Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2009, 15:40   #1
Marlboro
Banneling

Standaard Het is ver gekomen.

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/a...tml#reageerTag

Geen kerstboom in hogeschool Den Haag wegens diversiteit
In Den Haag heeft de directie van de hogeschool de woede van verschillende leerlingen op de hals gehaald. De directie heeft besloten om dit jaar geen kerstboom te zetten aangezien dat te veel verbonden is met een christelijk feest. In plaats daarvan hangen er enkel wat lampjes en slingers en wil men zo het internationale karakter van de school benadrukken.

Metershoge boom
Normaal zet de school elk jaar een metershoge boom in de hal. "Om de diversiteit te benadrukken, kiezen wij dit jaar voor licht en warmte met de lampjes en slingers. Dat geeft iedereen de mogelijkheid om mee te genieten", stond te lezen op de website van de school. Dertig procent van de leerlingen en twaalf procent van de docenten zijn van allochtone afkomst.

Andere cultuur
De studenten zijn alvast niet opgezet met de maatregel van de school. "Omdat een aantal religieuze fanatiekelingen aanstoot nemen aan een boom met lampjes en ballen moet de rest van de school daar maar onder lijden", was een reactie op het internet. "Buitenlandse leerlingen komen naar Nederland om een andere cultuur te leren kennen. Als er zo'n beslissingen worden genomen kunnen ze evengoed thuis blijven", aldus een misnoegde leerling. (adv)

08/12/09 11u53

Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 16:00   #2
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Het zou me niet verbazen dat het niet de islamitische/joodse/whatever ouders en leerlingen zijn die die boom wegwillen, maar eerder een stelletje zelfverklaarde vrijzinnigen die hun kans schoon zien om zich eindelijk eens te doen gelden
Oud 8 december 2009, 16:09   #3
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

ik citeer even
Sira Conus, Wilrijk

Iedereen gelijk voor de wet, als de andere religies dit soort dingen niet mogen, dan ook de christendom niet.

Zit wel een waarheid in ergens.
Oud 8 december 2009, 16:15   #4
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
ik citeer even
Sira Conus, Wilrijk

Iedereen gelijk voor de wet, als de andere religies dit soort dingen niet mogen, dan ook de christendom niet.

Zit wel een waarheid in ergens.
Niet mee eens.
Wij hebben en ik herhaal het voor de zoveelste keer hier in ons land net zoals in nederland en andere ons manier van leven,hetgeen hier alweer gebeurt is wij onze zaken niet meer mogen beleven zoals we altijd doen of zoals het hoort.
Kerstmis,een kerstboom en pasen en noem maar op horen daar nu eenmaal bij.
Dat andere niet.
Het is dan ook een schande een simpele kerstboom zelfs al word weggehaald.

Ik zie trouwens al deze zaken niet als christelijk gedoe,das nu wel het laatste waar ik aan denk zenne,het hoort er gewoon bij,het is een normale zaak in onze westere maatschappij en het is al zeer ver gekomen allochtonen/moslims hier de wetten kome stellen en alles doen verdwijnen waarvoor wij voor staan enz...
Oud 8 december 2009, 16:19   #5
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Niet mee eens.
Wij hebben en ik herhaal het voor de zoveelste keer hier in ons land net zoals in nederland en andere ons manier van leven,hetgeen hier alweer gebeurt is wij onze zaken niet meer mogen beleven zoals we altijd doen of zoals het hoort.
Kerstmis,een kerstboom en pasen en noem maar op horen daar nu eenmaal bij.
Dat andere niet.
Het is dan ook een schande een simpele kerstboom zelfs al word weggehaald.

