![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: ik ben voor Vlaamse onafhankelijkheid | |||
maar ik wil geen seperatist genoemd worden want dat is teveel geassocieerd met die België Barst roepers |
![]() ![]() ![]() |
6 | 9,52% |
en ik heb geen probleem met seperatist genoemd te worden want dat woord heeft voor mij geen negatieve bijklank |
![]() ![]() ![]() |
57 | 90,48% |
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Minister-President
|
![]() Dan vrees ik dat ik niet weet wat uw punt is.
![]() |
#143 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bart De Wever En intussen zijn wij als N-VA op een punt aanbeland het separatisme waaraan 40 procent van de Vlamingen geen aanstoot meer blijkt te nemen. Bart De Wever Dat is inderdaad de harde politieke werkelijkheid: de gevestigde partijen staan machteloos tegenover het Franstalige 'non' omdat ze, als het er echt op aan komt, het separatisme niet durven te gebruiken als stok achter de deur. Bart Maddens De staatshervorming is er in de geesten een volgende stap naar separatisme, een gevaar voor de eenheid van het land en dus voor de solidariteit. Jo Vandeurzen conclusie : de NVA heeft schrik van het woord separatisme, terwijl o.a. de franstaligen schrik hebben van het separatisme zelf Laatst gewijzigd door jogo : 10 december 2009 om 00:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar er is meer. Het probleem BHV. Een tijdbom. Met Van Rompuy als eerste president van Europa en België dat vanaf 1 juli 2010 voor zes maanden het voorzitterschap van de E.U. waarneemt zal Dehaene, daarin gevolgd door de federale regering, dit probleem vermoedelijk in de ijskast stoppen en het verwijzen naar één of andere commissie. Er is echter geen ontkomen aan. Ten laatste begin 2011 komt BHV op tafel. De imperialistische franstaligen zullen "lebensraum" voor Brussel eisen, de benoeming van de incivieke burgemeesters en veel geld, Vlaanderen is toch gewoon te betalen. De belgicistische partijen zullen bereid zijn toegevingen te doen, in het belang van België. De N-VA kan dit niet. Dus ofwel worden ze uit de Vlaamse regering gewipt, ofwel stappen ze er zelf uit. Wie is hier de pineut? De vraag stellen is ze beantwoorden. Alweer zijn we gerold. Zowel de separatisten als de andere tisten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#147 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Parlementslid
|
![]() Ook interessant om lezen in het kader van deze discussie is dit artikel uit De Standaard : Zeg niet separatisme, zeg independentisme :
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=G07OTQ7K |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hendrik, is het eigenlijk de bedoeling om hier een ideologische discussie te voeren over het gegeven of de Vlaamse beweging separatistisch zou moeten zijn of niet, of is het de bedoeling om hier een discussie te voeren omtrent propaganda?
Want als de ene persoon hier de term "separatisme" verdedigt vanuit een ideologische of semantische achtergrond, en iemand anders argumenteert vanuit propagandistische kant, zijn we naast elkaar aan het praten. Ik heb het gevoel dat jij vooral problemen hebt met het gebruik van het woord "separatisme" in slogans en propaganda. Ik denk dat we eerst uitsluitsel moeten hebben over die vraag, vooraleer we verder kunnen discussiëren. Idem voor de slogan omtrent de slogan "België Barst". Inhoudelijk heb ik geen problemen met die slogan, maar vanuit propagandistisch perspectief wordt je onmiddellijk geassocieerd met een deel van de Vlaamse Beweging waar ik liever niet mee geassocieerd word. Ik ben LSP'ers tegengekomen die me zeiden, "Van mij mag België barsten, het gaat ons immers niet over België of Vlaanderen." maar de connotatie met de slogan "België Barst" is intussen zo besmeurd dat zelfs tal van mensen die het eens zijn met de inhoud van de slogan, niets willen te maken hebben met diegene die het scanderen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Parlementslid
|
![]() Beide. Het woord separatisme dekt aan de ene kant de lading niet (het gros van de Vlaamse Beweging heeft bv. geen probleem met het idee van een onafhankelijk Vlaanderen binnen een Europese context - zie ook het interview met Jan Loones van N-VA in DS ) en aan de andere kant is het een communicatieve blunder omdat het door het grote publiek automatisch wordt geassocieerd met extremisme, vlaams behang, enzovoorts...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je die discussie op België toepast, kan je je de vraag stellen: willen we Vlaanderen afscheuren van België? Of willen we België als systeem afbreken? Naar slogantaal toe: kiezen we voor "separatisme" of voor "België Barst"? (om je even tussen de pest en de cholera te laten kiezen ![]() Volgens mij is dat een louter theoretische discussie want de afscheiding van Vlaanderen (separatisme) zal ook het einde van België impliceren. Blijft dan over: de discussie over communicatie. Soms zijn slogans of symbolen dermate besmeurd dat het niet langer de moeite is, om ze opnieuw proberen proper te maken. Volgens sommigen zou de Vlaamse leeuw zelfs te besmeurd zijn, en moeten we een snoezigere vlag kiezen. Op die manier kan je ieder symbool weggooien. Wat met de term "separatisme"? Ik geloof niet dat die dermate besmeurd is, dat we ons moeten afzetten tegen dat woord. Ik zal bijvoorbeeld niet ontkennen separatist te zijn. Maar er zijn misschien andere termen die de boodschap breder ingang kunnen vinden. Ik heb er niets op tegen om de term "indepentisme" te gebruiken. Maar een heksenjacht tegen het woord "separatisme" lijkt me niet nodig.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wilt ge bij de winners horen moet ge ook de strijd der termen winnen. Laatst gewijzigd door jogo : 14 december 2009 om 12:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() die vraag zelf is dan ook te beperkend 'meer zelfbestuur' maar ten koste van wat...
Laatst gewijzigd door jogo : 14 december 2009 om 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() en dat moet gerealiseerd worden door separatisten die geen separatist genoemd willen worden...?
Laatst gewijzigd door jogo : 14 december 2009 om 16:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door respublica : 15 december 2009 om 01:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
het probleem is dat nog eens een hoop bevoegdheden naar de deelstaten over hevelen neerkomt op een natie uit elkaar halen, dus niet zo onschuldig als gij wilt doen uitschijnen. Laatst gewijzigd door jogo : 15 december 2009 om 01:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hoezo, welke natie wordt dan uiteen gehaald?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |