Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2010, 11:14   #41
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Openbaar vervoer ofwel kostdekkend maken (dan moeten de prijzen voor de reizigers FLINK de hoogte in), ofwel het hele geldverslindende gedrocht afschaffen en mensen een taxi laten nemen (en betalen).
Vorige week nog gesproken met iemand die elke week met een klein busje van Limburg naar West-Vlaanderen reed in opdracht van een kleine zaakvoerder. Die jongen kwam - naar eigen zeggen - jaarlijks aan 20.000 km. Als we dat soort van verkeer 'kostendekkend' maken, dan kan die zaakvoerder zijn boeltje wel sluiten. In het licht daarvan schat ik de overlevingskansen van een (duurdere) De Lijn veel hoger in, omwille van de grotere efficiëntie die zij realiseert.

Uw mes snijd langs twee kanten. En de kant naar de automobilisten alsook naar het vrachtverkeer is vele malen scherper dan die naar het openbaar vervoer.
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 11:27   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jacoba Bekijk bericht
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!
Kijk, meer dan de helft van Vlaanderen beschikt niet eens over openbaar vervoer binnen een afstand van 5km.
En het systeem van belbus werkt zo goed, dat je vaak meer dan 14dagen op voorhand moet bellen om er gebruik van te kunnen maken.

Als men het openbaar vervoer op een deftige manier zou organiseren, zou het inderdaad kunnen werken tegen de prijs dat het nu krijgt aan subsidies.
Maar 1001 bussen en tram in steden leeg achter elkaar terwijl er geen zijn buiten de steden.
Bussen die zelfs gewoon naast treinsporen rijden en deze hun lijn volledig volgen.

Daarnaast rijden de meeste gebruikers van De Lijn reeds gratis of tegen een prijs van 200€ per jaar.
Het enige openbaar vervoer dat niet betaalbaar is voor de privégebruiker is de trein, maar dit komt door de vele verspillingen die daar gebeuren en gebeurd zijn, vooral onder Schoepe, die er zelfs een eigen wegtransportbedrijf op na wilde houden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 01:56   #43
dirupo
Burger
 
dirupo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2005
Locatie: Charleroi
Berichten: 156
Standaard Het openbaar vervoer is al een maand gratis!

Eerst en vooral, wil ik even kwijt dat ik niet vind dat het openbaar vervoer gratis zou moeten zijn. Want een heleboel mensen hebben niet de mogelijkheid om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Gewoon omdat er geen of weinig verbindingen zijn waar zij wonen of werken. Of omdat zij op onregelmatige uren werken, dit op momenten dat er geen openbaar vervoer voorhanden is. Toch zouden deze mensen dmv belastingsgeld mee moeten betalen voor al degenen die wel in grootstad wonen en wel een 9 to 5 job hebben. Want gratis is natuurlijk een utopie. Vervoersmaatschappijen zullen altijd op één of andere manier moeten betaald worden. Onderhoud van de voertuigen, benzine en natuurlijk hun personeel. Als men het openbaar vervoer gratis maakt zal dat dus betaald worden met belastingsgeld, ook van degenen die er nooit gebruik van kunnen maken.

En toch is het openbaar vervoer sinds begin december gratis.
Mss hebt U het bericht in zowel de nederlandstalige als franstalige pers gemist? Want in het geval dat U door controleurs wordt gesnapt zonder ticketje, mogen deze U wel om Uw identiteitskaart vragen om PV op te stellen. Maar U mag dat weigeren. Zonder Uw gegevens kan dus ook geen PV opgesteld worden. De controleur zal U dan voorstellen om een ticketje te kopen of om het voertuig of station te verlaten. U neemt dus gewoon het volgende voertuig. Dit kan toch niet, zult U denken? En toch, dit is weer typisch belgische wetgeving. Let wel, doe niet moeilijk en ga in op het voorstel van de controleur. Want hij mag U dan wel weer met dwang uit het voertuig verwijderen. Vroeger hadden controleurs U ter plaatse gehouden tot aankomst van politie. Indien U geen geldig vervoersbewijs had en U zich niet wou laten identificeren. Nu is echter gebleken dat indien politie ter plaatse komt, zij Uw gegevens niet mogen doorgeven aan een controleur van een vervoersmaatschappij. En geloof me, sinds een maand gebeurd dat ook niet meer. Want U zou klacht kunnen indienen, zowel tegen de politie als tegen de vervoersmaatschappij.

