Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2009, 22:03   #21
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Voorpost is nu mensen aan het rekruteren om Nederlandse les te geven in het Vlaams Huis te Rijsel. Zover ik hoor, zouden er momenteel minstens twee leerkrachten gevonden zijn.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 23:15   #22
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Voorpost is nu mensen aan het rekruteren om Nederlandse les te geven in het Vlaams Huis te Rijsel. Zover ik hoor, zouden er momenteel minstens twee leerkrachten gevonden zijn.
Schitterend initiatief.

Voorposters worden vaak als krapuul afgeschilderd, maar ik heb veel respect voor die mensen. Ze zetten zich met hart en ziel voor de zaak in.
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 23:44   #23
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Ruil !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Kunnen we de Walen niet ruilen met Frankrijk? Zij Wallonie, wij Frans-Vlaanderen?
Een schitterend idee !

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 08:30   #24
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Die kunnen beter ingezet worden om een aantal Vlaamse acteurs Nederlandse les te geven.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 09:31   #25
dot1x
Vreemdeling

dot1x's schermafbeelding

Standaard

Ollands is nergens voor nodig. Met Engels en dialect kom je de wereld rond. Lang voor ik naar de VS verhuisde sprak ik 90% van de tijd Engels en de rest van de tijd West Vlaams... nu 99.9% van de tijd Engels.. maar ik vloek nog steeds in't West Vlams. Vlamingen spreken niet de zelfde taal als Ollanders.. gelukkig maar. tijd dus om die taalunie af te schaffen en Vlaams in te voeren samen met Engels als officiele taal in VL... oh en ook tijd om die achterlyke deetee regels af te schaffen.. die hebben nog minder nut dan het plastieken vel rond nen bifiworst.

Laatst gewijzigd door dot1x : 3 december 2009 om 09:32.
dot1x is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 09:53   #26
Seb_FVL
Vreemdeling

Standaard

Ik zie niet het Engels, het Nederlands vervangen. In Frans-Vlaanderen, hebben het Frans-Vlaams en het Nederlands hun plaats, Zonder de ene, kan de andere niet overleven. De taalunie moet gewoon zich op het Nederlands concentreren en zich niet in onze zaken mengen.

Pas op! Het Vlaamse Huis van Rijsel is een extreem rechts organisatie!
Seb_FVL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 10:03   #27
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
Schitterend initiatief.

Voorposters worden vaak als krapuul afgeschilderd, maar ik heb veel respect voor die mensen. Ze zetten zich met hart en ziel voor de zaak in.
....maar het is en blijft krapuul,....die de Vlaamse zaak, zowel in binnen- als buitenland, meer kwaad dan goed doet,...
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 12:19   #28
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Limburgs, Sasksisch claimen het statuut van aparte streektalen - waarom zou het "Vlomsch" dit niet mogen ?

Intussen leert men in Noord-Frankrijk vlijtig Nederlands vanuit economische motieven
& zou het volgens mijn bescheiden mening nuttiger zijn om het Nederlands als
officële minderheidstaal in deze streek in te voeren. Indien de Vlomsch sprekers en de
franstalige nostalgici dit niet zien zitten, belet niets heen het been stijf te houden.
Op die manier is het Afrikaans ook ontstaan & om de versnippering van onze taal tegen te gaan is de taalunie opgericht.

Door het goede werk van de taalunie is onze taal één van de 20 belangrijkste talen ter wereld en lopen er in duitsland meer studenten rond die Nederlands leren dan dat er in Nederland studenten zijn die Duits leren !

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 12:24   #29
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Kunnen we de Walen niet ruilen met Frankrijk? Zij Wallonie, wij Frans-Vlaanderen?
Mais pourquoi?

Geen onzin vertellen, grote delen van Frans-Vlaanderen zijn feitelijk Frans-Wallonië. Als je hen erbij wilt, moet je ook Wallonië erbij willen en dan kan je ook geen nee zeggen tegen de Nederlanders.

Als je op een grenzeloze kaart uit het niets grenzen moest tekenen, zou je ofwel een Groot-Vlaams staatsverband (Vlaanderen met Noord-Brabant en Limburg) ofwel een Heel-Nederlands staatsverband tevoorschijn zien komen, met Luxemburg en heel Nord-Pas-de-Calais.

