Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2009, 15:57   #401
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Akkoord, ze kunnen dan meedraaien (met hun kennis) maar kunnen hun eigen brood niet verdienen.

Mooie maatschappij die jij voor ogen hebt.
Waar zeg ik dat ze hun vak niet meer moeten leren ?

Mij geen woorden in de mond leggen aub. Ik ben TEGEN stoppen met school en gaan werken als fulltime leerjongen bvb op zijn of haar 14de. Dat is veel te vroeg.

Lees mijn posts eens deftig aub.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 16:00   #402
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Mocht je wat mee zijn in de techniek van vandaag dan zou je weten dat ook een loodgieter, metser of what ever best wel een plan kan lezen, schrijven, tekenen en dat veel zaken in het engels zijn. Vroeger in het Frans trouwens.
Ik denk zelfs dat er geen enkele chef kok of andere chef is die niet van jongs af aan in de stiel is gerold. Of het zal toch zeldzaam zijn.
Ik vind chef zijn van een eigen zaak ...wat die zaak ook mag zijn...toch wel een grotere eer dan helper in een zaak van een ander...wat die helper dan ook mag zijn.

Bij ons op de avondschool komen er ook mensen die universitair of iets dergelijks als achtergrond hebben...ik ga me daar niet verder over uitlaten.
Maar ik ga alleen maar zeggen...mocht ik leraar zijn ik zou ze dumpen want ze vertragen de boel ongelooflijk en hun werk trekt op niks. Sommige heb ik al eens voorzichtig aangeraden uit te kijken naar een cursus patisserie zelfs. Zo te oordelen naar hun werk zou dat meestal beter bij hun hun passen.
Ze geven me nog gelijk ook.
Een gevolg van de leerplicht tot 18. Schaffen we dat af hebben we miserie.

En alweer neerbuigend doen over universitairen, grappig. En wat voor avondschool is dat dan wel ? Lassen ofzo ? Want dan kan ik uw uitspraken wel begrijpen. Ik las dan zelf ook niet, daar hebben we techniekers voor...
Oud 29 december 2009, 16:25   #403
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een gevolg van de leerplicht tot 18. Schaffen we dat af hebben we miserie.

En alweer neerbuigend doen over universitairen, grappig. En wat voor avondschool is dat dan wel ? Lassen ofzo ? Want dan kan ik uw uitspraken wel begrijpen. Ik las dan zelf ook niet, daar hebben we techniekers voor...
Het is niet meer neerbuigender dan wat de universitairen doen tegenover hun "minderen" ..althans in hun vooroordeel.

Het probleem van die leerplicht is dat het enerzijds met de beste bedoeling is, maar anderzijds een hele berg jongeren op school aan het houden is die gewoon fladderen tussen de cursussen heen tot ze 18 zijn...en dan nog niets kunnen en geen waardig diploma kunnen te voorschijn halen.
Er zijn vb zat van jongeren die wel doorgeleerd hebben tot een stuk in de 20'ste levensjaar en nog nergens voor werk in aanmerking komen en werkloos blijven.

Hopelijk hebt u geen systeem op het oog van gesubsidieerde arbeid voor mensen die niks kennen en toch willen werken?
Want ik weet niet of u het gevolgd hebt...we zitten nu al met de 200 euro arbeiders...als gevolg van één en ander.

En ook; de bouw gaat nu de scholen geld geven voor iedere jongere die afstudeert en zijn vak ook kent.
We zijn al ver gekomen nietwaar?
Beetje triestig vind ik.

Laatst gewijzigd door Mambo : 29 december 2009 om 16:29.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 16:32   #404
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is niet meer neerbuigender dan wat de universitairen doen tegenover hun "minderen" ..althans in hun vooroordeel.

Het probleem van die leerplicht is dat het enerzijds met de beste bedoeling is, maar anderzijds een hele berg jongeren op school aan het houden is die gewoon fladderen tussen de cursussen heen tot ze 18 zijn...en dan nog niets kunnen en geen waardig diploma kunnen te voorschijn halen.
Er zijn vb zat van jongeren die wel doorgeleerd hebben tot een stuk in de 20'ste levensjaar en nog nergens voor werk in aanmerking komen en werkloos blijven.

Hopelijk hebt u geen systeem op het oog van gesubsidieerde arbeid voor mensen die niks kennen en toch willen werken?
Want ik weet niet of u het gevolgd hebt...we zitten nu al met de 200 euro arbeiders...als gevolg van één en ander.
Waarom is het zo moeilijk om te begrijpen dat scholing en een vak/stiel leren perfect bij elkaar kunnen passen ?

Het is echt niet te veel gevraagd om mensen te laten schoolgaan tot hun 18de, voor bijvoorbeeld ten minste 1/3 van de tijd. Met enkele algemene vakken zoals nederlands, boekhouding, geschiedenis....