Ik zie trouwens al deze zaken niet als christelijk gedoe,das nu wel het laatste waar ik aan denk zenne,het hoort er gewoon bij,het is een normale zaak in onze westere maatschappij en het is al zeer ver gekomen allochtonen/moslims hier de wetten kome stellen en alles doen verdwijnen waarvoor wij voor staan enz...
het feit dat een kerstboom niet meer wordt aanzien als iets christelijks, vind ik al veel erger. Kerst is iets puur commericeel geworden..
Oud 8 december 2009, 16:21   #6
Duvelke

Standaard

de mensen die dan echt iets vereren of willen vieren omwillen van godsdienstige redenen, mogen het dan zogezegd niet, omdat religieuze symbolen niet toegelaten zijn...en wij mogen het dan omdat het altijd zo al geweest is?
vind ik ook schandalig dan..
Oud 8 december 2009, 16:23   #7
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
het feit dat een kerstboom niet meer wordt aanzien als iets christelijks, vind ik al veel erger. Kerst is iets puur commericeel geworden..
Dat ook ja zoals dit met alles het geval is.
Feit is; het hoort hiet,de mensen zijn het gewoon,er mee opgegroeid ook enz...
Ik ben katholiek opgevoed maar daar blijft het ook bij zenne.
Al dat geleuter over jezus en mozes en weet ik nog allemaal wat interesseerde mij nu eens echt geen kloten.
vind godsdiensten maar niks.
Maar zoals ik al zei; een kerstboom hoort bij ons enz....
Al zal ik niet snel zijn om er eentje te gaan zetten of te kopen.
Oud 8 december 2009, 16:26   #8
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Onafgezien van het feit dat kerstmis en heiligenvereringen in wezen van heidense oorsprong is zoals de beroemde steen in Mekka eigenlijk uit een vroegere religie van de arabieren stamt en in feite er geen rationeel verband met de islam is (en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan over allerlei symbolen rituele zaken in diverse godsdiensten) ligt het gezever nu over kerstbomen niet verder dan het voortzetten vanintoleranties tegenover hoofddoeken en feestdagen van tot op heden als "uitheems" gekatalogeerde godsdiensten...

Een vreedzame tolerante samenleving met 500 miljoen mensen dat moet je verdienen.. elke dag...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 16:28   #9
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de mensen die dan echt iets vereren of willen vieren omwillen van godsdienstige redenen, mogen het dan zogezegd niet, omdat religieuze symbolen niet toegelaten zijn...en wij mogen het dan omdat het altijd zo al geweest is?
vind ik ook schandalig dan..
Waarom is dat schandalig? Moeten wij dan al onze tradities en gebruiken overboord gooien omdat hier vreemdelingen leven die er niet in geslaagd zijn zich daaraan aan te passen?

Een rake reactie van een leerling: "Buitenlandse leerlingen komen naar Nederland om een andere cultuur te leren kennen. Als er zo'n beslissingen worden genomen kunnen ze evengoed thuis blijven."
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 16:34   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Onafgezien van het feit dat kerstmis en heiligenvereringen in wezen van heidense oorsprong is zoals de beroemde steen in Mekka eigenlijk uit een vroegere religie van de arabieren stamt en in feite er geen rationeel verband met de islam is (en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan over allerlei symbolen rituele zaken in diverse godsdiensten) ligt het gezever nu over kerstbomen niet verder dan het voortzetten vanintoleranties tegenover hoofddoeken en feestdagen van tot op heden als "uitheems" gekatalogeerde godsdiensten...

Een vreedzame tolerante samenleving met 500 miljoen mensen dat moet je verdienen.. elke dag...
Het gaat hier inderdaad om heidense symbolen, maar een kerstboom is traditie in de westerse wereld, en dus moet er een kerstboom komen. Als al die vreemde culturen daar niet mee kunnen leven, dan moeten ze maar oprotten .

Het moet eens gedaan gaan zijn, van telkens in de reet te kruipen van allerhande drukkings en lobbygroepen.

