![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Had ik eerder al gedaan, we hadden het over Mexico, je hebt trouwens geen antwoord gegeven op die lenk die ik je gaf. jawel, enkelen van het bedrijf op straat met uitbetaling, of later iedereen met minder/zonder uitbetaling toch duidelijk wat beter is voor iedereen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
En die sociale zekerheid wordt alleen door de bedrijven gesponsord indien ze verplicht worden. Citaat:
Citaat:
Je toont niet aan dat iedereen meegroeit (ook niet op den lange duur) wanneer een bedrijf/de economie groeit. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | ||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Om Belgie als voorbeeld te geven, elke werkende Belg betaalt (of hoort te betalen) voor de sociale zekerheid, elk bedrijf gevestigt in Belgie betaalt ervoor, niet-werkende Belgen trekken ervan terug. Het systeem is er voor de hele Belgische economie, niet enkel voor die ene persoon die op dat ene moment ontslagen werd of dat ene bedrijf dat herstructureert, dat was toch wat ik bedoelde met lokaal in die post? Je haalt telkens een stuk van mijn post, een deel van een zin of een woord, uit z'n context en je begint daar dan op te hameren om zo telkens weer te ontwijken op de kern van de zaak te antwoorden. Citaat:
Citaat:
Zoals ik eerder al zei, ik kan je niet doen zien wat je niet wil zien. Citaat:
Doe ik wel, zie ook voorbeeld mexico hierboven. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je zegt zelf dat een bedrijf enkel winst beoogt. Een bedrijf zal nooit een werknemer in dienst nemen als ze die niet echt nodig heeft. Over Mexico heb je enkel aangegeven dat de economie groeide; niet dat de bevolking daar beter van werd. Ook uit wikipedia "Met een bruto nationaal product van 10.700 per hoofd van de bevolking hoort Mexico tot de landen met een hoog-middel inkomen, en hoeft het in Latijns-Amerika alleen Chili en (gecorrigeerd naar koopkracht) Costa Rica en Uruguay voor zich te laten. De welvaart is erg ongelijk verdeeld; de hoogste 20% is goed voor 55% van de inkomens. 40% van de bevolking leeft onder de armoedegrens. De schuldenlast van 174 miljard Amerikaanse dollar (2005) drukt zwaar op de begroting. Onder economen bestaat onenigheid of Mexico wel of niet als ontwikkelingsland gezien dient te worden." http://nl.wikipedia.org/wiki/Mexico_(land) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | ||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Denk nooit dat je onmisbaar of zelfs belangrijk bent in een bedrijf, jou te werk stellen is niet de bedoeling, winst maken wel. Blij dat we het hier over eens zijn. Citaat:
Als je de link niet wil leggen doe je dat niet, ik doe dat wel. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Je kan helemaal niet aantonen dat die enkele(?) slachtoffers er op lange termijn beter van worden; en je moet toegeven dat ze in afwachting van die langere termijn veel slechter af zijn. Citaat:
Dat is toch wat je beweert. Dat "iedereen" meegroeit met de economie. Niet dus in ons economisch systeem. Citaat:
Toevallig stond er laatst een artikel in de krant; waarbij de president van Mexico stelde dat hij prioritair de armoede zou bestrijden; omdat dit zo'n groeiend probleem is. Vandaag in de Belgische media; een rapport over de armoede die gestegen is en de nieuwe armoede in België. Nu wordt ook de middenklasse in België bedreigt met armoede. Maar dat geeft niets; want op de lange termijn zijn ze beter af. Onderwijl zijn ze misschien hun huis kwijt; hebben ze wat schulden opgebouwd; maar op de lange termijn zijn ze ongetwijfeld beter af. Dit terwijl; ook vandaag in de Belgische media; blijkt dat de economie sterker steeg dan werd verwacht. Zolang ons economisch systeem uitsluitend gebaseerd is op winstmaximalisatie; en de bedrijven; het kapitaal dit ongebreideld; ongereglementeerd mag doen; worden alleen de bedrijven en het kapitaal-bezitters daar beter van. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | ||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zal nog een poging doen. Als die enkele slachtoffers van een herstructurering in tijden van economische groei op straat gezet worden met een mooie uitbetaling, brugpensioen, werkloosheidsuitkering, ... dan zijn ze toch veel beter af dan als ze enkele jaren later bij de volgende economische dip op straat gezet te worden als het bedrijf failliet gaat omdat het de nodige herstructureringen niet doorvoerde wanneer het nodig was. Ze staan dan op straat waarschijnlijk zonder uitbetaling of brugpensioen en zullen waarschijnlijk op dat moment veel moeilijker weer werk vinden gezien de economie in een dip zit. In tijden van economische groei is er altijd meer werk te vinden. De meeste slachtoffers van een herstructurering in tijden van economische groei vinden snel weer werk en werken ook uiteindelijk voor bedrijven die sterker zullen opgewassen zijn tegen dipjes in de economie. Er is een goeie reden waarom niet alleen werkloosheidscijfers maar ook het aantal geplaatste jobadvertenties als belangrijke indicatoren van de huidige staat van een economie gebruikt worden, (en niet alleen op de beurs worden deze als indicatoren gebruikt). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus, in tijden van economische recessie lijken dingen als armoede en werkloosheid te stijgen, in tijden van economische groei lijken deze te dalen, waarom wil je de correlatie nu niet zien? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Bij een faillissement is dit anders gezien er geen geld is om uit te betalen, anders was het bedrijf niet failliet. Citaat:
Indien je aandelen van een bedrijf bezit, bezit je een stukje van dat bedrijf. Nogal logisch dat je dat bedrijf winst wil zien maken zodat de waarde groeit en dus ook de waarde van jouw stukje groeit. Arbeiders zijn op zich geen eigenaars van het bedrijf (tenzij ze aandelen bezitten natuurlijk), ze zijn werknemers. En met je "eenmaal werkloos is jaaaren werkloos" ben ik helemaal niet akkoord. Ik leef duidelijk niet in dezelfde werels als jij. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Het was een 10- 15-tal jaar geleden dat het ene bedrijf na het andere het nodig vond om te herstructureren; en dus mensen af te danken. Niet omdat de economie kromp of omdat de bedrijven verlieslatend waren; maar om de winsten te maximaliseren voor de aandeelhouders." |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#473 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vorige week boeiende docu over rozenkwekerijen in Kenia, ook arbeiders kwamen aan het woord, er werd hen gevraagd wat ze vonden; ze waren erg blij met die Nederlandse vestigingen, het verschafte hen voldoende geld voor eten, behoorlijk onderdak, gezondsheidszorg en vervoer wat er anders niet zou zijn.
Mensen kregen 75 euro, het dubbele van wat gangbaar is voor arbeiders in Kenia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | ||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Da's een heel ander onderwerp maar als je het daar ook wil over hebben, ok, daar praat ik ook graag over: Een luchtbel in de financiele wereld, mensen spendeerden meer dan ze konden betalen, banken waren te vrijgevig met het uitdelen van leningen, mensen begonnen zelfs hun leningen af te betalen met hun credit kaarten (?!?! uistel van executie noemt men dit!), ... Uiteindelijk werd duidelijk dat al dat gespendeerde geld er gewoon niet was en alles stortte als een kaartenhuisje in elkaar. Het komt er op neer dat men dacht dat de rijkdom van de mensen groter was dan ze eigenlijk bleek te zijn, uiteindelijk moet zo'n situatie gecorrigeerd worden en dit gebeurt meestal heel plots. In dit geval is de bal aan het rollen geraakt met het plotse faillissement van enkele grote banken, maar dit was een gevolg, niet de oorzaak. Citaat:
Citaat:
