Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2010, 20:38   #341
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Zeg eens, m'n beste azert, u valt nu wel heel erg door de mand, hè. In uw taal heet zoiets een demasqué, een ontmaskering.

Nederlandstaligen hebben wel degelijk elders ter wereld hun taal in den vreemde weten te planten:

- Indonesië;
- Suriname;
- Verenigde Staten;
- Japan;
- Sri Lanka;
- Antillen.

Halverwege de negentiende eeuw was de invloed van het Nederlands in Japan zo groot geworden dat de Amerikanen genoodzaakt waren met het shogunaat te onderhandelen in het Nederlands. De Amerikanen opperden toen het idee om van het Nederlands, dat in hun land notabene nog levendig gesproken werd in New York, dan maar een diplomatieke taal te maken.

Op meer dan 150 universiteiten wereldwijd wordt Nederlands wetenschappelijk onderwezen en bestudeerd. In Jakarta (Indonesië) alleen al leren jaarlijks meer dan 10 000 enthousiaste, jonge mensen Nederlands aan het Erasmus Huis.

Nog nooit gehoord van Berbice, Negerhollands, Mohawk Dutch? Het zijn inmiddels uitgestorven pidgintalen die hun bron hadden in het Nederlands.

En in Wallonië? Ook u spreekt en schrijft Nederlands. Voorwaar, de invloed van het Nederlands is groter dan u ooit durft te vermoeden.
Allee, allemaal randverschijnselen; in niets te vergelijken met de verfransing rond Brussel.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 20:40   #342
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De Franstaligen zijn zelf als eersten met le droit du sol op de proppen gekomen. In 1932. Omdat Wallonië eentalig moest blijven. En dat weet je maar al te goed.

Daar mochten dus geen "volksvreemde elementen" de "zuiver Franstalige omgeving" bezoedelen met hun permanente aanwezigheid.
Natuurlijk: men kiest altijd de strategie waar men zijn voordeel mee denkt te doen.

Ik hou echter niet van de VL die zeggen: kijk eens wij zijn de brave en de Franstaligen de stouten.
Mochten de VL met genoeg zijn, ze zouden niet hetzelfde doen.
De VL kiezen nu echter voor droit du sol omdat het hen voordeel oplevert en niet omdat ze moreel de beteren zijn.
Oud 25 maart 2010, 20:41   #343
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De VL hebben gekozen voor droit du sol omdat het als zwakste partij beter uitkomt. Tegen heug en meug hebben de Franstaligen dat ook ondertekend; maar voor de grootste taal is het personaliteitsbeginsel interessanter en aangezien dat juist personen betreft, is het logisch dat zij dat laatste principe als natuurlijker aanvoelen en ook proberen toe te passen. Wetten waarin men zich gewrongen voelt probeert men aan te passen.
Indien ze consequent aan het ius solis hielden zouden ze ook iedereen die op Vlaamse grond geboren wordt als Vlaming beschouwen, quod non. Ze passen 't enkel toe wanneer 't hen best uitkomt: kwestie van princiepsvastheid natuurlijk. Maar welk principe? Vlaamse versie van "kop of munt"? "Kop win ik, munt verlies jij"?

Noem 't dan gewoon het recht van de sterkste.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 20:42   #344
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allee, allemaal randverschijnselen; in niets te vergelijken met de verfransing rond Brussel.
U hebt nogal wat pretenties zo te zien. De realiteit laat echter zien dat de verfransing op haar retour is. Wie slim is, leert Nederlands. Wie werk zoekt, leert Nederlands.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 20:44   #345
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Indien ze consequent aan het ius solis hielden zouden ze ook iedereen die op Vlaamse grond geboren wordt als Vlaming beschouwen, quod non. Ze passen 't enkel toe wanneer 't hen best uitkomt: kwestie van princiepsvastheid natuurlijk. Maar welk principe? Vlaamse versie van "kop of munt"? "Kop win ik, munt verlies jij"?

Inderdaad; men bepaalt zijn strategie volgens het voordeel dat het oplevert en daarom vind ik de VL die zich op de borst kloppen omdat zij de moreel beteren zouden zijn belachelijk.

