Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2009, 14:00   #21
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Een ander vraag, bestaat er zoiets als een ideale temperatuur van het mengsel voor gasvorming?
Is er qua temperatuur ook een onder en bovengrens waaronder of waarboven er geen gasproductie meer is?
35 - 40°C is de temperatuur waarbij de beestjes het best werken.
Onder de 20° C is het normaal gedaan met productie.

PH moet tussen 6.5 en 7 liggen.

Laatst gewijzigd door fonne : 29 december 2009 om 14:02.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 14:17   #22
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb zelf ook al wat rondgekeken en geleerd dat biogas vnl bestaat uit methaan en CO2. Het volstaat om organisch afval in een gesloten vat te steken (liefst met wat mest erbij owv de aanwezige bacterieën die het werk moeten doen) om tot biogasproductie te komen.
Natuurlijk moeten er voorzieningen getroffen worden om het gas af te tappen.

Enkele vragen hierbij:

-Heeft de (gas)druk die bovenaan het mengsel ontstaat een invloed op de verdere ontwikkeling van nieuwe gasvorming of staat deze totaal los hiervan?

Blijkbaar is het beter om het biogas nog verder te zuiveren/reinigen.
-Is dit zuiveren ook haalbaar voor de gewone doe het zelver of moet men hiervoor chemicus zijn?
-Welke zaken mogen er in blijven welke moeten eruit voor welke toepassing?
De overdruk blijft normaal heel laag, orde van enkele millibar. Dat heeft geen invloed op de productie. Da's wel wat anders dan de 13 bar van een gasfles.

De CO2 krijg je er echt niet uit. Eventueel een koolstoffilter om de geurtjes eruit te halen?

Een paar interessante linkjes, mocht je ze zelf niet gevonden hebben:

Biodigester-Design

Building-a-Methane-Bio-Digester-Methane-2

Conclusie: grote installatie levert genoeg gas om te koken, en vereist dagelijks onderhoud om het aan de gang te houden. Niet echt geschikt voor een koud klimaat als je het niet kan isoleren.

Laatst gewijzigd door fonne : 29 december 2009 om 14:46.
Oud 29 december 2009, 14:58   #23
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
35 - 40°C is de temperatuur waarbij de beestjes het best werken.
Onder de 20° C is het normaal gedaan met productie.

PH moet tussen 6.5 en 7 liggen.
Belangrijk punt denk ik.
Uit hetgeen ikzelf al gelezen heb is gaswinning op kleine schaal iets dat vooral in armere zuiderse landen gebeurd. Ongetwijfeld heeft de benodigde temperatuur daarmee ook wel iets te maken.
In de winter wordt het hier al een stuk moeilijker tenzij je een deel van je gasproductie aanwend om je coctail te verwarmen (rendementsverlies dus).

Ik denk dat het misschien toch wel interessant kan zijn om in de zomer gas te produceren met een ton die door de zon wordt opgewarmd (direct via oppervlakte of indirect via een buizennet in de ton die gekoppeld is aan een zonneboiler of zo).
Een overproductie aan gas kan dan eventueel onder druk gestockeerd worden in een soort gasflessen.

Ik vermoed op basis van het hetgeen ik tot nu toe gelezen heb, dat de productie in de koudere maanden hier nogal magertjes zal uitvallen.
Ik vermoed ook dat er geen probleem is om de productie even te laten stilvallen en dat ze automatisch terug op niveau komt als de temperatuur voldoende hoog is.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 15:08   #24
satiper
Minister-President

Standaard

Ook interessant
http://e-biogas.blogspot.com/
Oud 29 december 2009, 15:16   #25
satiper
Minister-President

Standaard

of filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=BGSl72xZHNk
Oud 29 december 2009, 15:43   #26
satiper
Minister-President

Standaard

iets meer over het wassen van het gas
http://www.accu.or.jp/litdbase/mater...f2/mt/mt11.pdf
Oud 29 december 2009, 15:51   #27
satiper
Minister-President

Standaard

Hier
http://www.re-energy.ca/pdf/biogas-generator.pdf
vond ik een andere mogelijke verklaring waarom mijn eigen testen mss niet direct een vlammetje opleverden.

Citaat:
For the first few weeks, your biogas generator will
produce mainly carbon dioxide. When the aerobic
bacteria use up all the oxygen inside the bottle, the
anaerobic bacteria, which make methane, can take
over. It can take up to a month for the generator
to start making biogas with enough methane to be
fl ammable.