Uiteraard trek je geen grenzen vanuit het niets dus dit is maar spielerei, maar dan kan je even goed zeggen van een Waals-Frans-Vlaamse uitwisseling.
Oud 3 december 2009, 12:37   #30
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Mais pourquoi?

Geen onzin vertellen, grote delen van Frans-Vlaanderen zijn feitelijk Frans-Wallonië. Als je hen erbij wilt, moet je ook Wallonië erbij willen en dan kan je ook geen nee zeggen tegen de Nederlanders.

Als je op een grenzeloze kaart uit het niets grenzen moest tekenen, zou je ofwel een Groot-Vlaams staatsverband (Vlaanderen met Noord-Brabant en Limburg) ofwel een Heel-Nederlands staatsverband tevoorschijn zien komen, met Luxemburg en heel Nord-Pas-de-Calais.

Uiteraard trek je geen grenzen vanuit het niets dus dit is maar spielerei, maar dan kan je even goed zeggen van een Waals-Frans-Vlaamse uitwisseling.
Je neemt het allemaal wel heel ernstig.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 12:49   #31
Seb_FVL
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Limburgs, Sasksisch claimen het statuut van aparte streektalen - waarom zou het "Vlomsch" dit niet mogen ?

Intussen leert men in Noord-Frankrijk vlijtig Nederlands vanuit economische motieven
& zou het volgens mijn bescheiden mening nuttiger zijn om het Nederlands als
officële minderheidstaal in deze streek in te voeren. Indien de Vlomsch sprekers en de
franstalige nostalgici dit niet zien zitten, belet niets heen het been stijf te houden.
Op die manier is het Afrikaans ook ontstaan & om de versnippering van onze taal tegen te gaan is de taalunie opgericht.

Door het goede werk van de taalunie is onze taal één van de 20 belangrijkste talen ter wereld en lopen er in duitsland meer studenten rond die Nederlands leren dan dat er in Nederland studenten zijn die Duits leren !
Maar in Frans-Vlaanderen, doet de taalunie zijn werk niet goed. Alleen maar 2% van de leerlingen leren het Nederlands.
Oud 3 december 2009, 17:57   #32
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dot1x Bekijk bericht
Ollands is nergens voor nodig. Met Engels en dialect kom je de wereld rond. Lang voor ik naar de VS verhuisde sprak ik 90% van de tijd Engels en de rest van de tijd West Vlaams... nu 99.9% van de tijd Engels.. maar ik vloek nog steeds in't West Vlams. Vlamingen spreken niet de zelfde taal als Ollanders.. gelukkig maar. tijd dus om die taalunie af te schaffen en Vlaams in te voeren samen met Engels als officiele taal in VL... oh en ook tijd om die achterlyke deetee regels af te schaffen.. die hebben nog minder nut dan het plastieken vel rond nen bifiworst.
Ga uw patatten nog wat aanstampen en laat de belangrijke dingen aan de mensen met verstand over.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 18:04   #33
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De taalunie promoot in het buitenland het Nederlands & door de aard van de zaak is dat hoofdzakelijk als vreemde taal in hogescholen & universiteiten. Het promoten van dialect is een zaak van de franse politiek die liever dialectonderwijs ziet dan onderwijs van het AN, wat ik vanuit hun standpunt begrijp maar wat in EU verband eigenlijk "slecht nabuurschap " is.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 3 december 2009, 18:08   #34
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Dit is nu een mooi voorbeeld van opgedrongen nationaliteit op uw pasport en de nationaliteit die u in uw hart draagt.

Op 10 april 1677 was er een grote veldslag in Noorpene bij Kassel. Deze werd uitgevochten onder Koninklijke families die hun macht en rijkdom wilden versterken op het bloed van hun lijfeigenen

Na de slag van Noordpene werd een belangrijk deel van Vlaanderen ingelijfd bij Frankrijke. Het Vlaamse gedeelte Noorpene, Duinkerke, Hondscoote, witzand ( Wissant),…… werden de mensen na de ondertekening te Nijmegen plots een andere nationaliteit toegewezen. Zonder enige zeggingschap. Een andere taal werd hun opgedrongen.

