkheid een grote hoer die niet te verzadigen is. § Het hart van deze hoer is onze economie, een reusachtige machine, een pletwals die door niets of niemand nog gecontroleerd of bestuurd wordt. § Om de 50 �* 60 jaar is deze oude hoer ongesteld en brult om oorlog, geweld en racisme, het enige geneesmiddel tegen deze kwaal. § Drie keer was deze oude hoer al ongesteld, de laatste oorzaak van deze geloofskwaal is een virus, het Islam virus. § De beurs, de koorts thermometer van deze grote hoer is uit elkaar gespat. Deze hoer braakt niets anders uit dan: § Viezigheid, uitbuiting, werkloosheid, oorlog en racisme, dat wat ze de laatste 50 jaar heeft gevreten. § Haar bordeel, het oude westen is leeg, in paniek wil ze haar terrein vergroten en zet haar deur open voor het oosten. § Deze aderlating zal haar fataal zijn, de oude hoer zal uiteindelijk leegbloeden. Om van haar stress te bekomen kijkt deze oude hoer tussen haar schaamlippen (de belastingparadijzen): Ze ziet hoe de eigenaars van (multinationale en andere bedrijven, wapenfabrieken, drugsmaffia, petroleum giganten, topsporters, topmanagers, pop idolen, aandeelhouders, yuppies, industriëlen) m.a.w de eigenaars van de totale vrije markt economie verzuipen in extreme weelde en extreme rijkdom. De oude hoer sluit verlegen haar benen en noemt dit bankgeheim. |
|
|
|
|
|
#694 |
|
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
Futurosofie
Elke ideologie heeft extremen die de samenleving kunnen schaden, er zijn 3 fundamentele ideologieën op onze planeet, analyse: Libéralisme: Het individualisme staat centraal. § Economie: (Centrum rechts) vrije markt economie en staatseconomie in goede samenwerking, individualisme en collectivisme zijn middelen om onszelf te dienen, het zijn geen tegenstellingen, gevolg een evenwichtige ideologie. § Praktische omzet: Deze ideologie wordt in praktijk gebracht voornamelijk in coalitievorming met andere, gecombineerd met deels markteconomie en staatseconomie. Er is een combinatie met een degelijke democratie mogelijk. (vooral in West Europa is dit systeem gebruikelijk) § Extremen: Neoliberalisme, rechtsextremisme, de dominantie van het pure privaat economische denken: Het recht van de rijkste, slimste en sluwste, samen met privilegies en voorrechten die erfelijk worden overgedragen en zijn daardoor ondemocratisch, nieuwgeborenen hebben geen kans. § Voorbeelden zijn: néolibéralisme, libertariers, extreemindividualisme, marktfundamentalisme, het is een totalitair regime (dictatuur) § Praktische omzet: Dit extremisme is geen ideologie en wordt in praktijk gebracht voornamelijk door markteconomie en zeer weinig staatsinitiatief. Het principe is gebaseerd op de zelfregulerende privaateconomie en laat weinig of geen controle toe. § Er is geen combinatie met een degelijke democratie mogelijk. (vooral in de VS, Australië en Engeland is dit systeem gebruikelijk) Socialisme: Het collectivisme staat centraal. § Economie: (Centrum links) staatseconomie en vrije markt economie in goede samenwerking, collectivisme en individualisme zijn middelen om onszelf te dienen, het zijn geen tegenstellingen, gevolg een evenwichtige ideologie. § Praktische omzet: Deze ideologie wordt in praktijk gebracht voornamelijk in coalitievorming met andere, gecombineerd met deels markteconomie en staatseconomie. Er is een combinatie met een degelijke democratie mogelijk. (vooral in West Europa is dit systeem gebruikelijk) § Extremen: linksextremisme, de dominantie van het pure staatseconomische denken: communisme, extreem collectivisme, staatsfundamentalisme, het is een totalitair regime (dictatuur) § Praktische omzet: § Dit extremisme is geen ideologie en wordt in praktijk gebracht voornamelijk door staatseconomie en zeer weinig privaatinitiatief. Het principe is gebaseerd op de