Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ?
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af 46 67,65%
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België 22 32,35%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2010, 19:00   #1601
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Nederlands, niets noordelijk of zuidelijk, met een Brabantse tongval
Een Zuid-Nederlandse tongval dus.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 19:03   #1602
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een Zuid-Nederlandse tongval dus.
zuid-brabantse beter
er bestaat ook zoiets als een limburgse en een vlaamse tongval.
weer ontkenning van de regionale diversiteit in Vlaanderen zoals alle Belgicisten doen. je doe je 'neutrale onderzoeker' weer alle eer aan.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 19:07   #1603
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat waren de nederlanders en vlamingen, niet de belgen zoals nu.
Nee hoor, Shadowke. In het gebied dat we nu Nederland noemen, woonden vooral Germanen. De Belgae waren vooral van Keltische afkomst, soms met Germaanse mengvormen. Het is natuurlijk compleet onzinnig om het tijdens die periode over Vlamingen en Nederlanders te hebben.

Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 19:11   #1604
Shadowke

Standaard

ook niet over Belgen Steve M.
dat waren enkel verschillende stammen die onder de noemer 'Belgica' werden geplaatst

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 januari 2010 om 19:13.
Oud 4 januari 2010, 19:13   #1605
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Je hoeft daar niet meer op te reageren jong. Die bende is zo bezeten door een pathologisch minderwaardigheidscomplex waardoor ze zelfs hun moedertaal negeren.
E ben, pokwé djåsoz-vos nu co walon?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 januari 2010 om 19:16.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 19:18   #1606
system
Banneling

Standaard

Citaat:
zuid-brabantse beter
er bestaat ook zoiets als een limburgse en een vlaamse tongval.
weer ontkenning van de regionale diversiteit in Vlaanderen zoals alle Belgicisten doen. je doe je 'neutrale onderzoeker' weer alle eer aan.
U ontkent dat er zoiets bestaat als het Zuid-Nederlands. Zou het zo niet zijn?
Oud 4 januari 2010, 19:21   #1607
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat verschilt alleszins minder van het Noord-Nederlands dan dit: http://projetbabel.org/oil/index.html.

Het Picardisch en Normandisch hebben nog wat Franse gelijkenissen doch.

Ik zie tot dusver niemand het bestaan van een (door politieke grenzen en mediaverspreiding) ontstane acceptatie van een sterk veralgemeend Brabants AN, thans bekend als Zuid-Nederlands ontkennen. Maar het blijft een variant van dezelfde taal als het Noord-Nederlands.
Wat u ziet is dat u drukmakerij in de beïnvloeding door het Noord-Nederlands uit nationalistische overwegingen gewoon niet erg ernstig wordt genomen hier.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 januari 2010 om 19:26.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 19:22   #1608
Shadowke

Standaard

Citaat:
het Zuid-Nederlands (samen met Noord-Brabant en Nederlands Limburg) is onder de noemer regiolect.
daaronder heb je 3 soorten dialecten (Limburgs, Vlaams en Brabants) met daaronder nog verschillende subdialecten (West-Vlaams, stadsdialecten, Brabants, Antwerps, ...).

als ik niet verkeerd ben.
Oud 4 januari 2010, 21:23   #1609
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Guldensporenslag:niet alle Vlamingen vochten tegen de Franse Koning. Brabanders vochten zelfs met de Franse koning. Bovendien vochten er ook Walen mee tegen de Franse koning

Akte van Verlatinghe heeft niets te maken met de Lage Landen of de Nederlanden. Dat was gewoon een verklaring waarin bepaalde gebieden (niet allen) de koning van Spanje niet meer als hun koning erkenden.

