![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik probeer kritisch te denken over de zaken en heb jaren onderzoek gedaan over godsdienst en wetenschap. Enkele punten die jij naar voor brengt heb ik ook ooit in overweging genomen, maar verworpen wegens onwaarschijnlijk of belachelijk.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 13 maart 2010 om 09:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | |
|
![]() Citaat:
Natuurlijke selectie is een rem op negatieve afwijking en de motor op positieve afwijkingen. Afhankelijk van de omstandigheden kan een afwijking op de ene plaats een voordeel opleveren en op een andere plaats een nadeel, waardoor nieuwe soorten ontstaan.
![]() |
![]() |
#503 |
Banneling
|
![]() Dat krampachtig bochtenwerk wanneer godsdienstige fanaten zich met wetenschap bezighouden.
Om te lachen of om mee te bleiten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#504 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat het te maken heeft met leeftijd. Het is mijn ervaring dat discussiëren over godsdienst en wetenschap met jongeren heel goed gaat. Ze staan open voor nieuwe ideeën en zijn nog niet helemaal vastgeroest in de dogma's van hun godsdienst. Jonge mensen (vanuit mijn standpunt toch) zoals 420yeahbaby en Fred uit Gent tonen een bereidheid tot leren en discussiëren en geen krampachtig bochtenwerk. Met hen is het leuk van mening te wisselen, en je kan van hen ook dingen leren (wanneer je er voor open staat). Mensen zoals Fonne die een stuk ouder zijn (sterk vermoeden) zijn zodanig vastgeroest in de godsdienstige dogma's dat ze gewoon niet meer kunnen van mening veranderen en alles in hun macht zullen doen om de tegenstanders belachelijk te maken. Dat is volgens mij ook het probleem met godsdiensten. Moest de Kerk nu eens de meest belovend en intelligente jonge priesters tot bisschop bevorderen en de meest belovend en intelligente jonge bisschoppen tot paus benoemen, de kerk zou wel terug groeien. En dan nog de pensioenleeftijd bij bisschoppen op 40 jaar en bij de paus op 50 en je hebt een goed model om vernieuwing en verbetering te laten werken in de kerk.
![]() |
![]() |
#505 | |
|
![]() Wat is het probleem met het antwoord 'we weten niet alles'? Hoe lost een absurd concept zoals een god dit probleem op? Je verplaatst enkel de vragen naar een ander niveau, want hoe verklaar je god? Iets dat conceptueel sowieso niet verklaard of bewezen kan worden.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | ||
|
![]() Citaat:
Jij gaat er van uit dat er een begin was, dat is niet noodzakelijk correct, het medium waarin ons bestaan zich afspeelt kan gerust een deel zijn van een veel groter iets dat niet gebonden is aan onze natuurwetten, maar wij kunnen niet waarnemen wat er buiten onze 'luchtbel' bestaat, noch dat wij de enige luchtbel zijn
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#507 |
|
![]() Ik zie dat je 'De vrolijke wetenschap' van Friedrich Nietzsche (God is dood!) nog niet gelezen hebt. Nietzsche was zelf zeer humoristisch ondanks zijn langdurig lijden onder een chronische ziekte die hem uiteindelijk noodlottig werd. Hij was atheïst maar stak de draak niet alleen met de kerk maar ook met de pretenties van de filosofie, de kunst en de wetenschap. Een beetje zoals 'De lof der zotheid' van Erasmus. Een aanrader voor een diepzinnige humorist als jij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#508 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
. Getekend: God. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Eigenlijk is dat soort publicaties het beste bewijs dat het tijd wordt dat in het onderwijs ook eens gepraat wordt over andere dingen dan dat wat algemeen aanvaard (zeg maar: opgelegd) wordt. Zodat leerlingen eens leren voor zichzelf denken in plaats van de papegaai uit te hangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De manier waarop iedereen die zelfs maar een kritische noot durft te brengen wordt geprojecteerd als een idiote creationist, de voortdurende beledigingen, het plaatsen van allerlei van atheïstische schimp-site gestolen zogezegd humoristische prentjes die bedoeld zijn om