Studenten ik stel voor om er zelf een te zetten en om het gouvernement te kloten, er varkensoren in te hangen als versiering.

http://www.youtube.com/watch?v=ksOCE5S_Bec
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 16:36   #11
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het gaat hier inderdaad om heidense symbolen, maar een kerstboom is traditie in de westerse wereld, en dus moet er een kerstboom komen. Als al die vreemde culturen daar niet mee kunnen leven, dan moeten ze maar oprotten .

Het moet eens gedaan gaan zijn, van telkens in de reet te kruipen van allerhande drukkings en lobbygroepen.

Studenten ik stel voor om er zelf een te zetten en om het gouvernement te kloten, er varkensoren in te hangen als versiering.
altijd maar willen provoceren Herr Flick..
ga je daar mee de problemen oplossen denk je?
Oud 8 december 2009, 16:47   #12
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...door kerstbomen te verbieden, door kerstbomen e.d. uit onze samenleving te bannen, door alles maar af te schaffen en verbieden wat bij ons al een eeuwenoude traditie is, wat bij onze cultuur hoort en voor praktisch niemand meer een religieuze betekenis heeft?
Goed bezig!

Een mens zou uit pure balorigheid 7 metershoge kerstbomen in zijn voortuin neerplanten!

Respect verdienen Zou dat ook wederkerig mogen zijn?
Een beetje respect opbrengen voor onze cultuur en tradities.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 16:47   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat gij provoceren noemt, noem ik een koekje van eigen deeg.

kloten en gekloot worden... t is niet omdat ons heer zegt, dat ge uw andere kaak moet toekeren, ge terwijl je dat doet, die ander nie een goeie stoemp in zijn maag moogt geven, he. Over dat laatste staat niks in de bijbel, maar dat is wel de interpretatie die ik eraan geef.

De problemen waarvan sprake, zijn er omdat je die zelf maakt, door toe te geven aan elk grilletje van elke mogelijke minderheidsgroep.

Belgen en Hollanders hebben Sinterklaas en Zwarte piet, zetten ne kerstboom, eten zwijnevlees, hun vrouwen mogen hun gedacht zeggen, en ne vent tegenspreken, vrouwen worden ook niet geslagen, door echte mannen. de paasklokken komen uit Rome en brengen sjokolaten eiren mee en kinderen doen hier hun eerste en plechtige communie en dat wordt mede in de school georganiseerd.

Als je daar niet mee kunt leven, bol het dan af, wij moeten 0 toegevingen hieraan doen. Mochten we dat ook niet doen, ze zouden veel meer respect voor ons hebben.

Hoe kan je nu respect hebben voor een volk dat zijn eigen cultuur verloochend om politiek correct te kunnen zijn, gewoon om op te kotsen vind ik dat.
Oud 8 december 2009, 16:50   #14
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wélke problemen?
Wie heeft er een 'probleem' met een kerstboom?
Wie creëert 'problemen'?

...en door steeds maar te buigen, toegeven en kop in't zand steken, vráág je om steeds méér problemen!
Oud 8 december 2009, 16:51   #15
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
...door kerstbomen te verbieden, door kerstbomen e.d. uit onze samenleving te bannen, door alles maar af te schaffen en verbieden wat bij ons al een eeuwenoude traditie is, wat bij onze cultuur hoort en voor praktisch niemand meer een religieuze betekenis heeft?
Goed bezig!

Een mens zou uit pure balorigheid 7 metershoge kerstbomen in zijn voortuin neerplanten!

Respect verdienen Zou dat ook wederkerig mogen zijn?
Een beetje respect opbrengen voor onze cultuur en tradities.
Nog eens : stoppen met "als meerdrheid" zaken van een "minderheid" te verbieden & dit dan te doen onder een dekmantel van "neutraliteit waarborgen". Geef minderheden hun kledingsvoorschriften, feestdagen enz.. dat is waarschijnlijk voordeliger : moslims kunnen gemakkelijk bepaalde taken uitoefenen op christelijke en joodse feestdagen en vv. .. ipov elkaar met verboden om de oren te slaan is elkaars eigenheid "verdragen " veel interessanter...

