Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet vet-suiker-zoutgehalte van onze voeding wettelijk worden beperkt?
Ja 16 39,02%
neen (specifieer welke niet) 25 60,98%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2009, 14:33   #141
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozoboko Bekijk bericht
Dat is waar, maar ik heb pas gezond leren eten nadat ik aan mijn moeder en mijn vrouw ontsnapt was.
Ik weet wat je bedoelt.
Oud 10 december 2009, 14:55   #142
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Trouwens gans die yoghurt/snoep/fastfood industrie die u via de reclamepauses u uit uw zetel doet staan om iets uit de frigo te gaan halen, zou volgens mij eens moeten bekeken worden...
²
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 15:16   #143
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

neen, maar wel beter vermelden op de verpakking wat de gevolgen op lange termijn kunnen zijn.
Oud 10 december 2009, 18:46   #144
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik weet wat je bedoelt.
Dat zal er wel aan te zien zijn.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 18:48   #145
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

ja, maar daar zijn nu ook al beperkingen op.
Oud 14 december 2009, 11:36   #146
bozoboko
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De tienpuntenvraag is wel, of iedereen zo zot moet zijn, om voor deze zot te betalen ?
Jij wil dus anderen diëten voorschrijven, omdat je nu eenmaal belastingen betaalt?
bozoboko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2009, 14:27   #147
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Heb "Neen" gekozen. Betere affichering en voorlichting omtrent ingrediënten mag wel. Je bent tegenwoordig op je 30ste al visueel genoeg afgetakeld om die piepkleine lijstjes nog te kunnen lezen. Je kan eventueel acties als "2 kopen, 1 gratis" vervangen door "2 kopen, microscoop gratis", maar ik weet niet of het business model voor botervlootjes dan nog wel sluitend zou zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 10:39   #148
bozoboko
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
neen, maar wel beter vermelden op de verpakking wat de gevolgen op lange termijn kunnen zijn.
Een teveel aan suiker kan suikerziekte, hartaanvallen en obesiteit veroorzaken.
Oud 5 mei 2011, 19:24   #149
bozoboko
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vervreemdebelg Bekijk bericht
Wa je echt wil beperken is de tansvetten. Het is een wetenschappelijk feit dat die slecht zijn voor de gezondheid.
Yep

interessante link
Oud 5 mei 2011, 19:26   #150
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozoboko Bekijk bericht
Een teveel aan suiker kan suikerziekte, hartaanvallen en obesiteit veroorzaken.
diabetes heeft amper iets met teveel aan suiker te maken.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2011, 19:37   #151
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
diabetes heeft amper iets met teveel aan suiker te maken.
Citaat:
Oorzaken van dit type 2 diabetes zijn erfelijke aanleg, overgewicht en een ongezonde levensstijl met ongezonde voeding. De
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2011, 19:49   #152
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

waar zie jij SUIKER eten staan?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2011, 17:05   #153
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
ongezonde voeding
Oud 8 mei 2011, 09:29   #154
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kijk op de verpakking, koolhydraten, en zoek 1 pot mayonaise (die in theorie geen suiker moet bevatten) zonder koolhydraten.

Kijk mijn stelling daarover is dat je suiker en vet zou moeten takseren of belasten zoals alcohol. Denk dus aan 40euro per kg. Heb je een pot 1kg mayonaise met 10% vet zonder suiker wordt dat 4euro taks. Heb je 1kg chocolade wordt dat 40euro taks. Heb je 1l fruitsap met 20%suiker wordt dat 8euro taks. Op die manier wordt ongetakseerd: alle groenen/fruit/magere vis en vlees.

Ik denk dus dat alles die bereid wordt, en extra vetten/suikers toevoegt aan ons dieet, inderdaad gemakshalve een taks van 40euro per kilogram mag krijgen. Zodat de consument op een duidelijke manier ziet in het etiket op basis van de geafficheerde taks, hoe ongezond een product is.

Het tweede effect is, als een keuze gemaakt kan worden tussen weing suiker en weinig vet, zal hij door die prijszetting van de taksen automatisch de minder kalorierijke en magerdere versies van alles verkiezen boven de originele versie. Nu is light meestal duurder vanuit marketing termen, dan wordt door de takseren light goedkoper, en door het opschalen kan die light zelfs supergoekoop worden.

Dus consument leeft gezonder en vermagert door die taks. De industrie past zijn productie aan. De overheid kan een stuk de lasten op arbeid en waarom niet de lasten dus op HORECA afschaffen... Zo'n taks op suiker en vet moet dus ongeveer 2 miljard opbrengen wat een veelvoud is van de horeca.