Idem dito in 1830 toen de eerste koning van Belgiê voet zette in de Panne . Toen was reeds beslist dat Belgiê ééntallig Frans moest worden. Vanaf dan waren de Vlamingen in het defensieve gedrukt om hun eigen taal en cultuur te behouden. Een strijd die nog steeds defensief wordt gevoerd anno 2009 met de Franstalige taal kolonisatie ( cfr. BHV).

In Noord Frankrijk , niet tegenstaande 1677 reeds lang weg, voelt men nog steeds vanuit het hart de band met Vlaanderen. Het verplichte pasport opgedrongen door de machthebbers kan het hart niet doden.

Net zoals men in Vlaanderen zich meer en meer Vlaming voelt dan Belg. Opgedrongen nationaliteiten werken niet meer.

Kijk naar Scandinavië, die nu Finland en Zweden is geworden. Kijk naar de Balkan en het vroegere Joegoslavië. Kijk naar de splitsing van Tsjechië en Slowakije.
Het is een tendens dat Europa stilaan een staat wordt van volkeren verbonden met cultuur dan landen verbonden door “oorlogsbuit “ van koningen.

Ook België is die weg aan het opgaan. De opgedrongen nationaliteit na de val van Napoleon is aan het verwateren.

Er zijn andere tijden nu. Stel u voor dat Noord Frankrijk (Calais – Duinkerke) Vlaanderen ( Zeebrugge – Antwerpen) en Nederland ( Rotterdam) samen één blok vormen één strategie.
De kans op slagen is stukken groter of de opgedrongen samenwerking sinds 1830 met de Walen
Gevallen waar de mensen zelf een grens trokken om zich af te zonderen van hun familie van het dorp naast het hunne komen in de geschiedenis zeer zelden voor. Ook bv. de splitsing van Tsjechië en Slovakije was een zaak van politiekers niet van de inwoners van deze nu onafhankelijke deelstaten van de EU .... (en de EU zelf zou best ook eens een referendum kunnen gebruiken).

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 3 december 2009, 18:24   #35
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De taalunie promoot in het buitenland het Nederlands & door de aard van de zaak is dat hoofdzakelijk als vreemde taal in hogescholen & universiteiten. Het promoten van dialect is een zaak van de franse politiek die liever dialectonderwijs ziet dan onderwijs van het AN, wat ik vanuit hun standpunt begrijp maar wat in EU verband eigenlijk "slecht nabuurschap " is.
correct.

De Nederlandse dialecten (incl Afrikaans) zouden moeten convergeren in plaats van divergeren. Uiteraard moet er plaats zijn voor dialecten, maar een versterk AN komt ons allen ten goede. Als we tenminste niet willen dat we over 50 jaar een curiositeit willen zijn.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 18:32   #36
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gevallen waar de mensen zelf een grens trokken om zich af te zonderen van hun familie van het dorp naast het hunne komen in de geschiedenis zeer zelden voor. Ook bv. de splitsing van Tsjechië en Slovakije was een zaak van politiekers niet van de inwoners van deze nu onafhankelijke deelstaten van de EU .... (en de EU zelf zou best ook eens een referendum kunnen gebruiken).
Minstens ééntje, met de volgende vraagstelling:

"Geachte EU-burger,

Mevrouw, Meneer,

wilt u voortaan het Bindend Referendum Op Volksinitiatief als wettig en wettelijk politiek instrument geïmplementeerd zien, JA of NEEN?"

Er kan, ten behoeve van toekomstige historici en zo, een facultatieve open vraag aan worden toegevoegd:

"Zo ja, waarom?
Zo neen, waarom niet?"

Het verwerken van de antwoorden op deze open vraag zal in deze barre tijden voor extra werkgelegenheid zorgen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 18:42   #37
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb_FVL Bekijk bericht
17 september 2007 was het een grote dag voor Frans-Vlaanderen en voor het Frans-Vlaams, dat was inderdaad de eerste dag van het proefproject voor het onderwijzen van het Frans-Vlaams. Het proefproject moest 3 jaar lang duren, was met 3 scholen begonnen in Wormhout, Noordpene en Volkerinkhove. De voortzetting van het proefproject naar een duurzaam onderwijs zal bepaald worden door de motivatie van de bevolking, van de lokale politici. In de loop van het schooljaar 2007-08, heeft zich de privé school van Ekelsbeke aan de proef aangesloten.

