Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ?
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af 46 67,65%
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België 22 32,35%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2010, 13:17   #1381
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het gaat vast en zeker niet om Hollander- of wat dan ook haat.

Het gaat erover dat sommigen ons hier bij de Hollanders willen inlijven en dan ga ik, samen met een pak anderen steigeren.

U moet dat niet als haat opvatten.
Nee, dat vat ik niet op als haat. Die heb je al genoeg bij andere gelegenheden geëtaleerd.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 13:30   #1382
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Het gaat vast en zeker niet om Hollander- of wat dan ook haat.

Het gaat erover dat sommigen ons hier bij de Hollanders willen inlijven en dan ga ik, samen met een pak anderen steigeren.
U moet dat niet als haat opvatten.
Je hebt onmiskenbaar last van paranoia. Zie ook mijn bericht #1363 in deze thread. Maar, waarom zou jij daar zoveel last van hebben? Je hebt duidelijk toch reeds lang gekozen voor la Wallonie. Dat is volstrekt jouw recht. Maar waarom zou jij je dan nog zorgen maken over de richting waar Vlaanderen heengaat? Waar het in elk geval nooit zal op uitdraaien is een "inlijving bij de Hollanders", wel een zéér goede samenwerking en toenadering. Maar het is reeds lang duidelijk, voor typetjes zoals jij, Schaveiger en system staat elementaire vriendschappelijke omgang tussen Vlamingen en Nederlanders reeds gelijk met inlijving. Het is werkelijk een ziekelijke en chronische vorm van vervolgingswaanzin. Maar nogmaals, jij als verwaalste en verluikste Limburger hoef je daar helemaal geen zorgen over te maken. Dat is onze zaak. Je kunt niet beter doen dan jezelf verder koesteren in de rook van la cité ardente.

Laatst gewijzigd door quercus : 3 januari 2010 om 13:35.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 13:32   #1383
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Een vraag, niet specifiek voor Henri:

Bestaan er eigenlijk wel echte nederlandstalige Belgen zonder hollanderhaat? Zover ik me kan herinneren ben ik nog nooit "België-voelende" Vlamingen tegengekomen zonder een grote weerzin tegen Holland. Het lijkt me zo'n verademing om nederlandstalige Belgen te ontmoeten die onverschillig staan tegenover Holland.
Op het muzikale vlak ziet men wel soms Vlaamse-Nederlandse samenwerkingen (Diggy Dex en Eva De Roovere, K3 met nu een Nederlandse erin, Laura Lynn en Frans Bauer) maar dat is niet te vergelijken met de gewone bevolking. Veel Vlamingen lijden aan bekrompenheid en verzuurheid. Het is hen te veel gevraagd andere gemeenschappen te accepteren.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 13:37   #1384
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, dat vat ik niet op als haat. Die heb je al genoeg bij andere gelegenheden geëtaleerd.
Hollanders en/of Nederlanders moeten zich niet komen moeien in onze Belgische politieke aangelegenheden. Dat is een kwestie van beleefdheid of op zijn minst van hoffelijkheid.

Maar blijkbaar is het ene begrip noch het andere hieromtrent u bekend.

