Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2010, 14:12   #241
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
De BMW is lichter, heeft een laag zwaartepunt en remt met zijn vier banden.

De SUV is zwaarder, heeft een hoog zwaartepunt en remt met zijn vier banden.

Wie vliegt uit de bocht?

De SUV verliest grip achteraan, maar compenseert direct vooraan, en stuurt uit de slip weg.

De BMW met achterwielaandrijving, verliest grip, en vliegt in een spin, de enige hulp die nog een beetje kan helpen is de ABS en eventuele andere anti slinger systemen, maar die zitten op die SUV ook op.

Wat niet wil zeggen dat ge de SUV niet in een spin kunt trekken, ... maar dan moet ge dan wel vol voor in de remmen gaan, en uw ABS gaat dan tegenpruttelen... dus ge moet eigenlijk al uwe handrem optrekken,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 14:13   #242
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De BMW is lichter, heeft een laag zwaartepunt en remt met zijn vier banden.

De SUV is zwaarder, heeft een hoog zwaartepunt en remt met zijn vier banden.

Wie vliegt uit de bocht?
die bmw
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 14:20   #243
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
De SUV verliest grip achteraan, maar compenseert direct vooraan, en stuurt uit de slip weg.

De BMW met achterwielaandrijving, verliest grip, en vliegt in een spin, de enige hulp die nog een beetje kan helpen is de ABS en eventuele andere anti slinger systemen, maar die zitten op die SUV ook op.

Wat niet wil zeggen dat ge de SUV niet in een spin kunt trekken, ... maar dan moet ge dan wel vol voor in de remmen gaan, en uw ABS gaat dan tegenpruttelen... dus ge moet eigenlijk al uwe handrem optrekken,
Grootste bullshit die ik al gehoord heb. Het aandrijfsysteem heeft niets met het remmen te maken.

Het enige dat ik kan zeggen is dat die BMW waarschijnlijk gas gegeven heeft in de bocht. En met RWD gas geven in een gladde bocht zonder dat je weet hoe je dat moet doen (tail out) zorgt ervoor dat je in een spin geraakt.
Voor de verzekering kun je dan wel beter zeggen dat je geremd hebt in de bocht.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 14:22   #244
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
die bmw
Waarom?

Wetende dat deze auto één van de weinige is die bochten kan nemen met een zijdelingse kracht van 1G en meer.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 16 februari 2010 om 14:30.
Oud 16 februari 2010, 14:32   #245
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ijs. ABS werkt niet op ijs.
Waarom zou een anti-blokkeer-systeem niet op ijs "werken" ?
Heb jij ooit op ijs geremd ?

Juist op ijs werkt ABS het beste, want niemand kan zo perfect de slipgrens aftasten als een ABS die dat tot 15 maal per sec doet...

Deze auto´s hebben ABS standaard:

Video , vanaf 40 sec:
http://www.youtube.com/watch?v=GlYEM...eature=related

Dit is de |test result video| van deze link:
http://www.tirerack.com/tires/tests/...y.jsp?ttid=116

Tires make a significant difference in stopping distance on ice from just 10 mph.

If the cones denoted a curb outside a corner, which tires would you want to be on?
Oud 16 februari 2010, 14:35   #246
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waarom zou een anti-blokkeer-systeem niet op ijs "werken" ?
Heb jij ooit op ijs geremd ?

Juist op ijs werkt ABS het beste, want niemand kan zo perfect de slipgrens aftasten als een ABS die dat tot 15 maal per sec doet...

Deze auto´s hebben ABS standaard:

Video , vanaf 40 sec:
http://www.youtube.com/watch?v=GlYEM...eature=related

Dit is de |test result video| van deze link:
http://www.tirerack.com/tires/tests/...y.jsp?ttid=116

Tires make a significant difference in stopping distance on ice from just 10 mph.

If the cones denoted a curb outside a corner, which tires would you want to be on?
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system

Citaat:
Effectiveness

A 2003 Australian study[1] by Monash University Accident Research Centre found that ABS:

* Reduced the risk of multiple vehicle crashes by 18 percent,
* Reduced the risk of run-off-road crashes by 35 percent.

On high-traction surfaces such as bitumen, or concrete, many (though not all) ABS-equipped cars are able to attain braking distances better (i.e. shorter) than those that would be easily possible without the benefit of ABS. In real world conditions even an alert, skilled driver without ABS would find it difficult, even through the use of techniques like threshold braking, to match or improve on the performance of a typical driver with a modern ABS-equipped vehicle. ABS reduces chances of crashing, and/or the severity of impact. The recommended technique for non-expert drivers in an ABS-equipped car, in a typical full-braking emergency, is to press the brake pedal as firmly as possible and, where appropriate, to steer around obstructions. In such situations, ABS will significantly reduce the chances of a skid and subsequent loss of control.

