Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2010, 15:06   #1
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard Open protestbrief aan de opinie redacteur van "De Standaard"

Ik merk dat mijn stukjes nooit gepubliceerd worden op de opiniepagina van De Standaard.
Blijkbaar mag alleen een hoofdredacteur scherpe reacties publiceren, en moet elke normale burger vooral op eieren lopen als hij iets schrijft.
Dezelfde trend merk ik bij een krant als "De Morgen", en ook bij "Le Soir", een krant die zich nochtans schuldig maakt aan haatcampagnes.
Daarbij stel ik mij dan de vraag wat daarvoor wat er nog overblijft van vrije meningsuiting in Vlaanderen, als ook op het internet alles wat niet vriendelijk genoeg is voor de gevestigde machten moet gebannen worden.

Als ik dan Peter Vandermeersch hoor zeggen dat hij de erfenis van Johan Anthierens vervuld ziet bij "de Standaard" dan krijg ik toch wel een wrang gevoel.
Johan Anthierens had een scherpe pen, en het was zijn bedoeling om de modale Vlaming mondiger te maken, niet om zijn mening te censureren en hem enkel nog te laten spreken via een tussenfiguur als de hoofdredacteur van een krant.

Misschien wordt het tijd dat een aantal burgers eens een pagina opmaken waar alle geweigerde opiniestukken van burgers, zonder enige vorm van censuur kunnen geplaatst worden.
Compleet met vermelding van welk (online) medium ze precies weigerde, en de datum van niet-publicatie.
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 15:31   #2
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Ik heb al gemerkt dat mijn inzendingen die rechtstreeks kritiek hebben op een artikel van de krant, niet gepubliceerd worden. Bij De Morgen was het nog flagranter: daar was mijn stuk op de website plots 'verdwenen'.

Alle eer dan toch aan Apache, waar kritiek netjes wordt gepubliceerd (en van antwoord wordt gediend).
Oud 25 maart 2010, 15:37   #3
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ik heb al gemerkt dat mijn inzendingen die rechtstreeks kritiek hebben op een artikel van de krant, niet gepubliceerd worden.
Het was zelfs geen kritiek op De Standaard.
Kritiek op Le Soir, ja, maar niet op De Standaard.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Alle eer dan toch aan Apache, waar kritiek netjes wordt gepubliceerd (en van antwoord wordt gediend).
Ziet er niet slecht uit, op het eerste zicht.
Maar zolang zij niet over Le Soir schrijven, of over de Wooncode of zo kan ik niets posten.
Oud 25 maart 2010, 15:38   #4
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Het was zelfs geen kritiek op De Standaard.
Kritiek op Le Soir, ja, maar niet op De Standaard.

Ziet er niet slecht uit, op het eerste zicht.
Maar zolang zij niet over Le Soir schrijven, of over de Wooncode of zo kan ik niets posten.
Je kan er - in principe - zelf dingen aangeven.
(edit) nee, toch niet ))
sorry

Laatst gewijzigd door backfire : 25 maart 2010 om 15:40.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 16:40   #5
De gemuilkorfde

Standaard

Na een stuk of 5 keer proberen, en een protest aan hun redacteur, is het bij de 6e keer wel geplaatst bij De Standaard...
Ik blijf die censuur een zwaar negatieve zaak vinden.
Oud 25 maart 2010, 18:07   #6
Fatalistische fakir
Lokaal Raadslid

Standaard

De Standaard is niet de standaard.
En Peter Vandermeersch is maar net een tikkeltje minder erg dan Yves Desmet.
Niets van aantrekken, het lijkt mij zelfs eerder een eer om je bijdragen geweigerd te zien door die zelfverklaarde kwalititeitskranten.
Fatalistische fakir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 18:37   #7
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik merk dat mijn stukjes nooit gepubliceerd worden op de opiniepagina van De Standaard.
Je klaagt dat je niet gepubliceerd wordt, maar je verzwijgt de inhoud, stijl en doel van je opiniestukken.

Niet voor het één of ander, maar als het maar onnozelheid is, zou ik het ook niet publiceren hoor.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 18:52   #8
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Bij het alom geroemde HLN is het vermelden van de gazettennaam in een kritische noot ook een garantie voor een publicatieweigering van een reactie..
Allemaal ziek in hetzelfde bedje..onze 'vrije' pers..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 18:59   #9
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Een krant is nog steeds geen forum waar iedereen het absolute recht heeft om zijn waarheid ongehinderd te verkondigen.

Lezersbrieven en opiniestukken zijn paginavullers, niets meer, en kranten hebben het recht om brieven of opiniestukken te weigeren. Het zou er nog aan mankeren.
Oud 25 maart 2010, 19:34   #10
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Een krant is nog steeds geen forum waar iedereen het absolute recht heeft om zijn waarheid ongehinderd te verkondigen.

Lezersbrieven en opiniestukken zijn paginavullers, niets meer, en kranten hebben het recht om brieven of opiniestukken te weigeren. Het zou er nog aan mankeren.
Zever..het HLN forum staat vol met dozijnen waardeloze platvloerse comments..gemotiveerde kritiek zit er nooit tussen...

Een schande voor een onderneming die leeft van het recht op een vrije meningsuiting ...
Oud 25 maart 2010, 19:37   #11
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Zever..het HLN forum staat vol met dozijnen waardeloze platvloerse comments..gemotiveerde kritiek zit er nooit tussen...

Een schande voor een onderneming die leeft van het recht op een vrije meningsuiting ...
Ik denk dat je even niet volgt. Ik schreef:

Citaat:
Als er kranten zijn die toch vele lezersbrieven opnemen, ongeacht de kwaliteit ervan, is dat fijn voor hen en voor de inzenders, maar de beslissing ligt volledig bij de krant.
Oud 25 maart 2010, 20:04   #12
Fatalistische fakir
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Je klaagt dat je niet gepubliceerd wordt, maar je verzwijgt de inhoud, stijl en doel van je opiniestukken.

Niet voor het één of ander, maar als het maar onnozelheid is, zou ik het ook niet publiceren hoor.

DS publiceert anders wel dagelijks onnozelheid.
Welke onnozelheid volgens DS wel het publiceren waard is en welke niet, volgens welke criteria, daar heb je als lezer het raden naar.
Maar bon, ik betaal ook niet voor DS, dus moeten ze met mijn mening geen rekening houden en voel ik ook niet de behoefte om die aan DS mee te delen.
Fatalistische fakir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 20:46   #13
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je even niet volgt. Ik schreef:
.
Ik denk dat jij niet volgt..lezersbrieven en/of online reacties censureren is een schande voor onderneming die leeft bij de gratie van persvrijheid..heeft niks te maken met het niet-publiceren van scheldpartijen of racistische uitlatingen enz...
Oud 25 maart 2010, 21:05   #14
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat jij niet volgt..lezersbrieven en/of online reacties censureren is een schande voor onderneming die leeft bij de gratie van persvrijheid..heeft niks te maken met het niet-publiceren van scheldpartijen of racistische uitlatingen enz...
Lezersbrieven met bakken tegelijkertijd publiceren is niet het streefdoel van een krant, is dat nu zo moeilijk te begrijpen ?

Als men van iedereen moet beginnen alle vragen, opmerkingen, lezersbrieven en opiniestukken te publiceren, kan men evengoed de volledige redactie ontslaan en de krant vullen met lezersbrieven.

En dan zal het uiteraard ook niet goed zijn.
Oud 25 maart 2010, 21:16   #15
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Dat was mijn punt niet..
Ik zeg dat inzendingen met gegronde kritiek op de krant(en) of artikels NOOIT gepubliceerd worden..dat is CENSUUR..wat is daar nu moeilijk aan...
Oud 25 maart 2010, 21:24   #16
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was mijn punt niet..
Ik zeg dat inzendingen met gegronde kritiek op de krant(en) of artikels NOOIT gepubliceerd worden..dat is CENSUUR..wat is daar nu moeilijk aan...
Hoe weet jij dat die nooit gepubliceerd worden ? Als die massa briljante lezersbrieven nooit gepubliceerd worden, hoe kun jij dan weten dat de inhoud ervan gegrond is ?

Niet alleen dat, je overdrijft dan nog eens erbij. Er worden immers wel degelijk brieven geplaatst waarin lezers hun beklag doen of opmerkingen hebben inzake bepaalde artikels van de krant of de krant zelf.
Oud 25 maart 2010, 21:28   #17
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe weet jij dat die nooit gepubliceerd worden ? Als die massa briljante lezersbrieven nooit gepubliceerd worden, hoe kun jij dan weten dat de inhoud ervan gegrond is ?
Lezersbrieven is van voor mijnen tijd..ik heb ruime ervaring met censuur op online kranten..
Oud 25 maart 2010, 21:34   #18
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Het is lang geleden dat ik nog eens een lezersbrief geschreven heb. Destijds publiceerden ze die altijd, soms met vertraging, maar of ze nu lang of kort waren, ze stonden er steevast in. Ik zou bij wijze van test nog eens kunnen proberen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 22:17   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Sommige navelstaarders verwarren het grondwettelijke recht van 'persvrijheid' wel eens.

Je mag zelf je eigen mening verkondigen, zelfs met behulp van een drukpers, en bij uitbreiding met behulp van eenderwat;
maar dat betekent niet dat je je mening zomaar zoudt mogen laten klinken in een andermans gazet, of in een andermans boek.

Of gaan we ook aanklagen dat een bandopname met onze mening, verstuurd aan radiostasions, niet uitgezonden wordt, onder het mom van sensuur ?
En videoboodschappen voor de televiziestasions ?
Of lezersbrieven in een boek, vooraleer het gepubliseerd of herdrukt wordt ?

Wil aub met de voeten op de grond komen, met al uw grootspraak en dure woorden die je niet eens begrijpt.

Amai mijn teelballen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 10:30   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Open protestbrief aan de opinie redacteur van "De Standaard"
Ik vrees dat uw brief niet zal gepubliceerd worden...

Regelmatig worden threads van mij op dit forum verwijderd.

Andere worden gesloten.

Moderatie doet namelijk wat haar zint.

Over het algemeen geef ik er de voorkeur aan dat er zwaar gemodereerd wordt, maar dan liefst wel onpartijdig en niet �* la tête du client.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be