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2010 om 13:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 13:39   #1385
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Op het muzikale vlak ziet men wel soms Vlaamse-Nederlandse samenwerkingen (Diggy Dex en Eva De Roovere, K3 met nu een Nederlandse erin, Laura Lynn en Frans Bauer) maar dat is niet te vergelijken met de gewone bevolking. Veel Vlamingen lijden aan bekrompenheid en verzuurheid. Het is hen te veel gevraagd andere gemeenschappen te accepteren.
kom kom Everytime, je ziet zwart van het liegen.
de gewone Brusselaar, Vlaming en Waal hebben geen problemen met elkaar.
maar de politici van Wallonie en Brussel zijn radicale Vlaminghaters.
de bekrompenheid en verzuurdheid zit bij die personen en zij zullen zorgen dat België barst, niet de gewone bevolking (cfr Tsjechoslowakije waar hetzelfde is gebeurd).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 januari 2010 om 13:39.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 13:43   #1386
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de bekrompenheid en verzuurdheid zit bij die personen en zij zullen zorgen dat België barst, niet de gewone bevolking (cfr Tsjechoslowakije waar hetzelfde is gebeurd).
Als ik Vlamingen hoor zeggen dat Nederlanders "kaaskoppen" zijn, stel ik me toch vragen. Misschien zijn die Vlamingen gewoon jaloers op het feit dat Nederland beter dan België/Vlaanderen draait.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 13:50   #1387
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als ik Vlamingen hoor zeggen dat Nederlanders "kaaskoppen" zijn, stel ik me toch vragen. Misschien zijn die Vlamingen gewoon jaloers op het feit dat Nederland beter dan België/Vlaanderen draait.
Vergelijk eens deze Wiki-portalen.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Portailays-Bas
http://en.wikipedia.org/wiki/Portal:Netherlands
http://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Nederland
http://fr.wikipedia.org/wiki/Portail:Flandre

In het Nederlands lees je banale stereotypen over Nederlanders als klompen en kaas. In het Frans zie je een vrij gedetailleerde samenvatting van de Nederlandse cultuur en geschiedenis. Over het Vlaamse Gewest is het énige portaal geschreven in het Frans.
Het lijkt er wel op alsof Frans-taligen de Nederlandse én Vlaamse culturen meer respecteren dan wijzelf.

Let wel, dat komt ook omwille van het feit dat jullie een portaalcultuur hebben en graag de dingen ordelijk rangschikken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 januari 2010 om 13:54.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 14:02   #1388
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U loopt achter.

Reeds in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, toen Onwijze Willem zijn (alleen hier in het zuiden) vermaletijde belastingen op het 'gemaal' (het malen van graan) hief , was er het gezegde onder de Vlaamse morrende bevolking (dus in die tijd reeds!) dat als volg luidde:
'bij iedere boterham eet Jan Kaas mee!'

Dat de Hollanders dus 'kaaskoppen' zijn of zo genoemd werden, dateert wel niet van vandaag, maar van eereergisteren. En toen was er niets om jaloers te zijn op de Hollanders. En nog nog minder.

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2010 om 14:05.
Oud 3 januari 2010, 14:07   #1389
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je hebt onmiskenbaar last van paranoia. Zie ook mijn bericht #1363 in deze thread. Maar, waarom zou jij daar zoveel last van hebben? Je hebt duidelijk toch reeds lang gekozen voor la Wallonie. Dat is volstrekt jouw recht. Maar waarom zou jij je dan nog zorgen maken over de richting waar Vlaanderen heengaat? Waar het in elk geval nooit zal op uitdraaien is een "inlijving bij de Hollanders", wel een zéér goede samenwerking en toenadering. Maar het is reeds lang duidelijk, voor typetjes zoals jij, Schaveiger en system staat elementaire vriendschappelijke omgang tussen Vlamingen en Nederlanders reeds gelijk met inlijving. Het is werkelijk een ziekelijke en chronische vorm van vervolgingswaanzin. Maar nogmaals, jij als verwaalste en verluikste Limburger hoef je daar helemaal geen zorgen over te maken. Dat is onze zaak. Je kunt niet beter doen dan jezelf verder koesteren in de rook van la cité ardente.
U moet niet in het ijle lullen.

We leven in België en dat is goed zo.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 14:09   #1390
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
U kunt het ook omdraaien dan, meer nog, U kunt stellen dat een aantal Vlamingen en hun politici Walenhaters zijn.
Hebt U daar al bij stilgestaan ?
Ik denk dat Mangain en het FDF in het niets vervalt in belang in vergelijking met het VB en eht N.VA.