In gravel, sand and deep snow, ABS tends to increase braking distances. On these surfaces, locked wheels dig in and stop the vehicle more quickly. ABS prevents this from occurring. Some ABS calibrations reduce this problem by slowing the cycling time, thus letting the wheels repeatedly briefly lock and unlock. Some vehicle manufacturers provide an "off-road" button to turn ABS function off. The primary benefit of ABS on such surfaces is to increase the ability of the driver to maintain control of the car rather than go into a skid — though loss of control remains more likely on soft surfaces like gravel or slippery surfaces like snow or ice. On a very slippery surface such as sheet ice or gravel, it is possible to lock multiple wheels at once, and this can defeat ABS (which relies on comparing all four wheels, and detecting individual wheels skidding). Availability of ABS relieves most drivers from learning threshold braking.

Oud 16 februari 2010, 14:43   #247
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
On a very slippery surface such as sheet ice or gravel, it is possible to lock multiple wheels at once, and this can defeat ABS (which relies on comparing all four wheels, and detecting individual wheels skidding). Availability of ABS relieves most drivers from learning threshold braking.

Daar kan ABS dus te goed werken, wat enkel superman/vrouwchauffeurs die treshold braking beheersen door regelmatig te oefenen - op altijd dezelfde wegdekomstandigheden - wat uiteraard in de paraktijk nooit voorkomt; en die dus voor elk wegdek- en neerslagomstandigheid een glazen bol hebben, want ze weten op voorhand hoe ver en precies -voor elke meter remweg- ze "treshold moeten braken" op elke meter wegdek, dus ook nog een laseraftastmemory 15 keer per seconde (zoals de laatste ABS4)...

Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Threshold_braking
Threshold braking or limit braking is a driving technique most commonly used in motor racing, but also practiced in road vehicles to slow a vehicle at the optimum rate using the brakes.
Na enkele uren training op een (meestal gekend) circuit door (meestal) professionelen.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 februari 2010 om 14:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 14:44   #248
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom?

Wetende dat deze auto één van de weinige is die bochten kan nemen met een zijdelingse kracht van 1G en meer.

Omdat een 4x4 met slipdifferentielen aan de juiste wielen het koppel kan afgeven zodat hij inderdaad niet uit de bocht gaat bij het 'gasgeven' op ijs

Je gaat dus bvb geen gas meer geven met die Caterham, en dan door uw koppel van uw motor die remt op de achterwielen die al uitbreken nog eens een verkeerd koppel geven...

Dan duw je op uw remmen, en die Caterham zonder ABS zal dus op die voorwielen beginnen slippen. En als hij met ABS werkt zal hij het fantastische fenomeen beleven dat uw ABS niet weet dat hij rijd en dus niet werkt omdat alle wielen aan het glijden zijn

JE beleeft daar letterlijk wat daar te zien was op het filmke van die rallypiloten

En die 4x4 als je dus lichtjes gas zou geven zal zichzelf in dezelfde situatie terug rechttrekken

Dus heeft niets met G te maken. Uiteraard plakt die Caterham op de baan, maar ik kan u wel aanraden als je die grens wilt testen dat je en eerst eens goed op een grote parking (liefst alla vliegveld) test en dat je daar test hoehard je 90° door de bocht kunt gaan...

oops 'tis een lotus 7, hoe kon ik naast die 7 kijken. Je ziet dat ik meer droom van een caterham blijkbaar

Laatst gewijzigd door brother paul : 16 februari 2010 om 14:50.
Oud 16 februari 2010, 14:52   #249
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Omdat een 4x4 met slipdifferentielen aan de juiste wielen het koppel kan afgeven zodat hij inderdaad niet uit de bocht gaat bij het 'gasgeven' op ijs
Het ging over remmen.

Citaat:
Je gaat dus bvb geen gas meer geven met die Caterham, en dan door uw koppel van uw motor die remt op de achterwielen die al uitbreken nog eens een verkeerd koppel geven...