Laatst gewijzigd door satiper : 29 december 2009 om 15:51.
Oud 29 december 2009, 16:03   #28
satiper
Minister-President

Standaard

uit eigen land:

http://www.biogas-e.be/?n=Main/HomePage
Oud 30 december 2009, 12:35   #29
satiper
Minister-President

Standaard

Tussenstand:
Voor diegenen die het een beetje gevolgd hebben, mijn eerste probeersel deed ik met 2 petflessen waar ik voornamelijk grasmaaisel instopte.
Er was zeer snel drukontwikkeling (gasvorming), maar welk gas? Afgaand op informatie die ik recent las zou het heel goed over voornamelijk CO2 kunnen gaan hebben, methaan zou zich pas na verloop van enige tijd gaan vormen. Ik kreeg in elk geval niet het minste vlammetje te zien.
Ik heb ondertussen enkele hermetisch afsluitbare (met deksel) tonnetjes (25L) kunnen bemachtigen.
Volgende lente/zomer (warmte) denk ik eraan om terug een testje te doen door wat organisch spul in tonnetje 1 te stoppen.
In plaats van een roermechanisme zou ik het tonnetje in eerste instantie op regelmatige basis manueel wat gaan schudden (kwestie van het zo eenvoudig mogelijk te houden).
Vanuit ton 1 zou er een buis/darm naar ton twee vertrekken, deze gaat daar bijna tot op de bodem. Deze ton 2 is ¾ met water gevuld (gaswassing). Boven het water in ton twee zou zich dus enigszins gezuiverd biogas moeten bevinden, hier zou ik een uitgang maken naar ton 3 (opvangton voor gas) en een indicator (zou bvb een binnenband kunnen zijn) voor drukvorming.

Pas als ik met deze betrekkelijk eenvoudige opstelling tot resultaten kom zou ik (afhankelijk van het resultaat) overwegen om verder te gaan (groter opslagcapaciteit door compressor van Frigo (heb ik liggen) in te schakelen om ontwikkeld gas op te slaan in een gasdrukfles bvb.

Laatst gewijzigd door satiper : 30 december 2009 om 12:37.
Oud 30 december 2009, 12:46   #30
satiper
Minister-President

Standaard

zie ook schets hieronder
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc gasin.doc‎ (574,5 KB, 180x gelezen)
Oud 30 december 2009, 18:48   #31
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tussenstand:
Voor diegenen die het een beetje gevolgd hebben, mijn eerste probeersel deed ik met 2 petflessen waar ik voornamelijk grasmaaisel instopte.
Er was zeer snel drukontwikkeling (gasvorming), maar welk gas? Afgaand op informatie die ik recent las zou het heel goed over voornamelijk CO2 kunnen gaan hebben, methaan zou zich pas na verloop van enige tijd gaan vormen. Ik kreeg in elk geval niet het minste vlammetje te zien.
Ik heb ondertussen enkele hermetisch afsluitbare (met deksel) tonnetjes (25L) kunnen bemachtigen.
Volgende lente/zomer (warmte) denk ik eraan om terug een testje te doen door wat organisch spul in tonnetje 1 te stoppen.
In plaats van een roermechanisme zou ik het tonnetje in eerste instantie op regelmatige basis manueel wat gaan schudden (kwestie van het zo eenvoudig mogelijk te houden).
Vanuit ton 1 zou er een buis/darm naar ton twee vertrekken, deze gaat daar bijna tot op de bodem. Deze ton 2 is ¾ met water gevuld (gaswassing). Boven het water in ton twee zou zich dus enigszins gezuiverd biogas moeten bevinden, hier zou ik een uitgang maken naar ton 3 (opvangton voor gas) en een indicator (zou bvb een binnenband kunnen zijn) voor drukvorming.

Pas als ik met deze betrekkelijk eenvoudige opstelling tot resultaten kom zou ik (afhankelijk van het resultaat) overwegen om verder te gaan (groter opslagcapaciteit door compressor van Frigo (heb ik liggen) in te schakelen om ontwikkeld gas op te slaan in een gasdrukfles bvb.
Met gras alleen ga je waarschijnlijk niet veel succes hebben. Zelfs koeien hebben vier magen nodig om het af te breken (vooral het cellulose gedeelte dat eerst moet afgebroken worden tot suikers). Grootschalige installaties mengen het steeds met drijfmest.

Je zal in ieder geval een goede startcultuur van bacteriën moeten hebben, een koeienvlaai bijvoorbeeld. Anders komt het helemaal niet in gang.
En beter een goede mengeling van voedsel dan een eenzijdig dieet.