Kom nu niet zeveren over de waalse politici en kijk eerst eens aan de vlaamse zijde van de taalgrens alvorens te kakken op de Waalse.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 14:18   #1391
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Daar is, helaas, vrij correct. Evenwel, niet álle Vlamingen kijken er zo tegenaan. Gelukkig maar.
Oud 3 januari 2010, 14:25   #1392
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar is, helaas, vrij correct. Evenwel, niet álle Vlamingen kijken er zo tegenaan. Gelukkig maar.
Toch raar dat Nederlanders hier komen wonen en niet omgekeerd, dat ze hier komen om verzorgd te worden wanneer ze ziek zijn en niet omgekeerd, dat ze hier komen om goed te eten en niet omgekeerd, dat ze hier komen om goed uit te gaan en niet omgekeerd, dat ze hier komen om hun auto te laten vollopen en niet opgekeerd, enz.

Het is maar dat u het weet: niets om jaloers te zijn op de Nederlanders. Verre van zelfs.
Oud 3 januari 2010, 14:29   #1393
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
U loopt achter.

Reeds in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, toen Onwijze Willem zijn (alleen hier in het zuiden) vermaletijde belastingen op het 'gemaal' (het malen van graan) hief , was er het gezegde onder de Vlaamse morrende bevolking (dus in die tijd reeds!) dat als volg luidde:
'bij iedere boterham eet Jan Kaas mee!'

Dat de Hollanders dus 'kaaskoppen' zijn of zo genoemd werden, dateert wel niet van vandaag, maar van eereergisteren. En toen was er niets om jaloers te zijn op de Hollanders. En nog nog minder.
Je gretigheid om Nederland af te kammen is zó groot dat je taal er begint onder te lijden. Misschien niet slecht om af en toe is te kijken naar: http://taalschrift.org/
Oud 3 januari 2010, 16:12   #1394
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je gretigheid om Nederland af te kammen is zó groot dat je taal er begint onder te lijden. Misschien niet slecht om af en toe is te kijken naar: http://taalschrift.org/

Maak maar dat gij uw taal verzorgt in plaats van op een Hollandse manier de mensen terecht te wijzen.

Uw zuiver 'querciaans' Nederlands:

Quercus:
Citaat:
Je hebt onmiskenbaar last van paranoia. Zie ook mijn bericht #1363 in deze thread.

Uw taal lijdt er anders ook onder.
Weerom een staaltje van uw 'querciaans' Nederlands:

Quercus:
Citaat:
Zei de Belgicist. Het Nederlands is reeds geen groot taalgebied en, als het aan jou gelegen was, mag het dus rustig verder in mootjes gehakt worden, ja? Er is al evenmin een (niet emotionele) reden om dat te doen. Ga eens met dergelijk voorstel bij "la Francophonie belge" ten aan zien van het Frans. Maar dat zal dan "wat anders" zijn zeker?
Effe in een oogwenk gevonden.Triestig toch die mensen die de slechte Hollandse gewoonte hebben overgenomen het vermanende vingertje op te steken, terwijl ze zelf schabouwelijk Nederlands schrijven.

Misschien wordt het eens tijd dat u uw Nederlandse grammatica ter hand neemt. En wat Nederlandse synoniemen bezigen in plaats van Engelse woorden, zou u ook niet misstaan, mijnheer de mislukte 'taalkundige'.

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2010 om 16:37.
Oud 3 januari 2010, 17:18   #1395
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien wordt het eens tijd dat u uw Nederlandse grammatica ter hand neemt. En wat Nederlandse synoniemen bezigen in plaats van Engelse woorden, zou u ook niet misstaan, mijnheer de mislukte 'taalkundige'.
Dat "ten aanzien" was inderdaad fout. Het was meer bepaald een tikfout. Dat overkomt mij net zogoed als jou. Wat niet wegneemt dat jouw Nederlands dikwijls beneden peil is. Een Engels woord, zoals "thread", in een zin gebruiken is helemaal niet verkeerd. Het is zelfs minder idioot dan de term "draad". Liever dan een stupied anglicisme, gebruik ik rechtstreeks het vreemde woord.
Oud 3 januari 2010, 17:38   #1396
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat "ten aanzien" was inderdaad fout. Het was meer bepaald een tikfout. Dat overkomt mij net zogoed als jou. Wat niet wegneemt dat jouw Nederlands dikwijls beneden peil is. Een Engels woord, zoals "thread", in een zin gebruiken is helemaal niet verkeerd. Het is zelfs minder idioot dan de term "draad". Liever dan een stupied anglicisme, gebruik ik rechtstreeks het vreemde woord.
Uw Nederlands is maar even goed of even slecht als het mijne. En tikfouten maken we allemaal. En u hebt nu geluk dat ik niet verder in dit kleinzielig spel ben meegegaan. Want dan had ik in een mum van tijd andere fouten uit uw teksten opgediept. Want u doet dit nogal eens graag, anderen op taalfouten wijzen. En moest ge dan zelf zouder fouten schrijven... maar helaas is dit alles behalve het geval.