het geloof belachelijk te maken. Laat ons het maar zo stellen: er zijn hier nogal wat atheïstjes die zittend in hun rolstoel vanuit het home waar ze opgesloten zitten niets beters te doen vinden dan met hun eigen gefossileerde opvattingen hun medemensen lastig te vallen. Maar van enige bereidheid om te discussieren heb ik eerlijk gezegd nog niets ondervonden. En als je mij nu nog altijd toeschrijft dat ik zou vastgeroest zijn in religieuze dogmas, dan bewijs je alleen dat je gewoon geen moeite doet om te lezen wat er gepost wordt. Maar goed, over Don Quichote en windmolens hebben we het al eens gehad, niet? Citaat:
De 68'er gekken die de kerk van binnenuit kapotgemaakt hebben zijn stilaan aan het uitsterven. Maar er komt een nieuwe standvastige generatie die voor de heropbloei zal zorgen, reken daar maar op. In zoverre Vlaanderen nog te redden valt van de Islam natuurlijk. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#511 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het idee dat natuurlijke selectie een "motor" zou zijn is trouwens verkeerd. Natuurlijke selectie kan alleen wieden en daardoor een verschil creëren in voortplantings-snelheid, maar kan zelf niets voortbewegen/versnellen/tot uidrukking brengen. Laatst gewijzigd door fonne : 14 maart 2010 om 21:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#512 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stel voor dat gij blijft bleiten. Bleiten om de teloorgang van de drie grote iconen van het atheïstisch materialisme: Freud, Marx en Darwin. R.I.P.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#513 |
Banneling
|
![]() Ik bleit niet, in de huidige academische wereld bent u de dinosauriër van dienst. Als men u al dan niet straal negeert, zelfs in christelijke middens die wél geëvolueerd zijn.
Laatst gewijzigd door Another Jack : 14 maart 2010 om 21:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Twee stommiteiten in één zin dus. Creationist en niet nadenken. Nog even je komt in het Guinness Book met de grootste dichtheid aan stommiteiten per woord. Citaat:
Eerst was er hier iemand die beweerde dat een koe die een ei legt waaruit een salamander kruipt een absurditeit zou zijn die de evolutie weerlegt. Ik wou alleen aantonen dat de natuur nog veel absurdere dingen heeft "uitgevonden". Dusdanig absurd dat je je moet afvragen hoeveel miljarden jaren je nodig hebt als dat allemaal met kleine toevalsstapjes moet plaatsvinden. Laatst gewijzigd door fonne : 14 maart 2010 om 21:50. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Persoonlijk neem ik die mensen ook niet erg serieus, maar je hebt het zelf gezocht door je niet alleen als een creationist op te stellen (te trollen dus) en je door die spotprenten aangesproken te voelen. Citaat:
Het zijn zij die opgesloten zitten in hun eigen geest en voor niets nieuws open staan. Citaat:
Citaat:
Je hebt overal wel gradaties in fundamentalisme.
![]() |
![]() |
#516 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb ik ooit beweerd dat dinosauriers niet samen met de mens voor zouden kunnen komen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#517 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Met dinosaurier doel ik op uw archaïsche denkwereld, en de marginaliteit van uw standpunt in het huidige debat. Laatst gewijzigd door Another Jack : 14 maart 2010 om 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#518 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#519 | |
|
![]() Citaat:
Selectie zorgt er voor dat enkel de goede mutaties en afwijkingen behouden blijven en de slechte gewied worden. Enkel door selectie zal je een evolutie hebben binnen een bepaalde soort. En door een verschillende selectie op verschillende plaatsen zullen andere afwijkingen overleven en nieuwe soorten ontstaan. Dus in dat opzicht gezien is selectie wel degelijk de motor en zijn de mutaties de brandstof. Beiden zijn nodig voor evolutie.
![]() |
![]() |
#520 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach ach, de zoveelste poging om het debat te ontwijken door te trachten de gesprekspartner te ridiculiseren en te marginalizeren.
|
![]() |
![]() |