Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 december 2009, 23:43   #1
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard Verschillen in Lage Landen

Dag forumgenoten,

ik wilde eens een discussie over onderstaande plaatje opstarten. De bron is eurostat, maar ik heb de omliggende landen even weggepoetst.
Als ik er naar kijk, zie ik een aantal opvallende zaken:

1) Nederland en Vlaanderen benaderen elkaar kwa werkloosheid, en lijken zelfs een aaneengesloten gebied te zijn.

2) Wallonië wijkt substantieel af van Vlaanderen. De Waalse regio met de minste werkloosheid doet het nog slechter dan de slechtste Vlaamse regio. (let op, in Nederland wordt Groningen als een probleemgebied beschouwd)

3) 'last but not least' Het zeer opvallende vlekje Brussel ligt omgeven door een gebied met zeer lage werkloosheid. Een buitenstaander zou kunnen vermoeden dat werkloze Brusselaren buiten de stad werk kunnen vinden? Waarom is Brussel een eilandje?

Ik ben benieuwd naar de achterliggende oorzaken, en mogelijke oplossingen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 10:27   #2
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
1) Nederland en Vlaanderen benaderen elkaar kwa werkloosheid, en lijken zelfs een aaneengesloten gebied te zijn.

2) Wallonië wijkt substantieel af van Vlaanderen. De Waalse regio met de minste werkloosheid doet het nog slechter dan de slechtste Vlaamse regio. (let op, in Nederland wordt Groningen als een probleemgebied beschouwd)

3) 'last but not least' Het zeer opvallende vlekje Brussel ligt omgeven door een gebied met zeer lage werkloosheid. Een buitenstaander zou kunnen vermoeden dat werkloze Brusselaren buiten de stad werk kunnen vinden? Waarom is Brussel een eilandje?

Ik denk zomaar dat de belangrijkste oorzaak van het verschil tussen Nederland en Vlaanderen (en Luxemburg) enerzijds en Wallonië anderzijds te herleiden is naar het jarenlange wanbeleid van ene DiRupio en zijn corrupte PS. Ook het feit dat er al jarenlang elke keer weer Vlaams belastinggeld naar Wallonië vloeit en is gevloeid om daar de uitkeringen te betalen, zal daar aan meegeholpen hebben.

De oplossing lijkt me dan ook vrij simpel: België opdoeken en Vlaanderen en Wallonië ieder hun eigen weg laten gaan. Daarmee houden die transfers automatisch op en moeten de Walen om hun eigen boontjes te kunnen doppen wel anders gaan denken en handelen. Mensen die er zeker van zijn dat die relatief riante uitkering er toch wel komt, worden vaak lethargisch terwijl mensen die gedwongen worden in hun eigen levensonderhoud te voorzien veelal een verbazingwekkende inventiviteit en creativiteit ontwikkelen om de problemen het hoofd te kunnen bieden. En precies dat heeft Wallonië nodig volgens mij.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 11:05   #3
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Ongetwijfeld zal gewezen worden op provinciale verschillen die... o wacht, die bespreek je al... Eihm, wat zal ik nu verzinnen als belgicist? Eihm...

Arrondissementele verschillen? Ja, dat is een goed idee! Geef eens een kaartje met de arrondissementele verschillen, de NUTS 3 regio's. Want er zijn Waalse arrondissementen die het beter doen dan Vlaamse echt waar!
Oud 6 december 2009, 11:20   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Allemaal goed en wel, maar wat is nu de achterliggende boodschap? Met de buurlanden te wissen, speel je een beetje vals, he. Bijkomend vraagje daarover: heb jij die weggepoetst of heb je het kaartje zo aangetroffen op het net?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 6 december 2009 om 11:24.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 11:22   #5
Renesse
Minister-President

Standaard

En nu to the point: regionale verschillen zijn er altijd en die worden hoofdzakelijk veroorzaakt door een verschil in beleid. Als je ziet dat de staatsdragende partner, Wallonië, het zo slecht doet, mag je van geluk spreken dat dit beleid gesplitst is. Meer nog, een eengemaakt beleid zou, aangenomen dat dit beleid op Waalse leest is geschoeid tot een nog slechter resultaat leiden.