En over uw verdere uiteenzetting wil ik het nog niet eens meer hebben.
Leer uw geschiedenis.
Dit is een van de grootste oenigheden die ik ooit gelezen heb. System, ga ergens op een ander forum fietsen. Je tendentieuze onzin begint echt gênant te worden . Ga schrijven in een of ander parochieblad waar je misschien nog een publiek zult vinden dat bereid is je wollige redeneringen te slikken. De gebieden die de Akte van Verlatinghe tekenden maakten deel uit van de Nederlanden of Lage Landen zoals die toen gepercipieerd werden. En die gebieden lagen omzeggens allemaal in het Huidige Nederland en het huidige Vlaanderen. De volgende van de Zeventien Provinciën werden vermeld in de akte:

Brabant
Gelre en Zutphen
Vlaanderen
Holland
Zeeland
Friesland
Mechelen
Utrecht
Overijssel

Je fanatieke Belgicistische blindheid en negationisme (t.a.v. De Nederlanden) maakt jou volkomen ongeloofwaardig. Eigenlijk is jouw onzin niet waard om op te antwoorden.

Laatst gewijzigd door quercus : 4 januari 2010 om 21:34.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 21:51   #1610
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is in feite het Brabants (het dialect dat de omringende zuidelijke dialecten domineert).

Belgen hebben eigenlijk een soort ongeschreven "quid pro quo" contract met elkaar: iedereen zal 'Vlaming' heten maar 'Brabants' spreken.

Limburgers zijn er niet zo veel, dus die tellen niet
.

Laatst gewijzigd door Bertie : 4 januari 2010 om 21:53.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 21:58   #1611
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Dat is in feite het Brabants (het dialect dat de omringende zuidelijke dialecten domineert).

Belgen hebben eigenlijk een soort ongeschreven "quid pro quo" contract met elkaar: iedereen zal 'Vlaming' heten maar 'Brabants' spreken.

.
en dan nog zijn er binnen dat brabants verschillen door de tongval van de plaatselijke dialecten

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 januari 2010 om 21:59.
Oud 4 januari 2010, 22:06   #1612
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht

.
En dan vergeet u nog iets: de Limburgers wonen toch maar in de bosschen.

Laatst gewijzigd door system : 4 januari 2010 om 22:07.
Oud 4 januari 2010, 22:24   #1613
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan vergeet u nog iets: de Limburgers wonen toch maar in de bosschen.
Ik ben dol op Limburgers. Althans, die in Nederland(behalve Maastrichtenaren). Tijdens mijn studie heb ik een bijbaantje in een callcenter gehad(reken het me niet aan). Maar daar werd altijd gevochten om de Limburgse telefoonnummers. Met de Limburgers was het altijd plezierig bellen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 22:29   #1614
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dit is een van de grootste oenigheden die ik ooit gelezen heb. System, ga ergens op een ander forum fietsen. Je tendentieuze onzin begint echt gênant te worden . Ga schrijven in een of ander parochieblad waar je misschien nog een publiek zult vinden dat bereid is je wollige redeneringen te slikken. De gebieden die de Akte van Verlatinghe tekenden maakten deel uit van de Nederlanden of Lage Landen zoals die toen gepercipieerd werden. En die gebieden lagen omzeggens allemaal in het Huidige Nederland en het huidige Vlaanderen. De volgende van de Zeventien Provinciën werden vermeld in de akte:

Brabant
Gelre en Zutphen
Vlaanderen
Holland
Zeeland
Friesland
Mechelen
Utrecht
Overijssel

Je fanatieke Belgicistische blindheid en negationisme (t.a.v. De Neder Landen) maakt jou volkomen ongeloofwaardig. Eigenlijk is jouw onzin niet waard om op te antwoorden.
Ik zei en zeg nog steeds, dat de akte van Verlatinghe niets met het ontstaan der Nederlanden te maken heeft. De Neder Landen of de Lage Landen werden eigenlijk door Karel V juridisch in het leven geroepen.

Terecht deze keer zegt Wikipedia:
"Onder hun machtige Habsburgse opvolger Karel V kwam de uitdrukking Les Pays d'embas, later les Pays bas, in zwang, waarvoor twee Nederlandse vertalingen bestaan, namelijk Lage Landen of de Nederlanden."

"De Pragmatieke Sanctie van 4 november 1549 was een regeling voor de erfopvolging in de Habsburgse Nederlanden, die werd uitgevaardigd door keizer Karel V. Hij bepaalde hierin dat de Zeventien Provinciën steeds als één en ondeelbaar geheel overgeërfd zouden worden".

D�*t is een notendop de geschiedenis van het ontstaan van de Nederlanden.
En u zou beter wat opletten en niet klakkeloos iets copiëren wat toevallig in uw kraam past.

Ook u moet, helaas, driftig uw kennis van de geschiedenis van de Neder Landen bijschaven. En ik zou er maar nu onverwijld aan beginnen, moest ik in uw plaats zijn, want er is een hoop werk dat u wacht

P.S.
En deze juridische constructie van Karel V hield welgeteld stand van 1549 tot het uitbreken van de 80-jarige oorlog in 1568. Dus zegge en schrijve: 19 jaar.

Laatst gewijzigd door system : 4 januari 2010 om 22:43.
Oud 4 januari 2010, 22:42   #1615
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik kan me voorstellen dat het feit dat het Koninkrijk der Nederlanden reeds over een staatshoofd beschikt voor delen van de Vlaamse bevolking een twistpunt kan zijn, maar los daarvan zeg i: JA, als Vlaanderen zich als land wil aansluiten bij het Koninkrijk, dan is dat een goede zaak.
Ik zou me eerlijk gezegd schamen om de Nederlanders met ons aandeel in de Belgische staatsschuld op te schepen.
Oud 4 januari 2010, 22:44   #1616
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik zeg dat de akte van Verlatinghe niets met het ontstaan der Nederlanden te maken heeft. De Neder Landen of de Lage Landen werden eigenlijk door Karel V juridisch in het leven geroepen.

Terecht deze keer zegt Wikipedia:

Onder hun machtige Habsburgse opvolger Karel V kwam de uitdrukking Les Pays d'embas, later les Pays bas, in zwang, waarvoor twee Nederlandse vertalingen bestaan, namelijk Lage Landen of de Nederlanden.
Je zit te zeveren en in een kringetje te draaien. Vermits de benaming Lage Landen of Nederlanden reeds ten tijde van Karel V in voege kwamen en de Akte van Verlaetinghe van 1581 dateert gaat het dus a fortiori om gebieden die ook toen reeds tot De Nederlanden werden gerekend. Ofwel heb je het zelf allemaal niet begrepen ofwel (wat ik eerder geloof) is het je eeuwig Belgicistisch particularisme dat je weer parten speelt. Of je het nu graag leest of niet die gebieden beschouwden zich als lotsverbonden. En dat gevoel leeft ook nu nog. Behalve bij jou natuurlijk en je Belgicistische apostelen op dit forum.
Oud 4 januari 2010, 22:49   #1617
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je zit te zeveren en in een kringetje te draaien. Vermits de benaming Lage Landen of Nederlanden reeds ten tijde van Karel V in voege kwamen en de Akte van Verlaetinghe van 1581 dateert gaat het dus a fortiori om gebieden die ook toen reeds tot De Nederlanden werden gerekend. Ofwel heb je het zelf allemaal niet begrepen ofwel (wat ik eerder geloof) is het je eeuwig Belgicistisch particularisme dat je weer parten speelt. Of je het nu graag leest of niet die gebieden beschouwden zich als lotsverbonden. En dat gevoel leeft ook nu nog. Behalve bij jou natuurlijk en je Belgicistische apostelen op dit forum.
Zie bovenstaand antwoord in zijn geheel. U moet zich houden aan de historische feiten en niet aan uw wensdromen.

