Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2009, 08:59   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard 65 % invaliditeit ??????

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is ook een persoon die papieren heeft van 65 % invaliditeit. Zwart op wit en al sinds hij kind was. Toen hij geboren was stonden zijn ogen naar boven in plaats naar voor, dat alleen al was 50 % invalide. Verder 15 operaties aan zijn knieen en allen mislukt, hij kan amper zitten en amper rechtstaan. Zijn ruggegraat is vastgezet op bepaalde punten en zo nog van al die problemen.
Wat zegt de adviseur van de ziekenkas....ge kunt gaan werken en op de rva dreigen ze hem al ik weet niet hoelang buiten te smijten.

Geraakt er iemand wijs uit?
http://forum.politics.be/newreply.ph...eply&p=4480394

Nu in België heb je verschillende vormen van invaliditeit.

De twee belangrijkste zijn de medische en de economische invaliditeit.
Beide hebben zeer weinig met elkaar te maken, hoewel ze wel dezelfde achtergrond hebben.
Men kan zelfs perfect voor 99% medische invalide zijn verklaard en toch slecht 5% economische invaliditeit hebben of omgekeerd.

Het is zelfs mogelijk om meer dan 200% medisch invalide te zijn en toch geen enkele tussen komst van het Riziv gerechtigd te zijn.

De wet heeft op dat punt vele gaten en onbegrijpelijkheden.
Zo bepaald e wet dat een arts van het Riziv geen invaliditeit moet toekennen als hij één of meerdere van de mogelijk uitgevoerde werkzaamheden die de patiënt heeft of had kunnen uitvoeren volgens zijn opleidingsgraad nog steeds kan uitvoeren en daardoor minder dan voor 2/3 in het onvermogen is om een eigen inkomsten te genereren.
Dit wil dus zeggen, dat als de patiënt in staat is om te telefoneren en/of zijn eigen potje te koken, de Riziv-arts hem/haar voor meer dan 1/3 verdienbekwaam kan en mag verklaren. Deze moet nergens anders rekening mee houden.
De weg om dergelijke verklaringen aan te vechten is zeer lang en zeer duur.

De RVA mag iemand uit zijn systeem verwijderen als deze niet vrij voor de arbeidsmarkt word verklaard door hun arbeidsgeneesheer.
Dit wil zeggen, dat als die hun arts bepaald dat je voor meer dan 66,7% arbeidsongeschikt bent je niet langer door de RVA moet en mag uitbetaald worden als een werkzoekende werkloze.

Het aantal mensen in dergelijke situatie is zeer goed gekend bij de OCMW 's, want zij draaien op voor het leefloon en voeren vaak de lange dure processen om deze mensen toch binnen één van de twee systemen te krijgen.

Het aantal dat na de zware lange gerechtelijke gevechten van de OCMW 's buiten het systeem blijft, is zeer laag. Maar het is voor de patiënt een lange lijdensweg.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 09:06   #2
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Dus dat wil zeggen dat als ik (god betert) morgen (wat perfekt mogelijk is in mijn geval) er opeens op uit gestuurd wordt op één of andere zending in god weet welk land en ik daar neergeschoten word en aldus verlamd geraak ik nog steeds werk bekwaam kan verklaard worden?
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 09:27   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Dus dat wil zeggen dat als ik (god betert) morgen (wat perfekt mogelijk is in mijn geval) er opeens op uit gestuurd wordt op één of andere zending in god weet welk land en ik daar neergeschoten word en aldus verlamd geraak ik nog steeds werk bekwaam kan verklaard worden?
Ja, dat is perfect mogelijk.

Maar hier ga je naar arbeidsinvaliditeit ten gevolgen van een arbeidsongeval.
Dat is weer nog eens een andere wetgeving.
Oud 7 december 2009, 09:46   #4
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Neen, dan ga je op pensioen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 09:59   #5
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Als die persoon werkelijk zo gehandicapt is als in de openingspost vermeld staat, zal hij wel aanspraak kunnen maken op een uitkering. Als je ziet hoe gemakkelijk sommigen hier in België op de ziekenkas kunnen gaan staan zonder dat ze echt werkonbekwaam zijn ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 10:05   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Neen, dan ga je op pensioen.
Nee, want dit valt onder de arbeidswetgeving in verband met veiligheid die moet verzekerd worden door de werkgever.

Je kan na een arbeidsongeval niet op invaliditeitspensioen, je word dan immers vergoed door de arbeidsverzekering van je werkgever en niet door het Riziv.

En alles valt dus onder een andere wetgeving.

In het aangebrachte geval kan het zelfs zijn, dat werkgever het volledige loon moet blijven betalen, zonder enige tussenkomst van de verzekering.
En dat de werknemer zelfs recht heeft om bij dezelfde werkgever zowel die vergoeding voor het neergeschoten worden, als het loon van een andere job binnen het bedrijf.
Oud 7 december 2009, 10:08   #7
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, want dit valt onder de arbeidswetgeving in verband met veiligheid die moet verzekerd worden door de werkgever.

Je kan na een arbeidsongeval niet op invaliditeitspensioen, je word dan immers vergoed door de arbeidsverzekering van je werkgever en niet door het Riziv.

En alles valt dus onder een andere wetgeving.

In het aangebrachte geval kan het zelfs zijn, dat werkgever het volledige loon moet blijven betalen, zonder enige tussenkomst van de verzekering.
En dat de werknemer zelfs recht heeft om bij dezelfde werkgever zowel die vergoeding voor het neergeschoten worden, als het loon van een andere job binnen het bedrijf.
Ik denk dat voor Erwinvds (ik veronderstel dat hij militair is) een ander systeem geldt, men krijgt een soort pensioen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 10:08   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Als die persoon werkelijk zo gehandicapt is als in de openingspost vermeld staat, zal hij wel aanspraak kunnen maken op een uitkering. Als je ziet hoe gemakkelijk sommigen hier in België op de ziekenkas kunnen gaan staan zonder dat ze echt werkonbekwaam zijn ...
Nee, het hangt meer af van de Riziv-arts en de rechtbank, dan van wat je echt medisch mankeert.

Economische invaliditeit is meer een juridische zaak dan een medische zaak.
Oud 7 december 2009, 10:10   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik denk dat voor Erwinvds (ik veronderstel dat hij militair is) een ander systeem geldt, men krijgt een soort pensioen.
Niet altijd!!!!!

Een militair kan zelfs sneuvelen zonder recht te hebben op enige vergoeding.
Alles hangt af van de omstandigheden waarin het gebeurd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be