Dan duw je op uw remmen, en die Caterham zonder ABS zal dus op die voorwielen beginnen slippen. En als hij met ABS werkt zal hij het fantastische fenomeen beleven dat uw ABS niet weet dat hij rijd en dus niet werkt omdat alle wielen aan het glijden zijn.
Euh hebt u ooit zelf al eens geracet al is het maar in een gocart?
Want de termen onderstuur en overstuur zijn u precies niet gekend. De rest wat u zegt illustreert dat feit.

Citaat:
JE beleeft daar letterlijk wat daar te zien was op het filmke van die rallypiloten

En die 4x4 als je dus lichtjes gas zou geven zal zichzelf in dezelfde situatie terug rechttrekken

Dus heeft niets met G te maken. Uiteraard plakt die Caterham op de baan, maar ik kan u wel aanraden als je die grens wilt testen dat je en eerst eens goed op een grote parking (liefst alla vliegveld) test en dat je daar test hoehard je 90° door de bocht kunt gaan...
Neem het van mij aan:
Een SUV is niet helemaal gebouwd voor op de weg en niet helemaal gebouwd voor off road. En in geen van de beide situaties blinkt hij uit.
Op de weg wordt de SUV in alle categorieën verslagen door auto's die voor de weg gebouwd zijn.
Off road wordt de SUV in alle categorieën verslagen door auto's die voor off road gebouwd zijn.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 16 februari 2010 om 14:59.
Oud 16 februari 2010, 15:03   #250
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging over remmen.

Want de termen onderstuur en overstuur zijn u precies niet gekend. De rest wat u zegt illustreert dat feit.

Neem het van mij aan:
Een SUV is niet helemaal gebouwd voor op de weg en niet helemaal gebouwd voor off road. En in geen van de beide situaties blinkt hij uit.
Op de weg wordt de SUV in alle categorieën verslagen door auto's die voor de weg gebouwd zijn.
Off road wordt de SUV in alle categorieën verslagen door auto's die voor off road gebouwd zijn.
wel ik weet eigenlijk nooit wat ze bedoelen met die onderstuur en overstuur, want meestal rij ik niet zo hard veronderstel ik, niet dat ik een schijtbroek ben, maar gewoon dat het mij niet interesseert om mijn banden te verslijten

ik denk dat overstuur is dat uw wielen meer draaien dan uw bocht , dus dat je uit de bocht gaat
en onderstuur dat je met minder draaien meer draait, of dat uw achterste uitbreekt

maar ik weet gewoon als ik slip dat mijn auto mij verwittigt, en ik weet met die ESP dat je geen miserie hebt als je gewoon blijft gasgeven, dat alles vanzelf goedkomt.

Laatst gewijzigd door brother paul : 16 februari 2010 om 15:04.
Oud 16 februari 2010, 15:07   #251
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
wel ik weet eigenlijk nooit wat ze bedoelen met die onderstuur en overstuur, want meestal rij ik niet zo hard veronderstel ik, niet dat ik een schijtbroek ben, maar gewoon dat het mij niet interesseert om mijn banden te verslijten

ik denk dat overstuur is dat uw wielen meer draaien dan uw bocht , dus dat je uit de bocht gaat
en onderstuur dat je met minder draaien meer draait, of dat uw achterste uitbreekt

maar ik weet gewoon als ik slip dat mijn auto mij verwittigt, en ik weet met die ESP dat je geen miserie hebt als je gewoon blijft gasgeven, dat alles vanzelf goedkomt.
Simpel uitgelegd:

http://www.youtube.com/watch?v=shwgNV36xFA

Overstuur heb je heel gemakkelijk met achterwielaandrijving waar de motor vanvoor zit.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 16 februari 2010 om 15:08.
Oud 16 februari 2010, 15:11   #252
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging over remmen.

Neem het van mij aan:
En in de sneeuw ??
Oud 16 februari 2010, 15:20   #253
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En in de sneeuw ??
http://www.youtube.com/watch?v=GxwgHGCrrS4

Iemand met een SUV:
http://www.youtube.com/watch?v=kWT1pY1mVlY

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 16 februari 2010 om 15:27.
Oud 16 februari 2010, 15:35   #254
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die vind ik beter om uw stelling te ondersteunen

http://www.break.com/usercontent/200...ck-ice-1605128

en dit artikel illustreert wat ik wil zeggen

http://landroverforums.com/forum/showthread.php?t=27936

Laatst gewijzigd door brother paul : 16 februari 2010 om 15:36.
Oud 16 februari 2010, 15:40   #255
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
die vind ik beter om uw stelling te ondersteunen

http://www.break.com/usercontent/200...ck-ice-1605128

en dit artikel illustreert wat ik wil zeggen

http://landroverforums.com/forum/showthread.php?t=27936
Mij punt is dat sneeuw en ijs op wegen voor alle auto's gelijk is.
SUV gaat daar niet veel aan veranderen (net het tegendeel eigenlijk).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 16 februari 2010 om 15:45.
Oud 16 februari 2010, 15:45   #256
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grootste bullshit die ik al gehoord heb. Het aandrijfsysteem heeft niets met het remmen te maken.

Het enige dat ik kan zeggen is dat die BMW waarschijnlijk gas gegeven heeft in de bocht. En met RWD gas geven in een gladde bocht zonder dat je weet hoe je dat moet doen (tail out) zorgt ervoor dat je in een spin geraakt.
Voor de verzekering kun je dan wel beter zeggen dat je geremd hebt in de bocht.
We hebben het dan ook niet over remmen, we hebben het over het al dan niet hebben van tractie op een glad, of slechte ondergrond.

En het verliezen van die tractie.

Om controle te verliezen bij het remmen met een modern voertuig, moet je trouwens ook al heel ruig doen, of crimineel hard rijden, uw ABS en andere systemen gaan u daar helpen om toch controle te houden over uw voertuig, natuurlijk als uw banden versleten zijn, en uw schokdempers rot, of ge maakt stuurfouten, ja, dan krijg je natuurlijk elk voertuig uit den bocht.

Laat ons nu duidelijk zijn, dat we controle kunnen verliezen bij tractie, (te veel gas geven of gewoon grip verlies) en controle kunnen verliezen bij het remmen, en bij het remmen, maakt het inderdaad geen bal uit als ge met een 4x4 rijdt.
Oud 16 februari 2010, 15:52   #257
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is logisch dat uw remafstand met ABS iets langer wordt, uw remmen wordt immers automatisch onderbroken, maar dat is juist het idee onder ABS

Op die manier verlies je immers minder snel controle, je kan dus tijdens voluit remmen toch nog veilig stuur correcties uitvoeren, daar waar je bij volledig blokkerende wielen, eerder in een slip raakt, net omdat je eigenlijk geen stuur correcties meer kunt maken.

In paniek duw je immers automatisch je voet naar beneden op je rem. het anti blokkeer systeem zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren. Zodat je op een glad wegdek, makkelijker controle blijft houden.

Je remweg is dus langer, maar je hebt wel meer kans om om het obstakel heen te sturen. Overigens heb ik al een paar keer ABS uitgeprobeerd, in de sneeuw en ge staat vrij direct stil, het maakt alleen een hels lawaai, en ge moet vooral blijven remmen.
Oud 16 februari 2010, 15:56   #258
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat dat onderstuur en overstuur betreft, moet ik u helaas ook het antwoord schuldig blijven, om dezelfde reden.

Maar uw wagen verwittigd u inderdaad ruim op voorhand, als ge een goed gevoel hebt, met uw voertuig, voelt ge goed aan wat ge kunt verwachten, al is er natuurlijk altijd het onvoorziene.
Oud 16 februari 2010, 16:00   #259
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met de Land-Rover overigens op sneeuw geen problemen gehad, maar ge moet uw rijgedrag natuurlijk aanpassen aan de omstandigheden, of ge nu met een SUV, coupe, of break rijdt.
Oud 16 februari 2010, 16:08   #260
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het is logisch dat uw remafstand met ABS iets langer wordt, uw remmen wordt immers automatisch onderbroken, maar dat is juist het idee onder ABS

Op die manier verlies je immers minder snel controle, je kan dus tijdens voluit remmen toch nog veilig stuur correcties uitvoeren, daar waar je bij volledig blokkerende wielen, eerder in een slip raakt, net omdat je eigenlijk geen stuur correcties meer kunt maken.

In paniek duw je immers automatisch je voet naar beneden op je rem. het anti blokkeer systeem zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren. Zodat je op een glad wegdek, makkelijker controle blijft houden.

Je remweg is dus langer, maar je hebt wel meer kans om om het obstakel heen te sturen. Overigens heb ik al een paar keer ABS uitgeprobeerd, in de sneeuw en ge staat vrij direct stil, het maakt alleen een hels lawaai, en ge moet vooral blijven remmen.
Euh normaal gezien los je de remmen, stuur je bij en daarna rem je weer.
Zelfs met ABS is het gevaarlijk om tegelijk te remmen en te sturen. Enkel slechte chauffeurs doen zoiets.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 16 februari 2010 om 16:13.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be