De rest mogen ze gerust opvullen met stage of dergelijke zodat ze stielmannen worden.

U doet juist alsof ik wil dat iedereen ASO moet doen tot zijn of haar 18de. Dat heb ik niet gezegd.
Oud 29 december 2009, 16:48   #405
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom is het zo moeilijk om te begrijpen dat scholing en een vak/stiel leren perfect bij elkaar kunnen passen ?

Het is echt niet te veel gevraagd om mensen te laten schoolgaan tot hun 18de, voor bijvoorbeeld ten minste 1/3 van de tijd. Met enkele algemene vakken zoals nederlands, boekhouding, geschiedenis....

De rest mogen ze gerust opvullen met stage of dergelijke zodat ze stielmannen worden.

U doet juist alsof ik wil dat iedereen ASO moet doen tot zijn of haar 18de. Dat heb ik niet gezegd.
Het probleem ligt waarschijnlijk bij diverse oorzaken. 1 van die oorzaken zal wellicht zijn dat men zo neerbuigend doet tegenover mensen die een vak willen leren alsof het geboren ezels zijn. Wat voor een levensgroot imago probleem van zowat gans de sector heeft meegebracht.

En het 2 probleem zal wellicht zitten in het denken dat een vak geleerd kan worden op de tijd van een korte cursus met enkele uren praktijk.
Het is niet zo. Het is een basis dat wel.

Men moet de technische scholen opnieuw leren waarderen en de scholen zelf moeten ook eens wat beter uit de hoek komen.
Maar om redenen van subsidie houden ze de slechte leerlingen tussen de mindere goede samen en uiteindelijk ...is het beneden de middelmaat alles samen.
Oud 29 december 2009, 16:54   #406
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vroeger had je de ongeschoolde arbeiders. Dat was redelijk duidelijk dus.
Maar nu zijn ze allemaal geschoold en is het niveau in vele gevallen niet hoger dan de ongeschoolde alsnog.
Dat is niet duidelijk meer.
Oud 29 december 2009, 23:42   #407

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik herinner me nog steeds de maatregel dat jongeren tot 18 naar school moesten gaan ipv tot 16. Eerlijk gezegd vond ik dat in het begin een grote verademing .. immers .. wat kan er nu mis zijn aan wat meer scholing en .. uiteindelijk zou dat de jongere enkel ten goede komen.
Vandaag de dag weet ik wel beter .. eigenlijk was dat niet zo'n slimme zet.

1. Veel jongeren zijn al op de dool van om en bij hun veertiende ... die extra "leerjaren" zijn dus enkel maar een reden om nog veel gefrustreerder uit de hoek te komen.

2. Werknemers namen (voor de wetswijziging) vaak jongeren aan die op hun zestiende stopten met schoollopen. Als ze dat nu doen zijn ze in strijd met de verplichte ouderdom dat men moet schoollopen. Resultaat .. straatlopen ipv gaan werken.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 00:02   #408
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Een van de nadelen van lang schoollopen lijkt mij het volgende.
Een 18 jarige die in het beroepsleven stapt wenst uiteraard een volwaardig loon.
Een werkgever die een volwaardig loon moet betalen wenst een productief werknemer. Meestal vraagt hij dus om enige werkervaring, iets wat een schoolverlater uiteraard niet kan voorleggen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 00:14   #409
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Een van de nadelen van lang schoollopen lijkt mij het volgende.
Een 18 jarige die in het beroepsleven stapt wenst uiteraard een volwaardig loon.
Een werkgever die een volwaardig loon moet betalen wenst een productief werknemer. Meestal vraagt hij dus om enige werkervaring, iets wat een schoolverlater uiteraard niet kan voorleggen.
Het zou iets meer de richting van tavek moeten uitgaan, school koppelen aan werkervaringen en zorgen dat ze niet zo maar om de haverklap zonder goede redenen steeds kunnen veranderen.
M.a.w. een bonus op het eind van de rit of zo?
Oud 30 december 2009, 00:15   #410
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En de vakscholen eens een pak geld geven om ook eens te innoveren en zo.
Oud 30 december 2009, 07:48   #411
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Hier bij ons werken vakscholen samen met de privé (Gymacon = constructie en LAG = containers, kippers, ......).
Eenmaal per week doen de jongeren stage in het bedrijf, waar ze:
- Leren kennismaken met een echte bedrijfscultuur.
- Tussen de gewone arbeiders hun ding doen.
Dit geeft voor de leerling:
- Extra motivatie om de school af te doen (ze zien dat werken ook niet alles is).
- Inzicht in een arbiderssituatie (wij wisten vroeger niet hoe een fabriek er uitzag).
- Een zeer goede praktijkgerichte scholing.
Oud 30 december 2009, 11:45   #412
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier bij ons werken vakscholen samen met de privé (Gymacon = constructie en LAG = containers, kippers, ......).
- Extra motivatie om de school af te doen (ze zien dat werken ook niet alles is).
- Inzicht in een arbiderssituatie (wij wisten vroeger niet hoe een fabriek er uitzag).
Heb nog gasten gekend, een aantal jaren geleden, die met veel branie gebruik gingen maken van het deeltijds leren/deeltijds werken systeem!
Na enkele maanden zaten er verschillende weer fulltime op de schoolbanken (te niksen) want werken was toch niet wat ze ervan gedacht hadden...
Waarschijnlijk ocmw-klanten achteraf...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 11:49   #413
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En goedkope wekkrachten voor Geussens, hé?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Heb nog gasten gekend, een aantal jaren geleden, die met veel branie gebruik gingen maken van het deeltijds leren/deeltijds werken systeem!
Na enkele maanden zaten er verschillende weer fulltime op de schoolbanken (te niksen) want werken was toch niet wat ze ervan gedacht hadden...

Dikwijls zijn die gasten verwonderd dat ze uitgebuit worden: d�*t hadden ze nooit gedacht.

Laatst gewijzigd door filosoof : 30 december 2009 om 11:50.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 11:52   #414
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de vakscholen eens een pak geld geven om ook eens te innoveren en zo.
Daar wordt al jaren op bezuinigd.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 12:29   #415
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Hallo, dit zijn wel voltijdse studenten hoor.
Zij doen gewoon ervaring op in het berijf.
Eigenlijk is dit een win-win situatie:
- De school moet minder middelen inzetten
- Het bedrijf verdient er een klein beetje aan (stagebegeleider van het bedrijf moet door het bedrijf betaald worden).

Bij Gymacon mogen ze een proefloods bouwen en terug afbreken.
Oud 30 december 2009, 14:41   #416
yassine
Banneling

Standaard

Iedereen heeft het hier over laaggeschoolden en "ongeschoolden"? Is het aantal hoogopgeleide werklozen (of werkonwilligen) ook al in kaart gebracht? Kan iemand daar meer over vertellen?
yassine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 15:29   #417
kameleon
Minister

Standaard

Via de website van de VDAB kan je het nu zelfs per wijk, gemeente, bevolkingsgroep opvragen. onder het rubriekje cijfers. Alleen de spoorlijnen ontbreken nog op de kaart.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 15:59   #418
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yassine Bekijk bericht
Iedereen heeft het hier over laaggeschoolden en "ongeschoolden"? Is het aantal hoogopgeleide werklozen (of werkonwilligen) ook al in kaart gebracht? Kan iemand daar meer over vertellen?
Die kunnen zichzelf wel helpen. Er heerst daar namelijk een lichtjes andere mentaliteit.
Oud 30 december 2009, 17:18   #419
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die kunnen zichzelf wel helpen. Er heerst daar namelijk een lichtjes andere mentaliteit.
Welke mentaliteit hebben hoogopgeleide werklozen? En hoe verschilt ze van de mentaliteit van de laaggeschoolden?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 17:44   #420
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Welke mentaliteit hebben hoogopgeleide werklozen? En hoe verschilt ze van de mentaliteit van de laaggeschoolden?
Bij laaggeschoolde langdurig werklozen zie je vooral een cultuur van uitvluchten zoeken om een bepaalde job maar niet te hoeven aan te pakken. Ze hebben ook veelal geen morele bezwaren tegen het leven van de staat. Dopper zijn dus. Ofwel is het te ver, te vies, te slechte uren, blahblah.....constant uitvluchten om maar iets niet te moeten doen. Als het geen 9 to 5 jobke is waar ze niet te veel hoeven te doen, hoeft het niet.

Bij hooggeschoolden is dit veelal anders, mede dankzij het feit dat zij zich vaak identificeren met hun beroep. Je bent ingenieur, psycholoog, bioloog, natuurkundige, advocaat, etc etc.....en daar is een job niet enkel een manier om geld te verdienen, maar ook om een carriere uit te bouwen. Om jezelf te ontplooien. Daarom zullen hooggeschoolde werklozen veel sneller geneigd zijn om te verhuizen voor werk bijvoorbeeld. Ik ben al 2 maal verhuisd overigens, waarvan eenmaal naar het buitenland. Ik zie een laaggeschoolde dit niet direct doen voor een job, zeker niet in een land waar het geld uit de hemel valt (RVA dop).

Kortom, hooggeschoolden zullen veel meer flexibiliteit ten toon spreiden om aan de slag te gaan. Zeker als de job hun inhoudelijk aanspreekt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be