Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2009, 12:37   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik herinner me hoe ik op een zondag na de mis een pintje ging drinken in het café er rechtover.
In Boeschepe.

Leuk detail: aan het gemeentehuis hangt vooraan een grote Vlaamse leeuw, terwijl er aan de zijkant heel kleine Franse vlaggen hangen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 23:29   #42
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hoe ver en hoe zie je dat gebeuren?

Ik merk bij mijn kinderen en hun vrienden trouwens dat ze die Engelse woorden die zijn overgenomen terug naar het Nederlands aan het vertalen zijn.

Tegenwoordig "zuigt" iets inplaats van te "sucken"
We nemen ofwel Engels over, of een internationale voertaal. Het begint als voertaal, maar generatie naar generatie wordt dat de moedertaal. Erg vind ik dat niet in deze steeds kleiner ervaren wereld, zolang het niet onder dwang gebeurt en men de evolutie op natuurlijke wijze op gang laat trekken.
Het Esperanto conserveert misschien wel de linguïstische diversiteit, maar enkel zolang er grenzen bestaan, als men die stelselmatig wegwerkt zal die de rol van hoofdtaal overnemen, ook al was dat niet haar oorspronkelijke doel.

Nu, erg is dat niet, het heeft een andere uitwerking dan zijn doel, maar als het zo uitdraait ervaart het volk dat ook niet als een oplegging.
Je kan dit vergelijken met kleine Germaanse stammen die samenklonterden tot macrostammen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 december 2009 om 23:47.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 23:33   #43
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U heeft overduidelijk nog nooit met Vlaamstaligen uit die streek gebabbeld.
Dat is een feit. Wel heb ik een filmpje gezien van een Frans-Vlaming uit de jaren '50. Die Vlaams-taligen kunnen wel van register veranderen als het moet, nu ja, die persoon kon dat toch, want hij sprak niet erg dialectisch. Nu het Kassels op deze kaart is toch andere koek.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 december 2009 om 23:39.
Oud 6 december 2009, 00:42   #44
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U heeft overduidelijk nog nooit met Vlaamstaligen uit die streek gebabbeld. Ik wel. Alhoewel er toch verschillen zijn naargelang het dorp, lijkt de taal die nog gesproken wordt (het Duinkerks is bijvoorbeeld volledig uitgestorven) bijzonder sterk op het Poperings. Alleen spreekt de Frans-Vlaming de woorden iets geslotener en lijziger dan bij menig West-Vlaming. Daarnaast bulkt de taal van menig archaïsme dat wij in onze dialecten gewoon niet meer kennen. Wel heb je gelijk dat er bepaalde woorden gelijk lopen met ons AN. In Frans-Vlaanderen is het woord "beenhouwer" bijvoorbeeld onbekend, maar spreekt men van "slagter" (verwant met "slager"). Men heeft het niet over "trouw", maar over "bruloft" (dus: "bruiloft"). Enz.

In zijn geheel is het dialect evenwel soms bijzonder moeilijk te volgen. Soms spelen de Frans-Vlamingen daarmee een spelletje. Ik herinner me hoe ik op een zondag na de mis een pintje ging drinken in het café er rechtover. Vrijwel onmiddellijk werd ik door een aantal mensen aangesproken (in het Frans wel te verstaan) en toen duidelijk werd dat ik uit België kwam, deed men teken naar een oudere man die aan een tafeltje zat. Hij sprak me aan: "Ah, ziede'ghie nen Belziek'naore?" We praten wat over koekjes en kalfjes, tot hij bepaalde woorden ging gebruiken en daarbij fijntjes en met een knipoog opmerkte: "Ghied're kent'n d�* nie?!"

Het AN beschouwen zij trouwens als een taal waarmee ze het bijzonder moeilijk hebben. Als ze iets op de radio horen in het AN, begrijpen ze het over het algemeen niet. Samen met jarenlange indoctrinatie door de Franse staat en die begripskloof zijn ze hun eigen dialect vaak ook meewarig en neerbuigend gaan bekijken. Heel veel heb ik in Frans-Vlaanderen eerst verontschuldigen gehoord dat "Wied're kl�*pp'n maor krom Vlaemsch!" Dat "krom" staat voor onvolmaakt, boers... waar dan het Frans en ons AN tegenover staat als hoogwaardige talen. Die eigenaangemeten neerbuigende houding heeft er in de eerste plaats voor gezorgd dat ze het dialect niet meer hebben doorgegeven.
Zou ik kunnen stellen dat Afrikaans staat tot Nederlands als Frans Vlaams staat tot West Vlaams, hoewel over het algemeen Afrikaners minder moeite met Nederlands hebben dan (generaliserend) Nederlandstaligen met Afrikaans...

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 6 december 2009 om 00:42.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 00:47   #45
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zoals ik reeds zovele keren stelde. Men moet niet spreken over 'de Taalunie', maar over 'die onzalige Taalunie'. Of over 'die vermaletijde Taalunie'.

De Taalunie als de professionele 'Wurger van onze Vlaamse taal' dus en de promotor bij uitstek van een vreemde op het Hollands lijkende taal.
Bent u nu gewoon Willem I met taalunie aan het vervangen? Dat u misschien ontevreden bent met het functioneren van de taalunie, wil nog niet zeggen dat de taalunie een slecht idee is. U vertelt zeker tegen Engelstaligen dat de 'Oxford dictionary' slecht is voor hun taal en dat de Fransen niet goed snik zijn dat ze een 'académie Française' hebben?
Oud 6 december 2009, 00:53   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Zou ik kunnen stellen dat Afrikaans staat tot Nederlands als Frans Vlaams staat tot West Vlaams, hoewel over het algemeen Afrikaners minder moeite met Nederlands hebben dan (generaliserend) Nederlandstaligen met Afrikaans...
Moeilijk te vergelijken: in het eerste geval vergelijkt u - denk ik toch - twee standaardtalen met elkaar, terwijl Frans- en West-Vlaams nu eenmaal dialectfamilies zijn waarbinnen een (grote) verscheidenheid bestaat. Het West-Vlaams van Beernem is niet hetzelfde als dat van Ieper of Poperinge. Dus is de vraag welk West-Vlaams u wilt vergelijken met het Frans-Vlaams.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 01:05   #47
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Moeilijk te vergelijken: in het eerste geval vergelijkt u - denk ik toch - twee standaardtalen met elkaar, terwijl Frans- en West-Vlaams nu eenmaal dialectfamilies zijn waarbinnen een (grote) verscheidenheid bestaat. Het West-Vlaams van Beernem is niet hetzelfde als dat van Ieper of Poperinge. Dus is de vraag welk West-Vlaams u wilt vergelijken met het Frans-Vlaams.
U bedoelt dat Afrikaners zich net zoals Nederlandstaligen conformeren aan een algemeen aanvaarde* (OK er zijn uitzonderingen, he System) standaard en dat Frans Vlamingen die niet kennen, West Vlaanderen zal vast officieus een tussentaal hebben (provinciale televisie?).
Oud 6 december 2009, 01:07   #48
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb_FVL Bekijk bericht
Maar het blijft dat Frans-Vlaanderen en Elzas de twee enige Germaanse regio's van Frankrijk zijn die hun eigen talen hebben die heel dichtbij naar nationale talen zijn met name het Duits en het Nederlands.

In tegenstelling van wat u mag denken, is het Frans-Vlaams niet zo ver van het Nederlands. Nederlanders kunnen met een beetje moeite een tekst in het Frans-Vlaams verstaan.
Het gevoel in die twee Franse regio's is toch nog altijd een Frans gevoel, alvast voor de grote meerderheid van de bevolking. En ik zie helemaal niet waarom het zou moeten veranderen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 01:07   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunnen we de Walen niet ruilen met Frankrijk? Zij Wallonie, wij Frans-Vlaanderen?
Pure utopie!
Oud 6 december 2009, 01:10   #50
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Frans-Vlaanderen is voor Frankrijk helaas veel te belangrijk op economisch vlak om het zomaar in te wisselen voor een armlastige, geldverslindende regio als Wallonië. De haven van Duinkerken is tegenwoordig immers de op twee na grootste haven van gans Frankrijk, na die van Le Havre en Marseille. En zoiets geef je natuurlijk niet zomaar uit handen.
Voil�*, daar is alles gezegd!
Oud 6 december 2009, 01:11   #51
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het gevoel in die twee Franse regio's is toch nog altijd een Frans gevoel, alvast voor de grote meerderheid van de bevolking. En ik zie helemaal niet waarom het zou moeten veranderen.
Er zijn ook Elsaßer die trots zijn op hun Allemaans dialect en als standaardtaal Frans spreken en die nooit Duits geleerd hebben (net zoals er Walen zijn die Lëtzenbuergesch spreken, maar toch het Frans als cultuurtaal hebben).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 december 2009 om 01:11.
Oud 6 december 2009, 01:11   #52
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik merk bij mijn kinderen en hun vrienden trouwens dat ze die Engelse woorden die zijn overgenomen terug naar het Nederlands aan het vertalen zijn.

Tegenwoordig "zuigt" iets inplaats van te "sucken"
Goede observatie.

Het leuke aan de straattaal in Nederland (die nu langzaam in de grote Vlaamse steden begint door te dringen) is juist dat vreemde woorden worden vernederlandst.

En niet alleen als de tjappies "hoog zijn" (high zijn)
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 01:12   #53
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Bij mijn weten is de Elzas pas overtuigd Frans(-talig) geworden na 1945, de grootste fout dat het Duitse Keizerrijk na 1871 maakte, is dat Elzas-Lotharingen geen volwaardige deelstaat werd (vast met een monarch uit het huis Habsburg-Lotharingen), maar een Rijksprovincie.
Oud 6 december 2009, 01:18   #54
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Er zijn ook Elsaßer die trots zijn op hun Allemaans dialect en als standaardtaal Frans spreken en die nooit Duits geleerd hebben (net zoals er Walen zijn die Lëtzenbuergesch spreken, maar toch het Frans als cultuurtaal hebben).
Hmmm volgens mij heb je van dit soort gevallen ook in de Nederlanden.
Oud 6 december 2009, 01:20   #55
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hmmm volgens mij heb je van dit soort gevallen ook in de Nederlanden.
Bedoelt u Brusseleren die Brabants (wat ze 'Vloms' noemen) als moedertaal hebben en als hoofdtaal het Frans hebben geadopteerd? Enkel bij de oude generatie bestaan die dinosaurussen nog volgens mij.
Je hebt ook mensen uit een franskiljons nest die hun kazak hebben gedraaid en terug Nederlands spreken, vooral in die steden waar vroeger zo'n kringen rondliepen, vooral in Gent, maar ook in Antwerpen.

Je hebt zoveel mensen, het kwam zelfs voor dat Vlaams-gezinden heil zagen in het Frans en gewoon overliepen naar wat zij in hun jongere jaren als hun tegenstander zagen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 december 2009 om 01:25.
Oud 6 december 2009, 01:32   #56
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedoelt u Brusseleren die Brabants (wat ze 'Vloms' noemen) als moedertaal hebben en als hoofdtaal het Frans hebben geadopteerd? Enkel bij de oude generatie bestaan die dinosaurussen nog volgens mij. Je hebt ook mensen uit een franskiljons nest die hun kazak hebben gedraaid en terug Nederlands spreken, vooral in die steden waar vroeger zo'n kringen rondliepen, vooral in Gent, maar ook in Antwerpen.

Je hebt zoveel mensen, het kwam zelfs voor dat Vlaams-gezinden heil zagen in het Frans en gewoon overliepen naar wat zij in hun jongere jaren als hun tegenstander zagen.
In de Marollen zal u nog zo'n mensen vinden maar dat blijft inderdaad zeer beperkt! Men heeft ook Brusseleren �* la VDB die Frans spraken maar met een sterk Brussels accent :
http://www.youtube.com/watch?v=jf_F9TTHr44
Ook zo'n mensen vormen maar een minderheid.

Laatst gewijzigd door Everytime : 6 december 2009 om 01:33.
Oud 6 december 2009, 01:33   #57
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bedoelt u Brusseleren die Brabants (wat ze 'Vloms' noemen) als moedertaal hebben en als hoofdtaal het Frans hebben geadopteerd? Enkel bij de oude generatie bestaan die dinosaurussen nog volgens mij.
Je hebt ook mensen uit een franskiljons nest die hun kazak hebben gedraaid en terug Nederlands spreken, vooral in die steden waar vroeger zo'n kringen rondliepen, vooral in Gent, maar ook in Antwerpen.

Mijn oom, die een zoon is van een Rotterdammer die werkzaam was in het havenbedrijf, heeft ooit een paar jaar van zijn jeugd doorgebracht in Antwerpen, waar hij speelkameraad was gemaakt van zonen van Antwerpse collega's van zijn vader. Om hen Nederlands bij te brengen, dat schijnen de Saksen-Coburg-Gotha(van België) en Oranje-Nassau ook te hebben gedaan. Hoe dan ook hij vertelde dat de bekakte Franstalige Antwerpse dames toch echt vloekten in onvervalst Vlaams/Antwerps, ook tegen hun echtgenoten.
Oud 6 december 2009, 01:36   #58
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Vloms? Hoe kan een Brabander zijn taal nu ooit ''Vlaams'' noemen; wie had toentertijd gedacht dat iemand uit het hertogdom zijn taal zou noemen naar de taal van het graafschap (en rivaal).
Oud 6 december 2009, 01:53   #59
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vloms? Hoe kan een Brabander zijn taal nu ooit ''Vlaams'' noemen; wie had toentertijd gedacht dat iemand uit het hertogdom zijn taal zou noemen naar de taal van het graafschap (en rivaal).
Volgens mij de schuld van de "'Vlomse' Beweging". Ik heb geen idee waarom men dialect hier overal 'Vloms' noemt. Waarschijnlijk even logisch als 'Waals Vlaanderen' dat eigenlijk eerder 'Picardisch Vlaanderen' is (eerder, was). Het gebruik om alle Romaanse inwoners van de historische Nederlanden 'Waals' te noemen is ook al vrij oud. Waarschijnlijk heb je iets analoog met Vlaanderen als pars pro toto.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 december 2009 om 01:54.
Oud 6 december 2009, 02:10   #60
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Volgens mij de schuld van de "'Vlomse' Beweging". Ik heb geen idee waarom men dialect hier overal 'Vloms' noemt. Waarschijnlijk even logisch als 'Waals Vlaanderen' dat eigenlijk eerder 'Picardisch Vlaanderen' is (eerder, was). Het gebruik om alle Romaanse inwoners van de historische Nederlanden 'Waals' te noemen is ook al vrij oud. Waarschijnlijk heb je iets analoog met Vlaanderen als pars pro toto.
Wallonië, Wales en Walachije, zijn verwant aan elkaar (in Germaanse talen). Voor volkeren die cultureel anders waren dan de Germanen (verzameling van Volkeren) had de 'Germanen' toch een verwante term.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be