![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#721 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ben net aan een nieuw boek begonnen. Hoop dan beter met jou te kunnen communiceren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#722 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U geeft dus toe dat Bijbelwetenschappers mensen met een open geest zijn, die kritisch durven staan tegen de algemene stroming? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#723 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nou niet overdrijven, hè.
![]() |
#724 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#725 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het enige verschil van de Russische en de Amerikaanse landbouw was en is dat de Amerikaanse uitsluitend op vlug geldgewin uit is, ook als dat ten koste gaat van natuur en gezondheid. Massaal gebruik van insekticiden, massaal opstuiten van runderen met hormonen, .... Met Darwinisme heeft dat ook niet veel te maken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#726 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Om je vraag goed kunnen te beantwoorden moet ik eerst weten wat jij ziet als complexiteit (vorige post). Citaat:
![]() |
![]() |
#727 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voordat je begint dat dit 'inhoudelijk' er niets toe doet, zou ik daar graag eens een antwoord op hebben. Citaat:
![]() |
![]() |
#728 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 3 december 2009 om 12:09. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#729 |
Europees Commissaris
|
![]() Heeft iemand ondertussen al een bewijs gebracht om aan te tonen dat de veronderstelling "mens was ooit niet-mens" een wetenschappelijke hypothese kan zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#730 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je het hebt over de veronderstelling dat de mens uit andere primaten geëvolueerd is, dan is het antwoord ja. Dat deze veronderstelling een wetenschappelijke hypothese is werd meer dan eens hier aangetoond, en wordt door zowat elke bioloog aanvaardt. Niet dat creationisten zich daar iets van aantrekken, natuurlijk.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 3 december 2009 om 19:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#731 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#732 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onzin. De uitdrukking "mens was niet-mens" is betekenisloos.
Citaat:
Citaat:
De moderne biologie is wat ze is, en ze steunt volledig op de evolutietheorie. Of jij dat nu leuk vindt of niet is irrelevant. Zolang je de evolutietheorie (of beperkter de evolutie van de mens uit andere primaten) niet kan falsifiëren sta je nergens. Of nog anders gezegd: je moet inhoudelijke bezwaren tegen de evolutie van de mens uit andere primaten inbrengen, geen inhoudsloos gezwets over "wetenschappelijkheid van mens was niet-mens". Wel nuttig aan deze discussie is dat nogmaals blijkt hoe wetenschappelijk leeg de bezwaren tegen de evolutietheorie zijn. De reden is natuurlijk dat deze bezwaren niet uit wetenschappelijk onderzoek voortvloeien, maar zuiver godsdienstig, ideologisch of gevoelsmatig zijn.
![]() |
![]() |
#733 | |
|
![]() Citaat:
Zoals ik eerder heb geroepen, er is zat bewijs voor evolutie, en er is ook zat bewijs dat de geschiedenis van de mens als soort een route volgt die goed verklaard kan worden met evolutie, en een stuk lastiger met een geest die de mens opeens tevoorschijn zapte. Dus, zoals ik al eerder vroeg, wat wil je nu eigenlijk precies zien?
![]() |
![]() |
![]() |
#734 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om het even heel simpel voor te stellen: hoe verloopt soortvorming, links, midden of rechts in volgende figuur? De rechtse variant is wat ik als bifurcatie aanduidde. Een snelle divergentie dus. Die je niet zomaar kan verklaren aan de hand van kleine opeenvolgende toevallige mutaties, misschien wel als je denkt in termen van grote DNA wijzigingen die bepaalde plaatsen in het DNA kwetsbaar maken voor verdere veranderingen (een fractale breuk met naschokken...). Citaat:
Citaat:
Uiteindelijk betekent dit dat je de evolutie-hypothese moeilijk kunt ontkrachten: aangezien er niemand bijstond toen een soort ontstond, kan je ook niet bewijzen dat alle mogelijke verzinsels die de darwinist bedenkt verkeerd zijn. Anders gezegd: de evolutie-hypothese is in de praktijk niet-falsifieerbaar. Net zomin als bv. het nieuwe-aarde creationisme falsifieerbaar is. En daarmee staan beiden op dezelfde voet. Citaat:
Blijft er van de neo-darwinistische formulering van die hypothese (zie een vorige post #704) eigenlijk iets over? Laatst gewijzigd door fonne : 3 december 2009 om 21:57. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#735 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu de vraag die nog steeds niet beantwoord is: waar blijft een bewijs voor de wetenschappelijkheid van macroevolutie van de mens? Citeer maar iets uit een wetenschappelijk boek geschreven door een wetenschapper en toon aan de hand daarvan hoe de macroevolutie van de mens een geldige wetenschappelijke hypothese is. Laatst gewijzigd door porpo : 3 december 2009 om 22:09. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#736 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#737 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De vraag is duidelijk iets anders maar om reden dat je niet begrijpt wat de macroevolutie van de mens betekent, verwacht ik echt geen antwoord van u, en dit heb ik meermaals bevestigd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#738 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan mens zien als een biologische soort die toevallig op twee poten van haar tv naar haar bed en vandaar naar haar auto loopt en behept is met een veel te groot volume hersenen dat zij zelden gebruikt. Dat is de darwinistische definitie. Je kan mens ook definiëren als een wezen dat zich bewust is van een Schepper die hem het beheer van de aarde heeft toevertrouwd in ruil voor enige plichtplegingen. En dat 'toevallig' is terecht gekomen in een biologisch karkas van een soort aap. Of je kan mens definiëren als een soort eindpunt van een goed ontworpen evolutie-proces dat moest leiden tot een superieur wezen met bewustzijn dat aan de verdere evolutie ontsnapt omdat het via zijn mentale vaardigheden niet alleen zichzelf sociaal en cultureel aanpast aan zijn omgeving, maar ook zijn omgeving aan zichzelf aanpast. En dan is de hamvraag: is mens-zijn iets speciaals, iets van een andere kwaliteit dan dier-zijn, of is het gewoon een kwantitatief verschilletje met de andere apen? En dat is geen betekenisloze vraag. Maar wel een vraag waarop je geen wetenschappelijk antwoord kan geven. Toch niet tot we voldoende buitenaardse beschavingen hebben bestudeerd. Citaat:
En voor de rest wacht ik nog altijd op inhoudelijke argumenten die ergens een voldoende bewijs leveren van de hypotheses die de darwinist maakt. Ondertussen heb ik al aangetoond dat de neo-darwinistische formulering compleet achterhaald is, heb ik de hypothese getoetst aan de definitie van theorie om vast te stellen dat ze daar NIET aan voldoet, heb ik aangetoond dat de darwinist logica en elementaire statistiek ontkent om toch maar aan zijn geloof vast te houden, heb ik telkens opnieuw kring-redeneringen blootgelegd, ... En toch blijven sommige mensen vasthouden aan hun groot gelijk. Citaat:
En dan hebben we geluk dat we ons hier nog een beetje achter onze anonimiteit kunnen verschuilen, anders hadden ze ons privé-leven blootgelegd en allang onthuld dat we twintig jaar geleden met de couponnetjes-trein naar Luxemburg zijn getrokken en vergeten zijn dat aan de belastingen aan te geven ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Kent_Hovind. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#739 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ditorimi's punt was net dat er méér variatie zou zijn moest er geen selectiedruk zijn... de meest uiteenlopende en 'onrealistische' waarden zouden dus kunnen optreden. Vertel me eens waar de beperking zou liggen ? En wat zit je te lullen over 'onrealistische' voorbeelden in een onrealistisch voorbeeld ? ... of onken je dat er zoiets als selectiedruk is ? Feit is dat je hele betoog dat er geen ( of nauwelijks ) bekjes van 2 cm zouden voorkomen en door veranderde omstandigheden dus niet zouden behouden blijven evenzeer populistisch gewauwel is. Citaat:
Citaat:
Ik heb niks tegen statistiek buiten het misbruik of het totaal foutieve gebruik ervan zoals jij steeds ten toon spreidt. En ja je kan inderdaad wat zeggen over dat gas maar je kan onmogelijk wat zinnigs vertellen over één molecule ... dat is precies wat jij steeds doet. Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#740 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe zit het trouwens met : - Het aantonen van de criteria _ en nog geen malse ook_ die jij hanteerde om van een wetenschappelijke theorie _ uiteraard als het gaat met betrekking tot de evolutietheorie_ te spreken gemeengoe zijn ? - Het aantonen dat elke andere wetenschappelijke theorie volgens de door jouw gehanteerde criteria nog overeind blijft ? - Het aantonen dat toevallig geconverseerde en teruggevonden fossielen niet representatief zouden zijn .... Je noemde het zelf 'toeval op toeval' alsof dat plots iets zou veranderen. Leg me dat eens uit : toeval op toeval Hoe definieer je zoiets ? |
|
![]() |
![]() |