Je ziet het ook in Canada: daar kiezen de Franstaligen voor droit du sol want daar levert die strategie voordeel op tegenover het grotere EN.
Oud 25 maart 2010, 20:45   #346
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Beste filosoof,

ik had nog een vraagje voor u:

wat drijft pakweg Hopi die hun reservaat uit de grijpvingers van pakweg Coca-Cola willen houden? Waaraan maken die mensen zich schuldig?

Egoïsme? Xenofobie? Racisme?

(zie bericht #304 in deze draad).
Die Hopi zijn wel een minderheid, wat je van de Vlamingen in België moeilijk kan beweren (anders zouden ze 't Europese Minderhedenverdrag wél goedkeuren)

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 maart 2010 om 20:46.
Oud 25 maart 2010, 20:46   #347
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
U hebt nogal wat pretenties zo te zien. De realiteit laat echter zien dat de verfransing op haar retour is. Wie slim is, leert Nederlands. Wie werk zoekt, leert Nederlands.
Oei en er wordt nochtans moord en brand geschreeuwd en men voert wooncodes enz. in want straks spreekt men FR van Opgrimbie tot De Panne?
Oud 25 maart 2010, 20:47   #348
Shadowke

Standaard

Citaat:
Die Hopi zijn wel een minderheid, wat je van de Vlamingen in België moeilijk kan beweren (anders zouden ze 't Europese Minderhedenverdrag wel goedkeuren)
waarom zou Vlaanderen het europees minderheidsverdrag goedkeuren?
om de franstalige partijen nog meer macht te geven in België?
neen dank u!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 20:47   #349
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Denk jij nu werkelijk dat de Franstaligen vasthouden aan Belgie, uit liefde voor Vlaanderen?

Ex-minister-president van Wallonie Jean-Claude Van Cauwenberge noemde enkele jaren geleden in zijn boek "Oser être wallon" de Frans(talige) cultuur nog "eindeloos superieur" aan de Nederlandse. Letterlijk!

Al zal de meerderheid het nooit toegeven, ze kijken gewoon neer op onze taal en cultuur. Belgie betekent voor hun "Frans kunnen spreken over het gehele grondgebied".

Als je dan weet dat Vlaanderen dit land grotendeels -financieel- rechthoudt, en daarvoor niks 0,0 terugkrijgt (behalve verwijten en beledigingen), dan is de maat vol.

Er is geen Belgisch volk, geen Belgische taal, geen Belgische cultuur, geen Belgische media, geen Belgische publieke opinie,... Belgie is een compleet mislukt land, een failed state.
EEN GROTE WAARHEID DIE NOG DIKWIJLS MAG HERHAALD WORDEN.
Oud 25 maart 2010, 20:48   #350
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oei en er wordt nochtans moord en brand geschreeuwd en men voert wooncodes enz. in want straks spreekt men FR van Opgrimbie tot De Panne?
dat is de bedoeling van de franstalige partijen.
een ééntalig Belgiê! een Franstalig België! (dixit Reynders in eigen verkiezingspropaganda)
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 20:52   #351
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat mij betreft is iedereen die in Vlaanderen wordt geboren en op het gemeentehuis aangegeven Vlaming, ook als beide ouders géén Vlamingen zijn.

Daarnaast beschouw ik ook kinderen van Vlamingen in het buitenland als Vlamingen, voor zover die dat zelf ook willen.

En tenslotte heb ik er - misschien tot grote ergernis van sommige �*ndere Vlamingen - weinig problemen mee ook immigranten als Vlaming te aanvaarden, al verwacht ik van deze mensen toch wel een kleine inspanning die het hen moet vergemakkelijken in Vlaanderen een deftig bestaan op te bouwen: voldoende Nederlands leren om een job te kunnen vinden, bijvoorbeeld, daarmee zullen ze zich het leven ècht niet moeilijker maken.
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 20:52   #352
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
EEN GROTE WAARHEID DIE NOG DIKWIJLS MAG HERHAALD WORDEN.
Er zijn zeer veel buitenlanders die dromen van de rijkdom die in zo'n failed state kan vergaard worden.
Oud 25 maart 2010, 20:54   #353
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Uitzonderingen heb je overal. Neemt niet weg dat je de algemene tendens niet kan ontkennen: Franstaligen kennen zelden Nederlands. Ze aanzien hun taal als superieur en zien niet in waarom z�*j (als behorende tot la Grande Culture française) een stom taaltje als het Nederlands zouden moeten leren, zelfs al komen ze hier wónen.
Is 't daarom dat Vlamingen klagen dat er (volgens hen toch) te veel Franstalige kinderen in de Nederlandstalige scholen in Brussel worden ingeschreven?
Oud 25 maart 2010, 20:58   #354
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die Hopi zijn wel een minderheid, wat je van de Vlamingen in België moeilijk kan beweren (anders zouden ze 't Europese Minderhedenverdrag wél goedkeuren)
Voorlopig kunnen we van de Vlamingen in België inderdaad moeilijk beweren dat ze een minderheid zijn (behalve dan in enkele gemeenten in het hart van Vlaams-Brabant: de 19, en dan nog wat randgemeenten).

Maar als pakweg de Hopi mogen proberen hùn reservaat uit handen van pakweg Coca-Cola te houden, waarom zouden Vlaams-Brabanders niet iets gelijkaardig op het oog mogen hebben?

Toch niet omdat het 'maar' Vlaamse boerkes zouden zijn, mag ik hopen?

Of moeten ze daar ècht mee wachten tot de Vlamingen binnen België een minderheid zijn geworden?

Laatst gewijzigd door djimi : 25 maart 2010 om 21:01.
Oud 25 maart 2010, 20:59   #355
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
waarom zou Vlaanderen het europees minderheidsverdrag goedkeuren?
om de franstalige partijen nog meer macht te geven in België?
neen dank u!
Dus ze weigeren 't idd. uit plat oportunisme (volgens jou toch).
Oud 25 maart 2010, 21:00   #356
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is 't daarom dat Vlamingen klagen dat er (volgens hen toch) te veel Franstalige kinderen in de Nederlandstalige scholen in Brussel worden ingeschreven?
Mij zult u daar toch niet rap over horen klagen, hoor.

Integendeel zelfs, ik zal eerder klagen over het gebrek aan Vlaamse steun voor het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.
Oud 25 maart 2010, 21:00   #357
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft is iedereen die in Vlaanderen wordt geboren en op het gemeentehuis aangegeven Vlaming, ook als beide ouders géén Vlamingen zijn.

Daarnaast beschouw ik ook kinderen van Vlamingen in het buitenland als Vlamingen, voor zover die dat zelf ook willen.

En tenslotte heb ik er - misschien tot grote ergernis van sommige �*ndere Vlamingen - weinig problemen mee ook immigranten als Vlaming te aanvaarden, al verwacht ik van deze mensen toch wel een kleine inspanning die het hen moet vergemakkelijken in Vlaanderen een deftig bestaan op te bouwen: voldoende Nederlands leren om een job te kunnen vinden, bijvoorbeeld, daarmee zullen ze zich het leven ècht niet moeilijker maken.
2
Oud 25 maart 2010, 21:00   #358
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Voorlopig kunnen we van de Vlamingen in België inderdaad moeilijk beweren dat ze een minderheid zijn (behalve dan in enkele gemeenten in het hart van Vlaams-Brabant: de 19, en dan nog wat randgemeenten).

Maar als pakweg de Hopi mogen proberen hùn reservaat uit handen van pakweg Coca-Cola te houden, waarom zouden Vlaams-Brabanders niet iets gelijkaardig op het oog mogen hebben?

Toch niet omdat het 'maar' Vlaamse boerkes zouden zijn, mag ik hopen?
Vlaams Brabant een "reservaat" dus?
Oud 25 maart 2010, 21:01   #359
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Integendeel zelfs, ik zal eerder klagen over het gebrek aan Vlaamse steun voor het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.
2
Oud 25 maart 2010, 21:03   #360
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

Die Vlaamse steun zorgde er wel voor dat de klassenormen er lange tijd lager bleven dan in de rest van Vlaanderen (ik geef toe dat ik niet weet hoe 't nu zit)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be