![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Voka wil het prepensioen afschaffen. U ook? | |||
Ik ook |
![]() ![]() ![]() |
56 | 61,54% |
ik niet |
![]() ![]() ![]() |
29 | 31,87% |
ik weet het eigenlijk niet |
![]() ![]() ![]() |
6 | 6,59% |
Aantal stemmers: 91. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is wel de regering die er een hoofdpunt van maakt (uit oorzaak van de niet meer te betalen pensioenlast). Mi zijn de werkgevers, en de vakbonden slechts volgers, uit noodzaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De regering zit met het probleem van de oplopende pensioenlasten. De mensen langer laten werken is voor hun hetzelfde als "de werkgevers de pensioenen laten betalen". Komt daarbij dat ze van Europa uit sterk onder druk worden gezet (dacht de Belgie zowat de laagste tewerkstellingsgraad van de ons omliggende landen heeft).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omwille van de technologische vooruitgang, produceert een arbeider per uur telkens meer en meer. Dat wil zeggen: we produceren met minder mensen meer producten. Onze kinderen gaan niet meer op hun 14e naar de fabriek, maar blijven tot na hun 20e studeren. We hebben een 37,5 uren werkweek. We hebben zwangerschapsverlof. We hebben een pensioen vanaf 65 jaar. Etc... En tóch produceren we nog altijd meer dan we verbruiken. Ondanks de dalende activiteitsgraad, kennen we een stijgende productie. Waarom? Technologische vooruitgang. Alleen al in de landbouw produceren wij vandaag met 1% van de bevolking veel meer dan wat we vroeger produceerden met 80% van de bevolking. En nu zou plots het pensioen een probleem vormen? Neen, maak dat iemand anders wijs! De enige vraag die je je moet stellen omtrent de betaalbaarheid van de pensioenen is: kunnen wij in de toekomst met onze werkende bevolking nog steeds alle producten en diensten leveren die nodig zijn om onze totale bevolking te voorzien? Indien het antwoord daarop 'ja' is, zijn de pensioenen betaalbaar. Maar als je natuurlijk niet wil raken aan de miljardenwinsten van de bedrijven, aan de dividenden van aandeelhouders, aan de immense bonussen voor managers, dan zal je inderdaad met een overheidstekort te kampen hebben. Maar is dat de fout van de werknemers die al onze welvaart produceren? Of is dat de fout van de politiek die het lef niet heeft om de parasitaire mechanismen in de bedrijfswereld te stoppen?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij de verpleegsters bestaat het sisteem van arbeidsduurvermindering vanaf bepaalde leeftijden al zo'n jaar of zeven, acht.
Maar ik herinner me de presieze sijfers niet meer. Daar staat me zoiets voor: vanaf 45 jaar: één dag verlof ekstra per maand; vanaf 50 jaar twee dagen; en de volgende stappen ging het zelfs nog iets steiler omhoog.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De enige vraag is: zullen de relatief weinige mensen die nog zullen werken, bereid zijn om zoveel af te staan als nodig is voor relatief zoveel oudjes. Stel je maar eens de vraag nu: zouden de werkende mensen nu een belastingsverhoging slikken, als het is om de pensioenen te kunnen uitbetalen. Neen. Iedereen zal zeggen van ja, als het is om de pensioenen uit te betalen zelfs graag, maar er zal direkt bijgezegd worden, dat ze dat fabeltje niet geloven.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Prepensioen volgens de huidige regels moet m.i. zo snel mogelijk afgeschaft worden. Onder het motto gelijk loon voor gelijk werk zou de vakbond daar werk van moeten maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar voor de rest, amper. Denk ik. Volgens mij is de krisis begonnen met een probleem van hipotekaire leningen. (rommelkredieten, die handig afgedekt waren ...) 't Is eigenlijk triestig dat het juist in dat segment moest beginnen, want een eigen huis bezitten is voor 101 verschillende zaken uiterst pozitief voor gans de maatschappij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(mijn eigen huis is mijn beste belegging). (oei, 'k zou liegen; mijn huwelijk jong, dat is nr 1 en die dingen hiervoor moogd'één plaatske opschuiven ...)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In simpele woordjes en met een onnozel-vereenvoudigd voorbeeldje: Als gij werkgever zijt, en ge ziet uw sijfers, en ge weet dat ge een van uw werknemers zijn loon niet zult kunnen betalen binnen zes maanden, omdat de zaken slecht gaan, dan kunt ge kiezen: ge ontslaat hem, en ge hoopt met die afslanking, om er toch nog bovenop te geraken; ofwel ontslaat ge hem niet, na zeven maanden zijt ge failiiet, staat niet één werknemer op straat, maar alle zeven, en geraakt ge er zeker niet meer bovenop. Met dit gegeven, zomaar zitten bleiren dat ge niet verplicht zijt om iemand te ontslaan, zoudt ge strafbaar moeten zijn. Liefst met dezelfde straffen en dezelfde wet als openbare dronkenschap. Het gelul is namelijk van hetzelfde kaliber.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Banneling
|
![]() Ik zou preepensioen verplichten voor zij die een partner hebben met een enorm inkomen ( zoals zelfstandigen , vrije beroepers)
alleen zo kunnen meer jongeren een kans krijgen op de arbeidsmarkt ( de vraag is wel of sommige 50+ers er mee omkunnen om vervroegd thuis te zitten ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ge verder wil zeggen, dat het niet met te werken is, dat ge geld verdient, dan hebt ge natuurlijk gelijk. Maar de echte slachtoffers zijn hier de echte werkers, niet de Inbevmensen, maar de mensen die, als men ze morgen afdankt, overmorgen bij een andere baas hetzelfde, of soortgelijk werk doen. En in deze optiek profiteren niet alleen aandeelhouders en de bonusverkrijgers van het systeem, doch ook een massa anderen. Waaronder ook een hoop ambtenaren, bedienden en zelfs arbeiders. In 't kort. Iedereen met een "hogebeloning/verrichtearbeid" verhouding. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Fijne dag, verder nog!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Is nochtans zeer eenvoudig voor Schoofzak: het aandeel lonen van BNP is drastisch gedaald tegenover de winsten terwijl deze winsten stelselmatig minder werden belast. Dat is de achterliggende reden van de mythe van de vergrijzing. Het probleem zou zich niet stellen wanneer kapitalisten tot sociale verantwoordelijkheid werden geroepen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't is hier geen rederijkerskamer hé, maar een politiek forum. Met de nadruk op forum.
Als ge niet tegen de hitte kunt, blijft ge best uit de keuken.
![]() |
![]() |