![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
Bekijk resultaten enquête: ik vindt het eigendomsrecht.. | |||
een basisrecht. Ik ga akkoord met de huidige gang van zaken. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 21,43% |
te ver gaan. De overheid zou meer herverdelend tewerk mogen gaan, bv. voor gronden |
![]() ![]() ![]() |
4 | 28,57% |
veel te ver gaan. De overheid zou stelselmatig en grootschalig moeten herverdelen. Individuele bijverdiensten (cfr moestuin) moeten kunnen |
![]() ![]() ![]() |
6 | 42,86% |
niet kunnen. Het individu heeft dit recht niet, enkel de overheid. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 7,14% |
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Verder; wat is er per se mis met contingentie? Het is bijvoorbeeld contingent dat een schouderklop een aanmoediging betekent en dat je tong uitsteken doorgaans een 'lelijk' gebaar is. Je zou kunnen inbeelden dat dit omgekeerd is, maar en dan? Het punt is dat het een communicatieve rol speelt die inderdaad contingent is, maar er is ook niet veel meer verkeerd dat het als dusdanig is. Maar ik denk niet dat je het daar per se over hebt; kan je eens verder uitleggen over welke 'normen en waarden' je het hebt die je in vraag wilt stellen en die wel contingent zijn? Citaat:
Citaat:
Wat bedoel je met 'een dwingende vorm van zelfbedrog'? Bedrieg ik mijzelf als ik een boek koop dat ik graag zou lezen? En wat als ik achteraf tot de conclusie kom dat het toch niet zo'n goed boek is? En kan deze 'dwingende vorm van zelfbedrog' vermeden worden? Waarom wel/niet? Hoe? En wat is er mis met deze kritiek: "wie ben jij nu om te zeggen dat mensen eigenlijk niet echt willen wat ze zeggen te willen; hoe weet jij nu wat mensen écht willen?"? Misschien dat het niet per se zo radicaal is - in bepaalde gevallen kan je zeker redelijkerwijze beargumenteren dat jij het 'beter' weet. (Bijvoorbeeld iemand die van een brug wenst te springen gebaseerd op informatie waarvan jij weet dat die verkeerd is.) Maar ik ben een beetje terughoudend om dit als universele norm te verheffen. En ik ben al helemaal terughoudend om hieruit allerlei normatieve conclusies over het institutioneel karakter van een samenleving te concluderen. Maar misschien is dat niet uw bedoeling. Alweer dus de vraag: gaat het hier over een kritiek over een bepaald contingent menselijk iets dat we bijvoorbeeld zouden kunnen oplossen door de overheid meer macht te geven of whatever, of gaat het hier over een analyse van hoe mensen in het algemeen zijn, los van het institutionele? De relatie tussen analyse en normativiteit is hier altijd wat dubieus, daarmee dat ik daaromtrent graag wat duidelijheid had gehad. Ik ga bijvoorbeeld mee in het verhaal dat mensen fouten (kunnen) maken, ook omtrent wat hen gelukkig zal maken op het 'consumentenvlak'. En ik vind het ook op relevante wijze oppervlakkig als je alleen maar gelukkig kan worden als je producten duurder en exclusiever zijn dan die van de persoon naast je. Maar voor mij volgt daar op geen enkele wijze politieke conclusies uit, vooral omdat ik niet denk dat in een andere institutionele setting dit op relevante wijze anders is. Enfin; waarover gaat het dus? Dat is mij (nog steeds) niet duidelijk. Citaat:
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 10 januari 2010 om 18:10. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Frankfurter Schule.
__________________
Tout va bien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
|
![]() Citaat:
Uw kritiek kan pas als kritiek aanzien worden als ge gelooft da ge aan de culturele beïnvloedbaarheid iets kunt doen. Maar u kritiek is net da die culturele beïnvloedbaarheid bestaat. Uw kritiek ontkent dus eigenlijk zichzelf. Degenen die op mij kritiek geven, geven kritiek op zichzelf. Want ik ben niet degene die denkt dat we doelen van mensen kunnen veranderen. Ik ben niet degene die pleit dat iedereen moet stoppen met elkaar te proberen overtroeven door stuff te kopen. Ik ben niet degene die ervoor pleit dat we mensen kunnen overtuigen in hogere doelen te geloven zodat ze niet cultureel beïnvloed worden. Laatst gewijzigd door Lysander : 10 januari 2010 om 20:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Misschien is het relevant om te vragen of culturele beïnvloedheid op zichzelf een probleem is. Waarom wel/niet? Wat volgt hieruit?
Andere systemen waren ook als dusdanig door culturele beïnvloedheid; is dat een argument om tegen die systemen te zijn? Waarom wel/niet? Ik vermoed dat het argument eerder iets is in de zin van 'de culturele beïnvloedheid die het kapitalisme met zich meebrengt is significant slechter dan enig ander alternatief en is een (extra) argument tegen het kapitalisme'. Vat ik het zo goed samen?
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||||||
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Dat vat eigenlijk heel veel samen. De grote meerderheid van de mensen is gericht op verlangens waarvan zij aannemen dat zij die ook hebben, terwijl dat mijns inziens eigenlijk maar voor een verwaarloosbaar deel ervan geldt. Het consumentisme is de norm geworden, hoewel slechts voor weinigen geldt dat zij daadwerkelijk hun geluk door consumptie willen nastreven - hoewel ze dus door zelfbedrog denken van wel. Citaat:
Ik denk wel dat die dwingende vorm van zelfbedrog kan vermeden worden, maar ik kan moeilijk zeggen hoe. Het is alleszins een heel interessante vraag. Beschuldig mij hier niet van een Godwinneke, maar ik las onlangs een analyse van de Holocaust in termen van zelfbedrog. Men kon de Holocaust moeilijk toeschrijven aan mensen in die in het diepst van hunzelf gewoon verdorven zijn: daarvoor was de medewerking eraan te groot. Ook kan je dat niet beschrijven alsof iedereen die eraan meewerkte handelde als een robot (Befehl ist Befehl). Vruchtbaarder is dan de analyse in termen van zelfbedrog, waarbij de meeste moffen in het diepst van zichzelf wel wisten dat wat ze deden verkeerd was, maar toch niet als dusdanig handelden. Het was voor hen geenszins een amorele kwestie. Op dat moment was hun handelen ethisch gemotiveerd: ze waren er - door onbewust informatie te negeren - van overtuigd dat ze konden streven naar het Goede door joden het hoekje om te helpen. Maar er zat nog een geniaal punt in die tekst, een argument dat het heel plausibel maakte dat het hier om zelfbedrog ging, maar ik herinner het me niet meer ![]() Soit, op dezelfde manier denk ik dus dat je dat consumentisme moet analyseren. Diepst in zichzelf weten de meesten wel dat het toch niet je dat is, maar onder andere door het dwingende karakter van sociale normen daaromtrent besluit men onbewust om zich daar uit te redeneren en tóch maar van alles te kopen en kopen en kopen. Dat gebeurt veelal onbewust: men maakt dus niet een rationele keuze om zijn behoeften te maximaliseren gegeven de sociale normen; men bedriegt zichzelf en negeert de eigen verlangens, die, wanneer ze wel erkend worden, hen niét zouden drijven naar het consumentisme, ook al wordt er met de sociale normen daaromtrent rekening gehouden. Op dezelfde manier kan je ook jarenlang jezelf bedriegen en volhouden dat je aan gebeurtenis X geen schuld hebt, want dit, dat en zus en zo. Jaren later kun je dan tot inkeer komen dat je wel degelijk schuldig was in die situatie. Je vermijdt gewoon jarenlang de moeilijke situatie om je eigen schuld te erkennen. Dus, op dezelfde manier, je negeert gewoon je eigen verlangens om niet geconfronteerd te moeten worden met de moeilijke beslissing om allerlei sociale normen naast je te moeten neerleggen, om creatief je eigen leven te moeten uitbouwen, om moeite te doen om je eigen verlangens te vervullen etc. Gewoon mee met de rest meeheulen is een gemakkelijkere beslissing, en die wordt verantwoord door zelfbedrog. Nog een voorbeeld: volgens mij zijn de meeste verslavingen ook een vorm van zelfbedrog. Je houdt jezelf voor dat het gebruik van een bepaalde middel jou een beter leven zal bezorgen, terwijl je maar al te goed weet dat je net daardoor diep in de miserie zit. Sorry dat ik het allemaal nogal snel, slecht en banaal verwoordt maar laat dat alstublieft geen reden zijn om er niet verder over na te denken. Citaat:
Overigens, ik pretendeer niet te weten wat mensen écht willen, wel wat ze niet willen, namelijk consumeren en blijven consumeren, met als enig doel z'n status te vermeerderen. Uiterlijk vertoon dus. Je snapt het wel. Citaat:
![]() Citaat:
![]() Ik heb niet zo goed gelezen. Het lijkt me wel relevant, voor zover de omvang van dat statusdenken vergelijkbaar is met wat we hier zien. Maar dat betwijfel ik zeer sterk. ![]() En het moet gezegd worden: lang geleden dat we nog eens min of meer serieus konden discussiëren. Ik stel het op prijs!
__________________
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 11 januari 2010 om 02:18. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dan nog een vraag voor u: kan u het voorkomen van zelfbedrog erkennen? Denkt u dat de institutionele context daar iets mee te maken kan hebben, bijvoorbeeld voor de omvang of de aard van dat zelfbedrog? Welke conclusies kunnen daaruit getrokken worden?
__________________
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 11 januari 2010 om 02:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Nu niet om te vitten op details of zo, maar de psychologie staat echt nog in haar kinderschoenen. Wat veroorzaakt die slecht functionerende neuronen en chemische imbalansen? Kan dat een vorm van zelfbedrog zijn? En kan dat zelfbedrog door institutionele gegevenheden in de hand gewerkt worden? Uw opmerking doet echt absoluut niks af van mijn bewering.
__________________
Tout va bien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Citaat:
Of geef gewoon toe dat de psychologie het eigenlijk allemaal zelf niet erg goed weet. Wat de psychologie betreft blijft het altijd wel wat bij speculeren hoor. Ik heb trouwens al langer dan vandaag de indruk dat de psychologie iets te gefocust is op het biologische - het sociale wordt haast genegeerd. Ze doet dan ook in grote mate aan symptoombestrijding. Zie bijvoorbeeld de waanzinnig hoge cijfers omtrent het hervallen in een depressie. Nee, die opmerking is met de huidige psychologische kennis totaal irrelevant.
__________________
Tout va bien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Botst die uitleg van een pseudo-wetenschappelijk genetisch determinisme niet met jouw libertarianisme, Heftruck? Ik kan best wel enkele implicaties voorleggen voor jouw seksuele geaardheid.
Maar ik doe het niet, vermits gelukkig dergelijke fenomenen door en door sociaal zijn. En dus discours gevoelig zijn, maw creaties van taal en fantasmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Ik kan totaal niet volgen, maar het feit dat als ge bepaalde vitaminen niet genoeg eet, ge dan eerder een kans hebt op een depressie is toch niet iets dat controversieel is, he? Ofwel?
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Tout va bien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Oh sorry, ik dacht even dat je een relevante opmerking wilde maken. Verschoning.
__________________
Tout va bien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Minister-President
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
|
![]() Citaat:
Uit HH Hoppe's The Economics And Ethics of Private Property, hfdst 6 How is Fiat Money Possible, Hoofding: The Origin of Money: Man participates in an exchange economy (instead of remaining in self-sufficient isolation), insofar as he is capable of recognizing the higher productivity of a system of division of labor and he prefers more goods over less. (bron)
__________________
auction your future!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Iemand die wenst dat iedereen heel de dag zijn tijd spendeert met het bewonderen van de vogeltjes, kan maar beter volledig mee gaan in het marktproces van sparen en investeren. Hoe uitgebreider de kapitaalstructuur, hoe minimaler de arbeidsinput die nodig is voor een gelijkaardige output. Tenzij natuurlijk dat Hoppe letterlijk zou bedoelen dat mensen 'meer dingen' moeten/zouden willen. Maar dat zou inconsistent (en verkeerd) zijn met de nadruk die aanwezig is in de oostenrijkse benadering van de subjectiviteit van waarden. Dat is ook de fout die Reisman maakt in zijn definitie van welvaart in Capitalism; welvaart is geen objectieve goederen, maar de subjectieve evaluatie van individuen. Daarbij is het irrelevant of dit materiële goederen zijn of meer spirituele zaken. In beide gevallen is het een goed idee om voorstander te zijn van een uitgebreide markteconomie en de filosofie die daarmee overeenkomt. Maar het zou me verbazen als Hoppe zou zeggen dat mensen meer goederen moeten willen, i.e. 'materialisme' zoals het hier begrepen wordt zou moeten zijn. (Zeker als je weet wat voor een conservatief hij is, denk ik dat het eerder ongelukkig geformuleerd is dan wat anders.)
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 11 januari 2010 om 17:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Adriaan?
__________________
Tout va bien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Minister-President
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
|
![]() Citaat:
![]() Ik zie geen enkele reden waarom die uitspraak van Hoppe niet letterlijk valt te interpreteren: 't is niet dat het dubbelzinnig is geformuleerd ofzo en hij gebruikt diezelfde zin regelmatig in z'n betogen.
__________________
auction your future!
|
|
![]() |
![]() |