Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2009, 17:41   #201
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Ge moet eens naar de VDAB stappen, op tafel slaan en eisen dat ge een van die 100.000 vacatures moogt invullen. Ze lachen u vierkant uit. "Mo meniejr, tes ni echt woar zen van dei 100 duzend vacatures, es reklam en goi peist dagge werk kintj vinnen terwoil dat crisis es."

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 23 december 2009 om 17:41.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 19:24   #202
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
jamaar als werknemer kun je toch ook wel op die manier een beetje manipuleren:

als je nu toevallig een maand of 3 veel werk hebt voor het verlof, en je neemt dus gezellig al uw vakantie op (dus je bent afwezig als er veel werk is...) en staat daar duimen te draaien (enje weigert uw vakantie te pakken) als er geen werk is...

dan zie je van hier wat voor zot spel dat is...

voor een baas werken is geven en nemen. En geef nu toe, in Audi zal nu precies wel niet het bedrijf zijn waar ze profiteren... van de werknemer
Dat gaat uitdraaien op verplichte zaterdagen in de zomer en terugnemen in de winter.

Ford zal zeker niet heiliger willen zijn dan Audi.

Momenteel lopen onderhandelingen over eventuele nieuwe modellen in 2013 en 2014, Ford Genk zal goede papieren willen voorleggen bij de Europese directie.
Oud 23 december 2009, 19:26   #203
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Wat ik je probeerde duidelijk te maken is, dat er niet voor iedere werkloze er een geschikte vacature is.
Je kan dus niet stellen dat er geen werklozen zijn; enkel werkonwilligen.
Dan scheelt er iets aan:
- Het onderwijssysteem, er worden teveel mensen opgeleid voor iets waar geen jobs voor zijn en te weinig waar wel jobs voor zijn.

- Het VDAB, zij moeten werklozen herscholen naar beschikbare jobs.
Oud 23 december 2009, 21:31   #204
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dan scheelt er iets aan:
- Het onderwijssysteem, er worden teveel mensen opgeleid voor iets waar geen jobs voor zijn en te weinig waar wel jobs voor zijn.

Tja...ze moeten ze moeten...maar kunnen ze het?
Er zijn veel knelpunt beroepen -stielen over het algemeen-en de vdab heeft hoeveel werkplaatsen en richtingen? Een stuk of 10 �* 15 hoogstens waar ze enkel nog maar de basis eens kunnen uitleggen. En dan nog eens evenveel of wat meer eerder administratieve richtingen of taal richtingen.
Dus veel gaat daar niet van in huis komen allemaal.
Oud 23 december 2009, 22:48   #205
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan scheelt er iets aan:

ja die herscholingen...ik ken persoon die een informatica opleiding gevolgd heeft bij vdab. Dat 'diploma' is niets waard op de arbeidsmarkt
Oud 23 december 2009, 22:52   #206
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Interessant allemaal,
je zou bijna gaan concluderen dat de vdab in het leven is geroepen om hun eigen werknemers te werk te stellen dankzij de werkzoekenden die dan op zich werkgevers zijn

Laatst gewijzigd door globalmedia : 23 december 2009 om 22:53.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 23:16   #207
Duvelke

Standaard

Vdab is rommel
Oud 24 december 2009, 00:35   #208
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
En op die manier dwingt u dus iemand anders in de werkloosheid. Al die brave mensen die zo trots zijn op het feit dat ze nooit één dag gestempeld hebben en zelfs veel meer dan de normale 40-uren (nu 38) gewerkt hebben, WILLEN niet begrijpen dat er geen werk genoeg is voor iedereen. Maar als u 35 uren had gepresteerd ipv 70 per week, dan had een werkloze die andere 35 uren kunnen opvullen, op die manier had u beiden een inkomen gehad en bovendien een aangenamer leven :
- de werkloze omdat hij niet meer voor luiaard wordt uitgescholden
- u, omdat u dan misschien wat meer van het leven had genoten.
Wel dat is verkeerd die stelling:

kijk, er zijn 200Miljoen chinezen die werk gevonden hebben de laatste 5 jaar, dus er is werk genoeg.
Het werk gaat niet over uren die moeten herverdeeld worden, het werk gaat over hoeveel en hoe hard wil je werken en hoeveel wil je opbrengen voor de maatschappij..

Extreem voorbeeld:
je laat het gras afdoen door 300 indiers met een gewone schaar aan 100euro per jaar,
of je laat het afdoen door een vlaming met een maaier aan 30.000euro per jaar.

Heeft die vlaming nu het werk afgepakt van 299 indiers met zijn maaier ?
Nee, die vlaming heeft gewoon binnen ons model zo efficient mogelijk het gras afgereden. En doet je datzelfde werk met de hand, dan kan niemand zijn werk betalen... het zou onbetaalbaar zijn dat er 300 indiers aan 30.000euro al dat gras zouden afknippen met een schaar.

Het model is op die manier in evenwicht: met de juiste methode, techniek en efficientie en inzet, is het gras afrijden nog rendabel uit te voeren.

Dus werkloosheid is de groep mensen die niet op de gepaste manier en rendabel werk kunnen uitvoeren in onze maatschappij met de som van regels en lasten die we hen opleggen.

We gaan terug economisch redeneren: stel dat je de arbeidsduur zou verdubbelen en iedereen voor het minimumloon 70u doet werken. Stel dat je ook nog eens de sociale lasten op dat loon op 0% zet. Dan zou de arbeid geproduceerd door die mensen 4 keer goedkoper worden...

Hoeveel mensen zouden binnen dat model terug werk vinden ? Wel met mathematische en economische zekerheid zou belgie evolueren naar 100% tewerkstelling, en zou ons BNP groeien met 20Miljard euro.

Dus onze werkloosheid is weldegelijk het gevolg van de regels die we onszelf opleggen. Wetende dat er oneindig meer chinezen zijn die onze arbeid ingepikt hebben, en wetende dat die goederen hier dan geimporteerd en geconsumeerd worden, weet je ook met mathematische en economische zekerheid dat er voldoende werk is in de wereld.

De vraag is bvb, waarom willen wij onze dure westerse productie niet kopen, en verkiezen we de goekope chinese productie ? Wat als we eens knutselen aan de kostprijs van onze lasten op arbeid en onze westerse productie goedkoper doen worden ? Kunnen we dan terug concurreren met die chinese productie of niet ? Vermoedelijk moet er vanaf we arbeid bvb 20% minder belasten er een groei van 10% meer arbeid in Belgie mogelijk zijn.

Dat is de juiste redenering. De redenering dat je arbeid herverdeelt door iedereen minder te doen werken is gewoonweg een halve redenering, want ze houd geen rekening met de kostprijs van arbeid, met de economische gevolgen van die duurdere arbeid, met de verminderde productie omdat onze producten te duur worden, en van de daling in tewerkstelling als omgekeerde beweging
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 01:04   #209
novak
Vreemdeling

novak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hardcore4life Bekijk bericht
Volgens de VDAB zijn er 100000 vacatures waarvoor men niemand "kan vinden"...

Daar wringt het schoentje: werklozen willen geen vuil werk doen, niet in de bouw werken, niet poetsen, niet strijken, niet werken in de horeca, ze hebben altijd een excuus!

DAT moet gedaan zijn! Werkzoekenden MOETEN verplicht worden eender welke job aan te nemen als zij lichamelijk eraan voldoen!

Wedden dat Vlaanderen geen enkele werkloze meer heeft?
Wacht tot gij uw job verliest...
ik hoop van harte dat je van de VDAB mag gaan poetsen, liefst toiletten ofzo, dat mag toch geen probleem zijn hé?
Hersenloze bagger posten, DAT moet gedaan zijn!
novak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 07:40   #210
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tja...ze moeten ze moeten...maar kunnen ze het?
Er zijn veel knelpunt beroepen -stielen over het algemeen-en de vdab heeft hoeveel werkplaatsen en richtingen? Een stuk of 10 �* 15 hoogstens waar ze enkel nog maar de basis eens kunnen uitleggen. En dan nog eens evenveel of wat meer eerder administratieve richtingen of taal richtingen.
Dus veel gaat daar niet van in huis komen allemaal.
Het VDAB heeft veel meer opleidingsmogelijkheden.
Ikzelf ben er met een collega, reeds geweest, gestuurd en betaald door mijn werkgever.
Wat stelde ik daar vast:

Wij kregen voor onze cursus 160 uren.

Mensen van de VDAB kregen, voor dezelfde cursus, 3 maanden 3 X 20 x 8 = 480 uren.

Tijdens de pauzes kregen wij de gelegenheid om met mensen te praten. Er waren er bij die reeds aan de derde of vierde richting bezig waren. Is dit de bedoeling van de VDAB? Mensen herscholen om ze bezig te houden? Blijkbaar wel. Het enthoesiasme van de cursusisten was dan ook geweldig hoog, wij stoorden er ons niet aan, wij moesten per slot van rekening iets bijleren voor de job die wij toen uitoefenden.
Oud 24 december 2009, 07:42   #211
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
ja die herscholingen...ik ken persoon die een informatica opleiding gevolgd heeft bij vdab. Dat 'diploma' is niets waard op de arbeidsmarkt
Dat klopt toch niet helemaal mijn beste, ik ben er zelf ook geweest. Het kan zijn dat het papier op zich niets voorstelt, mijn werkgever maakt regelmatig gebruik van de VDAB.
Oud 24 december 2009, 07:44   #212
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
En op die manier dwingt u dus iemand anders in de werkloosheid. Al die brave mensen die zo trots zijn op het feit dat ze nooit één dag gestempeld hebben en zelfs veel meer dan de normale 40-uren (nu 38) gewerkt hebben, WILLEN niet begrijpen dat er geen werk genoeg is voor iedereen. Maar als u 35 uren had gepresteerd ipv 70 per week, dan had een werkloze die andere 35 uren kunnen opvullen, op die manier had u beiden een inkomen gehad en bovendien een aangenamer leven :
- de werkloze omdat hij niet meer voor luiaard wordt uitgescholden
- u, omdat u dan misschien wat meer van het leven had genoten.
Hier ga je er toch duidelijk over hoor.

Er is geen werk voor werklozen, terwijl we Polen en Roemenen naar hier moeten halen om ons werk te doen.

En dan verwijt je iemand die iets meer dan een ander werkt, dat hij het werk van een werkloze inpikt.

Wel dat die werkloze het werk maar inpikt dat de polen en..... hier komen doen.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 24 december 2009 om 07:46.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 10:24   #213
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door novak Bekijk bericht
Wacht tot gij uw job verliest...
ik hoop van harte dat je van de VDAB mag gaan poetsen, liefst toiletten ofzo, dat mag toch geen probleem zijn hé?
Hersenloze bagger posten, DAT moet gedaan zijn!
Met wat gaan we hier dan nog lachen?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 10:47   #214
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het VDAB heeft veel meer opleidingsmogelijkheden.
Ikzelf ben er met een collega, reeds geweest, gestuurd en betaald door mijn werkgever.
Wat stelde ik daar vast:

Wij kregen voor onze cursus 160 uren.

Mensen van de VDAB kregen, voor dezelfde cursus, 3 maanden 3 X 20 x 8 = 480 uren.

Tijdens de pauzes kregen wij de gelegenheid om met mensen te praten. Er waren er bij die reeds aan de derde of vierde richting bezig waren. Is dit de bedoeling van de VDAB? Mensen herscholen om ze bezig te houden? Blijkbaar wel. Het enthoesiasme van de cursusisten was dan ook geweldig hoog, wij stoorden er ons niet aan, wij moesten per slot van rekening iets bijleren voor de job die wij toen uitoefenden.
Zo echt veel opleidingen hebben ze niet hoor.
Ik heb voor mijn werk een paar jaar werken uitgevoerd op geregelde tijdstippen in het opleidingscentrum van de vdab te wondelgem (wat denk ik toch wel hun grootste is), en als je zo eens rondkijkt zie je toch niet zoveel werkhuizen voor opleidingen.
En het is toch in de praktijk beroepen dat de knelpunten het vaakst voorkomen hé?
En bovendien is het aantal plaatsen per klas en per jaar ook zeer beperkt, zeker in verhouding tot het aantal vacatures die openstaan.
Het zijn slechts druppels op een hete plaat.

En laten we ook rekening houden dat de meesten die een opleiding volgen feitelijk alles behalve geïnteresseerd is in hun opleiding. En maar wat hun tijd zitten vullen om niet geschorst te geraken.
Oud 24 december 2009, 10:59   #215
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...e+werkloosheid

Niets belet hen om eeuwig in de werkloosheid te blijven rondzwemmen. Het contrast kan niet groter zijn met de arbeider die jaren - wat zeg ik, decennia - in de fabriek heeft gewerkt en nu door de crisis zijn job verliest. Daar is de sociale zekerheid voor uitgevonden.

Ja, er is werkloosheid. Ja, er zijn mensen die geen werk vinden, die hun werk verloren zijn enz enz
Maar er zijn ook andere, en niet een vijftal...
Daar komt bovenop dat men dan nog aan de lopende band werklozen aan het invoeren is, mensen die hier zo goed als geen kans maken om in de komende jaren werk te vinden maar die wel maandelijks een pak centen cadeau moeten krijgen, ook al hebben ze met ons land niets te maken. Gewoon hier eventjes binnengelopen...
De werklozensteun dient al lang niet meer vooral voor wie ze opgericht werd! Bepaalde politieke partijen gebruiken die oa om hun kiesvee aan zich te binden: ze beloven ervoor te zorgen dat de centen zullen blijven rollen! Of dat kan, hoe lang dat kan zal hen worst wezen...
Diegenen die op een onaanvaardbare manier er zo lang mogelijk gebruik van zitten te maken zijn een gevaar voor diegenen die met recht en reden gesteund moeten worden. Alle multicul- en ander praatjes ten spijt!
Wat vooral erg is, is dat er heel wat eenvoudige jobs zijn die zowat door de meesten zouden kunnen ingevuld worden... maar die laten zich niet zien of horen! Een bakker die geen winkeldochter kan vinden en nog een heel pak van die voorbeelden...
En onze politiekers staan erbij en kijken er naar. Net zoals naar zoveel dingen die kompleet vierkant lopen in dit landje...
Heel slim om steeds een vraagteken achter je openingsposts te plaatsen.
Zo bleek "multicul?" ook met een sisser afgelopen te zijn.

Heeft Andev ondertussen zijn blunder toegegeven?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 13:09   #216
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zo echt veel opleidingen hebben ze niet hoor.
Ik heb voor mijn werk een paar jaar werken uitgevoerd op geregelde tijdstippen in het opleidingscentrum van de vdab te wondelgem (wat denk ik toch wel hun grootste is), en als je zo eens rondkijkt zie je toch niet zoveel werkhuizen voor opleidingen.
En het is toch in de praktijk beroepen dat de knelpunten het vaakst voorkomen hé?
En bovendien is het aantal plaatsen per klas en per jaar ook zeer beperkt, zeker in verhouding tot het aantal vacatures die openstaan.
Het zijn slechts druppels op een hete plaat.

En laten we ook rekening houden dat de meesten die een opleiding volgen feitelijk alles behalve geïnteresseerd is in hun opleiding. En maar wat hun tijd zitten vullen om niet geschorst te geraken.
Dit laatste komt overeen met mijn vraag: "Is dit de bedoeling van de VDAB? Mensen herscholen om ze bezig te houden?"

Ik ben in Hasselt moeten gaan (metaalbewerking).
Voor het conventioneel frezen hadden ze 21 freesmachines.
Voor het conventioneel draaien hadden ze 18 draaibanken.
Voor het paswerken hadden ze:
- 3 schaafmachines
- 16 werkbanken
- 3 vlakslijpmachines
- 2 rondslijpmachines
- 1 pers
- Boormachines en.......
De lasafdeling had:
- 10 elektrode-posten.
- 7 halfautomaten
- 4 tigposten
De afdeling auomatisatie en....., daar ben ik maar langs gewandelt.
Verder waren er nog:
- De afdeling hout
- De afdeling bouw
- De afdeling elektriciteit
- De afdeling elektronica
Oud 24 december 2009, 13:34   #217
corse
Banneling

Standaard

Inkomens in ons land, de duale samenleving met haar ongelijke verdeling:

De winsten van de privé vrije markt zijn enkel voor de elite.
De geprivilegieerde klasse, de privé elite of privé nomenclatuur:

1. De elite, slechts 0,2 procent van de bevolking verkrijgt 50% van de totale inkomens in ons land, deze perverse decadente minderheid leeft in extreme weelde. (Casino kapitalisme)
De vrije markt is overladen met consumptie artikelen, volautomatisch geproduceerd.

2. 8 burgers op 10 zijn staats gefinancierd, de massa leeft momenteel in een Marx-samenleving.

3. In 2010 verwacht men dat er 9 burgers op 10 staatsgefinancierd zijn.

4. 1,3 miljoen mensen leven in armoede in België.(ten gevolge van het mislukte neoliberalisme)

5. Een half miljoen burgers zijn Working-poor door het uitbuiten van mens door mens.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 13:48   #218
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Inkomens in ons land, de duale samenleving met haar ongelijke verdeling:

De winsten van de privé vrije markt zijn enkel voor de elite.
De geprivilegieerde klasse, de privé elite of privé nomenclatuur:

1. De elite, slechts 0,2 procent van de bevolking verkrijgt 50% van de totale inkomens in ons land, deze perverse decadente minderheid leeft in extreme weelde. (Casino kapitalisme)
De vrije markt is overladen met consumptie artikelen, volautomatisch geproduceerd.

2. 8 burgers op 10 zijn staats gefinancierd, de massa leeft momenteel in een Marx-samenleving.

3. In 2010 verwacht men dat er 9 burgers op 10 staatsgefinancierd zijn.

4. 1,3 miljoen mensen leven in armoede in België.(ten gevolge van het mislukte neoliberalisme)

5. Een half miljoen burgers zijn Working-poor door het uitbuiten van mens door mens.
Punt 2 lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Alweer een analyse...

Een alternatief?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 14:50   #219
uwagan
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wel dat is verkeerd die stelling:

Extreem voorbeeld:
je laat het gras afdoen door 300 indiers met een gewone schaar aan 100euro per jaar,
of je laat het afdoen door een vlaming met een maaier aan 30.000euro per jaar.
Jij hebt ze in Azië ook al het gras zien maaien met een gewone schaar

Dat wordt daar inderdaad zo gedaan.
Oud 24 december 2009, 15:14   #220
Duvelke

Standaard

Citaat:
Dat klopt toch niet helemaal mijn beste, ik ben er zelf ook geweest. Het kan zijn dat het papier op zich niets voorstelt, mijn werkgever maakt regelmatig gebruik van de VDAB.
als je al ergens werkt, en je wil een bijscholing volgen via VDAB, kan het een meerwaarde zijn.
Maar als werkzoekende heb ik er toch sterke twijfels bij hoor...
Ze vragen allemaal erkende diploma's van hogescholen of universiteiten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be