Maar ondanks dat zijn er toch nog altijd verschillen binnen één beleidsgebied en overeenkomsten tussen twee beleidsgebieden. Op zich geen probleem, maar als het niet enkel op dit domein is dat die verschillen en overeenkomsten zich afspelen, heb je een trend die kan leiden tot natievorming. Kan, niet zal.
Oud 6 december 2009, 11:34   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wat ik nog altijd gek vind, is dat het BHG een NUTS 1-gebied is, terwijl de criteria daarvoor zijn dat er minstens 3 miljoen mensen wonen en maximum 7 miljoen. Of is dat veranderd?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 11:38   #7
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik denk zomaar dat de belangrijkste oorzaak van het verschil tussen Nederland en Vlaanderen (en Luxemburg) enerzijds en Wallonië anderzijds te herleiden is naar het jarenlange wanbeleid van ene DiRupio en zijn corrupte PS. Ook het feit dat er al jarenlang elke keer weer Vlaams belastinggeld naar Wallonië vloeit en is gevloeid om daar de uitkeringen te betalen, zal daar aan meegeholpen hebben.
Eigenlijk geldt voor de transfers hetzelfde als voor de ontwikkelingshulp aan Afrika: het kweekt corruptie, afhankelijkheid, verspilling en passiviteit.

Het boek van Dambisa Moyo, Dead Aid zou net zo goed over Wallonie kunnen gaan.

http://www.nrc.nl/achtergrond/article2179743.ece
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 11:40   #8
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Allemaal goed en wel, maar wat is nu de achterliggende boodschap? Met de buurlanden te wissen, speel je een beetje vals, he. Bijkomend vraagje daarover: heb jij die weggepoetst of heb je het kaartje zo aangetroffen op het net?
Dat vind ik ook. Ik ben reuzebenieuwd naar de invulling van Nord-Pas-de-Calais, en gebieden in Duitsland als Keulen-Düsseldorf...

Eigenlijk zou je voldoende kleine gebieden moeten nemen, bv de NUTS 3 regio's over heel Europa op diverse gebieden: werkloosheid, taal, economische verdeling van primaire, secundaire en tertiaire sector, demografie,... Elke factor kan je dan een gewicht toekennen en al die lagen kan je over elkaar plaatsen en zo krijg je de gebieden die feitelijk bij elkaar horen maar dat door de grillen van de geschiedenis niet doen of gebieden die juist wel bij elkaar zijn maar dat eigenlijk beter niet zouden doen.

Een moeilijke oefening met veel discussie over de inclusiecriteria én het gewicht aan die criteria, maar volgens mij de enigste wetenschappelijke (en toch politieke) manier om het nationaliteitenvraagstuk in de Nederlanden op te lossen.
Oud 6 december 2009, 11:40   #9
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat ik nog altijd gek vind, is dat het BHG een NUTS 1-gebied is, terwijl de criteria daarvoor zijn dat er minstens 3 miljoen mensen wonen en maximum 7 miljoen. Of is dat veranderd?
De meridiaan van de wereld gaat door Brussel...
Oud 6 december 2009, 13:37   #10
Hollander

Standaard

Citaat:
De reden daarvoor is heel simpel, namelijk om de discussie zuiver op dit gebied te concentreren. Maar als jullie geïnteresseerd zijn wil ik de omliggende gebieden wel terug-invullen. Ik ben alleen bang dat dat niet veel veranderd aan de Lage Landen.
Oud 6 december 2009, 13:45   #11
Hollander

Standaard

goed, dan ziet het er zo uit:

Oud 6 december 2009, 14:13   #12
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dag forumgenoten,

ik wilde eens een discussie over onderstaande plaatje opstarten. De bron is eurostat, maar ik heb de omliggende landen even weggepoetst.
Als ik er naar kijk, zie ik een aantal opvallende zaken:

Allereerst: mooie en nuttige post/draad. Als er al verschillen of overeenkomsten zijn in de Nederlanden, dan zijn dit de belangrijkste.

