Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2010, 09:18   #61
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Gelijk de kindjes in den vreemden nu nike schoenen ineenplakken of anders doodgaan van den honger ?
Yep, volgens deze logica is men bij Nike dus solidair met Zuid-Oost-Azië.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 09:19   #62
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Yep, volgens deze logica is men bij Nike dus solidair met Zuid-Oost-Azië.
en Vlaanderen met Frankrijk, gezien de duizenden Noord-Fransen die hier komen werken.
Oud 6 januari 2010, 09:27   #63
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Zijn die mensen dus slimmer dan onze franstalige landgenoten die na al ettelijke jaren in het Vlaamse rand wonende er nog steeds niet in slagen om het Vlaams te beheersen....

Moedwil of domheid mijn beste,of voelen ze zich zo superieur tegenover de Vlaamse bevolking....
De Vlaamse Rand is een fictie, want in de feiten, demografisch-sociologisch, een Brusselse Rand; bijgevolg is er geen reden om zich aan het "Vlaams" aan te passen.

Los daarvan is het waar dat Franstaligen opgroeien met een sterk ego-linguïstische mentaliteit, net als andere grote taalgroepen zoals de Spaanstaligen. Zie alleen al de televisiecultuur (Franse overdubs van Amerikaanse films e.d.). Maar m.i. wordt naar dit feit iets te gemakkelijk verwezen door lieden die het fictionele karakter van de "Vlaamse" Rand liever niet in vraag stellen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 09:35   #64
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Geen Vlaams onderwijs, maar wel een Vlaamse mis en Vlaamse cafés.
De mis in de eigen streektaal is maar sinds het tweede vaticaans concilie dus vanaf halfweg de jaren 60. Heb je zo nog van die non-argumenten?
Oud 6 januari 2010, 09:52   #65
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Ik heb de indruk dat sommige lieden aan deze reportage, die ik overigens erg geslaagd vond, bepaalde intenties wensen toe te schrijven die ik er niet in heb teruggevonden. Werden de Franstaligen in deze reportage als solidaire weldoeners getekend? Dat is mij eerlijk gezegd niet opgevallen...

Wat ze m.i. vooral wilde aantonen is dat Wallonië in de eerste helft van de twintigste eeuw het economisch epicentrum was van België en dat dit een migratie op gang bracht van "pauvre flamands" naar Wallonië. Een taalbarrière was er niet, aangezien het werk in de mijnen niet meteen bol stond van gesofisticeerde vormen van communicatie. De Vlamingen assimileerden snel, aangezien ze tamelijk afgesneden waren van "hun" Vlaanderen (de televisie bestond nog niet). Een sociale zekerheid zoals we die nu hebben, bestond nog niet; België was, zoals de meeste landen in die tijd, nog geen volwaardige democratie. Vergelijkingen met vandaag zijn dus nogal heikel, ongeacht of je nu tot het kamp der "belgicisten" of dat andere kamp behoort.

Overigens: meer van dit. Een aansluitende documentaire over de industriële pioniers die van Wallonië zo'n belangrijke regio maakten bijvoorbeeld. Waar wacht men nog op?
Oud 6 januari 2010, 09:56   #66
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Ik betwist de historische waarheid hier niet van, maar vraag me toch af waarom een programma als dit net NU op de VRT getoond wordt...

Een laatste stuiptrekking van de Belgicisten om de boel bij elkaar te houden ?
Het is hoe dan ook een stukje gemeenschappelijke geschiedenis. Het zou aardig zijn mocht de RTBf het ook uitzenden.

Edit: ze zenden het uit in februari onder de titel "la terre promise".

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 6 januari 2010 om 10:04.
Oud 6 januari 2010, 09:57   #67
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en Vlaanderen met Frankrijk, gezien de duizenden Noord-Fransen die hier komen werken.
Ze lieten ook sukkelaars uit Zele zien. Ik dacht: het waren toen ook al sukkelaars!
Oud 6 januari 2010, 10:06   #68
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ze lieten ook sukkelaars uit Zele zien. Ik dacht: het waren toen ook al sukkelaars!
bwa, ik ben niet van Zele, ik zal het vanavond eens vragen, goed?
Oud 6 januari 2010, 10:11   #69
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat was.
Mijn grootvader in Zele praatte zelfs nog bargoens in zijn kindertijd.

Nog steeds is het groepsgevoel onder zelenaars trouwens redelijk sterk.
Onvergelijkbaar met het flauwe afkooksel ervan in Gent.

Laatst gewijzigd door parcifal : 6 januari 2010 om 10:24.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 10:16   #70
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
De mis in de eigen streektaal is maar sinds het tweede vaticaans concilie dus vanaf halfweg de jaren 60. Heb je zo nog van die non-argumenten?
Dat werd toch gezegd in die documentaire?
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 10:22   #71
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Waarom nu ?
Waarom zouden we nu enkel naar het Vlaams egocentrisme van VB en N-VA moeten luisteren ?

Ik heb de reportage gezien en dit is absoluut de waarheid. Overigens mocht Bart DW er direct in de studio op reageren. Men moet dus niet zeggen dat het een opgezet stukje comedie van Belgicisten zou zijn.

Vlaanderen was 100 jaar terug een arm gebied met een veel lagere ontwikkeling dan Wallonie (ondanks zijn voorgeschiedenis). Maar Wallonie was solidair en bood 100.000-en Vlamingen werk.

Vandaag zijn de rollen omgekeerd. En hoe reageert Vlaanderen ? Zeer egoïstisch ! En doordat de jeugd zijn geschiedenis niet kent wordt het makkelijk in het web van verzwegen waarheden gelokt.
Wallonië was solidair? Ze hadden werkvolk nodig en behandelden ze als beesten. De Vlamingen zwoegden en werden betaald. Ben je nu al solidair als je als werkgever je werknemers betaalt?
Vlaanderen betaalt nu reeds 50 jaar aan Wallonie zonder iets terug te krijgen.
Trouwens, de 2de generatie Vlamingen in Wallonië praatten reeds Frans.
Kwestie van je gechiedenis te kennen Descartes.
winnezele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 10:52   #72
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Was U aanwezig ?
Heel sterk argument......uiteraard was ik aanwezig.

Maar daar gaat het helemaal niet om:

Ontkent U de feiten?
Oud 6 januari 2010, 10:56   #73
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar de Walen hebben wel de bekken opengehouden van duizenden en duizenden vlamingen.
U vergeet wel héél erg licht.
Hoe de zaken ook worden uitgelegd of weerlegd, het gaat er bij u niet in natuurlijk! De walen en de francofonen in het algemeen hebben gelijk, punt uit. Daar doet u de boeken dicht.
Hoe is het mogelijk dat een land zoals België eigenlijk nog bestaat...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 11:04   #74
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaamse Rand is een fictie, want in de feiten, demografisch-sociologisch, een Brusselse Rand; bijgevolg is er geen reden om zich aan het "Vlaams" aan te passen.

Los daarvan is het waar dat Franstaligen opgroeien met een sterk ego-linguïstische mentaliteit, net als andere grote taalgroepen zoals de Spaanstaligen. Zie alleen al de televisiecultuur (Franse overdubs van Amerikaanse films e.d.). Maar m.i. wordt naar dit feit iets te gemakkelijk verwezen door lieden die het fictionele karakter van de "Vlaamse" Rand liever niet in vraag stellen.

Het gaat hem over Vlaams grondgebied, al woonde die rand vol Australiers, dan was dat nog de Vlaamse rand.

Verder is het inderdaad zo, dat Fransen taalimperialisten zijn ze zijn trouwens niet alleen Spanjaarden en Italianen zijn ook zo, feitelijk zijn wij zowat de enigen die zo achterlijk zijn ons aan iedereen te willen aanpassen.

Denkt u dat ik hier in het nederlands of engels of duits of frans naar de gemeente moet trekken, die kijken mij terecht aan gelijk ze het in keulen horen donderen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 11:06   #75
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ja, dat was.
Mijn grootvader in Zele praatte zelfs nog bargoens in zijn kindertijd.

