![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ? | |||
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af |
![]() ![]() ![]() |
46 | 67,65% |
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België |
![]() ![]() ![]() |
22 | 32,35% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1621 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De zogenaamde 'bourgondische eenheid', moeten we met een grote korrel zout nemen. Laatst gewijzigd door system : 4 januari 2010 om 23:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1622 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als je het even nuchter en zakelijk bekijkt, dan staan we als 2 samenwerkende staten binnen Europa sterker dan een beperktere en romantische visie op een middeleeuws verleden.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 4 januari 2010 om 23:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1623 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vergeet ook niet dat de meeste hedendaagse staten gebaseerd zijn op een Laat Middeleeuws verleden, ook België (of toch zeker Vlaanderen en Brabant). Overigens is het ook zo dat de Tachtigjarige Oorlog geen katholieke Vlaamse contra-volksopstand was. Laten we zeggen dat onze staatsgrenzen l�*ng hebben bestaan, maar evenzeer middeleeuws zijn desondanks. Naar het verleden grijpen is één ding, maar grenzen veranderen gewoonlijk sowieso in roerige tijden en niet door romantische visies. Religie heeft onze huidige staatsgrenzen verhard, maar die factor is thans een culturele na-echo verworden en dat heeft bij velen een besef van grensvervaging gegeven (zo zie ik het). Als totale leek op dit terrein ben ik trouwens nu bezig met het boek De Republiek Johathan I. Israël te lezen. Israël is een Brits expert op gebied van Nederlandse geschiedenis (en onlosmakelijk weet hij ook veel af van de historische Zuidelijke Nederlanden).
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 januari 2010 om 00:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1624 | |
|
![]() Citaat:
We hebben onnoemelijk veel geschiedenis samen. En ja, soms hadden we één heerser en soms twee. soit?
![]() |
![]() |
#1625 |
Minister-President
|
![]() Soms fantaseer ik wel eens over een gewapende verovering van Vlaanderen. Het Nederlandse leger stelt niet zoveel voor, maar het Belgische nog minder. Hoeveel Vlamingen zouden effectief in verzet komen als we ze dan een vrij en democratisch Vlaanderen binnen Nederland in het vooruitzicht stellen? Als de Vlamingen zich massaal achter hun nieuwe vaderland scharen, dan zal de internationale gemeenschap ook niet veel actie ondernemen. Het is zeker een hypothetisch scenario. Maar wel een scenario dat echt goed zou kunnen werken om snel tot een Verenigde Nederlanden te komen. De cruciale factor is dan natuurlijk hoeveel Vlamingen diep in hun hart echt bij Nederland willen horen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1626 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu, situeer je die gebeurtenis in de XIXde eeuw en geef je het Koninkrijk der Nederlanden die macht zonder dat de andere mogendheden dat zouden kunnen beletten, dan weet ik niet hoe de Vlamingen zouden reageren (en dat is waarschijnlijk ook wat je je afvroeg). Maar, democratie was er toen nog niet in Europa uiteraard en men ging bruusker met mensenrechten om.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 januari 2010 om 00:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1627 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1628 |
|
![]() Tja, er waren dan ook Vlamingen die het Duitse leger als bevrijders verwelkomden. En Walen. En Nederlanders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1629 |
Europees Commissaris
|
![]() Idem voor het Franse ten tijde van Napoleon, alleen had hij minder succes in Spanje.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 januari 2010 om 01:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1630 |
|
![]() Nee, zoals ik net kwam aan te tonen hebben we slechts een beperkte geschiedenis samen en hebben we onnoemelijk veel geschiedenis als goede buren.
Ik zou zeggen: don't ruin it.
![]() |
#1631 | |
|
![]() Citaat:
![]() Gesteld dat: 1. Europa laat begaan, wat weinig waarschijnlijk is. 2. Nederland kan winnen, wat mogelijk is, maar niet zeker (thuisvoordeel) Kan ik je garanderen dat je een hele lange en kostbare bezetting zal tegemoet gaan met heel veel en heel dure sabotage, vooral in Nederland.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 5 januari 2010 om 07:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1632 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1633 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1634 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wapens zijn voor het veroveren van Vlaanderen overigens niet nodig. Kunnen de Ñederlanders hard blazen, of roepen? Het Belgisch leger zal nog sneller omvallen dan de muren van Jericho. Dat soort verovering zou natuurlijk een slechte zaak zijn. Nu zijn we van alles, en niet noodzakelijk alle dagen van de week hetzelfde: pro Vlaanderen, pro België, pro Nederland, contra dit alles en contra elkaar en al de rest en vooral in hoge mate onbeslist en weifelend. We constateren meestal bij het lezen van onze ochtendkrant dat het hier ingewikkeld is, halen onze schouders op en nemen onze dagtaak ter hand. Maar als het met al die pro's en contra's echt menens wordt, en we allemaal een standpunt moeten innemen, kan het hier vermoeiend worden, en gaan er hier een paar elkaar de schedel inslaan. Nederland zou er dan goed aan doen, aan de zijlijn af te wachten of en hoe de Vlamingen eruit komen, en er niet zelf voor te hebben gezorgd dat het hier menens wordt. Maar uw scenario doet aan surrealisme niet onder voor een Belgische regering, dat weet u toch.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 5 januari 2010 om 09:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1635 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Vlamingen hebben zich altijd geschikt al eeuwen. Onder de Spanjaarden ,onder de Oostenrijkers en onder de Fransen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1636 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1637 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1638 |
Minister-President
|
![]() Dergelijke individuen hebben hun mening toch al bepaald, ongeacht wat ik verder zeg. Het is inderdaad maar wat onschuldige gekkigheid die ik hier verkondig. Maar wel met een serieuze ondertoon. Ik vraag me nog steeds af hoe pro- of anti-Nederland Vlamingen echt zijn. Na al die jaren heb ik daar nog steeds niet mijn vinger achter gekregen. Zelfs mensen als System kun je namelijk soms betrappen op heimelijke sympathie voor Nederland. Ze uiten het wel op een aparte manier, maar toch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1639 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() System subjectief? Welnee, dat is politics.be eigen neutrale onderzoeker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1640 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- schilder- en beeldhouwkunst met elkaar gemeen hebben; - onverbrekelijke familie-, vrienden- en kennisrelaties onderhouden; - dezelfde cultuur met elkaar delen; - in alle variëteiten dezelfde taal spreken en schrijven. |
|
![]() |
![]() |