Er zal ook geen hongersnood ontstaan, en nee de grenswinkels gaan niet exploderen , want uiteindelijk is benzine en tijd zodanig duur dat je niet verposten om 40euro winst te doen op een winkelkar.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2011, 09:44   #155
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
kijk op de verpakking, koolhydraten, en zoek 1 pot mayonaise (die in theorie geen suiker moet bevatten) zonder koolhydraten.
verwarrend

koolhydraten:

organische verbinding van koolstof en tweemaal zoveel waterstof als zuurstof, waartoe o.a. suiker en zetmeel behoren

Haast alle voedingstoffen bevatten koolhydraten onder natuurlijke vorm

maar geen geraffineerde suikers

die worden toegevoegd

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 mei 2011 om 09:48.
Oud 8 mei 2011, 12:06   #156
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Oja en op de vraag in deze topic: nee het vet/suiker gehalte moet niet wettelijk beperkt worden. Ja, tis mss ongezond. Maar mijn levensdoel is niet het aantal jaren op deze planeet te maximalizeren, maar een gelukkig leven hebben. Dat wil dus zeggen dat ik af en toe wel eens zin heb om iets ongezond te doen. Als ik daardoor meer van het leven geniet, wa is dan de verantwoording om mij te dwingen een lang, saai leven te geven. Tis toch wel mijn leven zeker, niet dat van de overheid dus heb ik het alleenrecht om te beslissen hoe ik het inricht.
http://www.google.fr/search?tbm=isch...&aqi=&aql=&oq=

Vreet je te pletter, mij niet gelegen ! Maar moet ik ook de ziekenkas betalen, als jij ziek word van de volvreterij ? Betaal je hart en vaatziektes maar lekker zélf, ga in de States wonen, met de andere hamburger-junkies !
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2011, 12:09   #157
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:

Kijk mijn stelling daarover is dat je suiker en vet zou moeten takseren of belasten zoals alcohol. Denk dus aan 40euro per kg. Heb je een pot 1kg mayonaise met 10% vet zonder suiker wordt dat 4euro taks. Heb je 1kg chocolade wordt dat 40euro taks. Heb je 1l fruitsap met 20%suiker wordt dat 8euro taks. Op die manier wordt ongetakseerd: alle groenen/fruit/magere vis en vlees.

Ik denk dus dat alles die bereid wordt, en extra vetten/suikers toevoegt aan ons dieet, inderdaad gemakshalve een taks van 40euro per kilogram mag krijgen. Zodat de consument op een duidelijke manier ziet in het etiket op basis van de geafficheerde taks, hoe ongezond een product is.

Het tweede effect is, als een keuze gemaakt kan worden tussen weing suiker en weinig vet, zal hij door die prijszetting van de taksen automatisch de minder kalorierijke en magerdere versies van alles verkiezen boven de originele versie. Nu is light meestal duurder vanuit marketing termen, dan wordt door de takseren light goedkoper, en door het opschalen kan die light zelfs supergoekoop worden.

Dus consument leeft gezonder en vermagert door die taks. De industrie past zijn productie aan. De overheid kan een stuk de lasten op arbeid en waarom niet de lasten dus op HORECA afschaffen... Zo'n taks op suiker en vet moet dus ongeveer 2 miljard opbrengen wat een veelvoud is van de horeca.

Er zal ook geen hongersnood ontstaan, en nee de grenswinkels gaan niet exploderen , want uiteindelijk is benzine en tijd zodanig duur dat je niet verposten om 40euro winst te doen op een winkelkar.
Zeer goed idee van jou, brother. De consument ziet inderdaad altijd naar zijn portemonnee, en vandaag de dag is net het ongezonde eten het goedkoopst...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2011, 12:36   #158
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
verwarrend

koolhydraten:

organische verbinding van koolstof en tweemaal zoveel waterstof als zuurstof, waartoe o.a. suiker en zetmeel behoren

Haast alle voedingstoffen bevatten koolhydraten onder natuurlijke vorm

maar geen geraffineerde suikers

die worden toegevoegd

ja, het gaat mij vooral over 'de vrije suikers' inderdaad of die suikervorm die een 'glucosepiek' in uw bloed geeft. Zetmeel is inderdaad een koolhydraat op dat etiket, maar iets betere etiketten vermelden ook de vrije suikers. Nu glucose gebonen in een complex zoals lactulose is inderdaad iets die in uw darm blijft, net zoals xylitol in uw darm blijft. En inderdaad zetmeel wordt nogal vrij snel omgezet naar die vrije suikers. Dus in feite misschien een half uurtje retard effect, maar even erg.

In elk geval de originele formule van mayonaise bevat geen suiker, terwijl alle mayonaises in de handel suiker bevatten. Je let erop als je eens als een 'paus motaignac' probeert te koken.

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 mei 2011 om 12:38.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2011, 12:40   #159
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
ja, het gaat mij vooral over 'de vrije suikers' inderdaad of die suikervorm die een 'glucosepiek' in uw bloed geeft. Zetmeel is inderdaad een koolhydraat op dat etiket, maar iets betere etiketten vermelden ook de vrije suikers. Nu glucose gebonen in een complex zoals lactulose is inderdaad iets die in uw darm blijft, net zoals xylitol in uw darm blijft. En inderdaad zetmeel wordt nogal vrij snel omgezet naar die vrije suikers. Dus in feite misschien een half uurtje retard effect, maar even erg.

In elk geval de originele formule van mayonaise bevat geen suiker, terwijl alle mayonaises in de handel suiker bevatten. Je let erop als je eens als een 'paus motaignac' probeert te koken.
Ja sommige labelling vermeldt toegevoede suikers

ze extra-belasten zou goed zijn

't zijn bijna alle "snelle" suikers, eenvoudige moleculen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be