Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2010, 00:29   #1641
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Het zijn niet de atheïsten die een obsessie hebben met god.

Ik spreek natuurlijk enkel voor mezelf, maar ik vind het interessant om te discussiëren over het geloof met gelovigen.
Niet zozeer wegens een interesse in god of het geloof, maar eerder uit interesse voor de gelovige.

[jambers]Hoe denken ze, wat drijft hen?[/jambers]

Gedeeltelijk weet ik dat wel omdat ik ooit ook gelovig geweest ben, maar waarom ik dit geloof verlaten heb en anderen niet is een interessante en tot op vandaag onopgeloste vraag.
Te zien aan de onverzadigbare drang om telkens weer, in tientallen draden op dit forum in parallel, alles wat met geloof te maken heeft te ridiculiseren en mensen die geloven bewust te krenken, kan je toch moeilijk anders dan concluderen dat het soort papenfretters dat hier op dit forum ronddoolt bezeten is door een obsessie voor God. Als ze niet meer op de kop van de paus en de kerk zouden kunnen kakken, wat zouden ze dan nog te doen hebben? Het is het enige dat hen nog rechthoudt in het leven. Mensen die zichzelf definiëren vanuit het negatieve dat ze niet willen zijn, maar geen constructieve inhoud aan hun leven kunnen geven.
[jambers]Hoe denken ze, wat drijft hen?[/jambers], inderdaad.
Wie begrijpt wat er omgaat in de donkerste krochten van het denken van dergelijke mensen.

Laatst gewijzigd door fonne : 15 januari 2010 om 00:31.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 00:30   #1642
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Inderdaad, het atoom is ondeelbaar. Dachten toch sommigen, en ze waren mis.
En het atoom bestond uit electronen en een kern, en die waren ondeelbaar. Dachten toch sommigen, en ze waren mis.
En de kern bestond uit neutronen en protonen, en die waren ondeelbaar, dachten toch sommigen en ze waren mis.
En de protonen en neutronen bestonden uit deeltjes die zich voordoen als quarks, en die zijn ondeelbaar, zo dachten toch sommigen en ze proclameerden dat ze dit keer niet mis konden zijn.

Hoe is het toch mogelijk dat domme mensen altijd maar dezelfde fouten blijven herhalen?

Euhm.

Ten eerste voor het huidge argument (er is nog geen bewijs gevonden voor het hebben van structuur van deze elementaire deeltjes) doet het er niet toe. Als er een dieper niveau wordt gevonden, ga je dat als uitvlucht zoeken om te verklaren waarom zwarte gaten niet zouden kunnen bestaan : want die zouden ook weer opgedeeld kunnen worden.

Nu, wat is er hier mooi aan het standaardmodel: het verklaart de 4 elementaire natuurkrachten. sterke en zwakke kernkracht, electromagnetisme en zwaartekracht. De theorie rond atomen (protonen/electronen) doet dat niet volledig.

De ontdekking van het graviton zou een enorme vooruitgang zijn overigens. Net zoals het Higgs Boson. Laten we de LHC dankbaar zijn.

Dom ? Wel, het is dom om te stellen dat het oneindig zou door moeten gaan (kortom, niks is fundamenteel) want dat is ook onmogelijk. Kortom dit nemen als bewijs voor zwarte gaten is ook maar zwakskes.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 00:33   #1643
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat het geloof er niets op tegen heeft, dat het waar is.
De hypothese van Darwin is mis, onafhankelijk van geloof of ongeloof.
Het feit dat ge gelooft betekent toch niet dat ge niet meer kritisch moogt nadenken?
Ik vermoed dat gij een gelovige in identiteitscrisis zijt: ben ik nu echt niks meers als een aap of een vogel ?

Inderdaad. U bent niks meer. Gewoon ietsje intelligenter. Thats it. Geen speciaal uitverkoren wezen van uw denkbeeldige god.

Want met dit wereldbeeld, zakt alles wat u denkt te weten in elkaar: hemel en hel (u onderscheidt dieren van mensen op het hebben van een ziel), de macht over de aarde, het evenbeeld van god, etc....
Oud 15 januari 2010, 00:38   #1644
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Euhm.

