![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mij geen woorden in de mond leggen aub. Ik ben TEGEN stoppen met school en gaan werken als fulltime leerjongen bvb op zijn of haar 14de. Dat is veel te vroeg. Lees mijn posts eens deftig aub. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En alweer neerbuigend doen over universitairen, grappig. En wat voor avondschool is dat dan wel ? Lassen ofzo ? Want dan kan ik uw uitspraken wel begrijpen. Ik las dan zelf ook niet, daar hebben we techniekers voor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem van die leerplicht is dat het enerzijds met de beste bedoeling is, maar anderzijds een hele berg jongeren op school aan het houden is die gewoon fladderen tussen de cursussen heen tot ze 18 zijn...en dan nog niets kunnen en geen waardig diploma kunnen te voorschijn halen. Er zijn vb zat van jongeren die wel doorgeleerd hebben tot een stuk in de 20'ste levensjaar en nog nergens voor werk in aanmerking komen en werkloos blijven. Hopelijk hebt u geen systeem op het oog van gesubsidieerde arbeid voor mensen die niks kennen en toch willen werken? Want ik weet niet of u het gevolgd hebt...we zitten nu al met de 200 euro arbeiders...als gevolg van één en ander. En ook; de bouw gaat nu de scholen geld geven voor iedere jongere die afstudeert en zijn vak ook kent. We zijn al ver gekomen nietwaar? Beetje triestig vind ik.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 29 december 2009 om 16:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is echt niet te veel gevraagd om mensen te laten schoolgaan tot hun 18de, voor bijvoorbeeld ten minste 1/3 van de tijd. Met enkele algemene vakken zoals nederlands, boekhouding, geschiedenis.... De rest mogen ze gerust opvullen met stage of dergelijke zodat ze stielmannen worden. U doet juist alsof ik wil dat iedereen ASO moet doen tot zijn of haar 18de. Dat heb ik niet gezegd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het 2 probleem zal wellicht zitten in het denken dat een vak geleerd kan worden op de tijd van een korte cursus met enkele uren praktijk. Het is niet zo. Het is een basis dat wel. Men moet de technische scholen opnieuw leren waarderen en de scholen zelf moeten ook eens wat beter uit de hoek komen. Maar om redenen van subsidie houden ze de slechte leerlingen tussen de mindere goede samen en uiteindelijk ...is het beneden de middelmaat alles samen.
![]() |
![]() |
#406 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vroeger had je de ongeschoolde arbeiders. Dat was redelijk duidelijk dus.
Maar nu zijn ze allemaal geschoold en is het niveau in vele gevallen niet hoger dan de ongeschoolde alsnog. Dat is niet duidelijk meer.
![]() |
#407 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vandaag de dag weet ik wel beter .. eigenlijk was dat niet zo'n slimme zet. 1. Veel jongeren zijn al op de dool van om en bij hun veertiende ... die extra "leerjaren" zijn dus enkel maar een reden om nog veel gefrustreerder uit de hoek te komen. 2. Werknemers namen (voor de wetswijziging) vaak jongeren aan die op hun zestiende stopten met schoollopen. Als ze dat nu doen zijn ze in strijd met de verplichte ouderdom dat men moet schoollopen. Resultaat .. straatlopen ipv gaan werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een van de nadelen van lang schoollopen lijkt mij het volgende.
Een 18 jarige die in het beroepsleven stapt wenst uiteraard een volwaardig loon. Een werkgever die een volwaardig loon moet betalen wenst een productief werknemer. Meestal vraagt hij dus om enige werkervaring, iets wat een schoolverlater uiteraard niet kan voorleggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
M.a.w. een bonus op het eind van de rit of zo?
![]() |
![]() |
#410 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En de vakscholen eens een pak geld geven om ook eens te innoveren en zo.
![]() |
#411 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier bij ons werken vakscholen samen met de privé (Gymacon = constructie en LAG = containers, kippers, ......).
Eenmaal per week doen de jongeren stage in het bedrijf, waar ze: - Leren kennismaken met een echte bedrijfscultuur. - Tussen de gewone arbeiders hun ding doen. Dit geeft voor de leerling: - Extra motivatie om de school af te doen (ze zien dat werken ook niet alles is). - Inzicht in een arbiderssituatie (wij wisten vroeger niet hoe een fabriek er uitzag). - Een zeer goede praktijkgerichte scholing.
![]() |
#412 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Na enkele maanden zaten er verschillende weer fulltime op de schoolbanken (te niksen) want werken was toch niet wat ze ervan gedacht hadden... Waarschijnlijk ocmw-klanten achteraf... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#413 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dikwijls zijn die gasten verwonderd dat ze uitgebuit worden: d�*t hadden ze nooit gedacht. Laatst gewijzigd door filosoof : 30 december 2009 om 11:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zij doen gewoon ervaring op in het berijf. Eigenlijk is dit een win-win situatie: - De school moet minder middelen inzetten - Het bedrijf verdient er een klein beetje aan (stagebegeleider van het bedrijf moet door het bedrijf betaald worden). Bij Gymacon mogen ze een proefloods bouwen en terug afbreken.
![]() |
![]() |
#416 |
Banneling
|
![]() Iedereen heeft het hier over laaggeschoolden en "ongeschoolden"? Is het aantal hoogopgeleide werklozen (of werkonwilligen) ook al in kaart gebracht? Kan iemand daar meer over vertellen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#417 |
Minister
|
![]() Via de website van de VDAB kan je het nu zelfs per wijk, gemeente, bevolkingsgroep opvragen. onder het rubriekje cijfers. Alleen de spoorlijnen ontbreken nog op de kaart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 |
Banneling
|
![]() Die kunnen zichzelf wel helpen. Er heerst daar namelijk een lichtjes andere mentaliteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#420 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij hooggeschoolden is dit veelal anders, mede dankzij het feit dat zij zich vaak identificeren met hun beroep. Je bent ingenieur, psycholoog, bioloog, natuurkundige, advocaat, etc etc.....en daar is een job niet enkel een manier om geld te verdienen, maar ook om een carriere uit te bouwen. Om jezelf te ontplooien. Daarom zullen hooggeschoolde werklozen veel sneller geneigd zijn om te verhuizen voor werk bijvoorbeeld. Ik ben al 2 maal verhuisd overigens, waarvan eenmaal naar het buitenland. Ik zie een laaggeschoolde dit niet direct doen voor een job, zeker niet in een land waar het geld uit de hemel valt (RVA dop). Kortom, hooggeschoolden zullen veel meer flexibiliteit ten toon spreiden om aan de slag te gaan. Zeker als de job hun inhoudelijk aanspreekt. |
|
![]() |
![]() |