Als men U dus niet meer kan beboeten voor zwartrijden, betekend dat dus meteen dat een ticketje of een abonnement kopen. Vooral heel dom is. Velen hebben het nooit gedaan en vele anderen doen het sinds begin december al helemaal niet meer. Dat maakt dus dat het openbaar vervoer eigenlijk gratis is.
Controleurs van zowel De lijn, MIVB/STIB, TEC als de treinbegeleiders van de NMBS zijn door dit (foutje) in de wet gebonden.

Hoe moet dat dan praktisch? Als je je naam, identiteitskaart of eender welk identificatiebewijs vrijwillig aan een controleur meedeeld. Zal ie PV opstellen en kost dat je minsten 84€. Je zegt of toont gewoon niks en wacht op het voorstel om een ticketje te kopen of het voertuig te verlaten.
Let op, als je een abonnement hebt en je weet dat het is verlopen. Dan zeg je beter dat je helemaal niks hebt. Want op je abonnement staan je gegevens en via deze gevens zal zonder pardon PV worden opgesteld.

Heb je net een jaarabonnement aangekocht en vind je het oneerlijk dat al die anderen gewoon gratis rijden? Dan moet je klacht indienen. Zowel bij het Ministerie van binnenlandse zaken als bij de betrokken vervoersmaatschappij.
Het is de enige manier om in te gaan tegen deze dwaze regelgeving.
Ofwel kies je ervoor om in de toekomst ook gewoon gratis te gaan rijen. Tot men eindelijk inziet dat men de wet toch eens zou moeten aanpassen.

Dit klinkt mss ongelooflijk? Maar werkt het en is volledig wettelijk.
__________________
Vive la Belgique separé
dirupo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 02:32   #44
dirupo
Burger
 
dirupo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2005
Locatie: Charleroi
Berichten: 156
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Maar is dat dan zo erg? Misschien dat ze dan eens naar de Ardennen zouden rijden en wat van de natuur zouden genieten of zo...als de trein gratis is zou er meer gebruik van gemaakt worden als ontspanning, mensen zouden meer buitenkomen wat toch positief is... (?)

Als ik bijv ga winkelen in Gent of Antwerpen doe ik dat steeds met de auto, waarom niet, het kost toch evenveel. Mocht het openbaar vervoer gratis zijn zou ik sneller de trein nemen, woon hier op nog geen 500m van een station...ik denk dat veel werkmensen indien mogelijk zelfs hetzelfde zouden doen want dan spaar je tenminste geld uit, en het is dan nog goed voor het milieu...
Men heeft geen respect voor iets wat gratis is. Er zou nog meer vandalisme en onveiligheid zijn op de voertuigen en in de stations. En niemand die daar wat aan zou kunnen doen. Want het zouden publieke plaatsen worden waar iedereen gewoon zou mogen zijn ook al reist men niet. Nu betaald men voor een rit, een zone, of een uur reistijd. De gecontroleerde zone van een station is alleen toegankelijk voor betalende reizigers. Als dat wegvalt zou men als het ware in een bus kunnen gaan wonen. Of met vrienden op een tram een rijdend fuifje kunnen houden. Klinkt mss absurd? Maar geloof me, je zou nogal wat toestanden tegenkomen. En wat doe je daar dan aan? Men heeft het recht om er gewoon aanwezig te zijn. Hangjongeren zouden dan gewoon rijdend hangen.
__________________
Vive la Belgique separé
dirupo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 07:23   #45
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.102
Standaard

dirupo: weer van die hallucinante privacy cut ???

De mensen gooien gans hun leven op internet en facebook, en je hebt daar een commissie die nog in het zog van de paranoia van de oorlog van die regeltjes aan het uitvinden zijn.
Volgens mij de dag dat Quicky zijn administratieve vereenvoudiging op de privacy richt groeit de economie met 30%.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 07:59   #46
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jacoba Bekijk bericht
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!
Al veel argumenten tegengekomen?
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 10:05   #47
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Het grootste nadeel van openbaar vervoer is dat dan de reiziger helemaal van geen tel meer is. Waarom zou een bedrijf dat zijn inkomsten integraal van de staat krijgt nog zijn best doen om een dienst aan te bieden waar mensen iets voor over hebben. Als je het OV voor niets aanbied zal het al snel ook niets waard zijn.

Goed openbaar vervoer heeft een prijs. Met een goed systeem en een goede prijzenpolitiek kan je echter bereiken dat OV betaalbaar blijft voor zowel de reiziger als de subsidiërende overheid, en dat het populair is.
In de stad Zürich vervoert het OV dubbel zoveel mensen als het privévervoer, en het systeem wordt over het algemeen als heel goed ervaren. Maar het systeem moet ook goed zijn, want 65% van de inkomsten komen direct van de reizigers (de subsidie is een stuk lager dan in Vlaanderen) en die reizigers willen waar voor hun geld.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 15:38   #48
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jacoba Bekijk bericht
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!
Je hebt al heel wat materiaal kunnen verzamelen uit bovenstaande discussie denk ik.

Misschien nog enkele overwegingen:

"Gratis" bestaat niet, als het publiek gefinancierd wordt, dan betaalt niet de reiziger maar elke belastingbetalende burger. Dat is een kwestie van keuze...

Bij gratis openbaar vervoer creeer je de facto een monopolie en dat is meestal niet goed voor de klant
Eén enkel overheidsbedrijf is meestal minder effectief & efficïent in vgl. met een verschillende private bedrijven die in concurrentie zijn.

Aan de andere kant krijg je waarschijnlijk schaalvoordelen die de kosten kunnen drukken. Bovendien is er ook nog het Mohring effect: http://en.wikipedia.org/wiki/Mohring_effect (zeker vermelden tijdens je debat, dan krijgt je zeker een 10 )

Een vraag kan zijn wat de overheid wil bereiken met het openbaar vervoer:
Mobiliteit van armere inkomens (hebben geen auto) en ouderen (kunnen/ mogen niet rijden) verzekeren?
Als maatregel om file te reduceren?
Milieu-overwegingen?
...

De vraag is dan, wegen de baten op tegen de kosten?, in sommige gevallen kan dat worden berekend (vb. file-reductie), in andere gevallen is het minder eenvoudig (vb. "recht op mobiliteit")...


Welke positie ga/wil jij innemen in het debat?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 16:47   #49
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ik zou graag de topictitel veranderd zien naar 'het openbaar vervoer moet volledig betaald worden door de belastingsbetaler'.

Kwestie van intellectueel eerlijk te zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 16:53   #50
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik zou graag de topictitel veranderd zien naar 'het openbaar vervoer moet volledig betaald worden door de belastingsbetaler'.

Kwestie van intellectueel eerlijk te zijn.
Dat spreekt wel minder aan als titel voor een debat, nee?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 16:59   #51
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Je hebt al heel wat materiaal kunnen verzamelen uit bovenstaande discussie denk ik.

Misschien nog enkele overwegingen:

"Gratis" bestaat niet, als het publiek gefinancierd wordt, dan betaalt niet de reiziger maar elke belastingbetalende burger. Dat is een kwestie van keuze...

