![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ? | |||
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af |
![]() ![]() ![]() |
46 | 67,65% |
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België |
![]() ![]() ![]() |
22 | 32,35% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Indien het sommigen kan troosten, er bestaat ook een groot aantal Walen die de Fransen niet zien zitten. Ook dit is grotendeels op vooroordelen gegrond maar er is dan toch een groter mentaliteitsverschil tussen Fransen en Hollanders dan tussen Vlamingen en Walen. Ik heb Limburgse roots, alhoewel de tak van mijn grootvader Waals is woont het gros van mijn familie er. Ik heb bijna 40 jaar in het Brusselse gewerkt en gewoont en door dit alles krijg je wel een andere visie op de betekenis van Belg, Waal of Vlaming.
![]() |
![]() |
#602 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#603 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ikzelf probeer me zo weinig mogelijk bepaalde domme vooroordelen aan te trekken (en ben zelfs trots op mijn 'Hollandsminnende' reputatie en het feit dat dat niet hoefde uit te sluiten mezelf open te stellen tot het andere deel van België). Veel Belgicisten zouden eens meer moeite moeten doen niet in half een land te leven en afleren krampachtig vol te houden dat er enkel Belgen zouden zijn en dat enkel de taal ons gescheiden zou houden... Ik ken één Waalse die vlot Nederlands en Duits (beter dan ik) spreekt (ze spreekt vijf talen), en die heeft me verteld dat ze naar Duitsland of Engeland zou verhuizen indien Wallonië morgen Frans zou worden. Of ze dat meent, ik weet het niet. Nochtans is ze geen Fransenhaatster... Ze weet trouwens meer over Nederland dan de gemiddelde Vlaming, zeker geen modale Waal, dat staat vast. Binnenkort plant ze wel in Vlaanderen te studeren (ze is nog maar 18). Maar ik vrees ervoor dat de jonge generatie in het algemeen er zo open is, ook in Vlaanderen trouwens.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 december 2009 om 15:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat betreft de TV-spelletjes, dat is wel een moeilijke vergelijking. Je kan toch niet verwachten dat Vlamingen zich kandidaat zouden stellen, ze lezen noch kijken naar Franse media en het omgekeerde is ook zo.
![]() |
![]() |
#605 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor Nederlandstalige Belgen is dat heel anders omdat zij de grootste NL-talige stations niet eens mogen ontvangen (maar wél de grootste Franstalige), en de meesten dus uberhaupt weinig idee hebben wat er in de rest van hun taalgebied leeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er zijn meerdere Walen die vlot Nederlands en andere talen kennen zonder fransenhaters te zijn, evenzeer zoals er Vlamingen zijn die vlot frans enz. kennen zonder anti-nederlands te zijn.
![]() |
![]() |
#607 |
Minister-President
|
![]() Als je bedoelt nederlandstaligen die in het franstalige gedeelte wonen heb je wel een punt.
![]() |
#608 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#609 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar misschien is het ook de minister van cultuur die de toegelaten TV-stations kiest, of niet soms ?
![]() |
![]() |
#610 |
Minister-President
|
![]() verhuizen dan maar...
![]() |
#611 |
Europees Commissaris
|
![]() Hier heb je toch alvast een niet onbelangrijke culturele Vlaams-Nederlandse samenwerking:
http://www.boekenfestijn.com/. Een kritische massa zou sowieso niet slikken wat de media binnenlepelt. Nu, is Veronica echt beter dan de Nederlandse staatszenders? Persoonlijk vind ik RTL niet je dat om eerlijk te zijn. Ik heb de indruk dat de staatszenders in Nederland nog de beste zijn. Welke Franse zenders kunnen Franstalige Belgen ontvangen trouwens? Welke niet (de non-regionale welteverstaand, want anders loopt de lijst eindeloos verder ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 december 2009 om 16:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#612 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ten behoeve van degene die hier getemd hebben voor het Nederlands staatsburgerschap:
Vlaggenprotocol Vlaggen met oranje wimpel: - Koninginnedag 30 april (29 april) - Verjaardagen van: *Koningin Beatrix 31 januari (1 februari) *Prins Willem Alexander 27 april (28 april) *Prinses Maxima 17 mei (18 mei) - Andere verjaardagen van leden van de Koninklijke Familie - Feestelijkheden m.b.t. leden van de Koninklijke Familie: bv huwelijk, jubileum. Vlaggen zonder oranje wimpel: - Nationale Bevrijdingsdag 5 mei - Opening Staten generaal: derde dinsdag in september, in Den Haag - Bevrijdingsdag Nederlands Oost-Indië 15 augustus (16 augustus) - Koninkrijksdag 15 december (16 december) - In het algemeen als uiting van vreugde van de gebruiker: bijv. jubileum, behalen diploma. - Op verzoek van de gemeentelijke overheid. Halfstok vlaggen (altijd zonder oranje wimpel): - Dodenherdenking 4 mei 18.00 tot ca. 21.10 uur - Bij het overlijden van een lid van de Koninklijke Familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#613 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Deze zijn inbegrepen in het basis abonnement van VOO. Mits extra betaling kan je natuurlijk uitbreiden tot alle zenders die men via kabel of sateliet kan ontvangen.
![]() |
![]() |
#614 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Voor de Nederlandstalige zenders hebben wij enkel drie zenders: nl. NED1, NED2 en NED3. Voor de rest hebben we de Vlaamse zenders: VRT, Canvas, VTM, 2BE, VT4, Discovery, VijfTV, Vitaya, Nickledeon, TMF, JimTV en regionale zenders. De Franstalige zenders die we hebben zijn voor de Belgische: RTL-TVI, la Une en la Deux. Voor de Franse zenders enkel France 2. Dit is in de provincie Antwerpen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 december 2009 om 17:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#616 |
Minister-President
|
![]() Toch niet met VOO analoog.
![]() |
#617 |
Europees Commissaris
|
![]() Een goede eigenschap van zowat al de Nederlandse televisiezenders (en vaak ook radio-zenders) is trouwens dat ze een groot deel van hun materiaal gratis online zetten.
![]() |
#618 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit alles is al meer dan voldoende voor mij.
![]() |
![]() |
#619 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Interessant want zo is er in Vlaanderen nog een partij ontstaan die belang heeft om "de Hollanders" buiten de deur te houden (Een flink deel van de Vlaamse media-industrie). De Franstaligen in Wallonie, Brussel, maar ook in Vlaanderen kunnen overigens wél via de tv genieten van hun gehele taalgebied en al hun grote stations. Kabelmaatschappijen mogen dus al de Nederlandse stations gewoonweg niet doorgeven en worden bijkans gek van alle zeurende Nederlanders die net ten noorden of ten oosten van Antwerpen zijn gaan wonen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#620 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |