Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2010, 15:17   #101
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Probleempje.. volgens mij is intuïtie niet iets wat zich in het bewustzijn, onderbewustzijn en/of de hersenen bevindt. Intuïtie lijkt mij meer op het ontvangen van iets, een vibratie als je wilt. Vandaar dat men ook wel eens zegt: "een ingeving".

Jaja ik weet het: ik ben een fantast.

Fred.
Intuitie bevindt zich wel degelijk in de hersenen. Zo hebben we allemaal al doende bodylanguage geleerd. Nochtans beseffen we dat niet helemaal.
Toch zullen we die bodylanguage oppikken, zonder te beseffen dat we iets "zien", we denken dat we iets aanvoelen. Maar we zien het wel degelijk.

Reken daarbij dat vrouwen veel visueler zijn dan mannen, en je weet ineens wat vrouwelijke intuitie is.

Intuitie is het gebruik van kennis waar je je niet bewust van bent. Wel degelijk in de hersenen.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2010, 15:19   #102
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probleempje.. volgens mij is intuïtie niet iets wat zich in het bewustzijn, onderbewustzijn en/of de hersenen bevindt. Intuïtie lijkt mij meer op het ontvangen van iets, een vibratie als je wilt. Vandaar dat men ook wel eens zegt: "een ingeving".

Jaja ik weet het: ik ben een fantast.

Fred.
De fantasie blijkt zich inderdaad in uw bewustzijn te vinden ja.

Uw intuitie bevindt zich ofwel in uw bewustzijn oftewel in uw onderbewustzijn, zo werkt dat namelijk met psychologische functies.

Een ingeving zou ik eerder beschrijven als er bijvoorbeeld bij een psychologisch type dat zijn annalytisch denkvermogen in het onderbewustzijn heeft zitten iets doorsijpelt van zijn annalytisch denkvermogen in het onderbewustzijn naar zijn bewustzijn.

Die mensen denken dan op dat moment dan dikwijls ook nog dat ze superslim zijn ook...
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2010, 15:27   #103
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Intuitie is het gebruik van kennis waar je je niet bewust van bent. Wel degelijk in de hersenen.
Ja, maar dan zouden oudere mensen veel intuïtiever moeten zijn dan jongere. En dat is niet altijd zo...

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2010, 15:32   #104
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Een ingeving zou ik eerder beschrijven als er bijvoorbeeld bij een psychologisch type dat zijn annalytisch denkvermogen in het onderbewustzijn heeft zitten iets doorsijpelt van zijn annalytisch denkvermogen in het onderbewustzijn naar zijn bewustzijn...
Ik zie dat eerder als een bron van ideeën waar wij allemaal kunnen uit putten. Denken heeft veel met zenden en ontvangen te maken. Ooit zei Paul Mc Cartney eens dat hij de indruk had dat hij de liedjes zo uit de lucht kon plukken...

Fred.
Oud 19 maart 2010, 15:34   #105
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar dan zouden oudere mensen veel intuïtiever moeten zijn dan jongere. En dat is niet altijd zo...

Fred.
Daar heeft intuitie niets mee te maken. Men "wordt" niet meer of minder intuitief door het ouder worden.

Men heeft de psychologische functie in het bewustzijn of niet.

In het ene geval bent u een intuitief type, in het andere geval niet.

Leeftijd, ervaring, opleiding, die zaken hebben er helemaal niets mee te maken.
Oud 19 maart 2010, 15:36   #106
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie dat eerder als een bron van ideeën waar wij allemaal kunnen uit putten. Denken heeft veel met zenden en ontvangen te maken. Ooit zei Paul Mc Cartney eens dat hij de indruk had dat hij de liedjes zo uit de lucht kon plukken...

Fred.
U ziet het verkeerd.

Als u werkelijk interesse hebt in die zaken raad ik u aan van Jung te bestuderen en ver weg te blijven van Freud en Adler om er maar enkelen te noemen.
Oud 19 maart 2010, 15:38   #107
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Daar heeft intuitie niets mee te maken. Men "wordt" niet meer of minder intuitief door het ouder worden..
Ja, maar die kennis dan? Er bestaan heel intuïtieve kinderen. Van waar halen die hun kennis? Kan nog geen levenservaring zijn want die hebben ze nog niet.

Fred.
Oud 19 maart 2010, 15:41   #108
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U ziet het verkeerd.

Als u werkelijk interesse hebt in die zaken raad ik u aan van Jung te bestuderen en ver weg te blijven van Freud en Adler om er maar enkelen te noemen.
Was Jung geen leerling van Freud en was Jung niet de man van de synchroniciteit? Nu, dat heeft hij goed gezien in ieder geval.

PS: wat ik over die zaken weet komt niet uit die hoek hoor.

Fred.
Oud 19 maart 2010, 15:46   #109
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Was Jung geen leerling van Freud en was Jung niet de man van de synchroniciteit? Nu, dat heeft hij goed gezien in ieder geval.

PS: wat ik over die zaken weet komt niet uit die hoek hoor.

Fred.
Jung heeft gestudeerd en samengewerkt met Freud totdat hij er niet meer tegen kon. Op een gegeven moment heeft hij gebroken met Freud omdat de psychoannalyse totaal verkeerd is.

Freud heeft een extravert type doorwrocht en tracht vanuit die optiek alles op een hoop te smijten. Zo werkt psychologie nu eenmaal niet.

