![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#4381 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, dat is ook wat politici doen, he. Door de begroting niet in orde te brengen, geven ze geld aan de mensen nu, dat ze afpakken van de mensen morgen. Zolang dat op korte tijdschaal is, zijn dat dezelfde mensen. Maar als ik een lening zou mogen aangaan van 10 miljoen Euro, die mijn achterkleinkinderen zullen afbetalen binnen 100 jaar, aan 30% interest per jaar, dan onderschrijf ik die onmiddellijk !
![]() |
![]() |
#4382 |
Europees Commissaris
|
![]() ALs believers het niet kunnen halen met wetenschappelijke argumenten, komen ze steevast af met ethiek en moraliteit. Het "die arme kindjes toch" -argument.
![]() Schoolvoorbeeld van manipulatie.
![]() |
#4383 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
welja, dat gaf ik daarstraks al aan, je kan discussieren over de indicator, nl. globaal GDP. Mij lijkt die redelijk...
![]() |
![]() |
#4384 |
Minister-President
|
![]() hmmm, rikbe, ik denk dat je de discussie niet goed gevolgd hebt. Maar goed, doe uw ding maar.
![]() |
#4385 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denk je dat de Afrikanen dat leuk gaan vinden ? Denk je dat dat "ethisch het beste" is ? Denk je dat dat economisch vanzelfsprekend is ? Want dat is wat je hier doet. We nemen hier "GDP(ons, vandaag) + GDP(zij, binnen een eeuw)" en optimiseren dat, door spul weg te nemen bij (ons, vandaag) om het te investeren in (zij, binnen een eeuw), omdat het rendabeler is in 't totaal. Economie heeft zin als het GDP(ons, morgen, keuze 1) versus GDP(ons, morgen, keuze 2) afweegt.
![]() |
![]() |
#4386 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verder kan je natuurlijk ook afvragen of GDP volstaat als indicator (begin maar eens "de kost" van het uitsterven van soorten te kwantificeren...)
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 21 januari 2010 om 16:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4387 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat het moeilijk is om zoiets te bewijzen, hoor. Ik heb het niet over de "verleden" invloed van de mens, maar over de toekomstige invloed van de mens, tegen dat we aan 700-800 ppm in de atmosfeer gaan zitten. Het zal moeilijk hard aantoonbaar zijn dat zoiets weinig merkbare effecten op het klimaat zal hebben.
![]() |
#4388 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb inderdaad een individualistische visie op "de maatschappij". De "maatschappij" is wat verschillende individuen samen beslissen van te doen, omdat ze daar, neem ik aan, mutueel voordeel aan hebben. Maar de maatschappij *an sich* heeft geen belang. Het is een contract voor een win-win overweging. Citaat:
![]() |
![]() |
#4389 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Of is dat een stiekeme truuk om later te kunnen zeggen dat die AGW inderdaad onzin is, aangezien er wel een paar positieve gevolgen zijn?
![]() |
![]() |
#4390 |
Europees Commissaris
|
![]() Integendeel.
![]() |
#4391 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4392 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4393 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4394 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door grievous : 21 januari 2010 om 18:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4395 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#4396 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 21 januari 2010 om 18:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4397 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4398 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4399 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ben ik blij niet normaal te zijn dan.
![]() |
#4400 |
Minister-President
|
![]() Zeg Patrick, ik heb onze (interessante) discussie nog eens overlopen; ik probeer ze samen te vatten:
Zijn we akkoord dat er een klimaatsverandering is (1) en dat de mens daar (deels) voor verantwoordelijk is (2)? Ik denk het wel... Of er actie moet ondernomen worden, daar is er minstens gedeeltelijk een morele grondslag (bvb. al dan niet verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties). Als het uitgangspunt is dat de mensheid in z'n geheel beter kiest voor de optie die voor de mensheid als geheel het minste kost, dat we best iets doen. Dit was het uitgangspunt van Stern en hij kwam tot de conclusie dat we best handelen. Jij stelt dat "de mensheid" niet per se een goed uitgangspunt is en dat iedere persoon voor zichzelf moet uitmaken wat zijn referentiekader is (vb. eigen persoon, eigen land huidige generatie, eigen land toekomstige generatie, etc.). Uiteindelijk kan je dan democratisch vaststellen welke strekking het meeste mensen achter zich krijgt en kan het beleid handelen volgens de wens van de meerderheid. Begrijp ik het juist?. Eerlijk, bij dat 2e heb ik nooit stilgestaan omdat ik steeds dacht dat iedereen het beste met de mensheid als geheel voorhad. Ik vind het straf dat je quasi bewust kan kiezen voor een optie waarvan je weet dat het wereldwijd suboptimaal is, maar waar een persoon (of hetgeen waar hij/zij belang aan hecht) beter uitkomt. Maar goed, dat is dan de ethiek van klimaatsverandering. (ik dacht trouwens dat Stern daar ook een hoofdstuk over had geschreven...)