En hier de waarom: Dit magische cijfer van 250 miljoen dollar per jaar is het getal dat men berekend heeft dat nodig is te besparen om bij een volgende gelijkaardige crisis niet weer het risico te lopen om kopje onder te gaan. Wat de board uiteindelijk wil is niet meer af te hangen van de golven in de EBIT en dit is nodig om op lange termijn te overleven. Heeft de board (en dus de aandeelhouders), het recht dit te vragen? Natuurlijk, zij zijn de eigenaars van de firma, hun aandelen stonden voor de crisis nog op meer daan $12/stuk, nu staan die rond de $3/stuk, en ze willen niet het risico lopen dat ze bij de volgende dip $0/stuk staan. Op die manier, door steeds als hoofddoel winsten te proberen maximalizeren en kosten te remmen, zal het bedrijf er nog lang zijn en dus volgende generaties kunnen blijven te werk stellen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Je toont ook niet aan dat er op lange termijn weer meer jobs zijn. Dingen als werkloosheidsuitkeringen gaan niet omhoog. (indexering noem ik niet omhoog gaan) En je vergeet een beetje dat werkloosheidsuitkering niet overal bestaat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Het was een 10- 15-tal jaar geleden dat het ene bedrijf na het andere het nodig vond om te herstructureren; en dus mensen af te danken. Niet omdat de economie kromp of omdat de bedrijven verlieslatend waren; maar om de winsten te maximaliseren voor de aandeelhouders." toon ik aan, dat bij een groeiende economie; niet "iedereen meegroeit". Misschien ligt hier voor een deel de oorzaak van de huidige crisis. Werknemers worden ontslagen; kunnen hun huis niet meer betalen; want de werkloosheidsuitkering is onvoldoende of onbestaand. Een economie kan maar groeien als iedereen zijn/haar deel krijgt. Dat doet onze economie niet. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En er is wel een duidelijke correllatie tussen economische groei, het werkloosheids-percentage en het aantal geadverteerde jobs, vandaar dat de twee laatste regelmatig als indicators voor de eerste worden gebruikt, dat stelde ik ook al. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je zou kunnen zeggen dat het de schuld is van de banken, zij lieten dit immers gebeuren (met winst in het achterhoofd natuurlijk), maar dat is hetzelfde als de drugsverslaafde die de drugdealer de schuld geeft van zijn/haar verslaving. Citaat:
Citaat:
In tijden van economische groei moet je enkel minder hard vechten voor hetzelfde gezien er meer rijkdom beschikbaar is, en dat geldt voor iedereen, rijk of arm. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#477 |
Banneling
|
![]() en de link tussen geld en mensen is?
voor mijn part maken ze een wet die enkel nog mensen met genoeg geld of directe vaste job toelaat een verblijfsvergunning te krijgen. alle artisjok laat je moraalridder gevoel nog maar eens de vrije loop |
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik geef je een voorbeeld van het tegendeel waar je niet op ingaat. "Het was een 10- 15-tal jaar geleden dat het ene bedrijf na het andere het nodig vond om te herstructureren; en dus mensen af te danken. Niet omdat de economie kromp of omdat de bedrijven verlieslatend waren; maar om de winsten te maximaliseren voor de aandeelhouders." toon ik aan, dat bij een groeiende economie; niet "iedereen meegroeit"." Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn duidelijke cijfers deden dit wel; en wat bleek? Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door artisjok : 21 december 2009 om 21:50. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#479 |
Banneling
|
![]() Hangt ervan af wat het doel is dat je wil bereiken met die wet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Nog eens proberen: Als die bedrijven dit niet doen brengen ze hun bestaan op lange termijn in gevaar en gaan ze uiteindelijk failliet bij een volgende dip. Een failissement in slechte tijden is veel slechter voor alle werknemers dan een herstructurering in goede tijden voor die enkele ongelukkige slachtoffers, maar die krijgen een wel meestal deftige uitbetaling en gezien er economische groei is zijn er jobs te vinden, er wordt nl. niet enkel ontslagen in perioden van groei maar er wordt ook (en nog meer) nieuw werk gecreeerd. Citaat:
Wie zegt dat dit in de US niet bestaat? Het is een stuk minder en er zijn daar veel striktere regels in zake bvb wie er recht op heeft, maar het bestaat zeker. Citaat:
Citaat:
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Mexico Jawel, en ik heb het hierboven nog eens gedaan. Citaat:
Ik aanvaard enkel dat het leven nu eenmaal zo werkt (en niet anders kan werken). Ik ben van mening dat als je dit feit aanvaardt en altijd in je achterhoofd houdt, je het veel verder zal schoppen in het leven. |
|||||
![]() |
![]() |