Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ?
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af 46 67,65%
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België 22 32,35%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2009, 12:03   #201
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
nee, dat is juist het beginpunt van de discussie. Dáárover zijn we het eens.
De vraag gaat er dan ook over: moeten de verenigde Nederlanden op democratische leest gestoeld zijn? Jij vindt van niet, ik wel.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2009, 12:03   #202
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nederlanders van vlamingen leren ???
Dat zou gvd de eerste keer zijn. Weet je dan nog niet dat Hollanders alles beter weten ?
verwar je nou nog steeds Hollanders met Nederlanders? Heb je dan niets geleerd de afgelopen maanden?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2009, 12:05   #203
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In uw fantasierijke geest weliswaar. Zelfs in 1817 wisten de Prins van Oranje himself en de verschillende Pruissische gezanten ons te vertellen dat er zo'n grote verschillen waren tussen zuid en noord. De Prins spreekt over "de Belgen" enerzijds en "de Hollanders" anderzijds. En de Pruisische gezanten spreken over 'verschillende naties' van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. En die mensen wisten wel waarover ze spraken in die tijd. Immers, zij lééfden in die tijd.

Of, maw: we zijn nooit één volk geweest, wij zijn nu evenmin één volk en we zullen nooit één volk zijn. Dat gemem over 'één volk' dat we steeds weer horen van de zogenaamde grootnederlanders, is wisfull thinking. Dat volk bestaat alleen in hun verwrongen geest.
Inderdaad. Nagels met koppen die hier geslagen worden.
Shadowke zal het wel onzin gaan vinden maar soit.....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2009, 12:06   #204
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De vraag gaat er dan ook over: moeten de verenigde Nederlanden op democratische leest gestoeld zijn? Jij vindt van niet, ik wel.
uiteraard vind ik van wel. Sterker nog, als Vlaanderen zich vandaag rechtstreeks in Nederland zou voegen zou het kwa democratisch gehalte van plaats 20 (ofzo) naar plaat 4 (ofzo) stijgen. Dus dat lijkt me een forse verbetering.

Maar als je denkt dat het afschaffen van ons Koningshuis een beter effect teweeg brengt voor jullie, dan deel ik je mening niet.
Oud 13 december 2009, 12:07   #205
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en u concludeert hier uit dat.....? De Belgische gezondheidszorg beter is dan de Nederlandse?
Op basis daarvan kan je concluderen dat in 2007 bijna 30.000 Nederlanders in Belgische ziekenhuizen zijn opgenomen geweest. Niets meer niets minder.
Oké, we draaien het verhaal om.
Hoeveel Belgen laten zich in Nederland Medisch behandelen ?
Oud 13 december 2009, 12:09   #206
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uiteraard vind ik van wel. Sterker nog, als Vlaanderen zich vandaag rechtstreeks in Nederland zou voegen zou het kwa democratisch gehalte van plaats 20 (ofzo) naar plaat 4 (ofzo) stijgen. Dus dat lijkt me een forse verbetering.

Maar als je denkt dat het afschaffen van ons Koningshuis een beter effect teweeg brengt voor jullie, dan deel ik je mening niet.
Ik zal blijven ijveren voor een nauwere samenwerking met het noorden. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dat koningshuis aan de macht te laten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2009, 12:11   #207
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
aangezien dat het 50/50 is, zal er naar de Vlaamsgezinden binnen de VLD ook moeten geluisterd worden of de partij zal uiteen spatten.
U bent het strohalm-stadium nu duidelijk voorbij want U probeert zich vast te klampen aan strohalmen die er niet zijn.

Open VLD is een stabielere en serieusere partij dan CD&V.
Met Yves Leterme en Kris Peeters is niets aan te vangen, vroeger niet, nu niet en in de toekomst ook niet.
Devolgende verkiezingen krijgen ze die rekening gepresenteerd en verloopt een belangrijk deel van hun aanhang terug naar SP.a.
Oud 13 december 2009, 12:12   #208
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
langer dan 8 jaar.

maar dat heeft niets te maken met het feit dat binnen de VLD er belgicisten en vlaams gezinden zijn, net zoals bij de andere partijen.
we zullen zien wie de overhand haalt.
In Open VLD zijn veel minder "echte" vlamingen dan in de andere partijen. Waarom blijft U uw veronderstellingen verkondigen voor de waarheid ?
Oud 13 december 2009, 12:14   #209
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zo bindend is het koningshuis niet, hoor. Ik vol me Nederlander en heb helemaal niets met het koningshuis. De meeste mensen vinden het ''wel leuk'', maar uiteindelijk associëren Nederlanders zich toch meer met het land waarin ze wonen en de taal die ze spreken.
Dus U hebt geen Oranje outfit ?
Oud 13 december 2009, 12:17   #210
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
laat een referendum bepalen hoe NL en VL apart toekijken op de Oranje's als beiden in een confederatie zijn en overstappen naar een federatie.
eer dat het referendum er daadwerkelijk komt, zal Beatrix al lang geen koningin meer zijn.
Ik ben geen fan van een Monarchie met erfopvolging als staatsmodel. Persoonlijk vind ik een Republiek beter daar de leider er rechtstreeks door het volkt wordt verkozen en niet door erfopvolging.