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 8 december 2009, 16:52   #16
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wélke problemen?
Wie heeft er een 'probleem' met een kerstboom?
Wie creëert 'problemen'?

...en door steeds maar te buigen, toegeven en kop in't zand steken, vráág je om steeds méér problemen!

diegenen die minaretten en hoofddoeken verbieden....

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 8 december 2009, 16:58   #17
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog eens : stoppen met "als meerdrheid" zaken van een "minderheid" te verbieden & dit dan te doen onder een dekmantel van "neutraliteit waarborgen". Geef minderheden hun kledingsvoorschriften, feestdagen enz.. dat is waarschijnlijk voordeliger : moslims kunnen gemakkelijk bepaalde taken uitoefenen op christelijke en joodse feestdagen en vv. .. ipov elkaar met verboden om de oren te slaan is elkaars eigenheid "verdragen " veel interessanter...
Ha, ik wil jou die 'moslims' taken zien laten uitvoeren op christelijke feestdagen, je zal mogen wachten tot je een ons weegt, daar verwed ik alles op wat ik bezit!

...en het gaat niet eens meer om een christelijke feestdag, het is gewoon een onderdeel van onze cultuur en traditie.

U vergeet gemakshalve dat die minderheden hierheen gekomen zijn en zich aan te passen hebben en niet andersom, ik woon zelf al een hele tijd niet meer in Blg., ik ga in het land waar ik woon niet eisen stellen dat er bepaalde dingen, die tot hun cultuur en feestdagen horen, af te schaffen, aan te passen aan mijn eisen of wensen, ik pas mij aan aan de normen hier!
Oud 8 december 2009, 17:01   #18
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ha, ik wil jou die 'moslims' taken zien laten uitvoeren op christelijke feestdagen, je zal mogen wachten tot je een ons weegt, daar verwed ik alles op wat ik bezit!

...en het gaat niet eens meer om een christelijke feestdag, het is gewoon een onderdeel van onze cultuur en traditie.

U vergeet gemakshalve dat die minderheden hierheen gekomen zijn en zich aan te passen hebben en niet andersom, ik woon zelf al een hele tijd niet meer in Blg., ik ga in het land waar ik woon niet eisen stellen dat er bepaalde dingen, die tot hun cultuur en feestdagen horen, af te schaffen, aan te passen aan mijn eisen of wensen, ik pas mij aan aan de normen hier!
ja en de norm in spanje, is aan het zwembad liggen met uwen laptop en �* volonté moslimbashen
Oud 8 december 2009, 17:02   #19
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
diegenen die minaretten en hoofddoeken verbieden....
Diegenen die hoofddoeken en minaretten eisen, waar die dingen hier niet thuishoren - en dat heeft de Zwitserse bevolking duidelijk kenbaar gemaakt!

Volgens mij zijn er landen genoeg waar die dingen wél mogen, zelfs verplicht zijn, indien ik me niet kan vinden in de gangbare normen, waarden, tradities en cultuur van een land, kan ik nog steeds gebruik maken van het allergrootste recht, het recht van vertrekken!
Oud 8 december 2009, 17:02   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
geef ze ne vinger en ze pakken heel uw hand, en daarna nog wat meer ook.

dat is nu toch wel al duidelijk.

Er heerst godsvrijheid, je mag moskeetjes bouwen, boedha vereeren, etc..

Het enige wat niet mag is boerkas dragen (gezicht moet herkenbaar zijn ) op straat.

Ze mogen zelf met hoofdoek op de pas, wat in Turkije bvb nog niet eens mag.

Dat een school regelement stelt, en dat de ambtenarij regelementen stelt en dat een prive bedrijf vraagt van een bepaalde dresscode te hanteren is ook maar normaal.

Stel uzelf gewoon de vraag, of je voor je buitenverblijf in Pakistan ook een kerststal zou mogen zetten. ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be