zelfregulerende staatseconomie en laat weinig of geen controle toe. § Er is geen combinatie met een degelijke democratie mogelijk. (in enkele landen in Oost Europa, Zuid Amerika, Azie is dit systeem gebruikelijk) Chinees + Russisch systeem: (geen ideologieën maar extremen) Het is een totalitair regime (dictatuur) § Extreem economie: (rechtsextremisme + linksextremisme) = (staatsfundamentalisme + marktfundamentalisme) § Deze twee dictatoriale extreme systemen kunnen het hier duidelijk zeer goed met elkaar vinden. § Het neoliberalisme, marktfundamentalisme, libertarisme en communisme heeft zeerzeker geen democratie nodig. Deze twee gedijen veel beter in een extremistische dictatuur, wat uiteraard logisch is. § Praktische omzet: § Dit extremisme is geen ideologie en wordt in praktijk gebracht voornamelijk door staatseconomie en privaatinitiatief en laat geen controle op de staatseconomie toe. § Het principe is gebaseerd op een staatseconomie en privaateconomie, er is enkel controle op de privaateconomie. § Er is geen combinatie met een degelijke democratie mogelijk. Religie ideologieën: De religie staat centraal. (Katholicisme, Boeddhisme, Islam of andere religies) § Economie: (Centrum rechts) vrije markt economie en staatseconomie in goede samenwerking, individualisme en collectivisme zijn middelen om onszelf te dienen, het zijn geen tegenstellingen, gevolg een evenwichtige ideologie. (Er is scheiding van religie en staat) § Praktische omzet: Deze religie ideologie wordt in praktijk gebracht voornamelijk in coalitievorming met andere gecombineerd met deels markteconomie en staatseconomie. Er is een combinatie met een degelijke democratie mogelijk. (vooral in Afrika Arabische staten en Azië is dit systeem gebruikelijk) § Extremen: rechtsextremisme, de dominantie van het pure religieuze denken: § religiefundamentalisme, (staatsfundamentalisme) of (marktfundamentalisme) (geen scheiding van religie en staat) het is een totalitair regime (dictatuur) § Er is geen combinatie met een degelijke democratie mogelijk. (vooral in Afrika enkele Arabische staten en Azië is dit systeem gebruikelijk) Er is een wetenschap die alle soorten van ideologieën achter zich laat en hun valse goden onttroont. (futurosofie) Het is een mensbeschouwing waarbij ieder mens en zijn totale samenleving centraal staat. Elke ideologie heeft extremen die de totale samenleving schaden. Wanneer een land in een hopeloze economische crisis belandt, dan kopen staatsfundamentalisten (Staats topfunctionarissen, generaals en koningen) wapens van wapenhandelaars (marktfundamentalisten) en banken (marktfundamentalisten) krijgen geld van staatsfundamentalisten. Deze wapens en zij die deze hanteren worden door religiefundamentalisten gewijd, klaar voor de strijd. Hier zien we duidelijk dat de ware duivel op onze planeet drie gezichten heeft en dat hij er een dubbele moraal op na houdt om het in religie termen te zeggen. Deze dubbelmoraal is gefundeerd op eigenbelang, machtswellust en egoïsme. In vredestijd zijn deze extremisten schijnbare vijanden, maar in werkelijkheid zijn ze dikke vrienden. Rivaliserende groepen verbroederen zich snel wanneer er een gemeenschappelijke vijand is, indien de gemeenschappelijke vijand de mondiale samenleving is, dan is het begrip democratie in gevaar. Welke ideologie ook, al wie de menselijke waarden misbruikt moeten we blijven bestrijden. Analyse en gevolgen van de huidige filosofieën en hun extremen: § Ethische en morele waarden. § Vrijheid. § De essentie van het leven § Verdere democratisering. § Oorlogstegenstanders. § Het einddoel is totaalautomatisering. § Extreem privaat rijkdom en armoede is taboe. § Ons milieu is geen vuilbak. § De maakbaarheid van de mens. § Individualisme en collectivisme zijn middelen om onszelf te dienen, het zijn geen tegenstellingen. § Natuurlijke ongelijkheid ruim genoeg. § De gulden middenweg. § Het vertrouwen in de medemens herwinnen. In de eerste plaats moeten we een samenleving creëren waar het niet nodig is om de mens te controleren. Wetten worden gemaakt door gebrek aan vertrouwen in de medemens. Preventief een samenleving creëren met meer vertrouwen in de medemens is belangrijk. Tot de nomenclatuur van een land behoren de geprivilegieerde klasse, maw. de economische en ambtelijke elite en de religie-elite, zij zijn de happy few, de bevoorrechte. 