Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2009, 13:15   #1101
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp binden ze in Finland de kinderen op een procrustesbed. Wie begaafd is, moet maar zijn tijd zitten verknoeien tussen een bende domkoppen. Geef mij maar ongelijkheid; daar profiteren uiteindelijk ook de zwakkeren van. Zelf kwam ik uit een arm gezin, maar ben naar een moeilijke school gestuurd, dank zij het Belgische systeem.
Neen; dat begrijp je niet goed.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 13:37   #1102
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Mneer, u beweert dat dit niet zo is dus bewijs eerst zelf maar eens dat dat uw beweringen kloppen! Graag uw bron voor de bewering dat arbeiderskinderen op de unief met een hand te tellen zijn!
Ik heb nooit gezegd dat arbeiderskinderen op de unief met een hand te tellen zijn. Ik heb alleen gezegd dat onder mijn studiegenoten aan verschillende universiteiten in België, Frankrijk en Duitsland de arbeiderskinderen op één hand te tellen waren. De arbeiderskinderen die er wel waren, waren dikwijls briljant qua intelligentie en qua persoonlijkheid, echte tijgerrijders die in gelijk welk systeem toch naar boven zouden gekomen zijn.

Nu, dit zijn slechts persoonlijke indrukken. Jij stelde dat de gelijkheid van kansen in België een gegeven was. Welnu, dan zou ik graag je bron vernemen, zodat ik mijn foutieve persoonlijke indrukken kan corrigeren.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 27 december 2009 om 13:37.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 13:59   #1103
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
.
Mijn twee broers en drie zusters hebben samen 7 kinderen waarvan er een haar unief studies al heeft afgemaakt en de tweeling van mijn een zuster zijn dit jaar hun studies aan de unief begonnen, nochtans zijn mijn broers en zusters ook maar gewone werkmensen.
De term arbeiderskinderen moet sinds einde van de jaren tachtig dan ook vertaald worden naar "kinderen van ouders in een sociale uitkering".

Arbeiders (en werkmensen) behoren tegenwoordig tot de economische middenklasse.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 14:16   #1104
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Arbeiders (en werkmensen) behoren tegenwoordig tot de economische middenklasse.
Economische middenklasse ?

Als je eens moest weten hoeveel van die arbeiders/werkmensen die volgens jou tot de middenklasse behoren moeite hebben om rond te komen.

Laatst gewijzigd door daiwa : 27 december 2009 om 14:17.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 14:22   #1105
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Economische middenklasse ?

Als je eens moest weten hoeveel van die arbeiders/werkmensen die volgens jou tot de middenklasse behoren moeite hebben om rond te komen.

Mijn loodgieter vraagt 60 euro per uur.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 14:28   #1106
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Mijn loodgieter vraagt 60 euro per uur.
Ik had het niet over zelfstandigen alhoewel er daar ook bijzitten die moeite hebben de touwtjes aan elkaar te knopen.
En ik beweer ook niet dat er geen arbeiders zijn die tot de middenklasse behoren maar je hebt er evengoed een groot aantal die daar niet toe behoren.

Laatst gewijzigd door daiwa : 27 december 2009 om 14:31.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 14:41   #1107
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Hoeveel is "heel wat"? Druk dat eens uit in procenten, mevrouw! "Heel wat" is wel heel erg subjectief!

Als we dan toch subjectief beginnen: ik heb aan verschillende universiteiten en "grandes écoles" in België, Frankrijk en Duitsland gestudeerd en ik heb de arbeiderskinderen toch op één hand kunnen tellen.

Als je mij met objectief cijfermateriaal kan tegenspreken, dan zou ik de eerste zijn om mij te verheugen.
Nooit beweerd dat zij op een hand te tellen zijn? Ik dacht dus van wel!
Het is aan u uw bewering die ik tegenspreek te bewijzen, graag dus de bron waarmee u uw subjectieve waarneming tot feit maakt!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 15:22   #1108
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ok, leg dan maar eens aan dit hele forum uit op welke wijze kinderen binnen het Vlaams onderwijs dan geen gelijke kansen krijgen?
En mocht u over sociaal economisch beginnen; wie en hoe moet daar aan gelijkheid van kansen gewerkt worden?Benieuwd naar uw uitleg!
Je kan alvast beginnen met tenminste de studie te lezen.

Deze studie maakt een vergelijking met Finland; en legt enkele oorzaken bloot.
"België - Finland : de exorbitante prijs van het schoolliberalisme"
http://www.skolo.org/spip.php?article499&lang=fr

En van de site van onderwijs vlaanderen
"Internationale studies geven aan dat de onderwijsachtergrond van ouders een belangrijke indicator is voor hoe open de toegang tot het hoger onderwijs is.
In Vlaanderen heeft bijna de helft (48%) van de studenten een vader die zelf hoger onderwijs heeft gevolgd. In andere landen zoals Nederland, Tsjechië en Oostenrijk nemen meer studenten met ouders met een lager diploma deel aan het hoger onderwijs.
http://www.ond.vlaanderen.be/hogeron...Vlaanderen.pdf

Bekijk ook de studie van eurostudent; waaraan België (nog) niet deelneemt en bepaal a.d.h.v. de grafiek op blz. 64 welke landen België nog voorgaan.
http://www.eurostudent.eu/
Oud 27 december 2009, 15:45   #1109
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Je kan alvast beginnen met tenminste de studie te lezen.

Deze studie maakt een vergelijking met Finland; en legt enkele oorzaken bloot.

En van de site van onderwijs vlaanderen
"Internationale studies geven aan dat de onderwijsachtergrond van ouders een belangrijke indicator is voor hoe open de toegang tot het hoger onderwijs is.
In Vlaanderen heeft bijna de helft (48%) van de studenten een vader die zelf hoger onderwijs heeft gevolgd. In andere landen zoals Nederland, Tsjechië en Oostenrijk nemen meer studenten met ouders met een lager diploma deel aan het hoger onderwijs.
http://www.ond.vlaanderen.be/hogeron...Vlaanderen.pdf

Bekijk ook de studie van eurostudent; waaraan België (nog) niet deelneemt en bepaal a.d.h.v. de grafiek op blz. 64 welke landen België nog voorgaan.
http://www.eurostudent.eu/
Onderwijsachterstand van ouders, dat klopt omdat die mensen nooit hier naar school zijn geweest,dus nooit zelf Vlaams onderwijs genoten anders zouden ze om te beginnen kunnen lezen en schrijven. Is dat onze schuld van dit onderwijs? Dat dacht ik niet, en daar gaat die studie niet op in, wie die mensen zijn en waar hun achterstand vandaan komt. Mijn ouders hebben zelf geen hoger onderwijs gevolgd, ik wel en mijn kinderen ook. Je moet het als ouder dan ook belangrijk vinden en dat vraagt meer dan primaire zorg wat helaas veel gezinnen maar bieden, daar gaan zaken mis en niet binnen het onderwijs, hoeveel allochtonen uit vooral moslimlanden kent Finland in verhouding tot Belgie? Ook hier zijn er allochtonen die unief doen, waarom onderzoekt niemand wat in die gezinnen anders gaat dan bij hun buren?Mogelijk is het verschil het belang wat ouders ondanks eigen opleiding aan onderwijs geven. Mogelijk willen de buren hun kinderen vooral getrouwd zien inplaats van afgestudeerd. Niet alles is de verantwoordelijkheid van de samenleving, jezelf informeren, vraagt als eerste vereiste de taal goed te spreken en kunnen lezen, daar kun je zelf actief wat aan doen en dat gebeurt te weinig, daar lezen we niets over in een studie die landen met totaal verschillende onderwijscultuur,mogelijk grote verschillen in populatie,politieke bevoegdheden gaat vergelijken! Alsof dit iets bijdraagt tot een echt kansen beleid!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 16:34   #1110
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
hoeveel allochtonen uit vooral moslimlanden kent Finland in verhouding tot Belgie?
Citaat:
Religions in Finland

Lutheran National Church 84.2%, Greek Orthodox in Finland 1.1%, other Christian 1.1%, other 0.1%, none 13.5% (2003)

bron
Citaat:
Muslims among various ethnic groups in Finland

* Somalis (4,700)
* Arabs, (2,600)
* Persians (1,700)
* Turks (incl. Tatars) (10.000)
* Kosovars (1000)
* Pakistani (400)
* Thai (40)
* Others (500)

wikipedia - islam in Finland
Finland heeft ruim 5,200,000 inwoners waarvan zo'n 20.000 moslims. Veel minder dan een half procent dus. Dat is dus van een totaal andere grootte dan die van België, Nederland, Frankrijk, Duitsland of Engeland, om maar een paar voorbeelden te geven.