Besluit.
Het wordt stilletjes wel eens tijd dat ge deze kleingeestige schijnwijsheid of pedanterie (ge houdt nogal van woorden in vreemde talen) achterwege laat, en dat ge u toelegt op het schrijven van degelijk Nederlands.

En een ideale leuze in dit verband, en perfect toepasselijk op uw bemoeizuchtig en bedilzuchtig persoontje, is wel de volgende:
Verbeter de wereld, begin met uzelf.

Hang die boven uw bed. Doen!

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2010 om 17:44.
Oud 3 januari 2010, 17:55   #1397
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw Nederlands is maar even goed of even slecht als het mijne. En tikfouten maken we allemaal. En u hebt nu geluk dat ik niet verder in dit kleinzielig spel ben meegegaan. Want dan had ik in een mum van tijd andere fouten uit uw teksten opgediept. Want u doet dit nogal eens graag, anderen op taalfouten wijzen. En moest u dan zelf zouder fouten schrijven... maar helaas is dit alles behalve het geval.

Besluit.
Het wordt stilltjes wel eens tijd dat ge deze kleingeestige schijnwijsheid of pedanterie (ge houdt nogal van woorden in vreemde talen) achterwege laat, en u toelegt op het schrijven van degelijk Nederlands.

Een ideale leuze in dit verband, en perfect toepasselijk op uw bemoeizuchig persoontje:
Verbeter de wereld, begin met uzelf!!
Je vervalt in een viswijf-scheldpartijtje. Wie van ons twee het meest bemoeizuchtig is laat ik aan het oordeel van anderen over. Begin alvast maar met de spellingfouten in jouw antwoord op te ruimen.
Oud 3 januari 2010, 18:10   #1398
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je vervalt in een viswijf-scheldpartijtje. Wie van ons twee het meest bemoeizuchtig is laat ik aan het oordeel van anderen over. Begin alvast maar met de spellingfouten in jouw antwoord op te ruimen.
Begint gij alvast met terug wat boeken te lezen. Zodat ge uw Nederlandse spelling weer wat onder controle krijgt.

Ik zou beginnen met het volgende boekje. Heb geen vrees, het is niet te moeilijk.

Oud 3 januari 2010, 18:10   #1399
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een vraag, niet specifiek voor Henri:

Bestaan er eigenlijk wel echte nederlandstalige Belgen zonder hollanderhaat? Zover ik me kan herinneren ben ik nog nooit "België-voelende" Vlamingen tegengekomen zonder een grote weerzin tegen Holland. Het lijkt me zo'n verademing om nederlandstalige Belgen te ontmoeten die onverschillig staan tegenover Holland.
Zoek niet verder, je hebt er een gevonden. Je hebt het dan toch twee dagen volgehouden in het nieuwe jaar om geen dwaze veralgemeningen over Nederlandstalige Belgen neer te pennen. Proficiat!
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 18:19   #1400
Tron
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U kunt het ook omdraaien dan, meer nog, U kunt stellen dat een aantal Vlamingen en hun politici Walenhaters zijn.
Hebt U daar al bij stilgestaan ?
[b]Ik denk dat Mangain en het FDF in het niets vervalt in belang in vergelijking met het VB en eht N.VA.

Kom nu niet zeveren over de waalse politici en kijk eerst eens aan de vlaamse zijde van de taalgrens alvorens te kakken op de Waalse.
kan u dat ondersteunen met wat argumenten? N-VA lijkt mij niet een haatdragende partij.
Tron is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be