Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2009, 11:54   #21
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Brussel IS een miskleun. Een hoop Beulemansen die een zogezegd volwaardig gewest moeten beheren, maar nog geen waterzuiveringsstation kunnen openhouden. Een hoop lokale baronieën die hun heerschappij proberen te bewaren door massale import van migranten, maar Brussel op die manier naar de afgrond leiden. Maar die zich wel het recht aanmatigen om de Vlamingen te dicteren wat ze moeten doen en laten in de faciliteiten-gemeenten.
Tijd om het Gewest Brussel af te schaffen en onder curatele van de Vlaamse Gemeenschap te stellen. Misschien valt er nog iets te redden. Misschien...
Nog een Vlaming die niets van Brussel kent. Wat u vooral stoort, is het feit dat het Frans er zo belangrijk is en dat er heel veel Franstaligen in Brussel wonen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 14:07   #22
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Nog een Vlaming die niets van Brussel kent. Wat u vooral stoort, is het feit dat het Frans er zo belangrijk is en dat er heel veel Franstaligen in Brussel wonen.
Ik ben ook zo'n Vlaming die weinig kent van Brussel, buiten dan enkele feiten. Zoals dat Brussel de Hoofstad is van Vlaanderen bijvoorbeeld - wat trouwens èèn van de ziekste Belgische grappen is.

Alleszins, ik herinner me zo'n veertig jaar geleden dat ik een strip las van Nero, het ging daar over Brussel. Zijn we dat lang geleden al niet verloren? stond er geschreven.

Ik heb met Brussel geen enkele binding en het moet, voor mij dan, zeker de hoofdstad van Vlaanderen niet zijn.

Nu niet, en zeker in de toekomst niet als Belgie barst en Vlaanderen onafhankelijk wordt. Van mij mag Brussel op dat moment een derde van de schuld opzich nemen, zoals Vlaanderen en Wallonie, en oprotten.

Het mag gerust een soort stadstaat worden, zonder luchthaven, zonder de rand en heel zeker zonder corridor.

En als ze wakker worden, als ze beseffen dat er niemand hun rekeningen komt betalen, en ze roepen van: we willen blijven, dan roep ik terug: niet nodig, rot maar op.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 17:37   #23
Jor!s
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
²
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik ben ook zo'n Vlaming die weinig kent van Brussel, buiten dan enkele feiten. Zoals dat Brussel de Hoofstad is van Vlaanderen bijvoorbeeld - wat trouwens èèn van de ziekste Belgische grappen is.

Alleszins, ik herinner me zo'n veertig jaar geleden dat ik een strip las van Nero, het ging daar over Brussel. Zijn we dat lang geleden al niet verloren? stond er geschreven.

Ik heb met Brussel geen enkele binding en het moet, voor mij dan, zeker de hoofdstad van Vlaanderen niet zijn.

Nu niet, en zeker in de toekomst niet als Belgie barst en Vlaanderen onafhankelijk wordt. Van mij mag Brussel op dat moment een derde van de schuld opzich nemen, zoals Vlaanderen en Wallonie, en oprotten.

Het mag gerust een soort stadstaat worden, zonder luchthaven, zonder de rand en heel zeker zonder corridor.

En als ze wakker worden, als ze beseffen dat er niemand hun rekeningen komt betalen, en ze roepen van: we willen blijven, dan roep ik terug: niet nodig, rot maar op.
Beseft ge dan niet dat Vlaanderen het hoofdkwartier van de NAVO en de EU hoogstwaarschijnlijk kwijt geraakt? Zaventem sterk aan belang zal in boeten ten opzichte van
Charleroi?
Maargoed als je geen nationalist bent voor de centen. Waarom niet voor je erfgoed dan? Is Brussel niet vanouds een Brabantse stad die zich zelfs aansloot bij de unie van Utrecht?
Jor!s is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 17:53   #24
Jor!s
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Brussel IS een miskleun. Een hoop Beulemansen die een zogezegd volwaardig gewest moeten beheren, maar nog geen waterzuiveringsstation kunnen openhouden. Een hoop lokale baronieën die hun heerschappij proberen te bewaren door massale import van migranten, maar Brussel op die manier naar de afgrond leiden. Maar die zich wel het recht aanmatigen om de Vlamingen te dicteren wat ze moeten doen en laten in de faciliteiten-gemeenten.
Tijd om het Gewest Brussel af te schaffen en onder curatele van de Vlaamse Gemeenschap te stellen. Misschien valt er nog iets te redden. Misschien...
Nou, die migranten vestigen zich nog steeds in de hoofdstad van ons land. Iets wat de meeste asielzoekers doen aangezien er daar over hun lot wordt beslist.

Maar nu je het over het bestuur van Brussel hebt. Inderdaad, er daar heel wat mis. Maar een aanval op het bestuur moet je specifiek richten op de structuur en er niet de bevolking voor verwijten. Zoals het FDF met de Vlamingen doet. Het is Trouwens het FDF/UF die het luidst roepen om bij Brussel te komen. Voor zover ik het nog kan volgen (heb geen tv meer sinds ik op kot zit ) klampt Brussel zich nog het meest vast aan het Oude België. Nu ja, tegen de verhalen van Le Soir kan ik natuurlijk niet op.

