Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2009, 08:14   #321
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik heb toch liever dat mijn metser goed in verband kan metselen in plaats van complexe zinnen samen te stellen.
Zeker als ik hem per uur moet betalen.
Yep.
Oud 28 december 2009, 08:16   #322
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
t' geeft alvast wat meer vertrouwen hé.
Als ik een metser nodig heb voor mijn huis of iets dergelijks, dan ga ik kijken waar die man reeds gewerkt heeft. Is dat werk goed en zijn de mensen waarvoor hij gewerkt heeft content, dan is het voor mij goed.

De foutloze zinnen schrijven dat kan hij dan misschien gebruiken als secretaris van de duivenbond.
Oud 28 december 2009, 10:16   #323
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
is dat sedert toen al dat de knelpunt beroepen zijn beginnen ontstaan?
Nee, die zijn pas ontstaan nadat men de dienstplicht heeft opgeschort.
Want daar leerden vele jongeren pas echt een stiel of hun beroep kennen.
En daar leerde ze dat ze niet konden leven op kosten van andere en dat ze zelf moeten werken als ze iets willen hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 10:27   #324
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Als ik een metser nodig heb voor mijn huis of iets dergelijks, dan ga ik kijken waar die man reeds gewerkt heeft. Is dat werk goed en zijn de mensen waarvoor hij gewerkt heeft content, dan is het voor mij goed.

De foutloze zinnen schrijven dat kan hij dan misschien gebruiken als secretaris van de duivenbond.
Baas Ganzendonk zou terug het werkboekje willen invoeren, als ik hem zo hoor...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 11:10   #325
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
is dat sedert toen al dat de knelpunt beroepen zijn beginnen ontstaan?
't Zou me niet verwonderen !
Oud 28 december 2009, 11:13   #326
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En daar leerde ze dat ze niet konden leven op kosten van andere en dat ze zelf moeten werken als ze iets willen hebben.
Ook juist. De dienstplicht weer invoeren lost de werkloosheid natuurlijk niet op maar zou de jongeren toch extra tijd geven om te beslissen wat ze nu gaan doen. In die periode leren ze wat discipline kennen en velen zelfs een stiel.
Oud 28 december 2009, 11:21   #327
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik heb toch liever dat mijn metser goed in verband kan metselen in plaats van complexe zinnen samen te stellen.
Zeker als ik hem per uur moet betalen.
Dit is een respons die bij mij eerder egoïstisch overkomt.
Voor u is het inderdaad belangrijk dat uw muren degelijk gemetst zijn. Maar hoe lang werkt die metser voor u? Voor hem is dat in zijn hele leven een klein percentje. De rest van zijn tijd zal hij natuurlijk ook voor een groot deel besteden aan zijn beroep. Maar verder? Mag hij geen algemene ontwikkeling vergaren zodat hij zonder problemen zijn eigen zaken en administratie kan opknappen? Mag die man niet fatsoenlijk leren lezen zodat hij ook kan genieten van een goed boek? Mag hij niet leren om andere dingen te appreciëren in het leven behalve de rechte muren van uw huis?
Werk is een belangrijk deel van het leven.
Maar het leven is veel meer dan werk alleen en om dat ten volle te kunnen beleven is wat men in de school leert (of zou moeten leren) behalve beroepsopleiding even belangrijk.
Oud 28 december 2009, 11:45   #328
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Voor u is het inderdaad belangrijk dat uw muren degelijk gemetst zijn. Maar hoe lang werkt die metser voor u? Voor hem is dat in zijn hele leven een klein percentje. De rest van zijn tijd zal hij natuurlijk ook voor een groot deel besteden aan zijn beroep. Maar verder? Mag hij geen algemene ontwikkeling vergaren zodat hij zonder problemen zijn eigen zaken en administratie kan opknappen? Mag die man niet fatsoenlijk leren lezen zodat hij ook kan genieten van een goed boek? Mag hij niet leren om andere dingen te appreciëren in het leven behalve de rechte muren van uw huis?
Maar het leven is veel meer dan werk alleen en om dat ten volle te kunnen beleven is wat men in de school leert (of zou moeten leren) behalve beroepsopleiding even belangrijk.

Het is tegenwoordig toch wel om de muren van op te lopen dat er nog steeds mensen zoals jij zijn die denken dat een metser niet kan lezen of schrijven.
Je moet toch wel oliedom zijn om dat de dag van vandaag nog steeds te willen denken nietwaar?
Oud 28 december 2009, 12:19   #329
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Cdekeule,

De grootste prestatie van deze vermogende elite is weliswaar dat ze de bevolking hebben wijsgemaakt dat arbeid een plicht is i.p.v. een recht.
Dit misplaatst arbeidsethos zit nog steeds erg ingebakken in de kerktorenmentaliteit van velen.

