![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en Vlaanderen met Frankrijk, gezien de duizenden Noord-Fransen die hier komen werken.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Los daarvan is het waar dat Franstaligen opgroeien met een sterk ego-linguïstische mentaliteit, net als andere grote taalgroepen zoals de Spaanstaligen. Zie alleen al de televisiecultuur (Franse overdubs van Amerikaanse films e.d.). Maar m.i. wordt naar dit feit iets te gemakkelijk verwezen door lieden die het fictionele karakter van de "Vlaamse" Rand liever niet in vraag stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Staatssecretaris
|
![]() De mis in de eigen streektaal is maar sinds het tweede vaticaans concilie dus vanaf halfweg de jaren 60. Heb je zo nog van die non-argumenten?
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() Ik heb de indruk dat sommige lieden aan deze reportage, die ik overigens erg geslaagd vond, bepaalde intenties wensen toe te schrijven die ik er niet in heb teruggevonden. Werden de Franstaligen in deze reportage als solidaire weldoeners getekend? Dat is mij eerlijk gezegd niet opgevallen...
Wat ze m.i. vooral wilde aantonen is dat Wallonië in de eerste helft van de twintigste eeuw het economisch epicentrum was van België en dat dit een migratie op gang bracht van "pauvre flamands" naar Wallonië. Een taalbarrière was er niet, aangezien het werk in de mijnen niet meteen bol stond van gesofisticeerde vormen van communicatie. De Vlamingen assimileerden snel, aangezien ze tamelijk afgesneden waren van "hun" Vlaanderen (de televisie bestond nog niet). Een sociale zekerheid zoals we die nu hebben, bestond nog niet; België was, zoals de meeste landen in die tijd, nog geen volwaardige democratie. Vergelijkingen met vandaag zijn dus nogal heikel, ongeacht of je nu tot het kamp der "belgicisten" of dat andere kamp behoort. Overigens: meer van dit. Een aansluitende documentaire over de industriële pioniers die van Wallonië zo'n belangrijke regio maakten bijvoorbeeld. Waar wacht men nog op? |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Edit: ze zenden het uit in februari onder de titel "la terre promise". Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 6 januari 2010 om 10:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() bwa, ik ben niet van Zele, ik zal het vanavond eens vragen, goed?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn grootvader in Zele praatte zelfs nog bargoens in zijn kindertijd. ![]() Nog steeds is het groepsgevoel onder zelenaars trouwens redelijk sterk. Onvergelijkbaar met het flauwe afkooksel ervan in Gent. Laatst gewijzigd door parcifal : 6 januari 2010 om 10:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Vlaanderen betaalt nu reeds 50 jaar aan Wallonie zonder iets terug te krijgen. Trouwens, de 2de generatie Vlamingen in Wallonië praatten reeds Frans. Kwestie van je gechiedenis te kennen Descartes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
|
![]() Heel sterk argument...
![]() Maar daar gaat het helemaal niet om: Ontkent U de feiten?
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe is het mogelijk dat een land zoals België eigenlijk nog bestaat... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat hem over Vlaams grondgebied, al woonde die rand vol Australiers, dan was dat nog de Vlaamse rand. Verder is het inderdaad zo, dat Fransen taalimperialisten zijn ze zijn trouwens niet alleen Spanjaarden en Italianen zijn ook zo, feitelijk zijn wij zowat de enigen die zo achterlijk zijn ons aan iedereen te willen aanpassen. Denkt u dat ik hier in het nederlands of engels of duits of frans naar de gemeente moet trekken, die kijken mij terecht aan gelijk ze het in keulen horen donderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus moeten ze telkens, wanneer verkiezingen naderen enz, komen aandraven met Hitler en de kampen en er rechts bij plakken... Dringend tijd dat het "rechtse kamp" bij het naderen van verkiezingen hetzelfde spelletje speelt en duidelijk maakt aan iedereen wat we de laatste jaren aan de linksen te danken hebben met oa hun opgedrongen multiculramp die het land langzaam maar zeker naar de bliksem aan het leiden is, en hun meeheulen met de franstalige politici waarvoor ze op hun buik kruipen...Leg nog eens haarfijn uit hoeveel Vlaamse belastingscenten over de taalgrens worden gegooid en hoe de mecanismen om dat te doen in elkaar zitten. Laat ze documentaires uitzetten over de fratsen van onze linkse politici, vroeger en nu, vooral die in het franstalig gedeelte: Michel Dardenne, Lizin, Maingain, Mathot, Happart enz enz Daar valt echt nog veel in te doen en van te leren... Probleem: de media, de VRT enz is in linkse handen en dat kunnen we dagelijks horen, zien en lezen... Manipulatie, manipulatie, verspreiden wat in het kraam past en zwijgen over de rest enz enz Laatst gewijzigd door andev : 6 januari 2010 om 11:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() ik heb ze wel gezien
het toontje van die docu stond me niet aan, zeker niet waar het ging over de NVA-actie aan de liften van Strépy
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Staatssecretaris
|
![]() het was toch op canvas dat u gekeken hebt (als u gekeken heeft)
![]()
![]() |