Maar de structuur van Brussel verdient misschien een nieuw topic. Het Vlaams-nationistisch standpunt luidt het inlijven van deze stad? Lijkt me toch moeilijk.
Oud 29 december 2009, 18:20   #25
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jor!s Bekijk bericht
Beseft ge dan niet dat Vlaanderen het hoofdkwartier van de NAVO en de EU hoogstwaarschijnlijk kwijt geraakt?
Liggen die zaken dan niet in Brussel? We kunnen niet kwijt geraken wat we nooit gehad hebben.

Citaat:
Zaventem sterk aan belang zal in boeten ten opzichte van
Charleroi?
Waarom? En zelfs dan nog. Het zakencijfer van Charleroi doet niet echt terzake.

Citaat:
Maargoed als je geen nationalist bent voor de centen. Waarom niet voor je erfgoed dan? Is Brussel niet vanouds een Brabantse stad die zich zelfs aansloot bij de unie van Utrecht?
Wie is er baas in Brussel?
Oud 29 december 2009, 18:46   #26
Jor!s
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Liggen die zaken dan niet in Brussel? We kunnen niet kwijt geraken wat we nooit gehad hebben.

Waarom? En zelfs dan nog. Het zakencijfer van Charleroi doet niet echt terzake.

Wie is er baas in Brussel?
De hoofdzetel van de NAVO en de EU is niet Vlaams, maar het lijkt me nog steeds beter voor het Vlaamse imago als die in Brussel en niet in een ander land liggen.

En wat de baas betreft. Hangt af van de kiezers zeker?
Oud 29 december 2009, 19:02   #27
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De hoofdzetel van de NAVO en de EU is niet Vlaams, maar het lijkt me nog steeds beter voor het Vlaamse imago als die in Brussel en niet in een ander land liggen.
Ik begrijp het verband niet goed, wat maakt het Vlaanderen verschil als er iets wel of niet in Brussel ligt?

Misschien is de vraag eigenlijk, wie is er slechter af als de Nato en Europa vertrekt uit Brussel?
Oud 29 december 2009, 19:09   #28
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zou roepen: Ben je nou eindelijk wakker? Beter laat dan nooit, zou niet willen dat Brussel helemaal verlept.
Oud 29 december 2009, 20:04   #29
Jor!s
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik begrijp het verband niet goed, wat maakt het Vlaanderen verschil als er iets wel of niet in Brussel ligt?

Misschien is de vraag eigenlijk, wie is er slechter af als de Nato en Europa vertrekt uit Brussel?
Nou, stel als je als Vlaamse delegatie naar China gaat om wat contracten binnen te rijven. Ik zeg maar wat. En je profileert Brussel als hoofdstad van Vlaanderen en de EU. Ik denk toch dat zoiets zorgt dat er grote kantoren van belangrijke bedrijven in Brussel zouden vestigen.

Maar het komt de Brusselaars misschien inderdaad beter uit dan de gemiddeld Vlaming. Al blijf ik er bij dat we dan ook in onze eigen vingers zouden snijden als we Brussel volledig loslaten.
Oud 29 december 2009, 22:33   #30
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Klopt, Brussel is een pracht van een stad. Maar de bewoners komen wel wat over als een ongewenste schimmel
Oud 29 december 2009, 22:50   #31
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De N-VA maakt wel duidelijk op te komen voor de Vlaamse Brusselaars en wil dat Brussel terug deel uitmaakt van Vlaanderen. Dat is duidelijk voor mij.
Maar waar ik niets over hoor is hoe de N-VA van plan is om naast de Vlaamse Brusselaar ook de Allochtoonse (en de Franstalige Brusselaar) aan zich te binden? Of bestaan er daar geen theorieën over in de partij?