Ik begrijp al helemaal niet hoe U als supergrote tegenstander van onze Monarchie zo een hevige supporter kunt zijn van die Hollandse Oranje Poppenkast, denk jij echt serieus dat die één meter beter zijn dan de Coburgs ?
Oud 13 december 2009, 12:19   #211
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
verwar je nou nog steeds Hollanders met Nederlanders? Heb je dan niets geleerd de afgelopen maanden?
Ik herhaal: Hier in de volksmonds worden "alle" Nederlanders "Hollanders" genoemd. Hebt U dat nu nog steeds niet door ?
Oud 13 december 2009, 12:20   #212
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik zal blijven ijveren voor een nauwere samenwerking met het noorden. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dat koningshuis aan de macht te laten.
Ik ben ook voor samenwerking met het zuiden.

En ik laat u vrij via democratische weg onze omgang met ons Koningshuis aan te passen of af te schaffen.

Ik hoop dat dat wederzijds is.
Oud 13 december 2009, 12:20   #213
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Open VLD zijn veel minder "echte" vlamingen dan in de andere partijen.
Allemaal zelfstandigen en rijken, nietwaar Henri...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2009, 12:23   #214
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik herhaal: Hier in de volksmonds worden "alle" Nederlanders "Hollanders" genoemd. Hebt U dat nu nog steeds niet door ?
u doet dat kennelijk om verwarring te zaaien. Even zo vaak gaat het hier namelijk over regionale verschillen binnen Nederland, en dan is het onderscheid wel ineens haarscherp.

Maar van iemand in het Luikse kunnen we kennelijk niet verwachten dat die zich verzoeken en verzuchtingen van volkjes in het noorden aantrekken. Het is pas 25 keer verzocht de terminologie zuiver te gebruiken, en aangezien u het verschil kent, weigert u pertinent daar gehoor aan te geven.
Oud 13 december 2009, 12:26   #215
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
In uw fantasierijke geest weliswaar. Zelfs in 1817 wisten de Prins van Oranje himself en de verschillende Pruissische gezanten ons te vertellen dat er zo'n grote verschillen waren tussen zuid en noord. De Prins spreekt over "de Belgen" enerzijds en "de Hollanders" anderzijds. En de Pruisische gezanten spreken over 'verschillende naties' van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. En die mensen wisten wel waarover ze spraken in die tijd. Immers, zij lééfden in die tijd.

Of, maw: we zijn nooit één volk geweest, wij zijn nu evenmin één volk en we zullen nooit één volk zijn. Dat gemem over 'één volk' dat we steeds weer horen van de zogenaamde grootnederlanders, is wisfull thinking. Dat volk bestaat alleen in hun verwrongen geest.
Uw prins van Oranje en uw Pruisische gezant uit 1817 (!!!) zijn reeds lang tot stof vergaan en hun mening (die ook slechts één mening was) interesseert ons geen reet meer. We leven nu in 2009. Uwe Droogkuysheyt loopt twee eeuwen achter.
Oud 13 december 2009, 12:33   #216
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Oké, we draaien het verhaal om.
Hoeveel Belgen laten zich in Nederland Medisch behandelen ?
Wel, de "Belgen" die zich in zich in Nederland laten behandelen zullen wellicht niet zo talrijk zijn als de Nederlandse patiënten in onze ziekenhuizen. En het zullen hoogstwaarschijnlijk dan nog Vlamingen zijn ook. Want la Francophonie belge heeft teveel schrik dat ze in het Nederlands zouden aangesproken worden. In elk geval, de Nederlanders die zich bij ons laten behandelen beseffen misschien niet dat dit met groot gevaar is voor eigen lijfsbehoud. Immers, de "Belgische" ziekenhuizen hebben zo maar eventjes tien keer meer gevallen van ziekenhuisbacterie dan de Nederlandse.
Oud 13 december 2009, 12:39   #217
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Maar van iemand in het Luikse kunnen we kennelijk niet verwachten dat die zich verzoeken en verzuchtingen van volkjes in het noorden aantrekken.
Tja, als je in zo'n trieste stad woont kijk je al eens over de grens hé... Het leidt de aandacht wat af van al dat grijs en beton.

Eén dag per jaar is het wel feest in Liège, dan vieren ze hun nationale feestdag: http://www.amitiesfrancaises.be/
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2009, 12:49   #218
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Tja, als je in zo'n trieste stad woont kijk je al eens over de grens hé... Het leidt de aandacht wat af van al dat grijs en beton.
Ja, dit scenario ken ik maar al te goed van de doorreis (met en zonder caravan)

Rijd je van het lieflijke zuid Limburgse heuvelland naar de prachtige Ardennen, maar dan moet je eerst hierdoor. Kwestie van even oogkleppen op en extra gas geven, dan ben je er het snelst vanaf.
Oud 13 december 2009, 12:53   #219
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dit scenario ken ik maar al te goed van de doorreis (met en zonder caravan)

Rijd je van het lieflijke zuid Limburgse heuvelland naar de prachtige Ardennen, maar dan moet je eerst hierdoor. Kwestie van even oogkleppen op en extra gas geven, dan ben je er het snelst vanaf.
Het ultieme bewijs dat U van Liège echt geen kl*ten weet.
Oud 13 december 2009, 12:56   #220
Hollander

Standaard

Citaat:
Het ultieme bewijs dat U van Liège echt geen kl*ten weet.
Dat heb ik gelukkig ook niet beweerd, anders zou je me nu mooi op mijn woorden kunnen pakken he.

Ik weet niets van Luik, behalve wat ik zie op doorreis. En dat is geen visitekaartje.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be