Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2010, 16:42   #4381
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Economie is toch ook een wetenschap.

Stern maakt een objectieve afweging. Doe je niks, dan krijg je x kost, probeer je te bepereken tot y dan krijg je z kost. Droog.
Het verschil is dat de "je" in deze zin verschillende economische agenten voorstelt, en dus aan verschillende beslissingsfuncties is onderworpen, en hij doet alsof het een en dezelfde economische agent is die de voordelen en de nadelen inkasseert.

Trouwens, dat is ook wat politici doen, he. Door de begroting niet in orde te brengen, geven ze geld aan de mensen nu, dat ze afpakken van de mensen morgen. Zolang dat op korte tijdschaal is, zijn dat dezelfde mensen. Maar als ik een lening zou mogen aangaan van 10 miljoen Euro, die mijn achterkleinkinderen zullen afbetalen binnen 100 jaar, aan 30% interest per jaar, dan onderschrijf ik die onmiddellijk !
Oud 21 januari 2010, 16:42   #4382
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

ALs believers het niet kunnen halen met wetenschappelijke argumenten, komen ze steevast af met ethiek en moraliteit. Het "die arme kindjes toch" -argument.
Schoolvoorbeeld van manipulatie.
Oud 21 januari 2010, 16:44   #4383
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het verschil is dat de "je" in deze zin verschillende economische agenten voorstelt, en dus aan verschillende beslissingsfuncties is onderworpen, en hij doet alsof het een en dezelfde economische agent is die de voordelen en de nadelen inkasseert.

Trouwens, dat is ook wat politici doen, he. Door de begroting niet in orde te brengen, geven ze geld aan de mensen nu, dat ze afpakken van de mensen morgen. Zolang dat op korte tijdschaal is, zijn dat dezelfde mensen. Maar als ik een lening zou mogen aangaan van 10 miljoen Euro, die mijn achterkleinkinderen zullen afbetalen binnen 100 jaar, aan 30% interest per jaar, dan onderschrijf ik die onmiddellijk !

welja, dat gaf ik daarstraks al aan, je kan discussieren over de indicator, nl. globaal GDP. Mij lijkt die redelijk...
Oud 21 januari 2010, 16:46   #4384
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
ALs believers het niet kunnen halen met wetenschappelijke argumenten, komen ze steevast af met ethiek en moraliteit. Het "die arme kindjes toch" -argument.
hmmm, rikbe, ik denk dat je de discussie niet goed gevolgd hebt. Maar goed, doe uw ding maar.
Oud 21 januari 2010, 16:52   #4385
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
welja, dat gaf ik daarstraks al aan, je kan discussieren over de indicator, nl. globaal GDP. Mij lijkt die redelijk...
Behalve dan dat die een GDP is van verschillende individuen en verschillende maatschappijen. Het is alsof je het optimum zou maken van een afweging van het GDP van, zeg maar, China, en van Afrika. Welke beleidsmaatregelen moeten we nemen om GDP(China) + GDP(Afrika) te optimiseren ? We zouden bijvoorbeeld kunnen vinden dat als we de Chinezen 1/3 van hun GDP afpakken en dat aan de Afrikanen geven, dat dat iets rendabeler is. Of we zouden eerder kunnen vinden dat elke investering in Afrika minder rendabel is dan die in China, en dus het beetje GDP dat er in Afrika zit, weg halen om het naar China over te brengen. De GDP(China) + GDP(Afrika) stijgt dus, hoewel Afrika nu nog meer platzak is. Dat is wat Zwitser naar alludeerde, trouwens.

Denk je dat de Afrikanen dat leuk gaan vinden ? Denk je dat dat "ethisch het beste" is ? Denk je dat dat economisch vanzelfsprekend is ?

Want dat is wat je hier doet. We nemen hier "GDP(ons, vandaag) + GDP(zij, binnen een eeuw)" en optimiseren dat, door spul weg te nemen bij (ons, vandaag) om het te investeren in (zij, binnen een eeuw), omdat het rendabeler is in 't totaal.

Economie heeft zin als het GDP(ons, morgen, keuze 1) versus GDP(ons, morgen, keuze 2) afweegt.
Oud 21 januari 2010, 16:55   #4386
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Behalve dan dat die een GDP is van verschillende individuen en verschillende maatschappijen. Het is alsof je het optimum zou maken van een afweging van het GDP van, zeg maar, China, en van Afrika. Welke beleidsmaatregelen moeten we nemen om GDP(China) + GDP(Afrika) te optimiseren ? We zouden bijvoorbeeld kunnen vinden dat als we de Chinezen 1/3 van hun GDP afpakken en dat aan de Afrikanen geven, dat dat iets rendabeler is. Of we zouden eerder kunnen vinden dat elke investering in Afrika minder rendabel is dan die in China, en dus het beetje GDP dat er in Afrika zit, weg halen om het naar China over te brengen. De GDP(China) + GDP(Afrika) stijgt dus, hoewel Afrika nu nog meer platzak is. Dat is wat Zwitser naar alludeerde, trouwens.

Denk je dat de Afrikanen dat leuk gaan vinden ? Denk je dat dat "ethisch het beste" is ? Denk je dat dat economisch vanzelfsprekend is ?

Want dat is wat je hier doet. We nemen hier "GDP(ons, vandaag) + GDP(zij, binnen een eeuw)" en optimiseren dat, door spul weg te nemen bij (ons, vandaag) om het te investeren in (zij, binnen een eeuw), omdat het rendabeler is in 't totaal.

Economie heeft zin als het GDP(ons, morgen, keuze 1) versus GDP(ons, morgen, keuze 2) afweegt.
Het uitgangspunt is "de mensheid" en je kan, zoals ik vandaag geleerd heb, dat in vraag stellen; dat is een ethische keuze. Voor mij is het nog steeds "de mensheid", maar ik kan begrijpen dat het voor jou misschien enkel Uw Persoon is...
Verder kan je natuurlijk ook afvragen of GDP volstaat als indicator (begin maar eens "de kost" van het uitsterven van soorten te kwantificeren...)

Laatst gewijzigd door Voltian : 21 januari 2010 om 16:57.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 16:56   #4387
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FerdiEgb Bekijk bericht
Er zijn bij de skeptici weinigen die zeggen dat de mens geen enkele invloed heeft op het klimaat. De grootste groep zit ergens in de middenmoot, namelijk dat de invloed van de mens klein is.
Ik denk dat het moeilijk is om zoiets te bewijzen, hoor. Ik heb het niet over de "verleden" invloed van de mens, maar over de toekomstige invloed van de mens, tegen dat we aan 700-800 ppm in de atmosfeer gaan zitten. Het zal moeilijk hard aantoonbaar zijn dat zoiets weinig merkbare effecten op het klimaat zal hebben.
Oud 21 januari 2010, 17:02   #4388
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het uitgangspunt is "de mensheid" en je kan, zoals ik vandaag geleerd heb, dat in vraag stellen; dat is een ethische keuze. Voor mij is het nog steeds de mensheid, maar ik kan begrijpen dat het voor jou misschien enkel Uw Persoon is...
Nee, het is niet enkel "mijn" persoon. Ik neem mijn beslissingen op basis van mijn persoon, en ik neem aan dat anderen dat doen op basis van "hun" persoon. Het concept van "mensheid" als een levende, denkende, unieke identiteit is waar het gedeeltelijk fout loopt. Voor mij zijn de mensen binnen 100 jaar "anderen" dan "wij", op dezelfde manier als "de Chinezen" anderen zijn dan "wij". Niet dat ik daar de beest wil mee uithangen. En als ik die anderen een groot plezier kan doen met een kleine moeite, waarom niet. Dat is mijn "gouden hart". Maar ik vind dat dan heel gul van mijzelf, en wil zelf kunnen beslissen wanneer, aan wie, en hoeveel kadookes ik uitdeel.

Ik heb inderdaad een individualistische visie op "de maatschappij". De "maatschappij" is wat verschillende individuen samen beslissen van te doen, omdat ze daar, neem ik aan, mutueel voordeel aan hebben. Maar de maatschappij *an sich* heeft geen belang. Het is een contract voor een win-win overweging.

Citaat:
Verder kan je natuurlijk ook afvragen of GDP volstaat (begin maar eens het uitsterven van soorten te kwantificeren...)
Dat is waar ik naar alludeerde in mijn post 4359
Oud 21 januari 2010, 17:13   #4389
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Voor mij is de definitie van AGW: "De these dat de gevolgen van menselijke activiteiten in verregaande mate het klimaat op aarde zodanig kunnen beïnvloeden dat de globale temperatuur stijgt èn dat elke verandering van het huidige heersende klimaat onwenselijk is."
Waarom zou elk gevolg onwenselijk zijn?
Of is dat een stiekeme truuk om later te kunnen zeggen dat die AGW inderdaad onzin is, aangezien er wel een paar positieve gevolgen zijn?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 18:13   #4390
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hmmm, rikbe, ik denk dat je de discussie niet goed gevolgd hebt. Maar goed, doe uw ding maar.
Integendeel.
Oud 21 januari 2010, 18:15   #4391
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het moeilijk is om zoiets te bewijzen, hoor. Ik heb het niet over de "verleden" invloed van de mens, maar over de toekomstige invloed van de mens, tegen dat we aan 700-800 ppm in de atmosfeer gaan zitten. Het zal moeilijk hard aantoonbaar zijn dat zoiets weinig merkbare effecten op het klimaat zal hebben.
Denk je niet dat tegen die tijd alle fossiele brandstoffen uitgeput zijn?
Oud 21 januari 2010, 18:30   #4392
grievous
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is geen sprake van believers wel van mensen die weten en dan zijn er ook niet niet willen weten.
grievous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 18:32   #4393
grievous
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben inderdaad een egoist, en het is trouwens mijn stelling sinds minstens 20 jaar dat op een paar uitzonderingen na, de meeste mensen egoisten zijn hoewel dat egoisme zich soms uit als een schijnbare vorm van altruisme. Dat is nu een van de kenmerken van een rationeel denkend individu. Mijn oude godsdienstleraar kon daar al niet mee lachen toen ik hem zegde dat gelovigen dikke egoisten zijn die er alles voor over hebben om toch maar in hun hemel te komen en dus al die zogezegde naastenliefde niks anders is dan rationeel overwogen egoisme.

Maar ik vind je argumentatie waarom er met mijn standpunt (waarvan ik denk dat ik het misschien iets harder luidop zeg dan anderen, maar eigenlijk gedeeld worden door een grote meerderheid) geen rekening mag gehouden worden, eerder tautologisch: "het is niet goed want het is slecht".
Het is door en door slecht en dus mag en zal er geen rekening mee gehouden worden.
Oud 21 januari 2010, 18:33   #4394
grievous
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke klimaatsverandering? De Global Warming of de Global Cooling?

Economie baseren op iets dat niet te voorspellen is, is onzin.
De klimaatverandering is zichtbaar voor normale mensen.

Laatst gewijzigd door grievous : 21 januari 2010 om 18:34.
Oud 21 januari 2010, 18:34   #4395
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grievous Bekijk bericht
De klimaatverandering is zichtbaar voor norm
Oh ja?
Oud 21 januari 2010, 18:34   #4396
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee, het is niet enkel "mijn" persoon. Ik neem mijn beslissingen op basis van mijn persoon, en ik neem aan dat anderen dat doen op basis van "hun" persoon. Het concept van "mensheid" als een levende, denkende, unieke identiteit is waar het gedeeltelijk fout loopt. Voor mij zijn de mensen binnen 100 jaar "anderen" dan "wij", op dezelfde manier als "de Chinezen" anderen zijn dan "wij". Niet dat ik daar de beest wil mee uithangen. En als ik die anderen een groot plezier kan doen met een kleine moeite, waarom niet. Dat is mijn "gouden hart". Maar ik vind dat dan heel gul van mijzelf, en wil zelf kunnen beslissen wanneer, aan wie, en hoeveel kadookes ik uitdeel.

Ik heb inderdaad een individualistische visie op "de maatschappij". De "maatschappij" is wat verschillende individuen samen beslissen van te doen, omdat ze daar, neem ik aan, mutueel voordeel aan hebben. Maar de maatschappij *an sich* heeft geen belang. Het is een contract voor een win-win overweging.

Dat is waar ik naar alludeerde in mijn post 4359
Ik vind dat je er een eigenaardige ethiek op na houdt, maar goed.

Laatst gewijzigd door Voltian : 21 januari 2010 om 18:42.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 18:36   #4397
grievous
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FerdiEgb Bekijk bericht
Andy, het grote probleem van die "miljoenen klimaatdoden" is dat dat allemaal gebaseerd is op klimaatmodellen die voorlopig niet beter voorspellen dan de kristallen bol van de eerste de beste waarzegster. Gezien de huidige evolutie kan er een verschuiving komen in regenpatronen, bijvoorbeeld een vergroening van de Sahara en een verwoestijning van Zuid-Europa. Dat zal gevolgen hebben voor miljoenen mensen: meer landbouw in de Sahara (de Sahel doet het al prima), een mogelijke teloorgang van een deel van de landbouw in Spanje en Italië. Zal dat aanleiding geven tot miljoenen doden? Natuurlijk niet, in Spanje net als bij ons, leeft nog maar een paar percent van de bevolking van de landbouw. Tegen dat het zo ver is hebben ze waarschijnlijk al zoveel geld verdiend dat ze overall airco hebben en eventueel ontziltingsinstallaties voor irrigatie...

Wat veel belangrijker is dat de economie goed draait, dank zij industrie en meer en meer dank zij het leveren van diensten. Wat er extra nodig is aan voedsel wordt dan gewoon ingekocht vanuit Noord-Europa en desnoods vanuit Siberië dat dan ondertussen zowat de graanschuur van Europa (of de wereld) is geworden... Dus waar zouden die miljoenen doden (of zelfs maar "klimaatvluchtelingen") dan vandaan moeten komen?
Duidelijk niet veel gelezen over de gevolgen van klimaatverandering.
Oud 21 januari 2010, 18:37   #4398
grievous
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Oh ja?
Voor normale mensen.
Oud 21 januari 2010, 19:14   #4399
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grievous Bekijk bericht
Voor normale mensen.
Ben ik blij niet normaal te zijn dan.
Oud 21 januari 2010, 19:35   #4400
Voltian
Minister-President

Standaard

Zeg Patrick, ik heb onze (interessante) discussie nog eens overlopen; ik probeer ze samen te vatten:

Zijn we akkoord dat er een klimaatsverandering is (1) en dat de mens daar (deels) voor verantwoordelijk is (2)? Ik denk het wel...

Of er actie moet ondernomen worden, daar is er minstens gedeeltelijk een morele grondslag (bvb. al dan niet verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties).
Als het uitgangspunt is dat de mensheid in z'n geheel beter kiest voor de optie die voor de mensheid als geheel het minste kost, dat we best iets doen. Dit was het uitgangspunt van Stern en hij kwam tot de conclusie dat we best handelen.

Jij stelt dat "de mensheid" niet per se een goed uitgangspunt is en dat iedere persoon voor zichzelf moet uitmaken wat zijn referentiekader is (vb. eigen persoon, eigen land huidige generatie, eigen land toekomstige generatie, etc.). Uiteindelijk kan je dan democratisch vaststellen welke strekking het meeste mensen achter zich krijgt en kan het beleid handelen volgens de wens van de meerderheid. Begrijp ik het juist?.

Eerlijk, bij dat 2e heb ik nooit stilgestaan omdat ik steeds dacht dat iedereen het beste met de mensheid als geheel voorhad. Ik vind het straf dat je quasi bewust kan kiezen voor een optie waarvan je weet dat het wereldwijd suboptimaal is, maar waar een persoon (of hetgeen waar hij/zij belang aan hecht) beter uitkomt.
Maar goed, dat is dan de ethiek van klimaatsverandering. (ik dacht trouwens dat Stern daar ook een hoofdstuk over had geschreven...)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be