1. Neoliberalisme, libertariers en marktfundamentalisten verstoren het vertrouwen in de markt en in de samenleving, gevolg oorlog. 2. Extreme staatscollectivisten verstoren het vertrouwen in de staat en in de samenleving, gevolg oorlog. 3. Religiefundamentalisten verstoren het vertrouwen in de samenleving, gevolg oorlog. Vertrouwen en respect moet men verdienen, dit kan men niet zomaar krijgen, het vrijwillig toestaan van controle op vertrouwen en respect is wijsheid. Misbruik van vertrouwen is dat wat de intelligente mens verafschuwt, dit is een levensfilosofie die de intelligente mens kenmerkt. Door veelvuldig misbruik te maken van het vertouwen van de samenleving loopt men het risico dat er een overdreven controle organisme ontstaat dat enkel nog wantrouwen schept. 1. Een socialistische superstaat is “extreem links”, gevolg onderdrukking. 2. Een libertaire, neoliberale ontmantelde staat is “extreem rechts”, gevolg onderdrukking. 3. Religie fundamentalisme is “extreem rechts”, gevolg onderdrukking. De gulden middenweg: Een efficiënte staat en privaat economie, doelgericht en ten gunste van de totale samenleving. De tolerantie die toegestaan wordt in deze gulden middenweg houdt beperkingen in, hoe dan ook, dit om niet terug in extreem rechts of extreem links te hervallen. Als we het over deze dingen eens zijn in Europa, dan zijn we al een pak verder dan de VS momenteel. Het “collectivisme” heeft geen rode kleur en het “individualisme” heeft geen blauwe kleur, beide moeten ze onszelf “de mens” dienen. |
|
|
|
|
|
#695 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=znjEVqSmUSE |
|
|
|
|
|
|
#696 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#697 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
Citaat:
Die 'meltdown' heeft dus simpelweg te maken met het opgeven van een star egocentrisme dat uitsluiting induceert, en deze 'meltdown' zal opgaan in samenwerking waardoor economie beter zal begrepen worden. De economische crisis is dus geen crisis maar nu net het herstel ervan. En zie die zgn. economen nu staan gapen !!!!! Man toch, inmiddels zijn we in de 21 ste eeuw !!!!! |
|
|
|
|
|
|
#698 | ||
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 6.070
|
Citaat:
Vergeet het "gender-issue" niet MIS: Citaat:
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains |
||
|
|
|
|
|
#699 |
|
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
Mis,
Eerst en vooral moet ik u bewonderen dat u als vrouw uitkomt voor uw mening hier op dit forum, vooral wat betreft wereldeconomie, dat wil niet zeggen dat we permanent uw ego moeten flatteren omdat u een uitzondering bent. Ter zake, Voor we een economische analyse maken: § Eerst en vooral, wat komen we hier op deze planeet doen? § Wat is de essentie van het leven. § Iedere wereldburger heeft recht op een fatsoenlijk leven! § Dat is ons vertrek materiaal om alle verwarring te vermijden. De essentie en de zin van het leven: We hebben geleerd hoe het leven ontstaat, maar niet hoe te leven: Homosapiens wat niet meer betekent als: de denkende mens of de verstandige mens, het verschil tussen mens en dier is zijn denken en het overwinnen van zijn extreme instincten en driften. Dit kan enkel door de ontwikkeling van de neocortex, het