Corse antwoord:

Werken om te leven of leven om te werken?

Volgens de calvinistische principes (jaren 1500) is leven om te werken “het voorbeeld” van de ideale samenleving, de niet werkende schamen zich.
In 1500 leefde de mens in een manuele samenleving, nu 500 jaar later leven we in een geautomatiseerde samenleving.
De Calvinistische doctrine was natuurlijk in het leven geroepen om een primitief tijdelijk maatschappelijk systeem draaiende te houden.
Ons einddoel is een volledig geautomatiseerde economie, hier heeft de mens en zijn totale samenleving zijn hoogste doel bereikt, “zijn einddoel”.
De totale samenleving kan zich volledig wijden aan de essentie van het leven zelf.
Het uitbuiten van mens door mens gehoord hiermede tot het verleden.
Werken of economie is een tijdelijk middel, een werktuig, het mag geen doel op zich zijn, het is een noodzakelijk middel in de tijdsperiode waarin we nu leven!
Het is: “het einddoel” de volledig geautomatiseerde samenleving die de mens van hard labeur bevrijd, daardoor zelf zijn tijd kan indelen en doen en laten wat hij wil en daardoor echt vrij kan zijn.
Laat ons duidelijk zijn, leven kan uiteraard niet enkel werken zijn, het is vooral “niet” de enige zaligmakende bezigheid.
Ongecoördineerd werken en ongecoördineerde consumptie veroorzaken verloren generaties die de zin van het leven gemist hebben.

Werken doet men in de eerste plaats voor zijn bestaan:

Primaire behoeften: (de noodzaak)

Wonen, voeding, mobiliteit, kleding, energie, tijd maken voor goede opvoeding van kinderen, studies, ethische en morele waarden respecteren enz.

Secundaire behoeften: (de zin van het leven)

Sporten, reizen, even ontheemen, geestelijke ontplooiing, ontspanning, sociaal leven, kunst, cultuur, creativiteit, muziek, wellness, feesten, dansen, tijd besteden aan familie en vrienden, enz.

Tertiaire behoeften: (voorzorg)
Voledig mee akkoord. Er zullen altijd wel wat vervelende taken overblijven in de samenleving, hoe geautomatiseerd ook. Maar die kunnen volgens mij beter verdeeld worden. Zo draagt ieder zijn steentje bij in de noodzakelijke dingen die nu eenmaal dienen te gebeuren (voorbeeld vuilnis ophalen, post rondbedelen, enz.) en blijft er voldoende tijd over voor al die andere zaken die je opnoemt.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 12:26   #330
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar het leven is meer dan goede zinnen kunnen schrijven en geen werk hebben.
Mensen die zich niet kunnen behelpen kwa taal en rekenen zijn de zwaksten in deze maatschappij.

Laat het me zo zeggen, oplichters hebben gemakkellijke prooien aan deze mensen.

Het is echt belangrijk dat iedereen een deftig schoolniveau heeft. Al was het maar om het leven gemakkellijker te maken voor hun zelf. En dan mogen ze goed leren metselen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 12:27   #331
cdekeule
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Arbeid is een plicht.
Je kan niet verlangen dat anderen voor jou gaan werken.
Steun trekken is eigenlijk geen recht, het is een voorlopige oplossing.
Bijdragen aan steun voor anderen is wel een plicht.
Dat standpunt zou ik zeker verwachten van de NVA. De NVA is trouwens ook tegen de democratie. Binnen een totalitair systeem waar de staat het gedrag van de burgers bepaalt en controleert, wordt arbeid inderdaad gepropageerd als zijnde een plicht. Op die manier krijgt de staat controle over een levensnoodzakelijke behoefte van de mens.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
Oud 28 december 2009, 12:31   #332
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, ik was kanonnier bij het leger.
Ben ik veel mee in het burgerleven.
Ik heb nog een tijdje gedacht om op mijn eigen te beginnen.

Grapje hoor.
Oud 28 december 2009, 12:32   #333
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie belet hem dat?
Leer je tegenwoordig lezen en schrijven in het middelbaar?
Oud 28 december 2009, 12:36   #334
cdekeule
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Maar door werklozen door VDAB en RVA uit het systeem weg te laten pesten via een 'activeringsbeleid' dat eigenlijk een 'oprot beleid' is slaagt men er in om de werkloosheid te doen dalen of althans minder snel te doen toenemen.

Corse antwoord:
Kunnen we ergens vinden hoeveel mensen hun werkloosheidssteun zijn kwijtgeraakt.
Zijn daar ergens statistieken van?
Ik vermoed dat er wel statistieken zijn van het aantal sancties door de RVA opgelegd.

De regels zijn ook verstrengd, wat op zich al een teken is. Een paar jaar terug kreeg je bijvoorbeeld meer tijd om je te verdedigen, gezinshoofden werden beschermd (nu niet meer!), enz. De beloofde begeleiding die als tegenwicht zou dienen voor de zgn plichten is pure propaganda en is er nooit gekomen. De werkgevers die uiteindelijk de werklozen dienen aan te werven blijven volledig buiten schot. Intussen gaat de heksenjacht verder.

Het feit dat we ook in een land leven met een bekrompen mentaliteit die verslaafd is aan stereotyperingen helpt natuurlijk ook niet echt veel om de rigiditeiten op de arbeidsmarkt te verbeteren.

Oud 28 december 2009, 12:36   #335
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Dat standpunt zou ik zeker verwachten van de NVA. De NVA is trouwens ook tegen de democratie. Binnen een totalitair systeem waar de staat het gedrag van de burgers bepaalt en controleert, wordt arbeid inderdaad gepropageerd als zijnde een plicht. Op die manier krijgt de staat controle over een levensnoodzakelijke behoefte van de mens.
In ons systeem is er niets verplicht.... je moet niet werken, je moet niet studeren, je moet niets. Als je dus niets wilt doen, dan is het enige dat je nog moet doen gaan schooien. Schooien bij de instellingen achter geld en hopen dat er een is die uw probleem zal oplossen. En meestal lukt dat wel.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 12:38   #336
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Dit heeft nu effe niets met politiek van de N-VA of welke andere partij ook te maken.

Als mensen het recht willen hebben om NIET te WERKEN om in hun leven te voorzien. Dan moeten de werkenden ook het recht hebben om niets af te dragen voor degenen die niet willen werken.

Zo simpel is het.

Niet werken een recht!

Dan is

Geen belastingen en SZ betalen ook een recht.

Want degenen die het recht hebben om niet te werken:

- Teren op de werkende
- Betalen geen belastingen (op hetgeen ze zelf verdient hebben).
- Betalen geen RSZ (op hetgeen ze zelf verdient hebben).
Oud 28 december 2009, 12:38   #337
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook juist. De dienstplicht weer invoeren lost de werkloosheid natuurlijk niet op maar zou de jongeren toch extra tijd geven om te beslissen wat ze nu gaan doen. In die periode leren ze wat discipline kennen en velen zelfs een stiel.
Misschien een nieuwe denkpiste: stuur de jongeren (zondere aanhalingstekenen) na een bepaalde periode van werkloosheid na hun studies verplicht naar het leger voor een nog nader te bepalen termijn!
Enerzijds zouden er een deel zijn die opeens wel werk vinden, en anderen die de kans krijgen om iets te leren waar ze nadien ook iets kunnen mee aanvangen ipv aan "den dop" te staan!Ik denk aan chauffeurs, koks, bakkers enz en waarom niet metsers, plakkers, loodgieters enz die als soldaat in het buitenland bij rampen kunnen helpen, en hier als burger daar ok iets kunnen mee aanvangen. En een paar nieuwe graden invoeren, 1st sergeant plakker of zo iets...En een beetje opvoeding en discipline zijn ook altijd meegenomen, kunnen sommigen tegenwoordig goed gebruiken! De opvang en behandeling van de nieuwsoortige miliciens moet wel een beetje aangepast worden aan de "nieuwste tijden"! Je bed leren opmaken met plankjes om rechte hoeken te hebben hoeft niet meer...

Laatst gewijzigd door andev : 28 december 2009 om 12:49.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 12:42   #338
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ik was kanonnier bij het leger.
Ben ik veel mee in het burgerleven.
Ik heb nog een tijdje gedacht om op mijn eigen te beginnen.

Grapje hoor.
Laat je baard groeien en bekeer je tot de islam. Bij Al Quaeda kun je wellicht meteen aan de slag?
Oud 28 december 2009, 12:45   #339
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie belet hem dat?
Leer je tegenwoordig lezen en schrijven in het middelbaar?
Het gaat toch meer en meer in die richting, spijtig genoeg...
Er zijn meer mensen dan we vermoeden die onvoldoende kunnen schrijven en begrijpend lezen in de maatschappij, ook nu nog...
Wanneer we het beetje algemene kennis die je op school nog kunt opdoen nog meer gaan vervangen door leren metsen "voor iedereen" zijn we niet goed bezig...
Oud 28 december 2009, 12:46   #340
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Laat je baard groeien en bekeer je tot de islam. Bij Al Quaeda kun je wellicht meteen aan de slag?
Ik heb reeds 25 jaar een baard.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be