Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat ziet gij als grootste interne hinderpaal naar Vlaanderen onafhankelijk ?
het VB die deze ontvoogdingsstrijd compromiteert 11 68,75%
de NVA die direkte machtsuitoefening steeds laat primeren op de Vlaamse frontvorming. 4 25,00%
de LDD die het VB tracht te verzwakken 1 6,25%
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2009, 12:48   #21
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Natuurlijk zijn de traditionele en conservatieve partijen, zoals SPA en VLD en in minder mate CD&V ,de grootste hinderpalen.
Zij zijn de bolwerken van Belgicisme en collaboratie en zijn blijven steken in de vorige eeuw.
Zolang de oude loodgieters blijven sleutelen, blijft het oude vehikel rijden.
Dat wil dan zeggen dat die loodgieters uitstekende vakmannen zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 13:29   #22
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Ik heb op de enquête niet geantwoord, om de eenvoudige reden dat ik vind dat geen van de drie keuzemogelijkheden in aanmerking komt. Naar mijn mening zijn de vertegenwoordigers van de traditionele partijen de grootste hinderpaal voor de Vlaamse onafhankelijkheid. Figuren als een Caroline Gennez die telkens maar weer de onzin debiteren dat de sociale zekerheid niet zou kunnen bestaan buiten een Belgisch staatsverband. Dit is je reinste nonsens, maar toch slagen die partijen steeds maar weer in de Vlamingen doodsbang te maken. Een Vlaamse sociale zekerheid buiten België zou net véél performanter zijn. Het deuntje dat figuren als Luc Cortebeeck opvoeren is ook een van die valse "waarheden". Zijn mantra is dat een Vlaamse sociale zekerheid zwakker zou zijn omdat het gespreid is over een geringer aantal inwoners. En hoe komt het dan dat de sociale zekerheid in de Scandinavische landen het zoveel beter doet? Nochtans, met uitzondering van Zweden hebben al de andere Scandinavische staten een geringer aantal inwoners dan Vlaanderen. En is een Luxemburger per definitie een sukkelaar?
Dat mistspuiten, dat schimmenspel vanwege de Belgicistische partijen is een ware schande omdat het om flagrante leugens gaat.

Laatst gewijzigd door quercus : 19 december 2009 om 13:31.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 13:49   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
De grootste belemmering voor de hier zo geprezen "vlaamse onafhankelijkheid" is het vlaamse draagvlak voor het idee zelf.

De vlaming ligt daar allemaal niet zo van wakker. Dat doet alleen een select clubje zogenaamde "echte" vlamingen. Zij die zich verheven voelen boven alle vlamingen en hun even willen dicteren wat er moet gebeuren.

Welnu, het gaat pijn doen, maar de overgrote meerderheid van de vlamingen is tevreden met België.
Ik ga zelfs meer vertellen, de overgrote meerderheid van de vlamingen was te vreden met het Federale België van pakweg 20 of 25 jaar geleden.
De overgrote meerdeheid van de vlamingen ziet geen heil in al die ondertussen geïnstalleerde "regeringen" die meer geld kosten dan ze ooit kunnen opbrengen.

Ik ben er zeker van dat de overgrote meerdeheid van de vlamingen graag terug zou willen naar dat Federale België van pakweg 20 �* 25 jaar geleden.

Mijn uitspraak gaat hier wellicht door weinigen geapriciëerd worden, maar dat kan mij uiteraard geen bal schelen.
Hendrikje, elke maatschappelijke verandering is het resultaat van het gedachtengoed van een groep die aanvankelijk een minderheid was. Of beeld jij je soms in dat wat in 1830 is gebeurd ook het werk was van "de overgrote meerderheid van de Vlamingen? Het was toen niet eens de wens van de overgrote meerderheid van de toenmalige Belgen, zelfs niet van de toenmalige Franstaligen. Bovendien heeft die kleine minoriteit toen zijn wil kunnen opleggen dank zij geweld en de zwakte van het toenmalig leger van de Verenigde Nederlanden, meer bepaald van haar bevelvoerder, prins van Oranje en grote verrader. In plaats van naar Brussel op te rukken liet hij zijn leger halt houden in Vilvoorde en ging naar Brussel het op een akkordje gooien met het Brussels, Luiks en Frans schorremorrie die hem een aanlokkelijke beloning voorspiegelden (de kroon van la France).

Tenslotte nog dit, Hendrikje. Leer eerst eens wat Nederlandse grammatica vooraleer je je stupiditeiten op dit forum loslaat. Dan zul je, héél misschien, leren dat "Vlaming" en "Vlaams" met hoofdletter worden geschreven.
Oud 19 december 2009, 14:04   #24
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hendrikje, elke maatschappelijke verandering is het resultaat van het gedachtengoed van een groep die aanvankelijk een minderheid was. Of beeld jij je soms in dat wat in 1830 is gebeurd ook het werk was van "de overgrote meerderheid van de Vlamingen? Het was toen niet eens de wens van de overgrote meerderheid van de toenmalige Belgen, zelfs niet van de toenmalige Franstaligen. Bovendien heeft die kleine minoriteit toen zijn wil kunnen opleggen dank zij geweld en de zwakte van het toenmalig leger van de Verenigde Nederlanden, meer bepaald van haar bevelvoerder, prins van Oranje en grote verrader. In plaats van naar Brussel op te rukken liet hij zijn leger halt houden in Vilvoorde en ging naar Brussel het op een akkordje gooien met het Brussels, Luiks en Frans schorremorrie die hem een aanlokkelijke beloning voorspiegelden (de kroon van la France).

Tenslotte nog dit, Hendrikje. Leer eerst eens wat Nederlandse grammatica vooraleer je je stupiditeiten op dit forum loslaat. Dan zul je, héél misschien, leren dat "Vlaming" en "Vlaams" met hoofdletter worden geschreven.
Ik dacht hier op een politiek forum te verkeren.
Dat blijkt een vergissing, het is een taalforum waar je constant moet discussieren met kommaneukers.
Oud 19 december 2009, 14:17   #25
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik denk dat hij bedoelt dat de N-VA en zijn voorganger de VU beiden meegewerkt hebben respectievelijk bereid zijn om mee te werken aan Belgische staatshervormingen, die er enerzijds wel voor zorgen dat Vlaanderen meer autonomie binnen België zelf gekregen heeft maar anderzijds de druk van de ketel gehaald hebben en zo het bestaan van de Belgische staat verlengd hebben. Zonder deze staatshervormingen was België inderdaad misschien al opgedoekt wegens niet langer werkbaar. Zie ook naar Tsjechoslovakije, dat ondanks de afwezigheid van separatistische bewegingen of partijen niettemin toch uit elkaar gevallen is.
Al uw punten.
Oud 19 december 2009, 14:59   #26
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik1
Ik dacht hier op een politiek forum te verkeren.
Dat blijkt een vergissing, het is een taalforum waar je constant moet discussieren met kommaneukers.
Vermits je de shifttoets kunt indrukken voor "Federale België", kun je het net zogoed voor "Vlaming" en "Vlaams". Dat dit hier een politiek forum is doet er helemaal niet toe. Ook dáárvoor wordt een correcte spelling gebruikt.
Oud 19 december 2009, 16:04   #27
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
dat zijn de grote externe hinderpalen
De politiek en de media hebben de macht, niet de burgers.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 16:07   #28
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat wil dan zeggen dat die loodgieters uitstekende vakmannen zijn.
Vakmannen/vaklieden, die uitstekend een oude locomotief kunnen laten rijden ,die voor deze tijd geen snelheid meer heeft.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 19 december 2009 om 16:07.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 16:16   #29
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Ik mis de optie
"dat de meerderheid daar niet om vraagt."

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 december 2009 om 16:18.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 16:20   #30
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik mis de optie
Of nog:
"dat het de meerderheid van de Vlamingen geen zak kan schelen"
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 16:25   #31
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik mis de optie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Of nog:
"dat het de meerderheid van de Vlamingen geen zak kan schelen"

Ik vrees dat d�*t iets is waar nationalisten geen rekening mee houden, niet in Vlaanderen, niet in Catalonië, niet in Baskenland, niet in Ierland, niet in Corsica, niet in Schotland.

Een referendumpje waar 27% van de bevolking komt opdagen en nationalisten zijn in de overtuiging dat ze "gewonnen hebben"...
http://forum.politics.be/showthread.php?p=4494219
http://forum.politics.be/showthread.php?p=4488518
http://forum.politics.be/showthread.php?t=51985

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 december 2009 om 16:31.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 17:05   #32
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Politici.
Oud 19 december 2009, 18:28   #33
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=quercus;4499817]Ik heb op de enquête niet geantwoord, om de eenvoudige reden dat ik vind dat geen van de drie keuzemogelijkheden in aanmerking komt. Naar mijn mening zijn de vertegenwoordigers van de traditionele partijen de grootste hinderpaal voor de Vlaamse onafhankelijkheid. [quote]

Dat kan zijn, maar we hebben het hier over eventuele interne hinderpalen,dus met partijen die gaan voor een onafhankelijk Vlaanderen, het kan dus zijn dat gij van mening zijt dat de Sp-a daartoe behoort, dat kan, of dat er intern tussen de vlaams-nationale partijen *helemaal geen hinderpalen zijn.

(het is idd. betwistbaar of LDD daarbij hoort,maar kom...)

Laatst gewijzigd door jogo : 19 december 2009 om 18:30.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2009, 09:30   #34
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vermits je de shifttoets kunt indrukken voor "Federale België", kun je het net zogoed voor "Vlaming" en "Vlaams". Dat dit hier een politiek forum is doet er helemaal niet toe. Ook dáárvoor wordt een correcte spelling gebruikt.
Hij voelt zich, net zoals de meeste Belgicisten, verheven boven alles en iedereen die zich Vlaams noemt, hij krijgt dus die hoofdletter echt niet getypt.

typisch voor zulke mensen hoor.
Oud 20 december 2009, 09:40   #35
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Hij voelt zich, net zoals de meeste Belgicisten, verheven boven alles en iedereen die zich Vlaams noemt, hij krijgt dus die hoofdletter echt niet getypt.

typisch voor zulke mensen hoor.
Wat U zelfs aan een futuliteit als een "hoofdletter" koppelt grenst aan het ongelofelijke.....
Oud 20 december 2009, 09:51   #36
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat U zelfs aan een futuliteit als een "hoofdletter" koppelt grenst aan het ongelofelijke.....
als het een futuliteit is, waarom schrijf je ze gewoon niet, zoals het hoort???
Oud 20 december 2009, 11:04   #37
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik mis de optie
Jij bent de meerderheid of wat?

Jongen, jij begrijpt het begrip democratie niet eens, je moet dan niet beginnen preken over een meerderheid-minderheid relatie, want op dat gebied heb je dezelfde principes als mierenbrein Marc Van Peel.
Oud 20 december 2009, 21:19   #38
Tron
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Ik ben er zeker van dat de overgrote meerdeheid van de vlamingen graag terug zou willen naar dat Federale België van pakweg 20 �* 25 jaar geleden.
.
Kan je die bewering staven op een of andere manier?
Als je weet dat meer dan 35 % kiest voor partijen die België niet meer zien zitten, en dat er van de andere partijen (buiten BUB misschien, dat electoraal helemaal niks voorstelt) niemand aanhangt wat volgens u de overgrote meerderheid aanhangt, Lijkt mij het echt wel onmogelijk wat u stelt.

Laatst gewijzigd door Tron : 20 december 2009 om 21:21.
Tron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2009, 21:28   #39
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Absoluut! Daarmee ook dat
A: geen enkele Vlaamse partij dit enorme kiezerspotentieel benut heeft door een institutionele terugkeer van 20 jaar voor te stellen.
B: de vlaamsgezinde partijen steeds meer stemmen halen (in de recentste poll van La Libre Belgique stond de N-VA derdes achter CD&V en Vlaams Belang).

Laatst gewijzigd door respublica : 20 december 2009 om 21:30.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2009, 23:22   #40
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Grootste interne hinderplaal? Simpel:

De levensverzekering van België: Brussel! (En dan vooral die vlamingen die de stad "niet willen lossen")
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be