![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Banneling
|
![]() Open daar gerust een andere thread over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neutraliteit beperkt zich niet alleen tot geloofstoestanden maar ook tot politieke overtuiging. Kennelijk wordt de neutraliteit wat dat betreft nogal eens lelijk met de voeten getreden. Zo zouden ze misschien al eens kunnen beginnen met niet meer de leerlingen mee te troggelen om met vlaggetjes te gaan zwaaien waar er iemand van het hof te voorschijn komt. Dat is OOK neutraliteit bewaren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Me dunkt dat je nog niet goed begrijpt wat neutraliteit betekent. Neutraal betekent onpartijdig. Neutraal betekent niet zonder mening; zonder levensbeschouwing; zonder overtuiging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Daar ben ik het niet mee eens, want die twee zaken zijn wel degelijk met elkaar verbonden. Ik vond het debat tussen Etienne Vermeersch en de sociologe-met-hoofddoek op dat vlak bijzonder verhelderend. Vermeersch vroeg of het dan ook ok was als leerlingen met eigen-volk-eerst t-shirts rondliepen. Dat kon dan natuurlijk weer niet. Keer op keer wordt dat holle begrip "pluralisme" (een erfenisje van een diep katholiek land) misbruikt om toch maar geen seculiere samenleving te bekomen. In streken met veel katholieken wordt het neutrale GO uitgehold door bijv. de voorbereidingen van de communie tijdens de schooluren te doen (allez, dat beweert artisjok toch). In sommige Antwerpse GO-scholen zitten vrijwel alleen moslims: ook daar is weinig pluralistisch aan. Ik heb die discussie vroeger vaak gevoerd toen we actie voerden om de kruisbeelden uit de rechtbanken en bibliotheken te halen: sommigen pleitten er toen ook voor om i.p.v. symbolen te verwijderen, alle symbolen toe te laten. Dat vond ik toen al een slecht idee, want dat zou betekenen dat de neutraliteit tegenover minderheden zou geschonden worden en omdat je dan het risico loopt dat er steeds nieuwe symbolen zouden uitgevonden worden (zoals dat het geval is met ie plots verplichte hoofddoek in de islam).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Pericles : 21 maart 2010 om 15:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of dit een streek is met veel katholieken. Feit is wel; dat een zeer groot aandeel van de kinderen hun communie doen. Ik vind dat er nog altijd een groot verschil is tussen mensen die een symbool dragen; en gebouwen die bekleed worden met symbolen. Tenzij dit het laatste jaar veranderd is; hangt er in iedere ziekenhuiskamer in Kortrijk een kruisbeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
|
![]() Citaat:
AZ Groeninge Campus O.-L Vrouw Reepkaai 4 8500 Kortrijk AZ Groeninge Campus Maria's Voorzienigheid Loofstraat 43 8500 Kortrijk AZ Groeninge Campus Sint-Maarten Burgemeester Vercruysselaan 5 8500 Kortrijk AZ Groeninge Campus Sint-Niklaas Houtmarkt 33 8500 Kortrijk Gezondheidszorg Heilige Familie Groeningepoort 4 8500 Kortrijk Die namen doen mij toch vermoeden dat het hier gaat om ziekenhuizen uit de katholieke zuil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp het zo: alle leerlingen zijn welkom, welke godsdienst, of "politieke partij" ook dat ze aanhangen. Neutraliteit bestaat er in dat men geen bijzondere eisen moet toelaten voor deze of gene groep. Godsdienst, zedenleer, andere godsdienst hoort thuis in het daartoe bestemde lokaal en voor de rest moet men er op school niet mee lopen paraderen want je wekt daar alleen maar wrevel mee op bij de ene of de andere. Voor wat de "mooie tekst" betreft, dat soort teksten kennen we (weten we dat ze bestaan) maar weinig of geen leerkrachten hebben daar echt interesse voor! Het algemeen principe staat hierboven and that's it! Alleen in conflictsituaties, uiteraard weer de danken aan de moslims, gaat men die weer onder de loep nemen om te zien of deze of gene partij het niet in zijn/haar voordeel kan verdraaien. Heb lang genoeg in het GO-onderwijs gestaan, nooit problemen gehoord of gezien over kruisbeelden (er hing er één in het godsdienstlokaal, lokaal dat ook al eens door een andere leerkracht werd gebruikt voor vervanging of whatever: nooit is daar kommentaar op gekomen van wie dan ook!). De leerkrachten katholieke godsdienst, protestantse godsdienst, zedenleer zaten broederlijke en zusterlijk naast elkaar te keuvelen in het koffielokaan en NOOIT zat er een haar in de boter betreffende het vak dat ze gaven! Er zaten toen bitter weinig moslimkinderen en die lieten zich echt niet opmerken, volgden zedenleer, of kregen toelating voor een uurtje studie enz Wanneer de islam met haar hoofddoekjes al symbool haar aanwezigheid in de scholen wil doen opmerken, door dwang voor bepaalde meisjes, door schreeuwlelijkers aan de poort, door mannelijke specimen die hun zussen in het oog houden wanneer ze buiten komen: dan zitten we met een stap te ver en een aanloop naar meer en meer en meer van datte! Weigeren turnlessen te volgen, weigeren bepaalde lessen biologie op een normale manier te volgen, idem voor bepaalde geschiedenislessen waar ze denken kommentaar op te moeten geven, beginnen zeiken over halal enz enz enz Meteen stoppen en aan banden leggen die zaken, of er komt geen einde meer aan. Straks eisen ze het recht om burka's te dragen, enkel vrouwen les te laten geven aan de meisjes enz enz enz Meteen stoppen, die evolutie naar middeleeuwse toestanden! D�*t moet het kenmerk zijn van het GO! Indien "ze" denken beter onderwijs te krijgen in hun thuislanden of in die landen wiens model ze nastreven, dan moeten ze maar terug naar ginder! We gaan ze dat niet beletten. Wat ze hier niet willen begrijpen zullen ze daar rap doorhebben, bij het minste protest. Laatst gewijzigd door andev : 21 maart 2010 om 16:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is in Kortrijk dus 1 ziekenhuis met verschillende campussen (waar je naar toe moet afhankelijk van waarvoor je behandeld wordt) Momenteel wordt er één campus gebouwd; en het is niet met geld uit de katholieke zuil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
|
![]() Citaat:
"AZ Groeninge is een fusieziekenhuis dat ontstaan is uit het voormalige Christelijk Algemeen Ziekenhuis Kortrijk - Groeninghe (op zich een fusieziekenhuis van de voormalige ziekenhuizen Maria's Voorzienigheid, Sint-Maarten en Sint-Niklaas) en het Onze-Lieve-Vrouwehospitaal." Het is dan ook weinig verwonderlijk dat daar kruisbeelden hangen. Als die nieuwe campus niet betaald is door de katholieke zuil (die overigens evenzeer door overwegend niet-katholieken betoelaagd wordt!), dan horen daar in principe evenmin kruisbeelden, davidsterren of halve manen aan de muur te hangen. Ik zou bijv. als vrouw niet graag een abortus ondergaan in een ziekenhuis dat volhangt met overduidelijk christelijke symbolen (gesteld dat ze dat al doen). Idem voor euthanasie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou u dan ook geen beifstuk kopen van een slager die een kruisje draagt? Of als daar een kruis boven de deur hangt? Zouden die andere biefstuk verkopen dan bij de volgende atheistische beenhouwer? Zouden ze in een christelijk hospitaal een andere soort abortus plegen ofzo? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
|
![]() Citaat:
Wat mijn slager draagt, aanbidt of op zijn hoofd zet boeit me dan weer geenszins. Als hij maar lekker vlees verkoopt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#216 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alsof een dokter, in een Christelijk geïnspireerd ziekenhuis, anders zou reageren op een abortus dan in bv een OCMW ziekenhuis.
![]() |
#218 | |
|
![]() Citaat:
"Voor Caritus, de koepel van de christelijke ziekenhuizen, kan abortus bij vaststelling van een medische afwijking van een foetus in principe niet. Dat meldt het christelijk opinieweekblad Tertio deze week. De ethische commissie van het Verbond der verzorgingsinstellingen (VVI) meent dat abortus bij vaststelling van een medische afwijking van de foetus in een christelijk ziekenhuis in principe niet kan. Wel erkent het dat ouders en artsen tot een andere gewetenskeuze kunnen komen in het uitzonderlijke geval van een zeer zware aandoening die niet behandelbaar is en tot een korte levensduur leidt. Zowat 65 procent van de ziekenhuizen in Vlaanderen is verbonden met de Caritas-koepel. Het zijn katholieke instellingen, maar door hun numerieke overwicht kan het niet anders dan dat ze zowel onder hun personeel als onder de patiënten mensen van uiteenlopende levensovertuigingen tellen. Toch vindt het ethische comité van het VVI het belangrijk over een delicate vraag als de mogelijkheid van abortus na prenatale diagnostiek na te denken vanuit een duidelijk christelijk geinspireerde ethiek." Of: http://www.standaard.be/artikel/deta...rtus+katholiek In het AZ Sint-Maarten in Mechelen worden geen abortussen uitgevoerd bij meisjes die kampen met een ‘mislukte of afwezige contraceptie'. De voorzitter van de raad van bestuur vertelde dat gisterenmorgen in het Radio 1-programma Peeters & Pichal. ‘Ook niet als het om een zestienjarig meisje gaat dat net verkracht is?', probeerde presentatrice Annemie Peeters. Aan de andere kant werd de lijn verbroken. Hij belde misschien met een gsm en dan valt de lijn al eens weg. Dat zestienjarige verkrachte meisje kwam nog een paar keer terug in die uitzending, maar eigenlijk was ze behoorlijk naast de kwestie. Ze is een zeer kleine minderheid in de abortuscentra in Vlaanderen, waar 80procent van de patiënten tussen de twintig en de veertig is. Later op de dag belde ik die voorzitter zelf op. ‘We willen abortus niet bagatelliseren', zei hij. ‘We voeren het zelf niet uit, omdat we het niet verzoenbaar vinden met christelijke waarden, zoals respect voor het ongeboren leven.' Ik heb hem niet gevraagd welke zendmast hem tijdens het programma de das heeft omgedaan, maar ik vond wat hij zei wel zinnig. Vooral het deel waarin hij uitlegde dat die vrouwen en meisjes met hun mislukte contraceptie wel tot aan de deur van het abortuscentrum begeleid worden (figuurlijk dan). Ook de zestienjarige verkrachte minderheid. Ik ben niet katholiek, maar ook niet uitgesproken vrijzinnig. Persoonlijk vind ik dat elke vrouw het recht heeft om zelf te beslissen wanneer ze moeder wordt, ook al heeft ze een ongelukje, maar ik heb niets tegen die voorzitter van dat ziekenhuis met een duidelijke mening. Veel kwalijker vind ik de huisarts die twijfelende zwangere meisjes tussen de twintig en de veertig in zijn kabinet ontvangt om ze te helpen, maar dat doet met een verborgen levensbeschouwelijke agenda. Ook die bestaan nog, dokters die met wel erg veel respect voor andermans ongeboren leven, hun patiënten een schuldgevoel aanpraten. Bijvoorbeeld door een ongevraagde echo te bestellen en de foto mee te geven. Onze maatschappij zou intussen toch volwassener moeten zijn. Dokters zouden hun persoonlijke overtuiging moeten kunnen loskoppelen van het welzijn de patiënt die voor hen zit. Maar ik hoop ook dat de vrijzinnigen hun kalotencomplex kunnen loskoppelen van de raad die ze een twijfelende zwangere vrouw zouden geven. Want net zo goed als in de dokterkabinetten sluipt het gevoel van morele superioriteit ook de spreekkamers van de abortuscentra binnen. ‘U twijfelt, mevrouw, geen erg, dat is gewoon uw katholiek schuldgevoel dat spreekt.' Abortus is nu eenmaal een thema waarover iedereen een mening heeft. Ook in het Mechelse schepencollege, zo blijkt. Maar een vrouw die haar moed bijeenraapt om haar zwangerschap te verbreken, of dat toch overweegt, heeft geen boodschap aan een ideologische debat dat boven haar hoofd gevoerd wordt tussen kaloten en papenvreters. Ze is al angstig genoeg om wat haar overkomt, daar hoeft ze geen zestien voor te zijn of net verkracht. Ze wil gewoon de juiste keuze maken. In eer en geweten. Juist ja. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tot grote verbazing v. direktie, aanwezige leerkrachten én de politiekers, verklaarde 48 % van die jonge gasten dat ze zouden op het Vlaams Belang stemmen !!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het was een vorm van protest omdat gastarbeiders in Belgie niet mochten stemmen. Toen de stemmen geteld werden bleek dat 28% van de Noord Afrikanen voor het VB hadden stemt. Mensen verschieten wel eens meer over wie er allemaal op het VB stemt. Laatst gewijzigd door Xenophon : 21 maart 2010 om 20:10. |
|
![]() |
![]() |