Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2009, 10:28   #181
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als we aan de kassa "Vlaams" spreken, dan demotiveren we de weinige anderstalige Brusselaars om nog verder Nederlands te leren. Laat dus a.u.b. dat "Vlaams" vallen en spreek in Brussel zo correct mogelijk Nederlands.
Nederlands moeten we inderdaad spreken. Maar geen Hollands. We zouden moeten 'gij' zeggen in plaats van het Hollandse 'jij'. 'Gij' is perfect Nederlands. Nederlands van bij ons. En we zeggen 'droogkuis' in plaats van 'stomerij'. Ook dat is perfect Nederlands. Maar goed, dat snapt ge blijkbaar nog steeds niet. En het is volgens mij onbegonnen werk u dat diets te maken.

Laatst gewijzigd door system : 12 december 2009 om 10:31.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2009, 10:30   #182
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nederlands moeten we inderdaad spreken. Maar geen Hollands. We zouden moeten 'gij' zeggen in plaats van het Hollandse 'jij'. 'Gij' is perfect Nederlands. Nederlands van bij ons. En we zeggen 'droogkuis' in plaats van 'stomerij'. Ook dat is perfect Nederlands. Maar goed, dat snapt ge blijkbaar nog steeds niet.
Quercus heeft al regelmatig gezegd dat hij geen Hollands spreekt, maar Nederlands.

nu niet ambetant worden se
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2009, 10:34   #183
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Quercus heeft al regelmatig gezegd dat hij geen Hollands spreekt, maar Nederlands.

Quercus is een taalhypocriet. Hij verzet zich tegen het gebruik van woord 'droogkuis', maar vindt het perfect normaal dat men Engelse 'issue' gebruikt in onze taal. En meer dan waarschijnlijk vindt hij dit normaal omdat hij zich spiegelt aan zijn groot taalvoorbeeld, te weten: den Hollander. Of maw, hij maakt zich met de regelmaat van een goede klok compleet belachelijk.

Laatst gewijzigd door system : 12 december 2009 om 10:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2009, 10:44   #184
Hollander

Standaard

Citaat:
Quercus is een taalhypocriet. Hij verzet zich tegen het gebruik van woord 'droogkuis', maar vindt het perfect normaal dat men Engelse 'issue' gebruikt in onze taal. En meer dan waarschijnlijk vindt hij dit normaal omdat hij zich spiegelt aan zijn groot taalvoorbeeld, te weten: den Hollander. Of maw, hij maakt zich met de regelmaat van een goede klok compleet belachelijk.
Niemand hier vindt 'issue' een mooi Nederlands woord.

Daarnaast erkent vervolgens vrijwel iedereen hier dat 'droogkuis' tot de standaardtaal behoort in het zuiden. Alleen u vindt dat niet genoeg en wil dat woord aan het Noorden opdringen. En daar passen wij voor, en Quercus gelukkig ook. Het is tenslotte geen mooi Nederlands woord, maar vertaald Frans.

In plaats van te volharden in uw koppigheid heeft u inmiddels de kans voorbij laten gaan mij te complimenteren met het gebruik van zuidelijke woorden in mijn vorige bericht.
Zo gaat u natuurlijk nooit uw gelijk krijgen.
Oud 12 december 2009, 10:47   #185
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand hier vindt 'issue' een mooi Nederlands woord.

Daarnaast erkent vervolgens vrijwel iedereen hier dat 'droogkuis' tot de standaardtaal behoort in het zuiden. Alleen u vindt dat niet genoeg en wil dat woord aan het Noorden opdringen. En daar passen wij voor, en Quercus gelukkig ook. Het is tenslotte geen mooi Nederlands woord, maar vertaald Frans.

In plaats van te volharden in uw koppigheid heeft u inmiddels de kans voorbij laten gaan mij te complimenteren met het gebruik van zuidelijke woorden in mijn vorige bericht.
Zo gaat u natuurlijk nooit uw gelijk krijgen.
Behalve dat, want ook ik gebruik met de regelmaat van de klok woorden die gangbaar zijn in het zuiden van ons taalgebied, was het woord 'kloproom' in de ogen van system ook verdacht.

Begrijpe wie het begrijpen kan ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2009, 10:50   #186
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Behalve dat, want ook ik gebruik met de regelmaat van de klok woorden die gangbaar zijn in het zuiden van ons taalgebied, was het woord 'kloproom' in de ogen van system ook verdacht.

Begrijpe wie het begrijpen kan ...
ek nie begryp kan nie.

kloproom is geen Hollands uit onze contreien. Daarmee alleen dus al een compromis in deze discussie. Maar deze fijne noordelijke taalnuances zijn paerlen voor den zweynen.

Laatst gewijzigd door Hollander : 12 december 2009 om 10:50.
Oud 12 december 2009, 11:00   #187
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ek nie begryp kan nie.

kloproom is geen Hollands uit onze contreien. Daarmee alleen dus al een compromis in deze discussie. Maar deze fijne noordelijke taalnuances zijn paerlen voor den zweynen.
'Slagroom' is een germanisme (= rechtstreeks uit het Duits overgenomen woord): "Schlagsahne".

Kloproom is wellicht een purisme (taalzuivering), maar ik vind het een mooi alternatief voor 'slagroom'.
Oud 12 december 2009, 11:20   #188
Hollander

Standaard

Citaat:
'Slagroom' is een germanisme (= rechtstreeks uit het Duits overgenomen woord): "Schlagsahne".

Kloproom is wellicht een purisme (taalzuivering), maar ik vind het een mooi alternatief voor 'slagroom'.
Ik zal kijken of de gelegenheid zich te baat doet dit woord in onze gebieden te introduceren en het gebruik ervan te bevorderen.

Daarmee schuif ik droogkuis tijdelijk naar de tweede plaats, want ik moet helaas prioriteiten stellen.
Oud 12 december 2009, 11:32   #189
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zal kijken of de gelegenheid zich te baat doet dit woord in onze gebieden te introduceren en het gebruik ervan te bevorderen.

Daarmee schuif ik droogkuis tijdelijk naar de tweede plaats, want ik moet helaas prioriteiten stellen.
Exact. Ik wil dan ook, als het even kan, een lans breken voor een alternatief voor 'jam' of 'confituur': fruitsmeer ...
Oud 12 december 2009, 11:36   #190
Hollander

Standaard

Citaat:
Exact. Ik wil dan ook, als het even kan, een lans breken voor een alternatief voor 'jam' of 'confituur': fruitsmeer ...
Ik opteer dan voor smeerfruit, dat is consequent met smeerkaas.
Oud 12 december 2009, 11:46   #191
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik opteer dan voor smeerfruit, dat is consequent met smeerkaas.
Dat wordt genoteerd.
Oud 12 december 2009, 13:33   #192
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander

Net zoals ik ook reeds, tot vervelens toe, herhaald heb dat ik slechts "Vlaams" spreek wanneer ik bij mijn familie in West-Vl. op bezoek ga en daar het lokale dialect hanteer.
Maar ja, (zucht) het helpt allemaal niet. In Zijne Droogkuysigheyt hebben we een ware vertegenwoordiger van "Het ministerie ter bestrijding van de taalzonde en ter bevordering dan de taaldeugd".

Laatst gewijzigd door quercus : 12 december 2009 om 13:36.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2009, 13:42   #193
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nederlands moeten we inderdaad spreken. Maar geen Hollands. We zouden moeten 'gij' zeggen in plaats van het Hollandse 'jij'. 'Gij' is perfect Nederlands. Nederlands van bij ons. En we zeggen 'droogkuis' in plaats van 'stomerij'. Ook dat is perfect Nederlands. Maar goed, dat snapt ge blijkbaar nog steeds niet. En het is volgens mij onbegonnen werk u dat diets te maken.
Gij is perfect archaïsch, gewestelijk en soms ook lithurgisch, religieus Nederlands. In de standaardtaal, die gebruikt wordt door overheid, onderwijs, bedrijfswereld en media, kennen we jij, je, jou en jouw alsmede u en uw als vertrouwelijke beleefdheidsvorm.
Oud 12 december 2009, 13:50   #194
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Net zoals ik ook reeds, tot vervelens toe, herhaald heb dat ik slechts "Vlaams" spreek wanneer ik bij mijn familie in West-Vl. op bezoek ga en daar het lokale dialect hanteer.
Maar ja, (zucht) het helpt allemaal niet. In Zijne Droogkuysigheyt hebben we een ware vertegenwoordiger van "Het ministerie ter bestrijding van de taalzonde en ter bevordering dan de taaldeugd".
Oud 12 december 2009, 15:00   #195
Thorum
Burger

Standaard

Er is een groot verschil tussen West-Vlaams en Vlaams. Vlaams is begrijpbaar voor Nederlanders. West-Vlaams niet.

Noem Vlaams gerust Nederlands, die twee talen zijn verwant genoeg. Het West-Vlaams is een andere taal.
Thorum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2009, 15:01   #196
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thorum Bekijk bericht
Er is een groot verschil tussen West-Vlaams en Vlaams. Vlaams is begrijpbaar voor Nederlanders. West-Vlaams niet.

Noem Vlaams gerust Nederlands, die twee talen zijn verwant genoeg. Het West-Vlaams is een andere taal.
Oud 12 december 2009, 15:14   #197
Thorum
Burger

Standaard

prachtig argument
Thorum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2009, 15:46   #198
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thorum Bekijk bericht
prachtig argument
Sorry hoor, maar we hebben hier al talloze discussies gevoerd over Nederlands, Hollands, Vlaams en dergelijke en ofwel men vindt Vlaams een aparte taal (zoals u kennelijk) of men spreekt liever over Nederlands, net zoals Hollands en Zeeuw varianten van het Nederlands zijn. Een verzameling Nederlandse accenten en dialecten die men dus geografisch passend aanduidt met 'Vlaams'.

Van deze twee groepen heeft nog niemand zich door de ander laten overtuigen, dus als u Nederlands en Vlaams 'verwante talen' noemt, zitten wij niet in dezelfde groep en is mijn antwoord => ''
Oud 12 december 2009, 17:14   #199
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Maddens doctrine volstaat, Madame Non een belangenconflict om de oren slaan en zonder onderhandelingen BHV splitsen.

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 12 december 2009 om 17:14.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2009, 17:40   #200
Shadowke

Standaard

De Croo nieuwe VLD-voorzitter.
Keulen kwam amper 2.000 stemmen tekort.
het Belgicisme binnen de VLD is ook al mooi aan het afbrokkelen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be