Ten eerste voor het huidge argument (er is nog geen bewijs gevonden voor het hebben van structuur van deze elementaire deeltjes) doet het er niet toe. Als er een dieper niveau wordt gevonden, ga je dat als uitvlucht zoeken om te verklaren waarom zwarte gaten niet zouden kunnen bestaan : want die zouden ook weer opgedeeld kunnen worden.

Nu, wat is er hier mooi aan het standaardmodel: het verklaart de 4 elementaire natuurkrachten. sterke en zwakke kernkracht, electromagnetisme en zwaartekracht. De theorie rond atomen (protonen/electronen) doet dat niet volledig.

De ontdekking van het graviton zou een enorme vooruitgang zijn overigens. Net zoals het Higgs Boson. Laten we de LHC dankbaar zijn.

Dom ? Wel, het is dom om te stellen dat het oneindig zou door moeten gaan (kortom, niks is fundamenteel) want dat is ook onmogelijk. Kortom dit nemen als bewijs voor zwarte gaten is ook maar zwakskes.

Ge hebt het weer niet gesnapt.
Als er een verdere laag deeltjes is, zal daar ook een kracht bijhoren die de deeltjes bijeenhoudt. Het volstaat dat die kracht zo groot is dat ze een tegenwicht vormt voor de zwaartekracht veroorzaakt door alle massa in het heelal samen, om ervoor te zorgen dat zwarte gaten geen singulariteiten kunnen worden, hoe zwaar ze ook zijn.
Hoelang kennen we de sterke wisselwerking trouwens al? Wat sluit uit dat er verdere krachten zouden bestaan?
Denk toch gewoon eens een klein beetje kritisch na, in plaats van gewoon alles voor waar aan te nemen dat ze in de boekskes schrijven.
Oud 15 januari 2010, 00:42   #1645
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Respect voor een waanidee van een massa mensen is idioot.

Beter nog, het eisen van respect voor dit waanidee is reinste onderdrukking.
En daarom heb ik ook geen respect voor papenfretters, want anders zou ik een idioot zijn.
Zeker niet als die mij ook nog willen opleggen wat ik moet denken over de flut-hypothese van Darwin of de Bigbang, dat is toch je reinste onderdrukking?
Oud 15 januari 2010, 00:48   #1646
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat gij een gelovige in identiteitscrisis zijt: ben ik nu echt niks meers als een aap of een vogel ?

Inderdaad. U bent niks meer. Gewoon ietsje intelligenter. Thats it. Geen speciaal uitverkoren wezen van uw denkbeeldige god.

Want met dit wereldbeeld, zakt alles wat u denkt te weten in elkaar: hemel en hel (u onderscheidt dieren van mensen op het hebben van een ziel), de macht over de aarde, het evenbeeld van god, etc....
Ik denk dat gij een atheïst in identiteitscrisis bent. Die zich afvraagt waarom hij zichzelf toch zo een superieur wetenschappelijk wezen vindt, terwijl hij toch maar gewoon een aap is als een ander.

Maar wees gerust, het feit dat de mens in een biologisch karkas zit betekent nog niet dat de mens alleen maar dat is. Mens-zijn is niet hetzelfde als aap-zijn.

Maar als je dat zou erkennen valt heel jou netjes opgebouwde wereldbeeld weg, u weet wel: dat gevoel een betere ariër te zijn omdat je een beetje gestudeerd hebt en op de kop van God durft kakken en nog meer van dat puberaal gedrag dat jij ziet als uitdrukking van jouw identiteit.
Oud 15 januari 2010, 00:49   #1647
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
En daarom heb ik ook geen respect voor papenfretters, want anders zou ik een idioot zijn.
Zeker niet als die mij ook nog willen opleggen wat ik moet denken over de flut-hypothese van Darwin of de Bigbang, dat is toch je reinste onderdrukking?
Wordt u dat ergens opgelegd ?

U komt naar hier om te discussieren. Het staat u vrij om het af te bollen en te geloven wat u wilt geloven.

Het zijn net uw companen die zieltjes proberen te winnen en mensen afdreigen met de "hel". U hebt dit hier al gedaan, dus kom niet af met de zever dat u van niks weet.
Oud 15 januari 2010, 00:53   #1648
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat gij een atheïst in identiteitscrisis bent. Die zich afvraagt waarom hij zichzelf toch zo een superieur wetenschappelijk wezen vindt, terwijl hij toch maar gewoon een aap is als een ander.

Maar wees gerust, het feit dat de mens in een biologisch karkas zit betekent nog niet dat de mens alleen maar dat is. Mens-zijn is niet hetzelfde als aap-zijn.

Maar als je dat zou erkennen valt heel jou netjes opgebouwde wereldbeeld weg, u weet wel: dat gevoel een betere ariër te zijn omdat je een beetje gestudeerd hebt en op de kop van God durft kakken en nog meer van dat puberaal gedrag dat jij ziet als uitdrukking van jouw identiteit.
Hehe ik ben niks meer als alle andere levensvormen op deze planeet, met het verschil dat we wat intelligenter zijn. Thats it. Same shit, different model. Ik accepteer perfect dat een aap voor 99 % hetzelfde is als ikzelf. Misschien doet u dat ook eens, dan kan u alles eens in perspectief plaatsen.

Het is u die afkomt met biologisch karkas en dergelijke onzin. Ziel-onzin etc....
Oud 15 januari 2010, 01:33   #1649
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge hebt het weer niet gesnapt.
Als er een verdere laag deeltjes is, zal daar ook een kracht bijhoren die de deeltjes bijeenhoudt. Het volstaat dat die kracht zo groot is dat ze een tegenwicht vormt voor de zwaartekracht veroorzaakt door alle massa in het heelal samen, om ervoor te zorgen dat zwarte gaten geen singulariteiten kunnen worden, hoe zwaar ze ook zijn.
Hoelang kennen we de sterke wisselwerking trouwens al? Wat sluit uit dat er verdere krachten zouden bestaan?
Denk toch gewoon eens een klein beetje kritisch na, in plaats van gewoon alles voor waar aan te nemen dat ze in de boekskes schrijven.
Alweer, de verdere break down van bvb quarks zal black holes ook niet tegenhouden omdat die ook op een gegeven moment falen.

De enigste optie om een niet-singulair black hole te creeeren is exotic matter.

Citaat:
Mbonye, M., & Kazanas, D. (2005). Nonsingular black hole model as a possible end product of gravitational collapse Physical Review D, 72 (2) DOI: 10.1103/PhysRevD.72.024016
Alweer, hypothetisch. Het mooie aan zwaartekracht is: hoe meer het trekt, hoe harder het kan trekken (factor r2 die in de noemer staat) kortom we gaan hier naar een oneindigheid. Ook zullen preons falen. Uiteindelijk.

Exotic matter, tja, is exotisch ?
Oud 15 januari 2010, 13:20   #1650
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het katholiek geloof is perfect compatibel met de evolutietheorie. Ik distantieer mij helemaal van alle onwetenschappelijke onzin die sommigen hier verkondigd hebben.
Jij distantieert je helemaal niet van de creationisten, aangezien je als enig argument een religieus argument aanhaalt en geen enkele wetenschappelijk. Karol Woitilla heeft inderdaad een aantal jaren geleden verklaard dat de evolutietheorie in overeenstemming is met het katholieke geloof. Ja. En dan? Dat is genoeg voor jou?
Jijn verschilt in niets van de creationisten, de baas heeft gesproken, en die wordt nu braafje nageblaat. Het enige waarin je verschilt is dat jouw baas wat slimmer is dan hun baas. Maar fundamenteel is de houding dezelfde.

Laatst gewijzigd door driewerf : 15 januari 2010 om 13:20.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 20:37   #1651
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alweer, de verdere break down van bvb quarks zal black holes ook niet tegenhouden omdat die ook op een gegeven moment falen.

De enigste optie om een niet-singulair black hole te creeeren is exotic matter.

Alweer, hypothetisch. Het mooie aan zwaartekracht is: hoe meer het trekt, hoe harder het kan trekken (factor r2 die in de noemer staat) kortom we gaan hier naar een oneindigheid. Ook zullen preons falen. Uiteindelijk.

Exotic matter, tja, is exotisch ?
Ja natuurlijk hoop ik ook ooit eens van de voordelen van "exotic matter" te kunnen genieten, warp-drive en zo.
Maar "degenerate matter" is al meer dan voldoende. De theorie zegt dat als je degenerate matter samenperst binnen een bepaald volume, er een tegendruk ontstaat van P = K'(n / V)^(4/3). Die tegendruk neigt naar oneindig als het volume naar nul gaat en dat is dus perfect in staat eender welke hoeveelheid graviteit tegen te houden. Conclusie: elk zwart gat moet een eindig volume hebben.
Oud 15 januari 2010, 20:48   #1652
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wordt u dat ergens opgelegd ?

U komt naar hier om te discussieren. Het staat u vrij om het af te bollen en te geloven wat u wilt geloven.
Dat plezier van het af te bollen ga ik je echt niet gunnen hoor. Ik weet ook wel dat dat de bedoeling is van diegenen die hier beweren dat ze komen discussiëren, maar die in werkelijkheid niets anders doen dan de discussie vergiftigen door te pas en vooral te onpas contextloze atheïstische propaganda te posten. Kan ik natuurlijk ook mee beginnen, nietwaar?

Naam: jezus-redt-oranje.bmp
Bekeken: 143
Grootte: 140,2 KB

Citaat:
Het zijn net uw companen die zieltjes proberen te winnen en mensen afdreigen met de "hel". U hebt dit hier al gedaan, dus kom niet af met de zever dat u van niks weet.
Aangezien jouw ziel toch niet meer te redden valt moet je ook nergens meer schrik van hebben hoor.
Oud 15 januari 2010, 21:05   #1653
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Jij distantieert je helemaal niet van de creationisten, aangezien je als enig argument een religieus argument aanhaalt en geen enkele wetenschappelijk. Karol Woitilla heeft inderdaad een aantal jaren geleden verklaard dat de evolutietheorie in overeenstemming is met het katholieke geloof. Ja. En dan? Dat is genoeg voor jou?
Jijn verschilt in niets van de creationisten, de baas heeft gesproken, en die wordt nu braafje nageblaat. Het enige waarin je verschilt is dat jouw baas wat slimmer is dan hun baas. Maar fundamenteel is de houding dezelfde.

Niet overdrijven he. Wat de kerk stelt is: "Indeed, the theory of natural evolution, understood in a sense that does not exclude divine causality, is not in principle opposed to the truth about the creation of the visible world, as presented in the Book of Genesis." In Creation God Calls the World into Existence from Nothingness

"Not in principle opposed" betekent nog niet dat de kerk verklaart dat de hypothese juist is. Dat zou natuurlijk oerdom geweest zijn, vermits we meer en meer zien dat de hypothese een opgeblazen ballon is zonder inhoud.
Oud 15 januari 2010, 22:03   #1654
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk hoop ik ook ooit eens van de voordelen van "exotic matter" te kunnen genieten, warp-drive en zo.
Maar "degenerate matter" is al meer dan voldoende. De theorie zegt dat als je degenerate matter samenperst binnen een bepaald volume, er een tegendruk ontstaat van P = K'(n / V)^(4/3). Die tegendruk neigt naar oneindig als het volume naar nul gaat en dat is dus perfect in staat eender welke hoeveelheid graviteit tegen te houden. Conclusie: elk zwart gat moet een eindig volume hebben.
Als ik van u was zou ik toch uw bronnen beter raadplegen.

Algemene relativiteit in de vorm van de Scharzschild radius bvb vertelt ons simpelweg dat binnen de event horizon een singulariteit zal vormen.

Of er moet een vorm van exotic matter zijn die dat tegenhoudt door de door u omschreven eigenschappen. Maar dat is zo hypothetisch dat het door de meesten wordt afgewezen....

Overigens, degenerate matter, allemaal leuk en wel, maar dat houdt ook niet alles => Chandrasekhar limit. Een witte dwerg van 1.4 zonnemassas houdt het nog net op die degenerate pressure.

Dit zal net zo zijn bij de volgende statie....Erg grote en zware sterren worden een zwart gat.

Of er moet inderdaad een exotische materie zijn die uitzet bij hogere druk omwille van graviteit.
Oud 15 januari 2010, 22:05   #1655
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat plezier van het af te bollen ga ik je echt niet gunnen hoor. Ik weet ook wel dat dat de bedoeling is van diegenen die hier beweren dat ze komen discussiëren, maar die in werkelijkheid niets anders doen dan de discussie vergiftigen door te pas en vooral te onpas contextloze atheïstische propaganda te posten. Kan ik natuurlijk ook mee beginnen, nietwaar?

Bijlage 62897

Aangezien jouw ziel toch niet meer te redden valt moet je ook nergens meer schrik van hebben hoor.
Gij hebt niemand te "redden" of te "overtuigen" met sektarische onzin. Zodra u dat probeert maakt u zich een legitiem doelwit.

Hou u onzin voor uzelf en u wordt ook met rust gelaten.
Oud 16 januari 2010, 01:39   #1656
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Te zien aan de onverzadigbare drang om telkens weer, in tientallen draden op dit forum in parallel, alles wat met geloof te maken heeft te ridiculiseren
Tjah,

het forum noemt 'Godsdienst en levensovertuiging'. Dus discussie hierover hoort hier thuis, meer nog, het is de bedoeling van dit forum.

Jij geeft een stelling, ik trek die in twijfel.
If you can't stand the heat ...
Oud 16 januari 2010, 01:42   #1657
Alboreto

Standaard

Citaat:
Dat zou natuurlijk oerdom geweest zijn, vermits we meer en meer zien dat de hypothese een opgeblazen ballon is zonder inhoud.
Meer en meer zeggen dat iets fout is wil niet zeggen dat er meer en meer ingezien wordt dat iets fout is.

De theorie van Darwin wordt in de huidige maatschappij aanvaard als zijnde correct.
Er is inderdaad een groepje gelovigen die probeert met drogredenen en foute argumenten de theorie te ontwaarden, maar faalt daar verschrikkelijk in.
Oud 16 januari 2010, 01:44   #1658
Alboreto

Standaard

Citaat:
Stop jij dan met de christelijke propaganda?

Again, het is hier een discussieforum.
De mening van anderen is evenwaardig aan die van jou en het is niet aan jou om te bepalen wat passend is of niet.
Oud 16 januari 2010, 20:13   #1659
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik van u was zou ik toch uw bronnen beter raadplegen.

Algemene relativiteit in de vorm van de Scharzschild radius bvb vertelt ons simpelweg dat binnen de event horizon een singulariteit zal vormen.

Of er moet een vorm van exotic matter zijn die dat tegenhoudt door de door u omschreven eigenschappen. Maar dat is zo hypothetisch dat het door de meesten wordt afgewezen....

Overigens, degenerate matter, allemaal leuk en wel, maar dat houdt ook niet alles => Chandrasekhar limit. Een witte dwerg van 1.4 zonnemassas houdt het nog net op die degenerate pressure.

Dit zal net zo zijn bij de volgende statie....Erg grote en zware sterren worden een zwart gat.

Of er moet inderdaad een exotische materie zijn die uitzet bij hogere druk omwille van graviteit.
Ja, die goede oude Chandrasekhar. Spijtig voor hem is het huwelijk tussen quantummechanica en relativiteitstheorie nog niet geconsumeerd, en hangt er rond zijn berekeningen dus nog altijd een zekere 'flou artistique'. Uiteindelijk is het een verdienstelijke poging om een quantummechanisch resultaat een relativistische correctie aan te meten. Nu zal dat voor superhete electronen nog wel een goede benadering zijn, maar of dat ook nog zou waar zijn twee niveaus van deeltjes lager? 'k zou er toch maar niet te veel vertrouwen in hebben hoor.

Inzoverre quarks al deeltjes zouden zijn, zou een neutronenster die in elkaar klapt eerst al door een platte-kaas-ster faze moeten.
En wie zegt dat als je nog een niveau dieper gaat er überhaupt nog een graviton is om zwaartekracht over te dragen?
Oud 16 januari 2010, 20:15   #1660
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Stop jij dan met de christelijke propaganda?

Again, het is hier een discussieforum.
De mening van anderen is evenwaardig aan die van jou en het is niet aan jou om te bepalen wat passend is of niet.
Ik heb nooit christelijke propaganda gevoerd, alleen gereageerd om de zinloze aanvallen van atheïsten die buiten de context van de discussie wat onnozele prietpraat komen posten. Mij niet gelaten, maar dan krijgen ze van mij even zinloze praat terug.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be