![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Er is voldoende voedsel om iedereen te voeden; toch crepeert een groot deel van de wereldbevolking." en dat is een feit. Citaat:
Citaat:
Hun doel is om winst te maken; maar niet ten koste van om het even wie en/of wat! Zij houden zich aan hun eigen vooropgestelde regels. Het zijn die regels waar hun klanten voor kiezen. Citaat:
"Als je een goede auto hebt die rijdt en waar je alles mee kan vervoeren wat je wil vervoeren; waarom zou je dan een grotere willen? Als je een huis hebt; dat voldoet aan je noden; waarom zou je dan een groter/mooier huis willen. Dan wordt je toch nooit gelukkig." is blijkbaar niet uit te leggen, hé. Citaat:
Citaat:
"Het kan wel anders werken. Er is voldoende voedsel om iedereen te voeden; toch crepeert een groot deel van de wereldbevolking. Ik kan me bijgevolg niet verzoenen met "Het werkt zo en kan niet anders werken" en jij antwoordde "Dan vecht je volgens mij een verloren strijd. Mijn redenen hiervoor ken je, die staan o.a. hierboven. " en "hierboven" stond over de veiligheid van arbeiders : "Dat is het inderdaad, we weten dat het vroeger hier ook zo was en dat met tijd en ontwikkeling de situatie er op vooruit is gegaan, dat wil dus zeggen dat dit daar waarschijnlijk dezelfde weg zal volgen en er ook met de tijd op vooruit zal gaan, da's toch een hele troost? Dus, komt het vanzelf of is het een verloren strijd? Gisteren las ik op dit forum [urlhttp://forum.politics.be/showthread.php?t=133564]deze draad[/url] : wereldwijde ontevredenheid over het kapitalisme de openingspost : "Een wereldwijde opiniepeiling waar niet te veel aandacht aan gegeven werd in de internationale pers toont dat 74 % van de planeet het neoliberale kapitalisme verwerpt. Slechts 11 % van de ondervraagden vind dat meer regulatie niet nodig is. Global poll: Wide dissatisfaction with capitalism 20 years after fall of Berlin Wall Gegevens per land" |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | ||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
In tegenstelling met de recente ontslagen die gebeurd zijn in een periode van recessie, waar bijna overal ter wereld een duidelijke stijging van de waar te nemen is, waar ik woon bvb was dit bijna een verdubbeling. Citaat:
Het is toch niet moeilijk om te zien hoe het mechanisme werkt, ongeveer elk bedrijf voorziet in je contract een jaarlijkse herziening van je salaris, in tijden van groei omvat dit over het algemeen de std verhoging volgens de indexcijfers, bvb. 1-3 %, plus een extra berekend op basis van je prestaties. De reden dat men een jaarlijkse "herziening" voorziet en geen automatische verhoging is dat ze zich het recht willen behouden in tijden van verlies geen salaris verhogingen uit te voeren (dat is bvb. in het bedrijf waarvoor ik werk vorig jaar gebeurd, we hebben toen ook geen bonus gekregen, dit jaar hebben we net een std 3% gekregen maar geen extra op basis van prestaties, ook nog geen bonus, daarvoor moet de economie nog wat verbeteren, nochtans woon ik in een land waar geen "automatische" indexering bestaat). En, wanneer maken veel bedrijven winst? toch in tijden van groei? niet? Ik denk dat je hier echt de link echt niet wil herkennen want zo moeilijk is het niet. Alle voordelen van economische groei voor de mens schijn je absoluut systematisch te willen negeren/ontkennen. Citaat:
Da's niet hetzelfde als een bron aanhalen die enkel feiten en cijfers neerzet, zonder daar enige conclusies of gevoel aan te verbinden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er zullen altijd mensen zijn met veel en mensen met bijna niks, dit vloeit uit de aard van de mens, als je dit wil aanvechten vecht je een verloren strijd. De situatie van de arbeiders is er idd over een lange tijd met stukje bij beetje op vooruit gegaan, onafhankelijk van de stelling hierboven. Citaat:
We leven toch niet in een dictatuur? Natuurlijk, zoals ik eerder stelde, het hangt er van af wat je de mensen precies vraagt. "Wil je minder armoede in de wereld?" Natuurlijk "Wil je je mooie auto en je groot huis inleveren om armoede in de wereld aan te vechten?" Ik denk dat dit niet meer zo vanzelfsprekend is. Mensen zijn gedreven vooruit te gaan, niet achteruit. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | ||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
En kan je ook eens aantonen dat die mensen beter af zijn? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik had toch verwacht dat je zou aangeven wat er verkeerd is in die redenering. Citaat:
Citaat:
"Als je een goede auto hebt die rijdt en waar je alles mee kan vervoeren wat je wil vervoeren; waarom zou je dan een grotere willen? Als je een huis hebt; dat voldoet aan je noden; waarom zou je dan een groter/mooier huis willen. Dan wordt je toch nooit gelukkig." heb je nog niet uitgelegd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#504 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#505 |
Parlementslid
|
![]() [quote=Boontjes;4542586]Er wordt hier één en ander door elkaar gehaald!-> bevolkingscijfers, groei van economie, verdeling van de goederen...
Vraag is: leven we in een 'menselijke' samenleving of in een puur economische? In een menselijke samenleving zijn we allen broeders en zusters, dus ook mede verantwoordelijk voor elkaar! Op het moment van je geboorte (wat je zelf NIET gevraagd hebt!) worden er in de wereld X-aantal anderen geboren op diezelfde minuut: DAT zij je broeders en zusters (of moeten we de Bijbel en/of de Koran anders gaan lezen?). Vanuit die optiek is het kompleet ongehoord dat de enen super rijk zijn en de anderen niets hebben-> reden om onze economie totaal vanaf een tabula rasa kompleet te herdenken! En dat er genoeg eten en genoeg plaats is op deze wereld voor 6 miljard(!) mensen is een utopie: hiervoor is de aarde niet gemaakt (enfin, ze is niet gemaakt, ze is gewoon ooit ontstaan en zal ooit weer verdwijnen- maar we helpen ze wel meer dan een beetje, zoals we nu bezig zijn..). Wat geeft ons het recht om in luxe te leven als miljoenen sterven van de honger: graag een ZINNIG antwoord! |
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
Parlementslid
|
![]() [quote=Boontjes;4542611]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |||||||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
http://www.statistics.gov.uk/elmr/02...09_Leaker1.pdf BTW de link tussen recessie en groei van de lokale economie en werkloosheidscijfers wordt in dit artikel duidelijk neergezet: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En niet enkel op dit vlak, je hele manier van denken is afhankelijk van een zeker niveau van vertrouwen in de mens. Citaat:
Nog 1 keer, ik zal je vraag opsplitsen, ik hoop dat je het nu wil begrijpen: Waarom wil je steeds een grotere auto ook al voldoet je huidige auto aan je noden? Omdat het in de aard van de mens zit steeds naar meer te streven, van zodra een mens heeft wat hij wou kijkt hij naar het volgende (Ik heb dit met vele voorbeelden aangetoond). Waarom wil je steeds een groter huis al voldoet je huidig huis aan je noden? Omdat het in de aard van de mens zit steeds naar meer te streven, van zodra een mens heeft wat hij wou kijkt hij naar het volgende (Ik heb dit met vele voorbeelden aangetoond). Worden we nooit gelukkig omdat ze steeds meer willen, omdat ze steeds verder willen in het leven? Waarom niet? Ooit bij stil gestaan dat het mischien dat streven naar meer, het steeds verder willen schoppen, steeds willen vooruit gaan in het leven, net is wat mensen gelukkig maakt? Mss. hebben mensen net een doel nodig in het leven? Ik ben gelukkig met wat ik heb, toch wil ik meer. De twee gaan toch samen? Ik zie het conflict niet, maar ik denk wel dat ik me snel zou vervelen moest ik geen doel meer hebben in het leven, moest er niks meer zijn dat ik nog kon bereiken, dat zou me ongelukkig maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De tweede is een vraag die ik stel waar je volgens mij een heel ander antwoord zal op krijgen. Deze vraag moeten de mensen zichzelf nl. stellen telkens ze naar de stembus gaan, en wat blijkt, partijen die openlijk voor "herverdeling van de rijkdom" pleiten blijven klein, heel klein zelfs, langs de andere kant, partijen die steeds meer beloven aan de mensen doen het over het algemeen veel beter (of die beloftes nu haalbaar zijn of niet). Trek je conclusies zou ik zeggen. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#508 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Triodos vertelt dan ook openlijk in welke bedrijven ze investeert, de andere banken houden dit liever geheim. Citaat:
Citaat:
Gelukkig is het voor heel wat mensen niet "geld vergaren". Citaat:
Is er niets te verhelpen aan die armoede? Citaat:
Is België slechter af; met al die regels? Citaat:
Ik heb altijd gesteld "mensenrechten en arbeidsrechten" Ik zie nog altijd niet in waarom het niet realiseerbaar zou zijn. Citaat:
We leven in een mondiaal kapitalistisch systeem; natuurlijk heeft het geld wel de macht. Welke overheid durft het geld aan banden te leggen? Zijn die bank-bonussen nu al aan banden gelegd? Citaat:
niet tevreden is met het huidige economische systeem, men wil op zijn minst (extra) regels. wil dat welvaart eerlijker verdeeld wordt en "Furthermore, majorities would like their government to be more active in owning or directly controlling their country's major industries in 15 of the 27 countries." De meerderheid heeft dus zo geen vertrouwen in hun bedrijfsleiding en aandeelhouders. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Wat geeft ons het recht om in luxe te leven als miljoenen sterven van de honger: graag een ZINNIG antwoord!" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
We worden eenmaal niet met gelijke kansen het leven ingesmeten en we verlaten het leven ook niet allemaal gelijk. In de natuur zit er geen mechanisme ingebouwd dat alle wezens van eenzelfde soort op gelijke voet houdt, of allemaal dezelfde kansen geeft, in tegendeel, in de natuur zijn die verschillen zelfs nodig, anders zou evolutie bvb. kunnen niet werken. Zulke verhalen vind je enkel in de Bijbel/Koran, vandaar mijn opmerking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#511 | |||||||||
Parlementslid
|
![]() Niets?
Ok dan, ik toch denk dat we hier beide genoeg in herhaling gevallen zijn. Citaat:
Ik blijf erbij, als die bank op een gegeven moment een audit doet en te weten komt dat ze met 10% minder werknemers verder kan bvb. zullen die 10% snel gaan, anders overleeft ze niet op lange termijn en is je geld elders veiliger hoor. Citaat:
Het is toch zo? Ik heb je zo veel voorbeelden gegeven die dit aantonen. Trouwens, als je vraagt waarom mensen zich willen binden met iemand en zich voortplanten, is het antwoord dan ook niet "omdat dit in onze aard zit", dit zit in onze genen ingebakken. Streven naar meer en het zo ver mogelijk proberen schoppen in het leven ook, dat zit in onze genen, we willen het beste voor ons zelf en voor ons nageslacht. Citaat:
Citaat:
Je aanvaardde eerder dat er altijd verschillen zullen zijn m.a.w er zullen altijd mensen bovenaan de plank zitten en mensen onderaan. Degenen onderaan zullen altijd "arm" zijn. Citaat:
Ik ben trouwens persoonlijk van mening dat Belgie in de komende 10 jaar trouwens ook een faillissement zal aanvragen, dat het haar schulden niet meer zal kunnen betalen, maar da's weer een ander onderwerp. Citaat:
Citaat:
Mensen met geld hebben meer machtdan mensen zonder, dat klopt, ik probeer dit zeker niet te ontkennen. Citaat:
Citaat:
Waarom zien we dit dan niet in het stemgedrag van de mensen, zelfs niet in Belgie, waar men voor een partij kan stemmen die zich openlijk al deze vragen ook stelt bij ons huidig economisch systeem? Waarom stemmen mensen dan steeds voor de politiekers die meer beloven voor de mensen in kwestie zelf, die belastingen voor hen willen verlagen, enzovoort? Simpel, als het er op aan komt denkt iedereen aan zichzelf (en daar moet je altijd rekening mee houden, ik blijf het zeggen). |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#512 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
In de natuur is diversiteit nodig. Dat is iets heel anders. Ik denk niet dat de mensheid zo'n verschillen nodig heeft om te evolueren; integendeel; het wegwerken van deze schrijnende toestanden zou eerder een bewijs van evolutie zijn. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#514 | ||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Informeer je eerst i.p.v. veronderstellingen te uiten. Citaat:
Ik bedoel dat er voor "Als je een goede auto hebt die rijdt en waar je alles mee kan vervoeren wat je wil vervoeren; waarom zou je dan een grotere willen? Als je een huis hebt; dat voldoet aan je noden; waarom zou je dan een groter/mooier huis willen. Dan wordt je toch nooit gelukkig." geen rationele uitleg bestaat. Als je (ruim) genoeg hebt; waarom zou je dan nog meer willen? Citaat:
Streven naar meer zit niet in onze genen, dit hangt af van je opvoeding; van je ingesteldheid. Ik wil voor mijn nageslacht dat ze gelukkig zijn. Citaat:
Citaat:
In ons huidig systeem zal er inderdaad altijd armoede zijn; daarom moeten er regels komen om op zijn minst de excessen weg te werken. Citaat:
Maar dit is wel een argument om overal minimumrechten af te dwingen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Welke partij in België maakt de kiezer wijs dat ze de armoede niet wil bestrijden; dat ze de rijken minder belastingen zal laten betalen? Waarom stemmen mensen op een bepaalde partij? "Politieke kwesties en stemgedrag" http://soc.kuleuven.be/web/files/6/3...Swyngedouw.pdf Laatst gewijzigd door artisjok : 15 januari 2010 om 21:46. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | ||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Stel, je bank doet het zo goed dat iemand anders het idee krijgt om ook een bank op te richten die zich op dezelfde markt richt, die ook een sterk punt maakt van waar ze haar geld investeert. Het enige verschil is dat die nieuwe bank cost-effectievere manier haar personeel benuttigt en dus met minder mensen hetzelfde kan als jouw bank. Deze bank is dus in staat bvb goedkopere leningen aan te bieden, of spaarrekeningen aan te bieden met minder administratieve kosten hier aan gebonden. Toch investeert ze haar geld in dezelfde dingen als jouw bank en dus kan ze zich nog steeds op die bepaalde markt richten. Het enige wat jouw bank op dat moment kan doen is mensen ontslaan en het overblijvend personeel op efficientere manier proberen gebruiken zodat ze competitief blijft, anders zal ze snel haar klanten verliezen en gaat ze kapot. Citaat:
Het waarom heb ik je ook uitgelegd, je wil dit enkel niet als uitleg aanvaarden, da's nu eenmaal jouw mening daarover, kan ik niks aan veranderen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar je aanvaardde eerder wel dat dit niet van de ene dag op de andere kan, toch wil/kan je niet aanvaarden dat dit z'n tijd neemt. Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#516 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik antwoordde door de vraag te veranderen, "wat verbiedt ons om..." ipv "wat geeft ons het recht ...". Antwoord op mijn versie: Niks verbiedt ons, het enige wat ons zou kunnen beletten zijn regels die we ons zelf zouden opleggen, bijgevolg hebben we dus het recht zolang we het ons zelf dit niet verbieden, de natuur heeft geen mechanisme ingebouwd om ons allemaal op gelijke voet te houden, in tegendeel, ze heeft het omgekeerde gedaan. Ohja, met "zulke verhalen" bedoel verhalen zoals "allen broeders en zusters", "iedereen gelijk geboren", ... Je hoeft maar even om je heen te kijken om in te zien dat dit niet de werkelijkheid is. Laatst gewijzigd door Rizzz : 18 januari 2010 om 04:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#517 | ||
Banneling
|
![]() Wat heeft diversiteit daar mee te maken?
"Law of the fittest" waar staat die wet ingeschreven? Volgens die wet mag ik met geweld, me jouw bezittingen toe-eigenen. Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#518 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Lees toch eerst eens het hoe en waarom van Triodos. Ik kan me inbeelden dat het moeilijk te begrijpen is; een bank die niet de winst prioritair stelt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je schreef : "Ja Belgie is steeds slechter af, het is toch duidelijk dat bedrijven wegtrekken uit Belgie, Belgie schiet zichzelf in de voeten met zichzelf meer te beletten dan andere westerse landen, en met haar eigen ondernemers zo zwaar te taxeren, .... Het is ook vrij duidelijk dat Belgie dingen als haar dure sociale zekerheid niet zal kunnen blijven sponseren, er zijn steeds meer mensen die er van leven en minder die er voor betalen, dat kan niet blijven duren, daarvoor hoef je geen wiskundige te zijn." Enkel uit België trekken ze weg? Het enigste land in heel de wereld waar bedrijven wegtrekken. Citaat:
Citaat:
Ze zijn niet eens bij machte de bank-bonussen te temperen. Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#519 | |||
Banneling
|
![]() Ben jij ook een aanhanger van de "Law of the fittest"?
Dan mag ik ook jouw bezittingen met geweld toeëigenen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#520 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een korte blik op het lijstje van nevenfuncties van Triodos-bestuursleden (zie kader) maakt duidelijk dat deze "idealistische" bank zeker niet gerund wordt door mensen uit een "progressief kleinschalig" circuit. Integendeel, de Triodos lijkt een cynische poging van topbankiers om winst te slaan uit de "groeimarkt" van kleinschalige bedrijfjes en goedgelovige spaarders. De Triodos geeft haar spaarders een minimale rente en leent hun geld uit tegen het normale tarief. Tel uit je winst. Inmiddels slaat de Triodos ook haar klauwen uit naar België en Engeland. Controle Maar winst lijkt niet het enige oogmerk van de Triodos-directeuren P. Blom en baron P. Mackay. Hun chef, de antroposoof Scherpenhuijsen Rom, is namelijk een vooraanstaand lid van de internationale Trilaterale Commissie.1 Die commissie is in de jaren 70 opgericht vanuit kringen van puissant rijken om het toen sterk opkomende linkse tij te keren. De controle die de Triodos kan uitoefenen op het alternatieve circuit wordt daar zeer zeker erg op prijs gesteld. Toen Scherpenhuijzen Rom in 1984 Steiner aanhaalde en zei dat "je zoveel mogelijk de economie, de handel en het bankwezen los moet zien van de politiek" 2 doelde hij dan ook vanzelfsprekend niet op zijn eigen verborgen agenda, maar op linkse actievoerders die eisten dat hij de verkoop van Zuid-Afrikaanse Krugerrands stop zou zetten. De NMB ging als laatste Nederlandse bank overstag en bleef zo het apartheidssysteem het langst steunen. De Triodos zorgt steeds voor strategische samenwerking met allerlei progressieve organisaties Welke andere functies hebben (ex-)bestuursleden van de Triodos (gehad)? Een beknopt overzicht. Directeur Unilever, hoofd Kernenergie Commissie, commissaris McDonalds Nederland, commissaris Boskalis, lid Economische Adviesraad Atlantische Commissie, bestuur Stichting Maatschappij en Politie, beroepsofficier Luchtmacht, Schout-bij-nacht bij de Marine, lid Rotary, vice-voorzitter van de Raad van Advies van het (pro-apartheid) Veteranen Legioen Nederland, voorzitter van de voorloper van Clingendael, stafmedewerker van Defensie Studie Centrum, penningmeester van de afdeling Amsterdam van de VVD, lid raad van bestuur van de NMB, voorzitter Nederlands Instituut Bank- en Effektenbedrijf (NIBE), lid raad van bestuur van Tropen Instituut, lid Trilaterale Commissie, Koninklijke Marine, president directeur Siemens, hoofddirecteur TNO, uitgever Haagsche Courant, commissaris Kluwer, directeur kabelmaatschappij Enertel, raad van bestuur Hoogovens, raad van bestuur bouwconcern Bredero, voorzitter raad van bestuur TNO, commissaris Textlite, directeur Geldens Groep, commissaris Weweler, Bureau Berenschot BV. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 januari 2010 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |