Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2010, 18:36   #301
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht
Inderdaad, dit is pure kwatch. Als ik morgen beslis om een huis in Brussel te kopen, dan leg ik mijn centjes op tafel en ga ik daar wonen, basta.
Dan bent u rijker dan ik want ik kan dat ondertussen niet meer sinds de prijzen in Brussel verdubbeld zijn op 5 jaar tijd.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 18:39   #302
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Dan bent u rijker dan ik want ik kan dat ondertussen niet meer sinds de prijzen in Brussel verdubbeld zijn op 5 jaar tijd.
de Ultra-Belgicisten hebben ook altijd iets te verdienen met het behoud van België.
ist ni Ruben?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 18:41   #303
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de Ultra-Belgicisten hebben ook altijd iets te verdienen met het behoud van België.
ist ni Ruben?
U zou best een optrekje kopen in Den Haag. Dat weten we. Vergis u niet, daar is het ook peperduur.

Laatst gewijzigd door system : 25 maart 2010 om 18:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 18:43   #304
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik heb toch een vraag:

mogen pakweg de Hopi of de Navaho hun reservaat uit de grijpvingers van pakweg Coca-Cola of Warren Buffett proberen te houden?
Die vraag was aan filosoof gericht, in reactie op zijn bijdrage: "drie woordjes: eigen volk eerst".

Ik kan de vraag uitbreiden: wat drijft pakweg Hopi die hun reservaat uit de grijpvingers van pakweg Coca-Cola willen houden? Waaraan maken die mensen zich schuldig?

Egoïsme? Xenofobie? Racisme?
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 18:54   #305
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Omdat Bart De Wever maar al te vaak de indruk wekt, dat hij spreekt namens "de Vlamingen". Ooit opperde hij zelfs een citaat over Herman De Croo: "dat de man nog geen Vlaming is omdat hij Nederlands spreekt."

http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G2524QRBV
Het is altijd gemakkelijk met citaten te gooien en iemand iets in de mond te leggen vooral als we niet weten wanneer het gezegd werd en in welke context. Uw verwijzing naar het artikel maakt ons geen sikkepitje wijzer.

Heb even zitten googelen op die zogenaamde uitspraak van Bart De Wever en ben nog altijd geen sikkepit verder : nergens vind ik een vermelding van in welke context hij dit zou gezegd hebben. Het is dus volledig onverifiëerbaar. Bovendien is het toch wel een idiote uitspraak waarvan ik mij niet niet kan inbeelden dat Bart De Wever die zou doen of indien hij dit per ongeluk wel zou gedaan hebben nog achter zou staan. Dit verhaal heeft alles van een "urban story" of een zoveelste verzinsel voor één of andere complottheorie over het "ondemocratische en onverdraagzame" Vlaams-nationalisme. Moet op die wijze het Belgicisme terug zijn élan vinden van voor de Koningskwestie ?
Oud 25 maart 2010, 18:57   #306
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U zou best een optrekje kopen in Den Haag. Dat weten we. Vergis u niet, daar is het ook peperduur.
system, ik heb al een eigen betaalbaar optrekje in tienen (bijna) gekocht.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 25 maart 2010 om 18:58.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 19:02   #307
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat hebt u toch met Den Haag?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 19:12   #308
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Misschien houden de Franstaligen nog vast aan België, omdat ze héél goed weten dat niet alle Vlamingen te vinden zijn voor een eventuele splitsing.
De Franstalige politici houden vast aan België omdat :

1) de Franstaligen zich altijd geïdentificeerd hebben met gans België ( en niet alleen Wallonië en Brussel) omdat België historisch gezien een product is van de Franstalige burgerij.
2) omdat de Belgische context de mogelijkheid biedt om het arrondissement Halle-Vilvoorde verder te verfransen en het Brussels Gewest uit te breiden ten koste van Vlaanderen en een territoriale eenheid te creëren tussen Brussel en Wallonië in het kader van de creatie van een "Fédération Wallonie-Bruxelles".
3) omdat de Belgische context financiëel meer opbrengt dan dat ze kost dankzij de financiële transferts op vele vlakken van Vlaanderen naar Wallonië of/en de Franse Gemeenschap
4) omdat de Belgische context de beste kansen biedt om van Brussel blijvend de Europese hoofdstad te maken ( zonder de tweetalige Belgische context zal Brussel moeilijker verkocht geraken als een zogenaamde tweetalige stad waar de Latijnse en Germaanse cultuur zich ontmoeten en verliest ze een belangrijke troef tegenover andere concurrende Europese steden)

Kort samengevat : België biedt op vele vlakken (potentiële) meerwaarden voor de Franse Gemeenschap van België. Spijtig dat die meerwaarden grotendeels een eenrichtingsverhaal zijn want de meerwaarden van België voor de Vlaamse Gemeenschap zijn onbestaand, omstreden of zeer beperkt. Dit verklaart waarom het Belgisch federalisme vooral een conflict-federalisme en een éénrichtings-federalisme is en geen samenwerkings-federalisme. Een hervorming van het Belgische staatsverband dringt zich dus op maar zal wegens de vele grendelwetten en dubbele meerderheden alleen gerealiseerd kunnen worden via een diepe politieke crisis. Alleen een crisis van formaat zal de bal aan het rollen kunnen brengen. Totdan zitten we in een fase van frustrerend immobilisme waar op lange termijn zowel Wallonië als Vlaanderen zullen onder lijden.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 25 maart 2010 om 19:21.
Oud 25 maart 2010, 19:18   #309
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Misschien houden de Franstaligen nog vast aan België, omdat ze héél goed weten dat niet alle Vlamingen te vinden zijn voor een eventuele splitsing. Niet alle Vlamingen heten gelukkig De Wever.
Denk jij nu werkelijk dat de Franstaligen vasthouden aan Belgie, uit liefde voor Vlaanderen?

Ex-minister-president van Wallonie Jean-Claude Van Cauwenberge noemde enkele jaren geleden in zijn boek "Oser être wallon" de Frans(talige) cultuur nog "eindeloos superieur" aan de Nederlandse. Letterlijk!

Al zal de meerderheid het nooit toegeven, ze kijken gewoon neer op onze taal en cultuur. Belgie betekent voor hun "Frans kunnen spreken over het gehele grondgebied".

Als je dan weet dat Vlaanderen dit land grotendeels -financieel- rechthoudt, en daarvoor niks 0,0 terugkrijgt (behalve verwijten en beledigingen), dan is de maat vol.

Er is geen Belgisch volk, geen Belgische taal, geen Belgische cultuur, geen Belgische media, geen Belgische publieke opinie,... Belgie is een compleet mislukt land, een failed state.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 25 maart 2010 om 19:21.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 19:22   #310
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, daarom dat ik me als Vlaming distantieer van De Wever zijn uitspraken.
En u zou het, als Vlaming, ook niet voor de Vlamingen willen opnemen tegen het beledigende gebral van Le Soir?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 19:28   #311
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog véél duurder dan in België.
Maar dat wil hij vast niet gezegd hebben.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 19:30   #312
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Denk jij nu werkelijk dat de Franstaligen vasthouden aan Belgie, uit liefde voor Vlaanderen?

Ex-minister-president van Wallonie Jean-Claude Van Cauwenberge noemde enkele jaren geleden in zijn boek "Oser être wallon" de Frans(talige) cultuur nog "eindeloos superieur" aan de Nederlandse. Letterlijk!

Al zal de meerderheid het nooit toegeven, ze kijken gewoon neer op onze taal en cultuur. Belgie betekent voor hun "Frans kunnen spreken over het gehele grondgebied".

Als je dan weet dat Vlaanderen dit land grotendeels -financieel- rechthoudt, en daarvoor niks 0,0 terugkrijgt (behalve verwijten en beledigingen), dan is de maat vol.

Er is geen Belgisch volk, geen Belgische taal, geen Belgische cultuur, geen Belgische media, geen Belgische publieke opinie,... Belgie is een compleet mislukt land, een failed state.
Ik was vanmiddag bij een Waal in Wallonië en toen hij mijn Vlaams accent hoorde, sprak ie meteen zeer goed NL.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 19:32   #313
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik was vanmiddag bij een Waal in Wallonië en toen hij mijn Vlaams accent hoorde, sprak ie meteen zeer goed NL.
Ik ken een Spanjaard die heel goed Nederlands kan. So?
Oud 25 maart 2010, 19:36   #314
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nog véél duurder dan in België.
Maar dat wil hij vast niet gezegd hebben.
HIj woont liever tussen de suikerbollen. Maar ik heb zo'n vermoeden dat hij een vaste caravanplaats heeft, ergens op het Scheveningse strand.

http://www.youtube.com/watch?v=1HX3x...eature=related

Laatst gewijzigd door system : 25 maart 2010 om 19:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 19:37   #315
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik vind dat "wonen in eigen streek"-gedoe dikke zever. Als ik morgen in bijvoorbeeld Zwevezele wil gaan wonen, omwille van welke reden dan ook, mag ik niet. Ik heb immers geen band met die gemeente. Zelfs in mijn buurgemeente mag ik eigenlijk niet gaan wonen. Dat kan toch niet?

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat een provinciale commissie gaat bepalen waar iemand nog mag gaan wonen en waar niet? Ik zie geen reden om een beperking op de keuze van vestiging in te voeren.
niets belet je om daar te gaan wonen.
enkel in woonuibreidingsgebieden in bepaalde gemeentes mag je geen nieuw huis gaan zetten (volgens nieuw decreet dat tegen volgende week zal gestemd zijn).

Dus een huis overkopen of een huis bouwen in een andere zonen, dat kan perfect.
Oud 25 maart 2010, 19:40   #316
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken een Spanjaard die heel goed Nederlands kan. So?
So, het is zeker niet de bedoeling van alle Walen om overal in BE FR te mogen spreken. Ik ken er zelfs die in WAL NL spreken tegen Vlamingen & Nederlanders.
Oud 25 maart 2010, 19:44   #317
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Even het stuk van Luckas Vander Taelen volledig posten (uit De Standaard):

Citaat:
De schizofrenie van Le Soir
FRANSTALIGEN KIJKEN NIET GRAAG NAAR EIGEN GEBREKEN

De N-VA heeft bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) een klacht ingediend tegen de krant Le Soir. De krant zou volgens N-VA aanzetten tot haat en racisme. LUCKAS VANDER TAELEN noemt de gewraakte demarche van de krant 'pervers'.

De N-VA gaat klacht neerleggen bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, naar aanleiding van een column in Le Soir waar het Vlaamse woonbeleid in één adem genoemd wordt met etnische zuiveringen in Nigeria of het verdrijven van priesters uit Marokko. Wat voor de partij van Bart De Wever niet door de beugel kan, is de foto van een Nigeriaans massagraf als illustratie bij het artikel. Le Soir verdedigt zich door te zeggen dat de column slechts een 'levendige oproep was om de basisprincipes van democratie en broederlijkheid in herinnering te brengen'.

Ik heb in deze krant al geschreven wat ik denk over bepaalde aberraties van het decreet 'Wonen in eigen streek' (DS 4 maart). Ik denk dat het hoog tijd is dat de regels aangepast worden en dat we in Vlaanderen moeten durven nadenken over de onaanvaardbare gevolgen van soms goed bedoelde maatregelen. We moeten als Vlamingen ook tonen dat we onszelf in vraag durven te stellen en over alles een open discussie willen voeren.

Maar hoe zeer ik kritische vragen heb gesteld bij het decreet 'Wonen in eigen streek', het zou nooit bij me opkomen dit te gaan vergelijken met vormen van etnische zuiveringen in Afrika. Die vergelijking is zo overtrokken dat het meteen het hele debat onderuit haalt en iedereen zich ingraaft in zijn eigen gelijk.

FDF

Het is een merkwaardig kenmerk van bepaalde Franstalige columnisten om enkel over Vlaanderen te schrijven als er daar volgens hen weer eens fundamentele mensenrechten geschonden worden. Komt daarbij dat ze zichzelf zien als de herauten van de ideeën van de verlichting en de Franse Revolutie en ze niet gehinderd worden door enige zin voor nuance. Maar hun grote zwakte is hun blindheid tegenover de onhebbelijkheden van hun eigen cultuur en hun totaal gebrek aan kennis van de Vlaamse realiteit, meestal versterkt door hun al even grote onkunde van het Nederlands.

Le Soir lijkt last te hebben van een acute vorm van schizofrenie als het gaat over de verhouding met Vlaanderen. Soms neemt de krant lovenswaardige initiatieven om Vlaanderen beter voor te stellen aan zijn lezers. Maar op andere momenten weegt de erfenis van het verleden, toen Le Soir nog het officieuze partijblad was van het FDF.

En dan duiken chroniqueurs op, zoals voormalig hoofdredacteur Yvon Toussaint die het bekrompen Vlaanderen oproept om 'de bedorven lucht te verjagen met frisse wind'. Ze zien zichzelf al te graag als de behoeders van 'de waarden van gelijkheid, openheid en moderniteit', strijdend tegen de 'geobsedeerden van de zuiverheid van het bloed, de heilige grond en het geloof', zoals te lezen stond in de column van Jean-Paul Marthoz, die aanleiding was tot de klacht van de N-VA. Geef toe, dit soort proza valt niet zo vaak te lezen in de Vlaamse pers. Maar helaas worden dergelijke hoogdravende volzinnen zelden bovengehaald om het eens te hebben over de kleine kantjes van de grote culture française.

Ik heb nog nooit een Franstalige column gelezen waarin men zich afvraagt hoe het toch mogelijk is geweest dat het FDF tot ver in de jaren zeventig affiches verspreidde waarin 'Brussel Vlaams' in gotische letters was geschreven en Vlamingen zo werden geassocieerd met de nazi's. Geen Franstalige intellectueel is toen opgestaan om dit soort verdoken racisme aan te klagen. Net zomin als er ooit ergens een analyse is verschenen waarin een Franstalige op zoek gaat naar de reden waarom zijn taalgenoten het zo moeilijk blijven hebben om Nederlands te spreken als ze in Vlaanderen komen. Welke intellectueel ten zuiden van de taalgrens zal eens schrijven dat vele Franstaligen last blijven hebben van een nauwelijks verholen cultureel superioriteitsgevoel? En dat hun zelfverklaarde openheid zich al te vaak beperkt tot wie hun taal spreekt? Wie zal eens openlijk durven schrijven dat de lamentabele taalkennis van veel Franstaligen lange tijd haast principieel is geweest ?

Ik schrijf dit niet graag, omdat ik een zelfkritiek van binnen een gemeenschap veel interessanter vind dan kritiek van een buitenstaander. Daarom heb ik er ook geen probleem mee als Le Soir mijn column over het Vlaamse decreet 'Wonen in eigen streek' publiceert. Wij moeten als Vlamingen tonen dat we niet te beroerd zijn om onszelf in de spiegel te kijken. Franstaligen houden ons echter liever een spiegel voor en kijken niet graag naar hun eigen gebreken. Want hoezeer er bedenkingen geformuleerd kunnen worden bij het decreet, het zou elke Franstalige kritiek erop veel geloofwaardiger maken als men zou durven schrijven dat bijvoorbeeld taalvereisten in Wallonië niet nodig zijn, al was het maar omdat het gewoon ondenkbaar is dat iemand in een Waalse stad het in zijn hoofd zou halen om een andere taal te spreken dan het Frans. Het is natuurlijk leuk zich te amuseren met een zekere verkramptheid van politiek Vlaanderen, door een komiek in het Frans te laten bellen met het gemeentehuis van Dilbeek en dan aan te klagen dat het personeel aldaar geen Frans mag spreken. Dat is inderdaad een vrij extreme en voorbijgestreefde vorm van taalflamingantisme. Maar probeer maar eens in het Engels of het Nederlands te bellen naar om het even welk Waals gemeentehuis. Daar zijn geen regels nodig om enkel in het Frans bediend te worden, door de perfecte eentaligheid van de meeste Franstaligen.
Massagraf

Ik begrijp de verontwaardiging van Bart De Wever. Het is niet de eerste keer dat Le Soir uitglijdt: in 2008 riep een journalist op om de hele N-VA te laten verdrinken op zee. Dat is onaanvaardbaar. Net zoals de foto van een Nigeriaans massagraf niet hoort bij een artikel waar men het over het woonbeleid heeft. Dat is een perverse manier om meer te suggereren dan er geschreven staat. Maar ik betwijfel of De Wever gelijk heeft klacht in te dienen tegen de krant. Hij maakt op die manier de al vrij zelfingenomen auteurs van dit soort proza belangrijker dan ze in feite allang niet meer zijn. Daardoor kan hij eens te meer voorgesteld worden als een Vlaamse extremist die niet kan verdragen dat de waarheid geschreven wordt. Misschien moet hij maar eens met zijn gekende scherpe pen deze schabouwelijke en abjecte demagogie onderuit halen.

LUCKAS VANDER TAELEN - Vlaams parlementslid (Groen!)
Hij slaat hier nagels met koppen.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 25 maart 2010 om 19:56.
Oud 25 maart 2010, 19:47   #318
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, daarom dat ik me als Vlaming distantieer van De Wever zijn uitspraken.
dus je geeft toe dat Vlaanderen en de Vlaming bestaat?
Oud 25 maart 2010, 19:47   #319
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
So, het is zeker niet de bedoeling van alle Walen om overal in BE FR te mogen spreken. Ik ken er zelfs die in WAL NL spreken tegen Vlamingen & Nederlanders.
Uitzonderingen heb je overal. Neemt niet weg dat je de algemene tendens niet kan ontkennen: Franstaligen kennen zelden Nederlands. Ze aanzien hun taal als superieur en zien niet in waarom z�*j (als behorende tot la Grande Culture française) een stom taaltje als het Nederlands zouden moeten leren, zelfs al komen ze hier wónen.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 25 maart 2010 om 19:51.
Oud 25 maart 2010, 19:54   #320
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uitzonderingen heb je overal. Neemt niet weg dat je de algemene tendens niet kan ontkennen: Franstaligen kennen zelden Nederlands. Ze aanzien hun taal als superieur en zien niet in waarom z�*j (als behorende tot la Grande Culture française) een stom taaltje als het Nederlands te moeten leren, zelfs al komen ze hier wónen.
Franstaligen kunnen anders zonder problemen in VL wonen zonder NL te kennen hoor.
Zeker in VL gemeenten waar je meer dan 30% taalgenoten vindt.
Daar geeft het weinig voordelen om NL te leren. Winkelen, TV kijken, lezen, praten met buren,... kan allemaal in het FR.

De VL zijn wellicht jaloers omdat ze buiten VL en Nederland nooit in zo'n situatie terechtkomen dat ze hun eigen taal kunnen blijven gebruiken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be