En vergeet de verteerde vloeistof niet af te tappen
Oud 30 december 2009, 23:08   #32
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Met gras alleen ga je waarschijnlijk niet veel succes hebben. Zelfs koeien hebben vier magen nodig om het af te breken (vooral het cellulose gedeelte dat eerst moet afgebroken worden tot suikers). Grootschalige installaties mengen het steeds met drijfmest.

Je zal in ieder geval een goede startcultuur van bacteriën moeten hebben, een koeienvlaai bijvoorbeeld. Anders komt het helemaal niet in gang.
En beter een goede mengeling van voedsel dan een eenzijdig dieet.

En vergeet de verteerde vloeistof niet af te tappen
Maaigras moet je inderdaad eerst laten rotten voor je er gas kan uit winnen.

En je werkt inderdaad het beste met een zo verscheiden mogelijke mengeling.
Het beste is dus inderdaad zoals je aangeeft een mengeling van afval en dierlijke mest.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 08:59   #33
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Is dat 120l aan standaard druk/temperatuur? Dat is eigenlijk bitter weinig. Stel dat gas is van net zo'n kwaliteit als aardgas (wat het waarschijnlijk niet is) dan heb je, aan 31kJ/l ongeveer 1 kWh geproduceert.

Dat is
1/8 van de energieinhoud van een liter benzine.
1/125 ste van het totale dagelijkse energieverbruik van een doorsnee westerling.
Het was dan ook geen uitgewerkt systeem waarmee ik deze won.
En het was slechts een korte periode van 14dagen dat ik de boel heb laten ontgassen.
Voor de opstart van een installatie is dat dus niet slecht, daar er nog geen biotoop was voor een constante ontgassing.
En nee, dit was niet aan atmosferische druk, daar de gas een ballon moest opblazen om ruimte te hebben voor opslag.
Er was dus een hogere druk in de opvangblaas dan in de buitenlucht.
Daar de gas zowel de tegendruk van de buitenlucht als van de opvangblaas moest overwinnen.
Hoeveel druk er op die blaas stond heb ik door mijn eigen schuld niet kunnen nameten.
De opvangblaas was uitgezet tot 120liter inhoud en dat is het enige juiste cijfer dat ik heb, de rest is giswerk en daar werk ik dus niet mee om de alternatieve energiewinning aan te prijzen.
Maar ik gaf deze cijfers ook om de mensen niet te snel te laten denken dat men via eigen winning van biogas direct goede en grote resultaten boekt.

In de alternatieve energiewinning wil ik het spel wel eerlijk blijven spelen en niet met zuivere theoretische cijfer werken.
Oud 1 januari 2010, 09:00   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor iemand die kan lassen en een beetje handig is komt het ongeveer op een 1000€ om zijn eigen biogas en stroom te winnen voor huishoudelijk gebruik, zonder werkuren.

Je maakt een vergistingstank van +/-250Liter inhoud met een menger in het midden
Je zorgt voor een afsluitbare vul en ledigingsopening en een wateraftapkraan.

Bovenaan zet je een gasbuis die naar je opvangsysteem gaat.
Je zorgt dat er een overdrukklep op staat, zodat je installatie niet uit elkaar klapt.

Daarna zorg je voor een verbinding tussen je opvangsysteem en je generator en kookfornuis.

Het koelwater van je generator gebruik je voor het winnen van warm water en je cv. Daarnaast gebruik je dat zelfde koelwater om je vergistingsketel op hogere temperatuur te houden. Dit door een buizensysteem dat je rond je vergistingsketel laat lopen. Je pak die daarna in met warmte bestendig isolatie materiaal en doet er een mooie verpakking rond die je schildert

En dan kan je nog je koelingslucht gebruiken voor verwarming.

Op je uitlaat zet je een turbo generator

Ach ja, je opvangsysteem is eigenlijk niet meer dan een grote ballon die je met gas vult.
Oud 4 januari 2010, 10:23   #35
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

In de alternatieve energiewinning wil ik het spel wel eerlijk blijven spelen en niet met zuivere theoretische cijfer werken.

Je andere cijfers waren:

Citaat:
Maar je kan wel rekenen op een gasopbrengst van ongeveer 5000kj/dag voor een normaal huisgezin van 4 personen. Of +/-200dm³ gas per dag zonder toevoeging van maaigras, afval van huisdieren, bloemen afval, enz...
Of voldoende gas om een stroomgenerator van 9.5kwh te laten draaien.
Nu weet ik niet wat je met een stroomgenerator van 9,5kWh bedoelt. Bedoel je hiermee een stroomgenerator van 9,5 kW gedurende een uur? Of een stroomgenerator in totaal 9,5kWh electriciteit laten produceren?