bewust leren omspringen en het beheersen van instincten en driften is de ideale weg. Het bewustzijn verruimen, dit om de essentie van het leven te benaderen en daardoor een zinvoller en meer tevredenen leven te kunnen genieten. De neocortex-cerebri is het meest complexe deel van het brein, het onderscheid ons van andere zoogdieren en neemt 85% van de breinmassa in beslag, dit deel van het brein is in staat instincten te beheersen. Deze omgeving controleert talen, leren, geheugenopslag, rationeel denken, abstractie, fantasie, tradities, ethiek, normen, waarden, wetten, ongemanipuleerde informatie verhoogt het bewustzijn. Het belangrijkste doel van het leven is zich bezig te houden met een zinvol leven, dat is de kunst van het leven. De essentie of de zin van het leven, daar waar het allemaal om draait is eigelijk: De geschikte partner met voldoende wederzijdse liefde en respect, wonen, mobiliteit, kleding, energie, tijd maken voor een goede opvoeding van kind(eren), studies, sporten, reizen, even ontheemen, geestelijke ontplooiing, ontspanning, sociaal leven, tijd maken om goed en gezond te eten en drinken, kunst, cultuur, creativiteit, muziek, wellness, feesten, dansen, tijd besteden aan familie en vrienden, ethische en morele waarden respecteren. Geluk uit zich doormiddel van: Levensvreugde, vrolijkheid, vriendelijkheid, spontaniteit, tevredenheid, zorgeloosheid, ontspannen gevoel, vertrouwen, gezondheid, lachen, blijheid, genieten, respect, gezelligheid, gastvrijheid, fantasie en verbeelding, een vleugje humor, liefde en geliefd worden, tijd maken om goed en gezond te eten en drinken in goed gezelschap maakt gelukzalig. Samen met een ontspannen gevoel ontstaat het geluk en de beste ideeën, al deze samen is het geluksgevoel, het geluk bestaat uit al deze kleine stukjes. Dit is het werkelijke welzijn van de mens, de zin van het leven, dit is levenskwaliteit in zijn hoogste vorm, het leven is de moeite waard. De grootste tijd van het leven met deze dingen doorbrengen zorgt voor een menswaardig en tevreden bestaan. Veel mensen zijn blind voor de echte dingen die het leven aangenaam maken, en geloven in de vergankelijke materiele welvaart, reclame, overconsumptie en niet in welzijn, tevredenheid en geluk. Geluk optimaliseert de levenskwaliteit en maakt het leven aangenaam (geboren om te leven!) de mens moet in de eerste plaats leren leven en genieten en zijn vooroordelen overboord gooien. Al deze is een oefening tijdens welke het lichaam het gelukshormoon (endorfine) en het zelfbevestiginghormoon (serotonine) afscheidt. We produceren (oxytocine) en (vasopressine) hormonen wanneer we aandacht, liefde en warmte krijgen. Een prille relatie veroorzaakt hoge dosissen neutrofine het zogenaamde passie of kalverliefde hormoon, na gemiddeld twee jaar verdwijnt het hormoon neutrofine langzaam en maakt plaats voor oxytoxine het zogenaamde knuffel hormoon. Dopamine veroorzaakt seksuele opwinding, het hormoon prolaktine remt na de geslachtsdaad de werking van dopamine af en zorgt voor rust en een goed gevoel. Samen zorgen deze hormonen voor een beter immuunsysteem en voor een langer, gezonder en gelukkiger leven, het vertrekpunt voor geluk is een evenwichtig en objectief zelfbeeld. Om aan een relatief stabiel geluk tegemoet te komen heeft de mens bepaalde noden: Deze noden kunnen uiteraard door de samenleving in kaart gebracht worden. In de eerste plaats heeft de politiek (via de ideologie) tot doel de weg vrij te maken voor deze noden of behoeften. Deze behoeften worden ook wel eens welzijn en levensstandaard genoemd. Levenstandaard beperkt zich niet tot materiele verworvenheden, de zin van het leven is levenskwaliteit in zijn hoogste vorm, “het welzijn”. Uit onderzoek blijkt dat de factoren gezondheid, opleiding en welzijn in grote mate