En de feiten zijn nu eenmaal dat de Neder Landen (zelfs de naam!!) als één geheel juridisch in mekaar werden geflanst door Karel V om redenen van erfopvolging. En dat heeft niets met 'verbondenheid' te maken. De gebieden waren ook tezeer verschillend om ook maar enige verbondenheid te kunnen hebben met mekaar. Dat is de waarheid en niet het sprookje dat u ervan probeert te maken. U neigt nogal eens vlug naar geschiedsvervalsing heb ik zo de indruk. Dat is al een paar maal dat u ons een paar historische onjuistheden door de strop probeert te duwen omdat het in uw politieke winkel past.

Laatst gewijzigd door system : 4 januari 2010 om 23:03.
Oud 4 januari 2010, 23:04   #1618
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook u moet, helaas, driftig uw kennis van de geschiedenis van de Neder Landen bijschaven. En ik zou er maar nu onverwijld aan beginnen, moest ik in uw plaats zijn, want er is een hoop werk dat u wacht
Ik treed je even bij.

Laat ons even de geschiedenis van de lage landen bekijken

1 Van 1482 tot 1581 waren Belgie en Nederland (beiden ruwweg) zogezegd 1 land (in de periode daarvoor waren het samenwerkende hertogdommen).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bourgondische_tijd

2 Van 1581 tot vandaag zijn we aparte staten, met enkel een kleine onderbreking van 16 jaar.

Dat betekent dus dat Nederland en België sedert 1482 in totaal 413 jaar gescheiden zijn van elkaar en 115 jaar samen.

Een hereniging van een lap grond wat in de loop van de geschiedenis slechts een kleine gemeenschappelijke geschiedenis heeft lijkt me eerder iets voor romantische zielen.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 4 januari 2010 om 23:04.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 23:09   #1619
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik treed je even bij.

Laat ons even de geschiedenis van de lage landen bekijken

1 Van 1482 tot 1581 waren Belgie en Nederland (beiden ruwweg) zogezegd 1 land (in de periode daarvoor waren het samenwerkende hertogdommen).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bourgondische_tijd

2 Van 1581 tot vandaag zijn we aparte staten, met enkel een kleine onderbreking van 16 jaar.

Dat betekent dus dat Nederland en België sedert 1482 in totaal 413 jaar gescheiden zijn van elkaar en 115 jaar samen.

Een hereniging van een lap grond wat in de loop van de geschiedenis slechts een kleine gemeenschappelijke geschiedenis heeft lijkt me eerder iets voor romantische zielen.

U overdrijft met die '115 jaar samen'. Immers, de zogenaamde 'Bourgondische eenheid' was een zeer precaire eenheid, een vage eenheid die tot stand kwam door verovering (geweld), erfopvolging, juridische spitsvondigheden en verdragen. Dus een 'spontane verbondenheid' tussen noord en zuid is hier ver te zoeken.

Laatst gewijzigd door system : 4 januari 2010 om 23:22.
Oud 4 januari 2010, 23:12   #1620
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U overdrijft met die '115 jaar samen'. Want de zogenaamde 'Bourgondische eenheid' was een zeer precaire eenheid, een vage eenheid die tot stand kwam die door verovering (geweld), erfopvolging, juridische spitsvondigheden en verdragen. Dus een 'spontane verbondenheid' tussen noord en zuid is hier ver te zoeken.
Klopt:
Citaat:
Ondanks regionaal verzet slaagde Filips de Goede er in een centraal bestuur uit te bouwen. Daartoe richtte hij vooreerst, naar Frans voorbeeld, de Grote Raad op, een soort regeringsraad avant la lettre. Alle belangrijke staatszaken werden er besproken. Ook fungeerde deze als hoogste hof van beroep voor al onze gewesten.

Om gemakkelijker zijn wil te kunnen opdringen en om tijd te winnen, liet hij de vertegenwoordigers van de verschillende provincies samenroepen in één enkele vergadering: de Staten-Generaal (1463). Deze bestond uit vertegenwoordigers van de Staten-Provinciaal.
Het waren andere tijden hé (late middeleeuwen)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be