Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2010, 02:15   #1841
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht

Naam: a.bmp
Bekeken: 194
Grootte: 243,1 KB
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 07:18   #1842
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Koolstofdatering gaat zogezegd terug tot 75.000 jaar. Waar heb jij die boom gevonden met 75.000 jaarringen? En heb je ze wel goed geteld?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht

Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust.
De Koolstofdatering bestaat uit exacte metingen en pure wiskunde.
Vrij accuraat dus, tenzij je de wiskunde ook als 'geloof' gaat bestempelen.

Maar ik geloof toch dat 1+1 2 is.
Mocht het 3 zijn dan gaat mijn vrouw niet content zijn.
Oud 1 februari 2010, 16:59   #1843
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben het met twee dingen niet eens.

Anti-politiek kan gewoon politiek blijven, zeker hier in belgië waar de meeste partijen geen Christelijke inspiratie hebben.

En Darwin zou ik vervangen door militant atheïsme of Antitheïsme. Darwin zelf zag me er niet echt een godsdiensthater uit.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 17:16   #1844
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij wil precies bewijzen dat je de idiootste van allemaal zijt op dit forum?
Iedereen heeft toegang tot het geloof. De bijbel staat in honderdduizend versies op het Internet. Wat weerhoud je ervan om het eens te lezen?
Ik had het over de katholieke leer.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 17:18   #1845
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik ben het met twee dingen niet eens.

Anti-politiek kan gewoon politiek blijven, zeker hier in belgië waar de meeste partijen geen Christelijke inspiratie hebben.

En Darwin zou ik vervangen door militant atheïsme of Antitheïsme. Darwin zelf zag me er niet echt een godsdiensthater uit.
Darwin was inderdaad geen godsdiensthater, hij zat er zelfs mee gewrongen.
Vanuit bepaalde hoek werd hij evenwel zo afgeschilderd.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 17:57   #1846
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Koolstofdatering gaat zogezegd terug tot 75.000 jaar. Waar heb jij die boom gevonden met 75.000 jaarringen? En heb je ze wel goed geteld?
Een paar duizend jaar (6000?, je weet wel waarom is blijkbaar zowat het maximum (red bristlecone), en dat geldt natuurlijk ook voor calibratie aan de hand van bekende historische data.
Jaarringen zijn in de praktijk goed voor archeologische vondsten uit de middeleeuwen en dat is het dan. Niet voor fossielen.

Over andere vormen van radiometrische datering gaan we maar zwijgen neem ik aan ?
Als we voor enkele honderden jaren data hebben kunnen we aan de hand van fysica en wiskunde perfect terugrekenen.

Tismaardatgehetweet....en het gedrag van het vervallen van een isotoop is vrij bekend.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 18:09   #1847
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Langs de andere kant,

we gaan ervan uit dat alles groeit. Nu als God zou bestaan en dit geschapen hebben zo'n 6000 jaar geleden, dan kan hij toch alles in volwassen toestand geschapen hebben. Zoals een boom van 50 meter hoog. Nu omdat wij de principe van de groei kennen kunnen we dan denken van hmm die boom moet hier al minstens 100000jaar staan, terwijl hij in volwassen toestand geschapen werd.

Ik weet niks van koolstofdateringen, of tot hoever ze gaan en hoe ze berekend worden. Ik zal maar geloven wat de wetenschappers zeggen, ze zullen toch niet gek zijn zeker
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 20:04   #1848
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust.
De Koolstofdatering bestaat uit exacte metingen en pure wiskunde.
Vrij accuraat dus, tenzij je de wiskunde ook als 'geloof' gaat bestempelen.

Maar ik geloof toch dat 1+1 2 is.
Mocht het 3 zijn dan gaat mijn vrouw niet content zijn.
Koolstofdatering baseert op een aantal assumpties waarvan iedereen weet dat ze systematisch verkeerd zijn. Vandaar dat de datering "gehercalibreerd" wordt ten opzichte van andere methodes. Die op hun beurt ook niet perfect zijn. Uiteindelijk krijg je zo een stelsel van metingen die onder elkaar gelijksporend zijn. 't is te zeggen: als je voor elk de juiste correcties toepast geven ze allemaal bij benadering dezelfde meetwaarde. Niet noodzakelijk de juiste, gewoon dezelfde of toch in de buurt. Een juiste waarde kan je alleen krijgen voor die paar duizend jaren dat de mens de jaren telt. De hercalibratie gaat zelfs zover dat verschillende laboratoria hun metingen gebaseerd op koolstofdatering op elkaar afstemmen, omdat elk lab een andere waarde meet als gevolg van de gebruikte meetmethode!

Dat van exacte metingen en pure wiskunde kan je dus beter vergeten, dat is een fabeltje. De randvoorwaarden van perfecte opsluiting en niet-aanwezigheid van de afbraakmaterialen (in geval van uranium datering) of exclusieve opname van koolstof uit de lucht en afwezigheid van koolstofsubstitutie, zijn alleen in grove benadering haalbaar en dan nog niet voor alle fossielen (vissen en viseters zijn al uitgesloten!). In geval van 14C volstaat een beetje radio-activiteit in de buurt van de sample om de datering totaal te vervalsen. Kan ook van kosmische straling komen bijvoorbeeld. Ook de locatie-afhankelijkheid is niet altijd bekend. De verbranding van kolen en olie in de buurt van de samples vervalst de meting ook al (kolen/olie = oude koolstof!). Zelfs de halfwaardetijd van koolstof heeft een onnauwkeurigheid van 1%. De gevoeligheid voor meetfouten in de hoeveelheid van de isotopen op de resulterende meetwaarde is bovendien heel erg groot.

Laat ons het er maar op houden dat koolstofdatering tot een paar percent nauwkeurig kan zijn voor de middeleeuwen, en enkele tientallen procenten voor oude fossielen. Met de kans dat er nog altijd grote systematische fouten inzitten. En een grote kans op stommiteiten als men afwijkingen van de vereiste randvoorwaarden over het hoofd ziet.
Oud 1 februari 2010, 20:14   #1849
Alboreto

Standaard

Citaat:
Laat ons het er maar op houden dat koolstofdatering tot een paar percent nauwkeurig kan zijn voor de middeleeuwen, en enkele tientallen procenten voor oude fossielen.
Je zit er niet ver naast denk ik

Citaat:
The 2004 version of the calibration curve extends back quite accurately to 26,000 years BP. Any errors in the calibration curve do not contribute more than ±16 years to the measurement error during the historic and late prehistoric periods (0 - 6,000 yrs BP) and no more than ±163 years over the entire 26,000 years of the curve, although its shape can reduce the accuracy as mentioned above.[13]
Juist tot op een halve procent.
En laat ons nu nog aannemen dat de oudere fossielen er 20% naast zitten, dan is de kan de dino die 200.000.000 jaar oud geschat worden ook 180.000.000 of 220.000.000 jaar oud zijn.

Nog steeds een enorm verschil met de voorgestelde 6000 vind je niet?
Oud 1 februari 2010, 20:15   #1850
Alboreto

Standaard

Citaat:
In geval van 14C volstaat een beetje radio-activiteit in de buurt van de sample om de datering totaal te vervalsen.
Juist, Mozes wees ook al op de gevaren van de kerncentrales van de egyptenaren. </sarcastic>
Oud 1 februari 2010, 20:17   #1851
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Eindelijk iets op uw verstandelijk niveau.
Oud 1 februari 2010, 20:22   #1852
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist, Mozes wees ook al op de gevaren van de kerncentrales van de egyptenaren. </sarcastic>
Er ooit al van gehoord dat Uranium-238 zomaar in het wild voorkomt in de natuur </sarcastic>? En dat we niet altijd weten waar dat zit? Om nog te zwijgen van andere radioactieve stoffen als Kobalt, Thorium, ...
In de buurt van steenkoollagen durft er al wel eens een wat radioactiviteit naar boven komen.
Oud 1 februari 2010, 20:25   #1853
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zit er niet ver naast denk ik

Juist tot op een halve procent.
Gek, want de fout op de halfwaarde-tijd van 14C is al 1%.

Citaat:
En laat ons nu nog aannemen dat de oudere fossielen er 20% naast zitten, dan is de kan de dino die 200.000.000 jaar oud geschat worden ook 180.000.000 of 220.000.000 jaar oud zijn.

Nog steeds een enorm verschil met de voorgestelde 6000 vind je niet?
Patent op nemen mijn beste </sarcastic>. Uitbreiding van de koolstofdatering tot 200.000.000 jaar!
Oud 1 februari 2010, 20:28   #1854
Alboreto

Standaard

Citaat:
Er ooit al van gehoord dat Uranium-238 zomaar in het wild voorkomt in de natuur </sarcastic>?
Natuurlijk, maar dan zouden de dino's die dicht bij zo een bron liggen jonger moeten lijken, niet ouder.

Dan zou er ook bij elke digsite van een bepaalde soort dino een even grote aanwezigheid van die U238 moeten liggen en daar zijn sporen noch bewijzen van.
Oud 1 februari 2010, 20:29   #1855
Alboreto

Standaard

Citaat:
Patent op nemen mijn beste </sarcastic>. Uitbreiding van de koolstofdatering tot 200.000.000 jaar!
Tja, jij sprak over oude fossielen, niet ik

Neem nu nog de limiet van de 14C methode, namelijk 26,000 jaar,

dan kan zo een vondst met de fout die jij voorstelde tussen de 23400 en 28600 jaar oud zijn.

Opnieuw een groot verschil met de 6000 jaar die jij voorstelt.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 1 februari 2010 om 20:32.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 20:30   #1856
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Er ooit al van gehoord dat Uranium-238 zomaar in het wild voorkomt in de natuur </sarcastic>? En dat we niet altijd weten waar dat zit? Om nog te zwijgen van andere radioactieve stoffen als Kobalt, Thorium, ...
In de buurt van steenkoollagen durft er al wel eens een wat radioactiviteit naar boven komen.
Ja.

Die isotopen vindt ge wel, al is het maar ppb.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 20:30   #1857
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als we voor enkele honderden jaren data hebben kunnen we aan de hand van fysica en wiskunde perfect terugrekenen.

Tismaardatgehetweet....en het gedrag van het vervallen van een isotoop is vrij bekend.
Inderdaad, dat fysische gedrag is zowat het enige dat vrij bekend is (+/-1%). Alle andere nevenvoorwaarden en assumpties niet. Vandaar dat we de datering moeten "calibreren" met een betrouwbare meting. En dat er zoveel stommiteiten gebeuren. Vergeet dat "perfect" maar. Van alle dateringsmethodes is koolstofdatering die met het meeste natte-vingerwerk.
Oud 1 februari 2010, 20:39   #1858
Alboreto

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat fysische gedrag is zowat het enige dat vrij bekend is (+/-1%).
Klopt, en de rest is wiskunde.

14C is trouwens niet de enige manier van datering.
Je hebt ook nog de K-Ar dating en vooral de Uranium-lead dating

Citaat:
Uranium-lead is one of the oldest[1] and most refined of the radiometric dating schemes, with a routine age range of about 1 million years to over 4.5 billion years, and with routine precisions in the 0.1-1 percent range.[2] The method relies on two separate decay chains, the uranium series from 238U to 206Pb, with a half-life of 4.47 billion years and the actinium series from 235U to 207Pb, with a half-life of 704 million years. These decay routes occur via a series of alpha (and beta) decays, in which 238U with daughter nuclides undergo eight total alpha and six beta decays whereas 235U with daughters only experience seven alpha and four beta decays.
Oud 1 februari 2010, 20:43   #1859
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik had het over de katholieke leer.
Haha! De katholieke catechismus staat ook op het Internet. Veel leesgenot
Oud 1 februari 2010, 20:57   #1860
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Opnieuw een groot verschil met de 6000 jaar die jij voorstelt.
Ik stel die 6000 jaar alleen als de limiet waaronder de nauwkeurigheid van de metingen snel afneemt, omdat de directe kalibratie-methodes daar wegvallen. Dat jij daar iets anders achter zoekt heeft alleen met jouw paranoide brein te maken (en een beetje mijn provocatie natuurlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be