Ik herinner me nog dat Bart Dewever Brussel een miskleun noemde. In mijn ogen een niet al te vriendelijk charmeoffensief.
Brussel zal, en kan, nooit geen deel meer uit maken van Vlaanderen - en helaas voor hen, ook niet van Wallonië (want daar moeten ze er ook niet van weten). M.a.w. DE HOOFDSTAD van Europa is een 1° een wees, 2° de armste stad van Europa (althans wat inwoners betreft), 3° de meest multiculturele stad- en Vlaanderen heeft jaaaarenlang laten begaan--alleen: als Brussel ten onder gaat, gaat ook België ten onder, maar gaat OOK Vlaanderen ten onder, en noch Opel, noch Ford, noch Volvo zullen ons redden...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 23:25   #32
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Brussel zal, en kan, nooit geen deel meer uit maken van Vlaanderen - en helaas voor hen, ook niet van Wallonië (want daar moeten ze er ook niet van weten). M.a.w. DE HOOFDSTAD van Europa is een 1° een wees, 2° de armste stad van Europa (althans wat inwoners betreft), 3° de meest multiculturele stad- en Vlaanderen heeft jaaaarenlang laten begaan--alleen: als Brussel ten onder gaat, gaat ook België ten onder, maar gaat OOK Vlaanderen ten onder, en noch Opel, noch Ford, noch Volvo zullen ons redden...
Wat gaat er dan zo gebeuren met Vlaanderen als dat zo ten onder gaat?
Oud 29 december 2009, 23:35   #33
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat gaat er dan zo gebeuren met Vlaanderen als dat zo ten onder gaat?
Vlaanderen zal overspoeld worden door Brusselse stront.
Oh jee dat is altijd al zo geweest.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 17:57   #34
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Brussel zal, en kan, nooit geen deel meer uit maken van Vlaanderen
"nooit geen deel uitmaken van" = "altijd deel uitmaken van..."
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 23:34   #35
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Klopt, Brussel is een pracht van een stad. Maar de bewoners komen wel wat over als een ongewenste schimmel
Al van kleins af herinner ik mij Brussel als een vuile stad met hondenstronten opengereten op de trottoirs. Voor mijn werk heb ik al in elke Brusselse gemeente gezeten en ik moet zeggen dat in bepaalde gemeentes de indruk niet weg is.

Plus ook het feit alleen al dat je dan in de iets "mooiere" gemeentes (Woluwe etc.) met de ultra-Belgicisten zit die vanuit hun chique flat neerkijken op het gepeupel en Frans brabbelen.

Een goede kosten-baten analyse zou wel interessant kunnen zijn. Weegt de massale werkloosheid, migrantenstroom, ongeschoolden, armoede etc. op tegenover het behouden van de Navo en de "faam"...
Oud 5 januari 2010, 12:02   #36
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welja, dat is nog geen slecht gedacht. Heb ik daarom zonet gedaan.
En al reactie?
Oud 5 januari 2010, 15:02   #37
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Al van kleins af herinner ik mij Brussel als een vuile stad met hondenstronten opengereten op de trottoirs. Voor mijn werk heb ik al in elke Brusselse gemeente gezeten en ik moet zeggen dat in bepaalde gemeentes de indruk niet weg is.

Plus ook het feit alleen al dat je dan in de iets "mooiere" gemeentes (Woluwe etc.) met de ultra-Belgicisten zit die vanuit hun chique flat neerkijken op het gepeupel en Frans brabbelen.

Een goede kosten-baten analyse zou wel interessant kunnen zijn. Weegt de massale werkloosheid, migrantenstroom, ongeschoolden, armoede etc. op tegenover het behouden van de Navo en de "faam"...
Als ex-scholier uit het Brugse herinner ik me alle andere Vlaamse steden als open riolen. De eerste keer dat ik in Gent kwam lang geleden was van " ieuw". Ondertussen is er in Gent al heel wat verbeterd daar waar Antwerpen op heel wat plekken nog is achteruitgegaan.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 17:02   #38
Jor!s
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
En al reactie?
Noppes !

Ik peins ook niet dat er iets op komst is. Ik had misschien de zin "brussel een miskleun noemen... " er in mijn haast moeten uitlaten.
Oud 5 januari 2010, 17:28   #39
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noppes !

Ik peins ook niet dat er iets op komst is. Ik had misschien de zin "brussel een miskleun noemen... " er in mijn haast moeten uitlaten.
Dat neemt wel wat tijd in beslag dan...
Oud 12 januari 2010, 09:45   #40
Jor!s
Vreemdeling

Standaard Antwoord gekregen!

Geachte,

Dank voor uw bericht. Wij zijn ons, zoals alle Vlaamse partijen in Brussel – en bij uitbreiding in elke grootstad – bewust van wat u aankaart. Wij denken er dan ook over na en zijn er mee bezig.

Uiteraard richten wij ons dus inderdaad ook tot ‘nieuwe Brusselaars’.

Komt er op neer dat wij niet moeten uitmaken wie een Vlaming is, zeker niet in het specifieke Brussel (al strekt Nederlands spreken wel tot aanbeveling ). Het komt er op aan dat wij mensen overtuigen van de kwaliteit van de Vlaamse instellingen in Brussel, en van de voordelen, ja zelfs de noodzaak van Nederlands in Brussel. Een belangrijke factor daarbij is ons Nederlandstalig onderwijs. Blijven investeren in aanbod en kwaliteit zijn essentieel.

Al deze overwegingen gelden ook voor Franstalige Brusselaars.

Wij zijn onderwijs bovendien als een middel tot inburgering (inburgering is in Brussel nl niet verplicht, itt in Vlaanderen).

Wanneer Batr hef heeft over Brussel als miskleun, slaat dat ongetwijfeld vooral op de instellingen, met 19 gemeenten en burgemeesters, VGC, COCOF, … hetgeen goed bestuur niet meteen bevordert.

Mocht u meer informatie wensen, dan horen wij het graag.

Met vriendelijke groeten,

Lieven De Rouck

Bestuurslid N-VA Brussel

http://brussel.n-va.be/
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be