het geluk beïnvloeden, gezondheid is de belangrijkste factor. De manier waarop men overdreven materiele zaken wil inschakelen om dit doel te bereiken is eigenlijk ondergeschikt, het einddoel is “geluk” en is belangrijk. De mens duwt gemiddeld 50 jaar tegen de deur van het geluk, dan pas komt hij tot het besef dat deze deur langs binnen open gaat. In de kamer van het geluk hebben deze demonen geen toegang: status, geld, roem, leugens, bedrog, egoïsme, valsheid, huichelen, heimelijk, hebzucht, jaloezie, woede, wraak en eigenbelang. Focussen op kleine fouten zoals deze maken ongelukkig: provocatie, ruziën, wraakgevoelens, scheldpartijen, ruziën om geld of materiaal, ruziën om schoonheid en luxeproblemen. De debatteerkunst: zonder ruziën, met open geest van gedachten wisselen zonder vooroordelen, dit is nog steeds de enige mogelijkheid om conflicten op te lossen. Deze sociale aspecten bevorderen het geluk: familie, vrienden, liefde, een goede relatie, verstandigheid, wijsheid, rechtvaardigheid, zelfbeheersing, moed, hoop, respect, gulheid, gastvrijheid. De werkelijke waarde van een mens kan worden gevonden in de mate waarin hij bevrijding van zijn eigenbelang heeft bereikt. (A.E) Het geluk van het leven hangt in grote maten af van de kwaliteit en kwantiteit van je gedachten, de hersenen zijn flexibel en passen zich voortdurend aan, dit tot op een bepaalde ouderdom. Het ongelukkig zijn motiveert om gelukkig te worden, leren van andermans fouten sluit het maken van eigen fouten uit. Cultuur en kinderen zijn de wortel van ons bestaan en brengen ons dan weer korter bij de essentie van het leven, de glimlach van een kind doet je beseffen dat je leeft. De enige en enkele manier om onsterfelijk te kunnen zijn is door je kennis te delen en ze door te geven. Onze kinderen zijn het bewijs dat we bestaan, want ook mijn DNA zit in hen, het is zoals een vingerafdruk, uniek en authentiek. Onze kinderen kennis doorgeven, degelijk opvoeden en waarden doorgeven, dit vormt ondermeer de zin van ons bestaan. Reizen is een belangrijke factor om te ontspannen en te leren van andere culturen en mensen, wat ook goed voor uzelf is, reizen is als een boek, wie niet reist leest enkel één bladzijde. Voldoende en goede sociale contacten zijn de sleutel tot oud worden en bevorderen de immuniteit, op deze wijze zijn onze genen voorgeprogrammeerd, aldus wetenschappers die een grondige studie maakte over de plaatsen op onze planeet waar mensen het oudst worden. Individualisme gaat nogal eens dikwijls gepaard met eenzaamheid, wat tot één van de meest slepende ziekte van onze planeet wordt aanzien. Tijd is het meest kostbare in een mensenleven: Deze tijd ( ongeveer 27.000 dagen) moet men zo optimaal mogelijk gebruiken, tijd is dus de grootste luxe van een mensenleven. Tijd moet de mens gebruiken om te doen en laten wat men zelf wil, waar en wanneer men wil, dit met respect voor de medemens en voor de natuur, dit is echte vrijheid, de rest is valse vrijheid. Onbewuste kinderjaren, de jacht op geld en materiaal en de jaren boven de vijftig die ons fysisch langzaam aftakelen verminderen het optimale gebruik maken van deze tijd. De effectieve optimale dagen zijn dus minder, ongeveer (15.000 dagen), wij allen leven maar tijdelijk in deze éne wereld. We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, we worden oud omdat we stoppen met spelen. De grootste tragedie van een mensenleven: Deze is niet jong te sterven, maar de leeftijd van 80 jaar te bereiken zonder ooit echt geleefd te hebben. We moeten ons niet zo zeer met de dood bezighouden maar wel met een zinvol leven, dat is de kunst van het leven. Elke dag die voorbij gaat zonder zinvol te leven is een verloren dag, leven is genieten maar zeker niet enkel overleven. Beperkte materiele zaken verwerven is een noodzaak, maar deze zeker niet ten koste van een half mensenleven. Geluk is het gemeenschappelijk doel van de mensheid, het gemiddelde geluksgevoel is de laatste 50 jaar gedaald, meer mensen voelen zich ongelukkig, financies, inkomens en werkonzekerheid maakt mensen angstig, ongelukkig en depressief, te veel materiele waarden onderdrukken het geluk. Mensen die focussen op geld, status, roem en materiele waarden zijn statistisch gezien ongelukkiger en hebben meer fysieke en psychische gezondheidsproblemen. Het meest ongelukkig zijn mensen tussen de 25 en 50 jaar dit vooral door: leningen, bouwen, huur, voeding en energieprijzen, mobiliteitsproblemen, kinderen niet zelf kunnen opvoeden en carrière met stress enz. De godin van vooruitgang, luxe, materialisme en tijd is in werkelijkheid een grote hoer die niet te verzadigen is. Deze godin tracht ons zoveel mogelijk van de essentie van het leven af te houden, vb: Beoordeel je succes aan wat je moet opgeven om het te bereiken en wat je moet opgeven om het te behouden. Beoordeel materiele waarden in dienst van hun functie en niet enkel in dienst van hun schoonheid. Schoonheid ontstaat meestal door de zuivering van overtolligheden. In de laatste pyjama die men in het leven draagt zijn geen zakken. Werken om te leven of leven om te werken? Volgens de calvinistische principes (jaren 1500) is leven om te werken “het voorbeeld” van de ideale samenleving, de niet werkende schamen zich. In 1500 leefde de mens in een manuele samenleving, nu 500 jaar later leven we in een geautomatiseerde samenleving. De Calvinistische doctrine was natuurlijk in het leven geroepen om een primitief tijdelijk maatschappelijk systeem draaiende te houden. Ons einddoel is een volledig geautomatiseerde economie, hier heeft de mens en zijn totale samenleving zijn hoogste doel bereikt, “zijn einddoel”. De totale samenleving kan zich volledig wijden aan de essentie van het leven zelf. Het uitbuiten van mens door mens gehoord hiermede tot het verleden. Werken of economie is een tijdelijk middel, een werktuig, het mag geen doel op zich zijn, het is een noodzakelijk middel in de tijdsperiode waarin we nu leven! Het is: “het einddoel” de volledig geautomatiseerde samenleving die de mens van hard labeur bevrijd, daardoor zelf zijn tijd kan indelen en doen en laten wat hij wil en daardoor echt vrij kan zijn. Laat ons duidelijk zijn, leven kan uiteraard niet enkel werken zijn, het is vooral “niet” de enige zaligmakende bezigheid. Ongecoördineerd werken en ongecoördineerde consumptie veroorzaken verloren generaties die de zin van het leven gemist hebben. Werken doet men in de eerste plaats voor zijn bestaan: Primaire behoeften: (de noodzaak) Wonen, voeding, mobiliteit, kleding, energie, tijd maken voor goede opvoeding van kinderen, studies, ethische en morele waarden respecteren enz. Secundaire behoeften: (de zin van het leven) Sporten, reizen, even ontheemen, geestelijke ontplooiing, ontspanning, sociaal leven, kunst, cultuur, creativiteit, muziek, wellness, feesten, dansen, tijd besteden aan familie en vrienden, enz. Tertiaire behoeften: (voorzorg) Voorzorg voor: werkloosheid, werkonbekwaamheid, ziekte, handicap, invaliditeit, ongeval, pensioen, kindergeld, laatste vangnet OCMW en de (Federatie van Voedselbanken tegen verspilling) |
|
|
|
|
|
#700 |
|
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
|
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...0_beurzen_rood
"Intussen heeft een topman van de regering in Dubai bekendgemaakt dat de overheid niet garant staat voor de schulden van Dubai World, nochtans een overheidsfonds. Volgens de topman dragen de banken die grote leningen hebben verstrekt aan Dubai World een groot deel van de verantwoordelijkheid en niet de staat." Dat ziet er niet al te best uit. |
|
|
|