Finland kan dan ook in het geheel niet vergeleken worden met bovenstaande landen die een veel grotere populatie allochtonen/moslims hebben. Zowel absoluut als procentueel.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 16:49   #1111
Cut de krap
Banneling

Standaard

Citaat:
Onderwijsachterstand van ouders, dat klopt omdat die mensen nooit hier naar school zijn geweest,dus nooit zelf Vlaams onderwijs genoten anders zouden ze om te beginnen kunnen lezen en schrijven. Is dat onze schuld van dit onderwijs? Dat dacht ik niet, en daar gaat die studie niet op in, wie die mensen zijn en waar hun achterstand vandaan komt. Mijn ouders hebben zelf geen hoger onderwijs gevolgd, ik wel en mijn kinderen ook. Je moet het als ouder dan ook belangrijk vinden en dat vraagt meer dan primaire zorg wat helaas veel gezinnen maar bieden, daar gaan zaken mis en niet binnen het onderwijs, hoeveel allochtonen uit vooral moslimlanden kent Finland in verhouding tot Belgie? Ook hier zijn er allochtonen die unief doen, waarom onderzoekt niemand wat in die gezinnen anders gaat dan bij hun buren?Mogelijk is het verschil het belang wat ouders ondanks eigen opleiding aan onderwijs geven. Mogelijk willen de buren hun kinderen vooral getrouwd zien inplaats van afgestudeerd. Niet alles is de verantwoordelijkheid van de samenleving, jezelf informeren, vraagt als eerste vereiste de taal goed te spreken en kunnen lezen, daar kun jmodermodeniteit e zelf actief wat aan doen en dat gebeurt te weinig, daar lezen we niets over in een studie die landen met totaal verschillende onderwijscultuur,mogelijk grote verschillen in populatie,politieke bevoegdheden gaat vergelijken! Alsof dit iets bijdraagt tot een echt kansen beleid!
Sommige mensen verstaan dat niet, eigen verantwoordelijkheid opnemen. Dat is de soort die voor alles staatsbepampering wil. Ze zetten hun eigen zwakheid in de kijker, hun onwil om zelf het heft in handen te nemen. Enkel klagen en zagen, daar zijn ze goed in.
Binnen 10, 20, 30, 50 zullen de PISA-rapportjes er niet anders uitzien. De toevloed van onintegreerbaren zal zo zijn effecten hebben. Als je merkt dat moslimallochtonen minstens een generatie of 4 ?* 5 nodig hebben om mentaal, sociaal, cultureel en economisch een eerste stapje in de moderniteit te zetten, wel, dan zijn we nog niet.
Cut de krap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 16:50   #1112
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Onderwijsachterstand van ouders, dat klopt omdat die mensen nooit hier naar school zijn geweest,dus nooit zelf Vlaams onderwijs genoten anders zouden ze om te beginnen kunnen lezen en schrijven. Is dat onze schuld van dit onderwijs? Dat dacht ik niet, en daar gaat die studie niet op in, wie die mensen zijn en waar hun achterstand vandaan komt. Mijn ouders hebben zelf geen hoger onderwijs gevolgd, ik wel en mijn kinderen ook. Je moet het als ouder dan ook belangrijk vinden en dat vraagt meer dan primaire zorg wat helaas veel gezinnen maar bieden, daar gaan zaken mis en niet binnen het onderwijs, hoeveel allochtonen uit vooral moslimlanden kent Finland in verhouding tot Belgie? Ook hier zijn er allochtonen die unief doen, waarom onderzoekt niemand wat in die gezinnen anders gaat dan bij hun buren?Mogelijk is het verschil het belang wat ouders ondanks eigen opleiding aan onderwijs geven. Mogelijk willen de buren hun kinderen vooral getrouwd zien inplaats van afgestudeerd. Niet alles is de verantwoordelijkheid van de samenleving, jezelf informeren, vraagt als eerste vereiste de taal goed te spreken en kunnen lezen, daar kun je zelf actief wat aan doen en dat gebeurt te weinig, daar lezen we niets over in een studie die landen met totaal verschillende onderwijscultuur,mogelijk grote verschillen in populatie,politieke bevoegdheden gaat vergelijken! Alsof dit iets bijdraagt tot een echt kansen beleid!
Onderwijsachterstand van ouders? Het ging over de onderwijsachtergrond van ouders.

Ik gaf deze informatie omdat je betwijfelde dat kinderen uit de lagere socio-economische klasse ondervertegenwoordigd zijn in het hoger onderwijs.
Dat jij als kind van ouders die geen hogere opleiding volgden; wel een hogere opleiding mocht volgen zegt niets over de vertegenwoordiging in het algemeen. Dat doen de cijfers die ik aanhaalde wel.

Nog even herhalen dat enkel Mexico en Hongarije slechter doen wat kansongelijkheid betreft. Lees nog eens je argumenten met deze wetenschap in het achterhoofd.

Als je dan wil lezen wat er wel kan aangedaan worden.
Oud 27 december 2009, 16:52   #1113
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelieve voor jezelf te spreken; en je eigen mening niet te projecteren op "iedereen".
Wetenschappelijk vastgesteld mijn beste. Gelieve je eigen waanideeën niet op anderen te projecteren.
Citaat:
Niettemin zijn het vooroordelen; iemand veroordelen op basis van daden van een minderheid van de groep.
Dank je om mijn stelling te bevestigen.
Ik zeg niet dat er geen vooroordelen zijn, ik zeg alleen dat vooroordelen eigen zijn aan de menselijke aard. En dat een kleine groep die zich slecht gedraagt altijd voor vooroordelen zal zorgen. Heb je problemen met de realiteit ?

Laatst gewijzigd door Babeth : 27 december 2009 om 16:52.
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 16:53   #1114
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Finland heeft ruim 5,200,000 inwoners waarvan zo'n 20.000 moslims. Veel minder dan een half procent dus. Dat is dus van een totaal andere grootte dan die van België, Nederland, Frankrijk, Duitsland of Engeland, om maar een paar voorbeelden te geven.

Finland kan dan ook in het geheel niet vergeleken worden met bovenstaande landen die een veel grotere populatie allochtonen/moslims hebben. Zowel absoluut als procentueel.
Ook Nederland, Frankrijk, Duitsland en Engeland doen het beter op gebied van kansengelijkheid in het onderwijs.
Oud 27 december 2009, 17:03   #1115
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Wetenschappelijk vastgesteld mijn beste. Gelieve je eigen waanideeën niet op anderen te projecteren.
Ik weet wel dat een deel van de mensen zo'n reactie heeft; maar om te stellen dat dit geldt voor "de mens" vind ik toch wat overdreven.

Citaat:
Ik zeg niet dat er geen vooroordelen zijn, ik zeg alleen dat vooroordelen eigen zijn aan de menselijke aard. En dat een kleine groep die zich slecht gedraagt altijd voor vooroordelen zal zorgen. Heb je problemen met de realiteit ?
Ik heb problemen met vooroordelen; ja.
Zou jij het aanvaarden mocht jij beoordeeld worden op basis van de daden van anderen?
Oud 27 december 2009, 17:17   #1116
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cut de krap Bekijk bericht
Nog altijd geen schijn van antwoord op de vraag. Artisjok houdt het definitely liever op zagen. Binen 568 posts copy/paste ze voor de n-de keer haar zelfde stukjes uit het rapport, maar één creatief voorstel van oplossing zal je van de groente niet gezien hebben....
Wist je dan dan niet? Artisjokken kunnen niet lezen.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 17:28   #1117
Cut de krap
Banneling

Standaard

Citaat:
Tot er VB-ers of LDD-ers in beeld komen natuurlijk ...

Citaat:
Zou jij het aanvaarden mocht jij beoordeeld worden op basis van de daden van anderen?
Moest mijn volksgmeenschap dagdagelijks in het nieuws komen door reljongeren, religieus fundamentalisme, religieuse arrogantie, integratieonwil, uitkeringsafhankelijkheid in een gastland, terrorrisme, tja, dan zou ik de reactie van de mensen zeker begrijpen.

Laatst gewijzigd door Cut de krap : 27 december 2009 om 17:28.
Oud 27 december 2009, 17:34   #1118
Babeth
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Hoeveel is "heel wat"? Druk dat eens uit in procenten, mevrouw! "Heel wat" is wel heel erg subjectief!

Als we dan toch subjectief beginnen: ik heb aan verschillende universiteiten en "grandes écoles" in België, Frankrijk en Duitsland gestudeerd en ik heb de arbeiderskinderen toch op één hand kunnen tellen.

Als je mij met objectief cijfermateriaal kan tegenspreken, dan zou ik de eerste zijn om mij te verheugen.
De VUB beroemt zich erop de meeste kansen te geven aan "arbeiderskinderen" en "kansarmen". Een beleid waarvan ook ik, arbeiderskind, van heb kunnen genieten door middel van een beurs en de lage inschrijvingsgelden van die universiteit. Van mijn medestudenten was maar een klein gedeelte "rijk", de helft had allerlei baantjes als jobstudent om rond te kunnen komen, een enkeling moest zelfs regelmatig spijbelen om genoeg te verdienen voor het eigen onderhoud. Dus ja, er zijn kansen voor arbeiderskinderen om te kunnen gaan studeren. Maddox is echter een goed voorbeeld van hoe ze worden tegengehouden om die richting uit te gaan: bij zijn omgeving (ouders, andere familie, leraren) kwam het doodeenvoudig niet eens op dat deze wijsneus zou kunnen "studeren". Hij heeft dan "maar" beroepsonderwijs gevolgd. De vraag is of hij op d'unief gelukkig zou zijn geworden, hij heeft nogal een karakter... Aan de andere kant hebben er in mijn moeder's familie van de 11 van mijn generatie er 6 universiteit gedaan, en 2 hogeschool... omdat mijn grootmoeder een goede opleiding belangrijk vond en dat bij haar 4 kinderen het er goed ingestampt had (van wie er 1 hogeschool heeft gevolgd, 2 een beroepsopleiding, en 1 avondschool nadat hun vader stierf en hij voor hun moeder wou zorgen...).
Oud 27 december 2009, 17:43   #1119
Babeth
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik weet wel dat een deel van de mensen zo'n reactie heeft; maar om te stellen dat dit geldt voor "de mens" vind ik toch wat overdreven.

Je wilt niet weten hoeveel vooroordelen ik als kind van twee volkeren al ben tegengekomen, twee volkeren die doorgaans als "broedervolkeren" worden gezien... Ik ben ongevoelig geworden voor die vooroordelen, en ook voor andere zoals: "jij bent hoogopgeleid dus ben je niet kansarm dus kun je wel fluiten naar een sociale woning, maakt niet uit dat je al meer dan een jaar geen werk heb kunnen vinden".
En ik blijf erbij dat "de mens" vooroordelen heeft enze altijd zal hebben. Jij hebt er zelf ook, ook al schreeuw je om ter hardst dat je die niet hebt.
Oud 27 december 2009, 17:44   #1120
Cut de krap
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
De VUB beroemt zich erop de meeste kansen te geven aan "arbeiderskinderen" en "kansarmen". Een beleid waarvan ook ik, arbeiderskind, van heb kunnen genieten door middel van een beurs en de lage inschrijvingsgelden van die universiteit. Van mijn medestudenten was maar een klein gedeelte "rijk", de helft had allerlei baantjes als jobstudent om rond te kunnen komen, een enkeling moest zelfs regelmatig spijbelen om genoeg te verdienen voor het eigen onderhoud. Dus ja, er zijn kansen voor arbeiderskinderen om te kunnen gaan studeren. Maddox is echter een goed voorbeeld van hoe ze worden tegengehouden om die richting uit te gaan: bij zijn omgeving (ouders, andere familie, leraren) kwam het doodeenvoudig niet eens op dat deze wijsneus zou kunnen "studeren". Hij heeft dan "maar" beroepsonderwijs gevolgd. De vraag is of hij op d'unief gelukkig zou zijn geworden, hij heeft nogal een karakter... Aan de andere kant hebben er in mijn moeder's familie van de 11 van mijn generatie er 6 universiteit gedaan, en 2 hogeschool... omdat mijn grootmoeder een goede opleiding belangrijk vond en dat bij haar 4 kinderen het er goed ingestampt had (van wie er 1 hogeschool heeft gevolgd, 2 een beroepsopleiding, en 1 avondschool nadat hun vader stierf en hij voor hun moeder wou zorgen...).
Om maar te zeggen hoe belangrijk de aanmoediging van de ouders en de familiale omgeving is. Veel belangrijker dan socio-economische motieven die verholpen kunnen worden door beursen en studentenjobs.
Als de familie het belangrijker vindt dat de dochters als reine maagden tijdig uitgehuwelijkt worden met een importschoonzoon omdat de eer van familie belangrijker is dan studies, dan moet men daarna niet komen zagen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be