![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ? | |||
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af |
![]() ![]() ![]() |
46 | 67,65% |
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België |
![]() ![]() ![]() |
22 | 32,35% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zal ik nu zoals uw compaan gaan "janken" bij de moderatie? Neen, dat doe ik niet, omdat ik niet kleinzierig ben, spijtig dat dat niet van iedereen kan gezegd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat kopen we daarmee dan ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is niet één, maar 25 bruggen tever. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1126 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1127 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1129 | |
|
![]() Citaat:
maar ja, dat kan niet in België volgens Henri. België is een democratie en Brussel is volgens de grondwet tweetalig. Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 december 2009 om 16:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1130 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1132 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nu, ik denk dat je in Tienen niet zoveel mensen tegenkomt die Vlaams spreken. Wellicht dat de ouderen er nog het Brabantse dialect spreken of de minder ouderen met een Brabants gekleurde tong spreken. Maar ik kan je garanderen dat je NIET als een rariteit bekeken wordt als je zuiver NL spreekt in Tienen, noch op andere Vlaamse plaatsen. Ga maar eens aan de eerste de beste schoolpoort van een school in Vlaanderen staan, en je zal verbaasd staan (jij toch, een Vlaming niet) dat de kinderen er Nederlands spreken. Geen dialect, dat jij hier Vlaams noemt. Weet je, het is toch moeilijk oordelen vanonder je Luikse kerktoren. ![]()
![]() |
![]() |
#1133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1134 | |
|
![]() Citaat:
Persoonlijk heb ik minder contacten met mensen uit de provincie Antwerpen dan met die uit de provincie Henegouwen, maar dat is puur toeval. Mij maakt het allemaal weinig uit. We zijn allemaal mensen met onze eigen gewoontes en wensen. Persoonlijk kan ik zeer goed vinden in de zuid-Belgische of Noord-franse cultuur, maar je mag me ook bijvoorbeeld in de Provence, British Columbia of Hrvatska droppen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie hier geband wordt, heeft dat enkel en alleen aan zijn eigen vranke mond te danken. Ik ben het ook lang niet eens met Shadowke en ik maak er ook geen enkel geheim van dat ik zijn discours soms aan de naïeve kant vind, maar hem ervan beschuldigen dat hij achter de ban van De Waal zou zitten, is er ver en ver over. De enige reden dat jij diens smeerlapperij apprecieerde, is vanwege zijn virulente afkeer van het Vlaams-nationalisme. Het heeft zelfs nog lang geduurd wanneer je al zijn vuilbekkerij in ogenschouw neemt. Om maar te zwijgen dat hij hier maandenlang ongestraft in zijn onderschrift mocht oproepen om andere forummers te bannen of hier ooit openlijk privégegevens van anderen ongevraagd openbaarde. Proficiat, bij deze heb je je pas echt van je mooiste kant laten kennen. Iedereen weet nu welke monsters jij zoal in verdediging neemt omwille van jouw Belziekske!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1136 | |
|
![]() Citaat:
Op straat is het echter veel minder ingeburgerd. Je zal natuurlijk in het (al dan niet correct) abn antwoord krijgen als je een vraag stelt in het abn, maar vaak zal je merken dat er vrij snel terug overgeschakeld wordt naar het Vlaams of dialect (verschil zit in de woordkeuze). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1138 | |
|
![]() Citaat:
Het was niet Henri1 die 'De Waal' terug oprakelde, maar shadowke. De Waal is van voor mijn tijd, dus daar kan ik niet over meespreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1139 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De jongeren spreken NL met elkaar. Geen dialect.
![]() |
![]() |
#1140 |
Europees Commissaris
|
![]() Er zijn altijd sociologisch bepaald dialect-sprekers, tussentaalsprekers en AN-sprekers geweest. Als ik AN praat dan wordt ik verre van scheef bekeken. Wel heb ik weet van grensbewoners die vaker met je/jij praten die soms als Nederlander werden aanzien, maar hoe moeilijk is het dan om uit te leggen dat je in een dorp met veel Nederlanders woont?
Bij mij persoonlijk hangt het af tot welke persoon ik me richt in welk register ik praat. Tegen mijn familie heb ik problemen om AN te praten, maar op school/werk/tegen vreemden spreek ik Algemeen Nederlands, ook tegen leraren die tussentaal praten. Niemand bekijkt me scheef, en de zeldzame keer dat het toch eens voorvalt, dan trek ik het me niet eens aan. Meer nog! Dat het moderne algemeen Nederlands meer hedendaags Hollands is dan Brabants kan me weinig schelen. Persoonlijk spreek ik graag met ge/gij, maar je/jij en vooral du vind ik persoonlijk mooier, ook al spreek ik het gross van de tijd op z'n Brabants (bij nauw verwanten). Waarom je/jij mooier? Omdat die vorm verbuigt tot jou/jouw. De gij-vorm verbuigt tot u/uw wat gelijkvalt met de beleefdheidsvorm. De du-vorm heeft een extra werkwoordvervoeging met 'stam + st' en verbuigt tot 'dich/dijn'. Ook al is dit een Hollandse manier, maar in plechtstatige vorm vind ik 'gij' vooral mooier. Ik weet wel dat het bij ons veeleer een volkse, gemoedelijke aanspreekvorm is en ik praat ook in die zin met 'gij' als moedertaal. In sommige Engelse dialecten bestaat de 'thou'-vorm ook nog trouwens en maken ze zelfs onderscheid tussen tweede persoon enkelvoud en meervoud. ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 december 2009 om 17:06. |
![]() |
![]() |