Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2010, 11:32   #281
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Wel , ik dacht eerst ook dat de faciliteiten in de grondwet waren ingeschreven, maar dan pas vanaf de staatshervorming van 88/89.
Dat is fout: het faciliteitenregime is niet in de grondwet opgenomen, wel is een bijzondere meerderheid nodig om ze bvb af te schaffen:
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1715
http://taalwetgeving.procol.be/drupa...onomy_menu/1/2
Natuurlijk is dit in de Grondwet opgenomen. Via 59 bis van de Grondwet.

Laatst gewijzigd door system : 10 januari 2010 om 11:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 11:39   #282
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dat ik me wel eens afvraag hoeveel natuurlijke personen achter de namen System, Henri en de Waal schuilgaan.
Hm...

Vind ik niet netjes van je
Oud 10 januari 2010, 11:44   #283
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
dat ik me wel eens afvraag hoeveel natuurlijke personen achter de namen System, Henri en de Waal schuilgaan.

Ze zijn vaak op hetzelfde moment online, en dan beamen ze liever wat ze zelf zeggen dan dat ze welwillende lieden zoals mijzelf bijscholen over uw land.

en nu dubbel harde bewijzen.........anders voorgoed zwijgen.....
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 11:44   #284
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Hm...

en zo kennen we ze weer.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 11:52   #285
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Art 59bis bestaat niet.
Trouwens art 59 gaat over vervolging in strafzaken van parlementariërs.
Lees :
Citaat:
Dat de taalfaciliteiten "gebetonneerd" liggen in de Grondwet betekent dat ze enkel aangepast kunnen worden met een bijzondere meerderheidswet die gestemd moet worden in Kamer en Senaat. Ook de termen 'verankerd' of 'vergrendeld' worden in dit verband soms gebruikt.

Verschillende auteurs benadrukken dat dit het faciliteitenregime geen grondwettelijke status verleent. Hiermee wordt bedoeld dat de regeling zelf niet in de Grondwet werd opgenomen, anders dan bijvoorbeeld de indeling in taalgebieden met de aanwijzing van de officiële taal/talen per taalgebied, die in 1970 in art. 4 van de Grondwet werd ingeschreven. Pogingen om de faciliteitenregeling ook te vermelden in de Grondwet werden totnogtoe steevast door de grondwetgever afgewezen. De faciliteitenregeling komt enkel in de Grondwet ter sprake in het kader van de bevoegdheidsverdeling inzake taalgebruik tussen de verschillende entiteiten van de federale staat. Ze heeft dus een wettelijke grondslag (weliswaar goed te keuren via een bijzondere meerderheid - art. 129 Grondwet) en moet bijgevolg grondwetsconform worden geïnterpreteerd. Dit betekent dat bij de toepassing van dit bijzonder systeem rekening wordt gehouden met de grondwettelijke voorrang van de taal van het gebied.
http://taalwetgeving.procol.be/drupa...onomy_menu/1/2

Laatst gewijzigd door stab : 10 januari 2010 om 11:57.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 11:57   #286
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Hm...

ach, als je zou weten waar De Waal mij al voor heeft uitgemaakt, dan ben ik nog mild.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 12:05   #287
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Quercus komt wat archaïsch over. U moet hem dat vergeven. Dat is nu eenmaal zijn persoonlijkheid. Hij verkeert vaak in de veronderstelling dat dingen die 20 jaar geleden actueel waren en zus of zo in mekaar staken, nog altijd zus en zo in mekaar steken. Zo fulmineerde hij bij hoog en laag dat de faciliteiten niet ingeschreven waren in de Belgische grondwet en nog een hele trits van foute bespiegelingen. Hij doet dit dus regelmatig. Dat komt ervan wanneer men het verdomt zich bij te scholen, maar blijft hangen in oude en verjaarde ideeën. Zulke ideeën ontpoppen zich dan op betrekkelijke korte termijn tot waanideeën.
Ja, "het is evident hè!", niemand hier is zo trendy als system! Je moet inderdaad helemaal mee zijn met je tijd om hier een beschimmeld Belgicisme te promoten. En bovendien ervan overtuigd te zijn dat je jezelf in een goed daglicht stelt door iedereen hier lastig te vallen met gezapzever over droogkuis versus stomerij, om maar te zwijgen over het steeds maar blijven hangen in de 19e eeuw en "onwijze Willem". Je lijkt waarempel vergeten te zijn in welk jaartal we leven. Wat uw grondwetmantra betreft, ik heb daarvoor hier reeds een paar maal verklaard hoe dat kwam. Dat zal ik zeker niet opnieuw herhalen alleen maar omdat een oubollige schoolmeester zoals system niet in staat is "begrijpend te lezen". Ik merk trouwens aan de reactie van Stab dat er wel degelijk een verklaring bestaat waarom het beruchte artikel 59bis niet te bespeuren valt in de grondwettekst van http://www.senate.be/doc/const_nl.html. En verder system...ga fietsen. Je verveelt hier iedereen.
Oud 10 januari 2010, 12:20   #288
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, "het is evident hè!", niemand hier is zo trendy als system! Je moet inderdaad helemaal mee zijn met je tijd om hier een beschimmeld Belgicisme te promoten. En bovendien ervan overtuigd te zijn dat je jezelf in een goed daglicht stelt door iedereen hier lastig te vallen met gezapzever over droogkuis versus stomerij, om maar te zwijgen over het steeds maar blijven hangen in de 19e eeuw en "onwijze Willem". Je lijkt waarempel vergeten te zijn in welk jaartal we leven. Wat uw grondwetmantra betreft, ik heb daarvoor hier reeds een paar maal verklaard hoe dat kwam. Dat zal ik zeker niet opnieuw herhalen alleen maar omdat een oubollige schoolmeester zoals system niet in staat is "begrijpend te lezen". Ik merk trouwens aan de reactie van Stab dat er wel degelijk een verklaring bestaat waarom het beruchte artikel 59bis niet te bespeuren valt in de grondwettekst van http://www.senate.be/doc/const_nl.html. En verder system...ga fietsen. Je verveelt hier iedereen.
Blijkbaar alleen U en een paar van uw vriendjes.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 12:49   #289
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stab
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system

Art 59bis bestaat niet.
Trouwens art 59 gaat over vervolging in strafzaken van parlementariërs.
Ik denk dat het hoog tijd wordt dat schoolmeester system een toontje lager gaat zingen.
Oud 10 januari 2010, 13:01   #290
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk dat het hoog tijd wordt dat schoolmeester system een toontje lager gaat zingen.
Hoe ga je dat afdwingen ?
Oud 10 januari 2010, 13:04   #291
respublica
Minister

Standaard

Citaat:

Ze zijn vaak op hetzelfde moment online, en dan beamen ze liever wat ze zelf zeggen dan dat ze welwillende lieden zoals mijzelf bijscholen over uw land.
En hun onderschrift lijkt op elkaar. Vooral tussen system en de Waal.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 13:06   #292
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
En hun onderschrift lijkt op elkaar. Vooral tussen system en de Waal.
U maakt zich schuldig aan speculatie's en veronderstellingen.....

U bent precies wel "Nen echten Vlaming" ?
Oud 10 januari 2010, 13:15   #293
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Ik moet hier zo hard van lachen. Zo ongemakkelijk ook.

Een discussie over België verwatert in een partijtje ping-pong tussen Nederlanders en Belgen.

En de Nederlander verwijt de Belg belgicisme. Die is pas goed.

Vanuit het standpunt van een Nederlander kan men met Belgicist alleen maar iemand aanduiden die rond 1830 voorstander was om het rijk te splitsen.

Een andere inhoud kan een Nederlander niet geven aan dat woord, en het tegelijk tot scheldwoord maken. Een Nederlander die zich opwindt over iemand die vandaag er voor kiest om België te laten voortbestaan, dat is gewoonweg ronduit belachelijk. En vooral een niet acceptabele bemoeienis. Dat is pissen in een keuken die hun niet toebehoort.

En wildplassers hebben we al genoeg.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 13:22   #294
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Ik moet hier zo hard van lachen. Zo ongemakkelijk ook.

Een discussie over België verwatert in een partijtje ping-pong tussen Nederlanders en Belgen.

En de Nederlander verwijt de Belg belgicisme. Die is pas goed.

Vanuit het standpunt van een Nederlander kan men met Belgicist alleen maar iemand aanduiden die rond 1830 voorstander was om het rijk te splitsen.

Een andere inhoud kan een Nederlander niet geven aan dat woord, en het tegelijk tot scheldwoord maken. Een Nederlander die zich opwindt over iemand die vandaag er voor kiest om België te laten voortbestaan, dat is gewoonweg ronduit belachelijk. En vooral een niet acceptabele bemoeienis. Dat is pissen in een keuken die hun niet toebehoort.

En wildplassers hebben we al genoeg.
een Belgicist is iemand die voor het voortbestaan is van België ook al draait het land vierkant door de Franstalige partijen en dit laatste zelfs ontkent.

ik ben bvb Belg, van identiteitskaart, maar ben voor een Nederlands-Vlaamse staat.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 januari 2010 om 13:22.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 13:33   #295
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht

en nu dubbel harde bewijzen.........anders voorgoed zwijgen.....
Inderdaad. Het zal wel eerder andersom zijn. Alle drie hebben meerdere accounts zodat het net lijkt alsof belgicisten talrijk zijn.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 13:37   #296
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
een Belgicist is iemand die voor het voortbestaan is van België ook al draait het land vierkant door de Franstalige partijen en dit laatste zelfs ontkent.

ik ben bvb Belg, van identiteitskaart, maar ben voor een Nederlands-Vlaamse staat.
Manneke, ge mist het punt weer. Gij zijt een Belg. Uw invulling is anders. En u staat in mijn keuken te janken. Hoewel ge dat waarschijnlijk anders aanvoelt, ge zijt daar welkom als één van de vele politieke stromingen.

Dat is wel anders voor een Nederlander. En wat een Groot Nederland betreft. Dat kan net zo goed volgens de huidige Benelux afbakening. Jullie zijn toch geen taal racisten mag ik hopen.

Uw hakke-takken op 'Franstalig' houdt ook geen steek. Ge kunt dat niet eens invullen. Leterme spreekt Frans, heeft een Franse naam. Zelfs De Wever spreekt Frans. Daerden spreekt Nederlands, zelfs in zatte toestand. De term 'Franstalig' bakent geen territorium af. Toch een must voor iemand zoals gij die zijn pispalen netjes op een rij heeft staan.
Oud 10 januari 2010, 13:41   #297
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw hakke-takken op 'Franstalig' houdt ook geen steek. Ge kunt dat niet eens invullen. Leterme spreekt Frans, heeft een Franse naam. Zelfs De Wever spreekt Frans. Daerden spreekt Nederlands, zelfs in zatte toestand. De term 'Franstalig' bakent geen territorium af. Toch een must voor iemand zoals gij die zijn pispalen netjes op een rij heeft staan.
Daerden was gewoon aan het voorlezen, hoor. En moest zelfs lachen om de woorden die hij niet kon uitspreken. GOEBOEGODDE.... *hik*
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 13:44   #298
Shadowke

Standaard

Citaat:
Manneke, ge mist het punt weer. Gij zijt een Belg. Uw invulling is anders. En u staat in mijn keuken te janken. Hoewel ge dat waarschijnlijk anders aanvoelt, ge zijt daar welkom als één van de vele politieke stromingen.

Dat is wel anders voor een Nederlander. En wat een Groot Nederland betreft. Dat kan net zo goed volgens de huidige Benelux afbakening. Jullie zijn toch geen taal racisten mag ik hopen.

duidelijk weer iemand die niets kent van de Franstalige politiek

met Franstalige partijen bedoel ik de PS, MR-FDF, CDH en Ecolo, niet individuen zoals Leterme of De Wever.
btw ik kan ook Frans maar ik wil mijn Nederlandse taal/cultuur niet opgeven voor de Franse want daarvoor staat België al 180 jaar.

de Benelux-afbakening is het VKN dat door enkele Franstalige gewesten (Luik en Henegouwen), Noord-Franse bendes (betaald door Parijs) en de Kerk werd gesplitst in België (Frankrijk bis), Nederland en Luxemburg.
maar door de Franstalige partijen (PS, MR-FDF, CDH en Ecolo weer) werkt de benelux ondertussen niet meer.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 januari 2010 om 13:51.
Oud 10 januari 2010, 13:57   #299
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
duidelijk weer iemand die niets kent van de Franstalige politiek

met Franstalige partijen bedoel ik de PS, MR-FDF, CDH en Ecolo, niet individuen zoals Leterme of De Wever.
btw ik kan ook Frans maar ik wil mijn Nederlandse taal/cultuur niet opgeven voor de Franse want daarvoor staat België al 180 jaar.

de Benelux-afbakening is het VKN dat door enkele Franstalige gewesten (Luik en Henegouwen) en de Kerk werd gesplitst in België, Nederland en Luxemburg.
maar door de Franstalige partijen (PS, MR-FDF, CDH en Ecolo weer) werkt de benelux ondertussen niet meer.
Ja en ? Ik wil mijn Vlaamse cultuur, taal, gewoonten en verwachtingen niet opgeven. Er is geen Franse cultuur die dat in de weg staat. En mijn Vlaamse cultuur heeft veel gemeen met de Waalse cultuur. Op het gebied van cultuur is het de Amerikaanse cultuur die in ware commando stijl mijn cultuur naar het leven staat.

Verder blijft ge maar wat waaien met de wind.

Eerst bewerkstelligen dat de nationale partijen worden gesplitst in gewestelijke partijen. Dus korter bij de burger. En dan klagen dat er gewestelijke partijen zijn die korter bij hun burgers staan.

Eerste beweren dat
'een Belgicist is iemand die voor het voortbestaan is van België ook al draait het land vierkant door de Franstalige partijen en dit laatste zelfs ontkent'
en dan teruggrijpen naar 180 jaar geleden.
Oud 10 januari 2010, 13:59   #300
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ja en ? Ik wil mijn Vlaamse cultuur, taal, gewoonten en verwachtingen niet opgeven. Er is geen Franse cultuur die dat in de weg staat. En mijn Vlaamse cultuur heeft veel gemeen met de Waalse cultuur. Op het gebied van cultuur is het de Amerikaanse cultuur die in ware commando stijl mijn cultuur naar het leven staat.

Verder blijft ge maar wat waaien met de wind.

Eerst bewerkstelligen dat de nationale partijen worden gesplitst in gewestelijke partijen. Dus korter bij de burger. En dan klagen dat er gewestelijke partijen zijn die korter bij hun burgers staan.

Eerste beweren dat
'een Belgicist is iemand die voor het voortbestaan is van België ook al draait het land vierkant door de Franstalige partijen en dit laatste zelfs ontkent'
en dan teruggrijpen naar 180 jaar geleden.
de Waalse cultuur is zo goed als volledig vernietigd en vervangen door de Franse cultuur door het toedoen van België.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be