![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Voorpost is nu mensen aan het rekruteren om Nederlandse les te geven in het Vlaams Huis te Rijsel. Zover ik hoor, zouden er momenteel minstens twee leerkrachten gevonden zijn.
![]() |
#22 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Voorposters worden vaak als krapuul afgeschilderd, maar ik heb veel respect voor die mensen. Ze zetten zich met hart en ziel voor de zaak in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Die kunnen beter ingezet worden om een aantal Vlaamse acteurs Nederlandse les te geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Vreemdeling
|
![]() Ollands is nergens voor nodig. Met Engels en dialect kom je de wereld rond. Lang voor ik naar de VS verhuisde sprak ik 90% van de tijd Engels en de rest van de tijd West Vlaams... nu 99.9% van de tijd Engels.. maar ik vloek nog steeds in't West Vlams. Vlamingen spreken niet de zelfde taal als Ollanders.. gelukkig maar. tijd dus om die taalunie af te schaffen en Vlaams in te voeren samen met Engels als officiele taal in VL... oh en ook tijd om die achterlyke deetee regels af te schaffen.. die hebben nog minder nut dan het plastieken vel rond nen bifiworst.
Laatst gewijzigd door dot1x : 3 december 2009 om 09:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Vreemdeling
|
![]() Ik zie niet het Engels, het Nederlands vervangen. In Frans-Vlaanderen, hebben het Frans-Vlaams en het Nederlands hun plaats, Zonder de ene, kan de andere niet overleven. De taalunie moet gewoon zich op het Nederlands concentreren en zich niet in onze zaken mengen.
Pas op! Het Vlaamse Huis van Rijsel is een extreem rechts organisatie! |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ....maar het is en blijft krapuul,....die de Vlaamse zaak, zowel in binnen- als buitenland, meer kwaad dan goed doet,...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Limburgs, Sasksisch claimen het statuut van aparte streektalen - waarom zou het "Vlomsch" dit niet mogen ?
Intussen leert men in Noord-Frankrijk vlijtig Nederlands vanuit economische motieven & zou het volgens mijn bescheiden mening nuttiger zijn om het Nederlands als officële minderheidstaal in deze streek in te voeren. Indien de Vlomsch sprekers en de franstalige nostalgici dit niet zien zitten, belet niets heen het been stijf te houden. Op die manier is het Afrikaans ook ontstaan & om de versnippering van onze taal tegen te gaan is de taalunie opgericht. Door het goede werk van de taalunie is onze taal één van de 20 belangrijkste talen ter wereld en lopen er in duitsland meer studenten rond die Nederlands leren dan dat er in Nederland studenten zijn die Duits leren !
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Geen onzin vertellen, grote delen van Frans-Vlaanderen zijn feitelijk Frans-Wallonië. Als je hen erbij wilt, moet je ook Wallonië erbij willen en dan kan je ook geen nee zeggen tegen de Nederlanders. Als je op een grenzeloze kaart uit het niets grenzen moest tekenen, zou je ofwel een Groot-Vlaams staatsverband (Vlaanderen met Noord-Brabant en Limburg) ofwel een Heel-Nederlands staatsverband tevoorschijn zien komen, met Luxemburg en heel Nord-Pas-de-Calais. Uiteraard trek je geen grenzen vanuit het niets dus dit is maar spielerei, maar dan kan je even goed zeggen van een Waals-Frans-Vlaamse uitwisseling.
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De taalunie promoot in het buitenland het Nederlands & door de aard van de zaak is dat hoofdzakelijk als vreemde taal in hogescholen & universiteiten. Het promoten van dialect is een zaak van de franse politiek die liever dialectonderwijs ziet dan onderwijs van het AN, wat ik vanuit hun standpunt begrijp maar wat in EU verband eigenlijk "slecht nabuurschap " is.
![]() |
#34 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
De Nederlandse dialecten (incl Afrikaans) zouden moeten convergeren in plaats van divergeren. Uiteraard moet er plaats zijn voor dialecten, maar een versterk AN komt ons allen ten goede. Als we tenminste niet willen dat we over 50 jaar een curiositeit willen zijn.
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Geachte EU-burger, Mevrouw, Meneer, wilt u voortaan het Bindend Referendum Op Volksinitiatief als wettig en wettelijk politiek instrument geïmplementeerd zien, JA of NEEN?" Er kan, ten behoeve van toekomstige historici en zo, een facultatieve open vraag aan worden toegevoegd: "Zo ja, waarom? Zo neen, waarom niet?" Het verwerken van de antwoorden op deze open vraag zal in deze barre tijden voor extra werkgelegenheid zorgen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De Taalunie als de professionele 'Wurger van onze Vlaamse taal' dus en de promotor bij uitstek van een vreemde op het Hollands lijkende taal. Laatst gewijzigd door system : 3 december 2009 om 18:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
In Frans-Vlaanderen is de grootste vijand het Spaans !!! niet het Frans-Vlaams |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In zijn geheel is het dialect evenwel soms bijzonder moeilijk te volgen. Soms spelen de Frans-Vlamingen daarmee een spelletje. Ik herinner me hoe ik op een zondag na de mis een pintje ging drinken in het café er rechtover. Vrijwel onmiddellijk werd ik door een aantal mensen aangesproken (in het Frans wel te verstaan) en toen duidelijk werd dat ik uit België kwam, deed men teken naar een oudere man die aan een tafeltje zat. Hij sprak me aan: "Ah, ziede'ghie nen Belziek'naore?" We praten wat over koekjes en kalfjes, tot hij bepaalde woorden ging gebruiken en daarbij fijntjes en met een knipoog opmerkte: "Ghied're kent'n d�* nie?!" Het AN beschouwen zij trouwens als een taal waarmee ze het bijzonder moeilijk hebben. Als ze iets op de radio horen in het AN, begrijpen ze het over het algemeen niet. Samen met jarenlange indoctrinatie door de Franse staat en die begripskloof zijn ze hun eigen dialect vaak ook meewarig en neerbuigend gaan bekijken. Heel veel heb ik in Frans-Vlaanderen eerst verontschuldigen gehoord dat "Wied're kl�*pp'n maor krom Vlaemsch!" Dat "krom" staat voor onvolmaakt, boers... waar dan het Frans en ons AN tegenover staat als hoogwaardige talen. Die eigenaangemeten neerbuigende houding heeft er in de eerste plaats voor gezorgd dat ze het dialect niet meer hebben doorgegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |