Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2010, 14:48   #3241
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Heeft Belgie economisch gezien schade geleden door zich uit te spreken tegen die oorlog? Daar ben ik mij niet van bewust, dat zou nieuw voor mij zijn.
Het was wel een mogelijkheid als je ziet hoe ze met de franse wijn en de freedom fries zijn omgegaan.
Verder zijn we ook haast (of zelfs helemaal) op de "visum verplicht" lijst gekomen.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 14:50   #3242
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je zou best van je (voor)oordeel afstand nemen. Natuurlijk begrijpen veel Nederlanders je niet wanneer je "Vlaams" spreekt, want dat is dan dialect. Gebruik tegenover die Nederlanders de standaardtaal, Nederlands. Dat heb jij op school toch ook geleerd? Natuurlijk, maar je bent hier een beetje aan het stoken. Als sommige Nederlanders "onbegrijpbaar" zijn voor "Belgen" (Vlamingen of Franstaligen?), dan ligt het ofwel aan die Nederlander die zijn uitspraak niet verzorgt en er een té sterke regionale klank aan geeft, ofwel aan de Vlaming die zijn taal, het Nederlands, onvoldoende kent.
Ik ken behoorlijk goed Frans. Maar wanneer ik met sommige Parisiens geconfronteerd wordt, dan kan ik ook niet altijd met hen mee.
Dat klopt wel, ik ben nog nooit een nederlander tegengekomen die ik niet begreep. Andersom zijn wij enorm moeilijk te verstaan voor hen als we onze taal niet opschonen.
Oud 12 januari 2010, 14:51   #3243
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Nu, als ik 'foert' zou zeggen, zou ik beslist doorgaan in het Nederlands. Je spreekt allebei Nederlands. Misschien wat streekgekleurd, maar, is dat net niet de rijkdom van een taal. Dat vind je trouwens in elke taal terug. Of denk je dat een Zuid-Tiroler niet in het Duits met een Berlijner zou kunnen praten. Of een Schot met een Aussie van Downunder in het Engels ? Of een inwoner van Montreal met een inwoner van Kinshasa niet in het Frans zouden kunnen praten. Nochtans hebben al deze talen ook hun streekkleur.
Ik kan geen Vlaams dialect en spreek dus het standaard Nederlands zoals ik in Vlaanderen op school heb gekregen. Ik ben franstalig van thuis uit.
Feit is als ik gewoon Vlaams (standaard Nederlands uit Vlaanderen) spreek tegen nederlandse klanten, er wel zijn die je niet begrijpen of niet willen begrijpen.

Laatst gewijzigd door De Prodigy : 12 januari 2010 om 14:54.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 14:54   #3244
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik begin te veronderstellen dat jij je met je Nederlands, gekleurd door je Vlaamse spraak, minderwaardig acht aan het Nederlands van iemand die met een bvb. Drentse streekkleur spreekt ?

Waarom vraag ik me af ?
Je spreekt toch beiden dezelfde taal.

En net zoals ik al zei : de verscheidenheid in een taal is ook haar rijkdom. In plaats van je eraan te ergeren : gebruik die rijkdom, want deze rijkdom heb je zomaar gratis ter beschikking !
Ik erger mij daar niet aan, het is mijn taal trouwens toch niet.
Oud 12 januari 2010, 14:56   #3245
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Dat klopt wel, ik ben nog nooit een nederlander tegengekomen die ik niet begreep. Andersom zijn wij enorm moeilijk te verstaan voor hen als we onze taal niet opschonen.
Veel van de Nederlanders die ik de laatste jaren gesproken heb, spreken, net zoals veel van de Vlamingen, ook hun dialect in huiselijke kring of in omgang met hun buren. Maar zij schakelen wel allemaal vlot over naar het AN van zodra er iemand voor hen staat die niet in tot die huiselijke kring behoort, of niet behoort tot hun buren/vrienden, etc.... Vervoegt iemand 'vreemd' hun groepje, zullen ze allen overschakelen naar het AN.
Oud 12 januari 2010, 14:59   #3246
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Ik kan geen Vlaams dialect en spreek dus het standaard Nederlands zoals ik in Vlaanderen op school heb gekregen. Ik ben franstalig van thuis uit.
Feit is als ik gewoon Vlaams (standaard Nederlands uit Vlaanderen) spreek tegen nederlandse klanten, er wel zijn die je niet begrijpen of niet willen begrijpen.
Dit heb ik nog nooit ervaren. En ik heb best wat contacten met Nederlanders.
Soms bestaan er wel verwarringen met begrippen eigen aan Nederland, of eigen aan Vlaanderen. Ik denk hier bvb aan 'VUT', 'bediende', 'WA', 'BA', .....
Oud 12 januari 2010, 15:02   #3247
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy
Ik kan geen Vlaams dialect en spreek dus het standaard Nederlands zoals in Vlaanderen op school heb gekregen. Ik ben franstalig van thuis uit.
Dat verklaart alles. Je bent net in dezelfde situatie van een Vlaming tegenover het Frans van veel Fransen. Ondanks mijn behoorlijke kennis van het Frans zijn er regelmatig situaties waarin ik hen niet kan volgen. Elke taal heeft zijn eigen regionaal getinte registers. Dat is met het Nederlands niet anders. Moest je, als Franstalige, een maand in een uitsluitend Nederlands gezelschap vertoeven, dan zou je het Hollands getint Nederlands een heel stuk beter snappen. Bovendien hangt uiteindelijk ook veel af van de individuele bereidheid om in een gesprek de standaardtaal zo correct mogelijk uit te spreken. Persoonlijk vind ik dat dictielessen verplicht zouden moeten zijn voor jonge kinderen (en soms ook voor volwassenen). Het is een onmiskenbaar feit dat veel Vlamingen hun Nederlands zeer slordig hanteren. Oók op de VRT-radio.
Oud 12 januari 2010, 15:02   #3248
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen Verhofstadt de oorlog in Irak openlijk afkeurde (samen met Duitsland en Frankrijk) was ik echt fier op Belgie. Ik vind het nog steeds zijn belangrijkste wapenfeit.
Ik was eerder bedroefd over het feit dat men in Europa zo verdeeld was, Het Verenigd Koninkrijk en andere landen tegenover Frankrijk en de Bondsrepubliek Duitsland en andere landen. Kortom eigenlijk waren er in dat hele proces geen helden. Ze leefden langs elkaar heen en konden geen compromis bereiken...

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 12 januari 2010 om 15:02.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 15:03   #3249
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dit heb ik nog nooit ervaren. En ik heb best wat contacten met Nederlanders.
Soms bestaan er wel verwarringen met begrippen eigen aan Nederland, of eigen aan Vlaanderen. Ik denk hier bvb aan 'VUT', 'bediende', 'WA', 'BA', .....
Ja ik dus wel tot mijn groote spijt
Maar jij kent ze mss wel persoonlijk of een beetje.
Ik in mijn functie op de luchthaven ken ik ze niet... het zijn dus vreemden.
Daarom denk ik dat sommige Nl'ers vaak Belgen niet willen begrijpen.
Tegen deze soort seg ik "foert" en ga ik door in het Engels.

Laatst gewijzigd door De Prodigy : 12 januari 2010 om 15:08.
Oud 12 januari 2010, 15:06   #3250
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat verklaart alles. Je bent net in dezelfde situatie van een Vlaming tegenover het Frans van veel Fransen. Ondanks mijn behoorlijke kennis van het Frans zijn er regelmatig situaties waarin ik hen niet kan volgen. Elke taal heeft zijn eigen regionaal getinte registers. Dat is met het Nederlands niet anders. Moest je, als Franstalige, een maand in een uitsluitend Nederlands gezelschap vertoeven, dan zou je het Hollands getint Nederlands een heel stuk beter snappen. Bovendien hangt uiteindelijk ook veel af van de individuele bereidheid om in een gesprek de standaardtaal zo correct mogelijk uit te spreken. Persoonlijk vind ik dat dictielessen verplicht zouden moeten zijn voor jonge kinderen (en soms ook voor volwassenen). Het is een onmiskenbaar feit dat veel Vlamingen hun Nederlands zeer slordig hanteren. Oók op de VRT-radio.
Verklaart juist niets.
Sorry vriend maar ik spreek beter standaard Nl dan 90% vd. Vlamingen.
Je hoort totaal niet dat ik eigenlijk Franstalig ben.
Vlamingen verschieten er altijd van als ze te weten komen dat ik Franstalig ben.
Oud 12 januari 2010, 15:09   #3251
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja ik dus wel tot mijn grote spijt
Maar jij kent ze mss wel persoonlijk of een beetje.
Ik in mijn functie op de luchthaven ken ik ze niet... het zijn dus vreemden.
Daarom denk ik dat sommige Nl'ers vaak Belgen niet willen begrijpen.
Tegen deze soort seg ik "foert" en ga ik door in het Engels.
Het zal toch eerder "kunnen" zijn denk ik. Denk maar aan de vervoegingen van de "ge" vorm die helemaal anders zijn dan de "jij" vorm. Als je dat nooit gebruikt moet dat raar klinken, zelfs al is het correct nederlands.

Fuck, ben ik hier nu nederlanders aan het verdedigen? Sebiet pakken ze mijne pas af.
Oud 12 januari 2010, 15:11   #3252
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Verklaart juist niets.
Vlamingen verschieten er altijd van als ze te weten komen dat ik Franstalig ben.
Ik verschiet al van het feit dat een franstalige het woord verschieten kent
Oud 12 januari 2010, 15:16   #3253
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verklaart juist niets.
Met mij hangt het af. Sommige Vlamingen kunnen niet geloven dat ik Franstalig ben en dat ik "zo goed" (het zijn hun woorden) Nederlands spreek. Anderen horen duidelijk dat ik Franstalig ben.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 15:17   #3254
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verklaart juist niets.
Een andere verklaring zou 'misschien' kunnen zijn, dat je je niet 'beweegt' in het Nederlands. Ik bedoel hiermee : beperkt je Nederlands zich tot je werkomgeving ? Spreek je thuis nog steeds Frans ? TV/radio : NL of FR ? Ik bedoel maar dat zijn misschien zaken die toch ook mee tellen in het 'beter begrijpen' van het NL gesproken met een zwaar Hollandse kleur, bvb.

En als de 'verstaanbaarheid' niet bij jou ligt, ligt ze bij de NL'er. 'Who cares ?'
Jouw Nederlands is evenveel Nederlands als gesproken door de een of andere 'boertige' West-fries, bij wijze van spreken.

'Foert'...
Oud 12 januari 2010, 15:18   #3255
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik verschiet al van het feit dat een franstalige het woord verschieten kent
Weet ge, in Vlaanderen zijn er echt veel te veel clichés over Franstaligen.
Hier in de rand zijn de echte tweetaligen meestal mensen die van thuis uit Franstalig zijn.
Oud 12 januari 2010, 15:23   #3256
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet ge, in Vlaanderen zijn er echt veel te veel clichés over Franstaligen.
Hier in de rand zijn de echte tweetaligen meestal mensen die van thuis uit Franstalig zijn.
en toch nog zagen als ze 1x per jaar iets in het Nederlands krijgen???
Oud 12 januari 2010, 15:28   #3257
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Een andere verklaring zou 'misschien' kunnen zijn, dat je je niet 'beweegt' in het Nederlands. Ik bedoel hiermee : beperkt je Nederlands zich tot je werkomgeving ? Spreek je thuis nog steeds Frans ? TV/radio : NL of FR ? Ik bedoel maar dat zijn misschien zaken die toch ook mee tellen in het 'beter begrijpen' van het NL gesproken met een zwaar Hollandse kleur, bvb.

En als de 'verstaanbaarheid' niet bij jou ligt, ligt ze bij de NL'er. 'Who cares ?'
Jouw Nederlands is evenveel Nederlands als gesproken door de een of andere 'boertige' West-fries, bij wijze van spreken.

'Foert'...
Ik begrijp wat je bedoeld. Het ligt aan sommige Nl'ers, zeker weten
Zoals sommige Vlamingen die ik al langer ken plots weten dat ik Franstalig ben en dan vanzelf gebrekkig Frans tegen mij beginnen praten... heb ik ook zoeits van "doe normaal en praat Nl".

Persoonlijk "beweeg" ik mij heel goed door Vlaanderen dank u
Studies in Vlaanderen, vrouw, job en een pak vol goede Vlaamse vrienden.
Ik leef hier als elke Vlaming.

Laatst gewijzigd door De Prodigy : 12 januari 2010 om 15:32.
Oud 12 januari 2010, 15:29   #3258
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

'Foert'...
Mijn Nederlands beperkt zich tot dit forum, de werkomgeving en als ik naar Vlaanderen ga (Vlaamse Kust vooral). Thuis spreek ik Frans. Als we TV bekijken, 9 keer op 10 is dat Franse TV. Die 1 keer die blijft gaat voor de RTBF. En toch ken ik het Nederlands terwijl ik niet echt kan zeggen dat ik Vlaanderen ken. Ok, ik weet enkele dingen maar dat blijft toch zeer zeer beperkt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 15:31   #3259
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en toch nog zagen als ze 1x per jaar iets in het Nederlands krijgen???
Het zijn deze mensen niet die daar over zagen.
"Te veel clichés" zoals ik zei.
Het is een minderheid die dat doet.
Meeste Franstaligen in de rand vragen niet om problemen.

Laatst gewijzigd door De Prodigy : 12 januari 2010 om 15:34.
Oud 12 januari 2010, 15:33   #3260
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijt deze mensen niet die er daar over zagen.
"Te veel clichés" zoals ik zei.
Het is een minderheid die dat doet.
Meeste Franstaligen in de rand vragen niet om problemen.
dus voor de meeste Franstaligen in de rand mag BHV gesplitst worden?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be