Nog steeds is het groepsgevoel onder zelenaars trouwens redelijk sterk.
Onvergelijkbaar met het flauwe afkooksel ervan in Gent.
Ja da is toch wel wat een appart volkske he, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 11:07   #76
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo kan men zich natuurlijk over alles vragen beginnen te stellen.

Bijvoorbeeld waarom er op gezette tijden documentaires getoond worden over Nazi Duitsland, de vernietigingskampen, enz....
Is dat dan om mensen contra Duitsland te maken ?
Neen natuurlijk niet, dat is alleen maar om de jonge generatie bewust te maken van het gevaar van extreem rechts.
Of zou het zijn omdat de linkse meute schrik heeft van de steeds grotere groep mensen die stoppen met links stemmen omdat ze in rechts meer de waarheid en de werkelijkheid terugvinden?
Dus moeten ze telkens, wanneer verkiezingen naderen enz, komen aandraven met Hitler en de kampen en er rechts bij plakken...
Dringend tijd dat het "rechtse kamp" bij het naderen van verkiezingen hetzelfde spelletje speelt en duidelijk maakt aan iedereen wat we de laatste jaren aan de linksen te danken hebben met oa hun opgedrongen multiculramp die het land langzaam maar zeker naar de bliksem aan het leiden is, en hun meeheulen met de franstalige politici waarvoor ze op hun buik kruipen...Leg nog eens haarfijn uit hoeveel Vlaamse belastingscenten over de taalgrens worden gegooid en hoe de mecanismen om dat te doen in elkaar zitten.
Laat ze documentaires uitzetten over de fratsen van onze linkse politici, vroeger en nu, vooral die in het franstalig gedeelte: Michel Dardenne, Lizin, Maingain, Mathot, Happart enz enz
Daar valt echt nog veel in te doen en van te leren...

Probleem: de media, de VRT enz is in linkse handen en dat kunnen we dagelijks horen, zien en lezen... Manipulatie, manipulatie, verspreiden wat in het kraam past en zwijgen over de rest enz enz

Laatst gewijzigd door andev : 6 januari 2010 om 11:19.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 11:08   #77
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winnezele Bekijk bericht
Wallonië was solidair? Ze hadden werkvolk nodig en behandelden ze als beesten. De Vlamingen zwoegden en werden betaald. Ben je nu al solidair als je als werkgever je werknemers betaalt?
Vlaanderen betaalt nu reeds 50 jaar aan Wallonie zonder iets terug te krijgen.
Trouwens, de 2de generatie Vlamingen in Wallonië praatten reeds Frans.
Kwestie van je gechiedenis te kennen Descartes.
de vergelijking die men tracht te maken met de immigratie van Turken en Marokkanen is hoe dan ook van de pot gerukt. Dat men eens het aantal vreemdelingen opgeeft dat hier van een uitkering leeft, daarentegen is het aantal Vlamingen in die tijd in Wallonie dat van een uitkering leefde een zeer eenvoudig cijfer: 0 , er bestonden gewoon nog geen uitkeringen. Je werkte of je crepeerde.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 11:16   #78
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
de vergelijking die men tracht te maken met de immigratie van Turken en Marokkanen is hoe dan ook van de pot gerukt. Dat men eens het aantal vreemdelingen opgeeft dat hier van een uitkering leeft, daarentegen is het aantal Vlamingen in die tijd in Wallonie dat van een uitkering leefde een zeer eenvoudig cijfer: 0 , er bestonden gewoon nog geen uitkeringen. Je werkte of je crepeerde.
Gij hebt die documentaire écht niet gezien, hé.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 11:17   #79
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij hebt die documentaire écht niet gezien, hé.
ik heb ze wel gezien

het toontje van die docu stond me niet aan, zeker niet waar het ging over de NVA-actie aan de liften van Strépy
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 11:18   #80
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Dat werd toch gezegd in die documentaire?
het was toch op canvas dat u gekeken hebt (als u gekeken heeft)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be