U schijnt het bestaan van de verschillende types in de psychologie niet te begrijpen.
Oud 19 maart 2010, 16:19   #110
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U schijnt het bestaan van de verschillende types in de psychologie niet te begrijpen.
Beschouwt u deze onderverdeling in types als werkelijk bestaand en bewezen? Ik beschouw ieder individu als een type op zich, uniek en anders dan een ander. Dat is nu net het mooie.

Fred.
Oud 19 maart 2010, 16:40   #111
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een ingeving zou ik eerder beschrijven als er bijvoorbeeld bij een psychologisch type dat zijn analytisch denkvermogen in het onderbewustzijn heeft zitten iets doorsijpelt van zijn analytisch denkvermogen in het onderbewustzijn naar zijn bewustzijn.

Die mensen denken dan op dat moment dan dikwijls ook nog dat ze superslim zijn ook...
Kepler meldde dit al. Ook bij andere wiskundigen werkt het zo. Zij kunnen soms jaren aan probleem werken en terwijl ze met iets anders bezig zijn, plotseling weten ze de oplossing van het probleem, of de manier om het aan te pakken. De analyse vindt grotendeels plaats in het onderbewuste. Wel is het belangrijk om 'bewust' informatie te verzamelen en te ordenen. Ook dit doe je deels intuïtief en deels op basis van bestaande kennis en eerdere strategieën.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2010, 16:48   #112
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Kepler meldde dit al. Ook bij andere wiskundigen werkt het zo. Zij kunnen soms jaren aan probleem werken en terwijl ze met iets anders bezig zijn, plotseling weten ze de oplossing van het probleem, of de manier om het aan te pakken. De analyse vindt grotendeels plaats in het onderbewuste. Wel is het belangrijk om 'bewust' informatie te verzamelen en te ordenen. Ook dit doe je deels intuïtief en deels op basis van bestaande kennis en eerdere strategieën.
Descartes kreeg rare dromen met rijpe meloenen, na een nachtje drank en vrouwen in Breda, dat zette hem aan zijn bekende "Discours sur..." te schrijven.

Als militair had hij ook tijd zat om te filosoferen ...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2010, 16:53   #113
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wel is het belangrijk om 'bewust' informatie te verzamelen en te ordenen. Ook dit doe je deels intuïtief en deels op basis van bestaande kennis en eerdere strategieën.
OK maar wat met figuren als Mozart dan? Die was amper 5 toen hij er reeds aan begon. Er was dus nog niet veel bestaande kennis bij hem.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 19 maart 2010 om 16:54.
Oud 19 maart 2010, 17:09   #114
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beschouwt u deze onderverdeling in types als werkelijk bestaand en bewezen? Ik beschouw ieder individu als een type op zich, uniek en anders dan een ander. Dat is nu net het mooie.

Fred.
Uiteraard bestaan de verschillende psychologische types. De tegenstelling tussen de bepaalde types worden reeds duizenden jaren opgemerkt.

De tegenstellingen tussen mensen als Plato en Socrates of Aristoteles, de transsubstantiatie van het laatste avondmaal is het gevolg van de tegenstelling tussen de verschillende types, de strijd tussen luther en Zwingli kadert in dat zelfde geheel. Nominalisme en realisme, allemaal facetten van de strijd tussen de verschillende types.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 19 maart 2010 om 17:15.
Oud 19 maart 2010, 17:13   #115
Another Jack
Banneling

Standaard

William James zei daarover dat iemand zijn temperament zijn filosofische voorkeur grotendeels (in grote lijnen is dat idealisme >< materialisme) bepaald.

Temperament is een lichamelijk gegeven.
Oud 19 maart 2010, 17:16   #116
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
William James zei daarover dat iemand zijn temperament zijn filosofische voorkeur grotendeels (in grote lijnen is dat idealisme >< materialisme) bepaald.

Temperament is een lichamelijk gegeven.
Als daar dan introvert en extravert mee bedoeld wordt dan klopt dit.
Oud 19 maart 2010, 17:18   #117
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Als daar dan introvert en extravert mee bedoeld wordt dan klopt dit.
Dat zijn 2 tegenstellingen die inderdaad fundamenteel zijn, er zijn er nog een paar andere maar die ben ik vergeten (en ik heb zijn boek niet meer).

U verrast mij.
Oud 19 maart 2010, 17:20   #118
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Uiteraard bestaan de verschillende psychologische types. De tegenstelling tussen de bepaalde types worden reeds duizenden jaren opgemerkt.
Stelt jij dan niet samen met mij vast dat wij allemaal uniek en anders zijn? Natuurlijk kun je ruwweg onderverdelen in types, dat wel.

Kaarten op tafel! Tot welk type behoor jij en tot welk type behoor ik, volgens jou?

Citaat:
de transsubstantiatie van het laatste avondmaal
WOW!

Fred.
Oud 19 maart 2010, 17:38   #119
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stelt jij dan niet samen met mij vast dat wij allemaal uniek en anders zijn? Natuurlijk kun je ruwweg onderverdelen in types, dat wel.

Kaarten op tafel! Tot welk type behoor jij en tot welk type behoor ik, volgens jou?

WOW!

Fred.
Bepalen welk type u bent gaat heel moeilijk over het internet, het is al heel moeilijk na bestudering van het subject in "real life". Temeer omdat uw eigen type werkt zoals een gekleurde bril.

En dan hebben we het niet eens over bijvoorbeeld het extraverte type met introverte neigingen, zo simpel als u denkt werkt het dus niet.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 19 maart 2010 om 17:39.
Oud 19 maart 2010, 17:49   #120
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
U verrast mij.
Prettig hoop ik dan maar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be