Bij gratis openbaar vervoer creeer je de facto een monopolie en dat is meestal niet goed voor de klant
Eén enkel overheidsbedrijf is meestal minder effectief & efficïent in vgl. met een verschillende private bedrijven die in concurrentie zijn.

Aan de andere kant krijg je waarschijnlijk schaalvoordelen die de kosten kunnen drukken. Bovendien is er ook nog het Mohring effect: http://en.wikipedia.org/wiki/Mohring_effect (zeker vermelden tijdens je debat, dan krijgt je zeker een 10 )

Een vraag kan zijn wat de overheid wil bereiken met het openbaar vervoer:
Mobiliteit van armere inkomens (hebben geen auto) en ouderen (kunnen/ mogen niet rijden) verzekeren?
Als maatregel om file te reduceren?
Milieu-overwegingen?
...

De vraag is dan, wegen de baten op tegen de kosten?, in sommige gevallen kan dat worden berekend (vb. file-reductie), in andere gevallen is het minder eenvoudig (vb. "recht op mobiliteit")...


Welke positie ga/wil jij innemen in het debat?
die mohring is leuk, ik heb mij altijd voorgesteld hoe zou het leven zijn als je bvb ipv een trein een shuttle maakt van 30 personen. Vanaf hij vol zit vertrek je tijdens de piekuren bvb, vanaf hij 50% vol zit vertrek je in de daluren bvb en met een criterium we doen de mensen maximaal 30min wachten...

dan heb je bvb tijdens de piekuren gemiddeld om de minuut een trein...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 22:08   #52
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Zowel de NMBS & De Lijn zijn nu al niet rendabel. Maak het gratis en het gaat helemaal de dieperik in.

Tenzij men verplicht de werknemers in die bedrijven gratis te werken... als slaven . Zet dat misschien ook maar in je behandeling als motivatie om het haalbaar te maken.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 03:03   #53
TomT
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jacoba Bekijk bericht
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!
Het openbaar vervoer moet afgebouwd worden. Mensen willen geen openbaar vervoer, dat is toch duidelijk. Het zorgt voor meer problemen dan oplossingen.
TomT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 03:15   #54
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

I mag geen rijbewijs hebben , leuk dusvoor mij
wanneer geen of nogminder openbaar vervoer !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 07:45   #55
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk bericht
Het openbaar vervoer moet afgebouwd worden. Mensen willen geen openbaar vervoer, dat is toch duidelijk. Het zorgt voor meer problemen dan oplossingen.
Openbaar vervoer mag er zeker zijn. Maar koken kost geld, het mag dus zeker niet gratis zijn, ik opteer eigenlijk voor een nuloperatie.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2010, 06:49   #56
TomT
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Openbaar vervoer mag er zeker zijn. Maar koken kost geld, het mag dus zeker niet gratis zijn, ik opteer eigenlijk voor een nuloperatie.
En koken voor een lege tafel dan?
TomT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2010, 07:25   #57
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk bericht
En koken voor een lege tafel dan?
Zelfs koken voor een lege tafel kost geld.

's morgens (4u50) , als ik naar mijn werk rij, zie ik de bus van Maaseik naar Genk, tot bij ons zit er nooit iemand op. De bus stopt tot in As welgeteld soms 2 keer, één keer aan de krantenwinkel en heel soms om een passagier in Niel bij As op te laden (dan heeft de bus reeds meer dan 25 km afgelegd!!!!).

Dient daarvoor het openbaar vervoer?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 13:06   #58
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Ben gisterenavond een pintje gaan drinken en heb zes maal ons belastingsgeld zien passeren, zes maal een bus van De lijn (om het half uur zowat) zonder één (1) passagier
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 14:06   #59
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jacoba Bekijk bericht
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!
In en naar de steden toch.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 18 januari 2010 om 14:06.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 14:18   #60
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Verbied gewoon al het gemotoriseerd vervoer.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be