De economie van Nederland en Vlaanderen is, blijkens het kaartje, de motor van de Lage Landen. Nederland en Vlaanderen profiteren in grote mate van de strategische ligging aan de belangrijkste waterwegen en zeeverbindingen. Nederland en Vlaanderen vormen - en dat heb ik dikwijls op dit forum vastgesteld - de belangrijkste toegangspoort van West-Europa.

De economie wordt voor een belangrijk deel ook geschraagd door het werkende deel der bevolking, die ook ook goed opgeleid is. Dat is een niet-onbelangrijk verdienste van de samenwerking in het onderwijs, vormgegeven door de GENT-akkoorden tussen Nederland en Vlaanderen.

Wallonië profiteert niet van dit alles en dat wordt ook pijnlijk duidelijk aan de hand van dit kaartje. De nefaste uitwerking van een jarenlang PS-beleid kan eveneens niet losgezien worden van de stilstand en achteruitgang van dit deel van de Lage Landen. Ook de Benelux-economische unie heeft dit blijkbaar niet kunnen voorkomen in de ruim zestig jaar (!) van haar bestaan. Ook dat moet maar eens gezegd worden.

Het is voor mij - alsmede voor een groeiend aantal andere mensen in de wereld van politiek, economie, wetenschap, cultuur, onderwijs en media - de reden om Nederland en Vlaanderen eeneen te smeden tot een sterke alliantie. De economische kracht en het culturele patrimonium gelden daarbij als uitgangspunten. De contouren van deze mogendheid beginnen zich af te tekenen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 14:28   #13
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Je moet er aan toevoegen dat de meertaligen cvoor een stuk eentaligen op de arbeidsmarkt verdringen : het aantal arbeidsplaatsen in Brussel is zeer groot...voor meertaligen vandaar dat er een groot pendelverkeer is vanuit Vlaanderen en Wallonië naar de Brusselse regio. Ook het aantal nederlandstaligen in middenkaderfuncties en hoger in Wallonië is niet te schatten<;

Hoe groter je de regio's maakt op zo'n kaartje hoe eenvormiger het kleurt - die grotere vlakken in Duitsland & Frankrijk zijn gewoon grotere regio's waar de kleurtjes intern weer anders zouden zijn.

tot slot : het verschijnsel van de aantrekkingskracht van steden voor zieken, ouderlingen en werklozen : elke stad gaat slecht scoren in vergelijking met het omliggende landelijke gebied. Mensen verplaatsen zich om "te gaan werken" ;
verplaats de niet-aktieve bevolking naar de kuststreek bv. en plots zullen er geen transferten meer zijn !

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 14:45   #14
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Wat is er mis met een kaartje ,alleen van de Beleneluxlanden?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 14:49   #15
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eigenlijk geldt voor de transfers hetzelfde als voor de ontwikkelingshulp aan Afrika: het kweekt corruptie, afhankelijkheid, verspilling en passiviteit.

Het boek van Dambisa Moyo, Dead Aid zou net zo goed over Wallonie kunnen gaan.

http://www.nrc.nl/achtergrond/article2179743.ece
Vlaanderen is politiek afhanklijk van Wallonie en betaalt veel geld/transfert om Wallonie van haar afhankelijk te maken.

Raar wereldje
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 15:00   #16
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Vlaanderen is politiek afhanklijk van Wallonie en betaalt veel geld/transfert om Wallonie van haar afhankelijk te maken.

Raar wereldje
Het is daarom de hoogste tijd dat Vlaanderen zich politiek onafhankelijk gaat maken van Wallonië. Geen krediet voor Waals en Belgisch deficit!
Oud 6 december 2009, 15:10   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het is daarom de hoogste tijd dat Vlaanderen zich politiek onafhankelijk gaat maken van Wallonië. Geen krediet voor Waals en Belgisch deficit!
Hier sé, onze Groot Nederlandse Papegaai.......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 15:14   #18
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hier sé, onze Groot Nederlandse Papegaai.......
Daar sé, onze Belgische systeemslaaf ...
Oud 6 december 2009, 15:17   #19
Hollander

Standaard

off-topic
Oud 6 december 2009, 15:18   #20
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Nee, hoor. Dit zijn ook verschillen in de Lage Landen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be