Het schooljaar 2008-09 was heel belovend voor het project, 2 nieuwe s....

U kunt de rest van het artikel op deze link lezen:

http://nl.dendraed.com/2010-het-laat...ams-op-school/
Zoals ik reeds zovele keren stelde. Men moet niet spreken over 'de Taalunie', maar over 'die onzalige Taalunie'. Of over 'die vermaletijde Taalunie'.

De Taalunie als de professionele 'Wurger van onze Vlaamse taal' dus en de promotor bij uitstek van een vreemde op het Hollands lijkende taal.

Laatst gewijzigd door system : 3 december 2009 om 18:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 12:16   #38
Seb_FVL
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zoals ik reeds zovele keren stelde. Men moet niet spreken over 'de Taalunie', maar over 'die onzalige Taalunie'. Of over 'die vermaletijde Taalunie'.

De Taalunie als de professionele 'Wurger van onze Vlaamse taal' dus en de promotor bij uitstek van een vreemde op het Hollands lijkende taal.
In Frans-Vlaanderen, moet gewoon de taalunie zijn werk doen : Het Nederlands promoten en de ANVT laten zijn werk doen : Het Frans-Vlaams promoten.

In Frans-Vlaanderen is de grootste vijand het Spaans !!! niet het Frans-Vlaams
Oud 4 december 2009, 12:35   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Het ironische is dat het Frans-Vlaams erg hard op het Algemeen Nederlands gelijkt. Het is verstaanbaarder dan het West-Vlaams, maar het heeft wel een charme.
U heeft overduidelijk nog nooit met Vlaamstaligen uit die streek gebabbeld. Ik wel. Alhoewel er toch verschillen zijn naargelang het dorp, lijkt de taal die nog gesproken wordt (het Duinkerks is bijvoorbeeld volledig uitgestorven) bijzonder sterk op het Poperings. Alleen spreekt de Frans-Vlaming de woorden iets geslotener en lijziger dan bij menig West-Vlaming. Daarnaast bulkt de taal van menig archaïsme dat wij in onze dialecten gewoon niet meer kennen. Wel heb je gelijk dat er bepaalde woorden gelijk lopen met ons AN. In Frans-Vlaanderen is het woord "beenhouwer" bijvoorbeeld onbekend, maar spreekt men van "slagter" (verwant met "slager"). Men heeft het niet over "trouw", maar over "bruloft" (dus: "bruiloft"). Enz.

In zijn geheel is het dialect evenwel soms bijzonder moeilijk te volgen. Soms spelen de Frans-Vlamingen daarmee een spelletje. Ik herinner me hoe ik op een zondag na de mis een pintje ging drinken in het café er rechtover. Vrijwel onmiddellijk werd ik door een aantal mensen aangesproken (in het Frans wel te verstaan) en toen duidelijk werd dat ik uit België kwam, deed men teken naar een oudere man die aan een tafeltje zat. Hij sprak me aan: "Ah, ziede'ghie nen Belziek'naore?" We praten wat over koekjes en kalfjes, tot hij bepaalde woorden ging gebruiken en daarbij fijntjes en met een knipoog opmerkte: "Ghied're kent'n d�* nie?!"

Het AN beschouwen zij trouwens als een taal waarmee ze het bijzonder moeilijk hebben. Als ze iets op de radio horen in het AN, begrijpen ze het over het algemeen niet. Samen met jarenlange indoctrinatie door de Franse staat en die begripskloof zijn ze hun eigen dialect vaak ook meewarig en neerbuigend gaan bekijken. Heel veel heb ik in Frans-Vlaanderen eerst verontschuldigen gehoord dat "Wied're kl�*pp'n maor krom Vlaemsch!" Dat "krom" staat voor onvolmaakt, boers... waar dan het Frans en ons AN tegenover staat als hoogwaardige talen. Die eigenaangemeten neerbuigende houding heeft er in de eerste plaats voor gezorgd dat ze het dialect niet meer hebben doorgegeven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 12:35   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dot1x Bekijk bericht
In welke taal schrijft u bovenstaande bijdrage?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be