9,5 kWh electriciteit, daar ga je toch wel zo'n 20kWh aan gas voor nodig hebben (minstens). Die 5000kj/dag is maar 1,3 kWh. Daar kom je dus niet erg ver mee.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 11:44   #36
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je andere cijfers waren:

Nu weet ik niet wat je met een stroomgenerator van 9,5kWh bedoelt. Bedoel je hiermee een stroomgenerator van 9,5 kW gedurende een uur? Of een stroomgenerator in totaal 9,5kWh electriciteit laten produceren?

9,5 kWh electriciteit, daar ga je toch wel zo'n 20kWh aan gas voor nodig hebben (minstens). Die 5000kj/dag is maar 1,3 kWh. Daar kom je dus niet erg ver mee.
Die cijfers zijn uit hun contrect gehaald, want ik had er duidelijk bij gezet dat het dan enkel om de menselijke afval ging en je hebt daarnaast ook de gewone huishoudelijke afval.
Met een huisgezin kom je dus zonder problemen aan voldoende energie om die 9,5 kWh te halen.

Ik werk niet een enkelvoudig systeem.
Het zou immers heel dom zijn om de opgewekte warmte van je uitlaat niet te benutten.
Oud 4 januari 2010, 12:36   #37
Zwitser

Standaard

Citaat:
Die cijfers zijn uit hun contrect gehaald, want ik had er duidelijk bij gezet dat het dan enkel om de menselijke afval ging en je hebt daarnaast ook de gewone huishoudelijke afval.
Met een huisgezin kom je dus zonder problemen aan voldoende energie om die 9,5 kWh te halen.
Maar is dat 9,5 kWh per dag? Dan is dat eigenlijk peanuts.
Oud 4 januari 2010, 13:12   #38
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar is dat 9,5 kWh per dag? Dan is dat eigenlijk peanuts.
kilo watt uur is de juiste bepaling van KWh.
Anders wordt het kilo watt dag of KWj.
Oud 4 januari 2010, 14:11   #39
Zwitser

Standaard

Citaat:
kilo watt uur is de juiste bepaling van KWh.
Anders wordt het kilo watt dag of KWj.
9,5 kWh is een hoeveelheid energie. Die kan je in een uur produceren met een aparaat dat een vermogen van 9,5 kW, of die kan je in 6 minuten produceren met een aparaat dat een vermogen heeft van 96 kWh. Of in 10 uur met een aparaat dat 950 W vermogen heeft... kWh is een vreemde eenheid om er de output van een generator mee aan te duiden. Die wordt immers altijd gewoon in W of kW aangegeven.

Je hebt mij tot nu toe enkel gezegd dat je een generator 9,5 kWh kon laten produceren. Was dat per dag of per uur of per jaar?
Of bedoelde je mischien dat je er een generator met een vermogen van 9,5 kW permanent mee kan laten draaien? Je moet wel je eenheden juist hebben als je een zinvolle discussie over energie wil voeren.
Er van uit gaande dat je een super efficiente generator hebt moet je om die permanent te laten draaien er ongeveer 2 m3 gas per uur aan leveren.

Je stelde zelf dat "200dm3 per dag voldoende was om een generator van 9,5 kWh (sic) op te laten draaien".

Nu 200dm3 gas is 0,2m3, is ongeveer 2,2kWh aan gas. Daar kan je met geen mogelijkheid 9,5kWh electriciteit uit halen. Je sommen kloppen dus gewoon niet.

Nustel je dat je geen rekening houdt met andere bronnen van biomasse zoals maaigras enz. Dus nog maar een vraagje: Wat acht je realistisch. Hoeveel m3 gas kan een huisgezin realistisch produceren?
Oud 4 januari 2010, 14:13   #40
Zwitser

Standaard

Citaat:
Ik werk niet een enkelvoudig systeem.
Het zou immers heel dom zijn om de opgewekte warmte van je uitlaat niet te benutten.
De opgewerkt warmte van je uitlaat zal nooit meer zijn dan wat je er aan warmte ingestopt hebt. En het gaat hier om energie van een lage kwaliteit. Als je die uitlaat niet naar een zou koud mogelijke plaats afleid gaat ook het rendement van je electriciteitsopwekking naar omlaag.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be