Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2010, 16:52   #481
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Horen, horen,...je kijkt gewoon wat je meest voordeel biedt...
Ik kan de vele jonge Vlamingen die liever Engels, Duits, Spaans, Russisch, Chinees, ... leren dan Frans dan ook geen ongelijk meer geven.

Immers, als we u mogen geloven, spreken alle Walen binnenkort tòch Nederlands.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 16:53   #482
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Komt u vaak naar de Belgische kust?
Wat is regelmatig?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 16:56   #483
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Wel, djimi, draagt u een 'propre chemise' ('schoon hemd') of een chemise propre?

Zouden Franstaligen hiervan ook wakker liggen?

Gewoonlijk ga ik naar Frankrijk tijdens de mooie zomerdagen, en dan draag ik bij voorkeur een tiesjurt.

Oud 26 maart 2010, 16:58   #484
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat is regelmatig?
Zegt u het maar.
Voor iemand uit Limburg is die kust nu eenmaal niet zo dichtbij.

Oud 26 maart 2010, 17:01   #485
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zegt u het maar.
Voor iemand uit Limburg is die kust nu eenmaal niet zo dichtbij.
1 �* 2 keer per jaar. Maar dat varieert toch van jaar tot jaar.
Oud 26 maart 2010, 17:02   #486
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om u maar te zeggen hoe kunstmatig en broos (fictief?) die zogezegde 'eendracht' was van de noordelijke Nederlanden tegen de Spanjaarden...
Dat geef ik gerust toe, voorzover hier iets 'toe te geven' is. Ook in Gelre was die eenheid er niet. Nijmegen en Zutphen kozen voor de kroon, waardoor de stadhouder gedwongen was deze steden te belegeren.

Hoort u mij klagen over het geweld van Oranje tegen Gelderse steden, zoals u het zou zeggen?

De eenheid was zeker broos, zo broos dat Willem van Oranje de onwillige Staten-Generaal, die weigerden geld ter beschikking te stellen voor meer troepen, het volgende voorhield:

"Wanneer u weigert middelen ter beschikking te stellen, dan ontbreken die mij niet, maar u. Deze oorlog, mijne heren, is niet mijn oorlog, maar de uwe. Wanneer u zegt 'we hebben geen geld', dan zegt u eigenlijk: 'we laten onze landen in de steek'."

Het zijn deze woorden die blijven nagalmen en ons oproepen om 'onze landen', Nederland en Vlaanderen, niet in de steek te laten.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:06   #487
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat geef ik gerust toe, voorzover hier iets 'toe te geven' is. Ook in Gelre was die eenheid er niet. Nijmegen en Zutphen kozen voor de kroon, waardoor de stadhouder gedwongen was deze steden te belegeren.

Hoort u mij klagen over het geweld van Oranje tegen Gelderse steden, zoals u het zou zeggen?

De eenheid was zeker broos, zo broos dat Willem van Oranje de onwillige Staten-Generaal, die weigerden geld ter beschikking te stellen voor meer troepen, het volgende voorhield:

"Wanneer u weigert middelen ter beschikking te stellen, dan ontbreken die mij niet, maar u. Deze oorlog, mijne heren, is niet mijn oorlog, maar de uwe. Wanneer u zegt 'we hebben geen geld', dan zegt u eigenlijk: 'we laten onze landen in de steek'."

Het zijn deze woorden die blijven nagalmen en ons oproepen om 'onze landen', Nederland en Vlaanderen, niet in de steek te laten.
U laat zich meeslepen door woorden uit een ver verleden. We leven nu 500 jaar later. Kortom, u bent een romanticus.
Oud 26 maart 2010, 17:06   #488
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik kan de vele jonge Vlamingen die liever Engels, Duits, Spaans, Russisch, Chinees, ... leren dan Frans dan ook geen ongelijk meer geven.

Immers, als we u mogen geloven, spreken alle Walen binnenkort tòch Nederlands.
Azert weet het; de invloed van het Nederlands, zeker in Wallonië, is schrikwekkend groot. De germanisering golft vanuit de Westhoek moeiteloos door tot in de Ardennen.
Oud 26 maart 2010, 17:07   #489
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U laat zich meeslepen door woorden uit een ver verleden. We leven nu 500 jaar later. Kortom, u bent een romanticus.
En waardoor laat u uzelf meeslepen?
Oud 26 maart 2010, 17:08   #490
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Waarom geen foto van een Rwandees massagraf ?
Schaamtegevoel omwille van vroegere franstalige koloniale miskleunen ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:11   #491
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1 �* 2 keer per jaar. Maar dat varieert toch van jaar tot jaar.
U zult wel begrijpen dat dit voor een West-Vlaming neer komt op 'zo goed als nooit', niet?

Overigens moet ik dringend nog eens in Limburg komen wandelen, anders kom ik er - in uw ogen dan - eveneens 'zo goed als nooit'

Misschien iets voor tijdens de Paasvakantie, wie weet.

Ja, ik vind Limburg best wel mooi, en Limburgers doorgaans erg vriendelijke en warme mensen.

Mocht u een goede tip kunnen geven: gr�*�*g.

Oud 26 maart 2010, 17:12   #492
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En waardoor laat u uzelf meeslepen?
Door de zucht naar de historische waarheid.
Oud 26 maart 2010, 17:16   #493
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is het niet nodig om als Franstalige NL te leren als je in VL gaat wonen.
Hangt ervan af wat je bedoelt met 'nodig', als je ziet dat meer dan 50% van de werklozen in de Vlaamse rand het nederlands onmachtig zijn.

Maar we begrijpen elkaar goed, initiatieven die hier wél een meerwaarde aan geven, zoals de afschaffing van de faciliteiten of de invoering van de wooncode, die kunnen dan op jouw steun rekenen?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:18   #494
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U zult wel begrijpen dat dit voor een West-Vlaming neer komt op 'zo goed als nooit', niet?

Overigens moet ik dringend nog eens in Limburg komen wandelen, anders kom ik er - in uw ogen dan - eveneens 'zo goed als nooit'

Misschien iets voor tijdens de Paasvakantie, wie weet.

Ja, ik vind Limburg best wel mooi, en Limburgers doorgaans erg vriendelijke en warme mensen.

Mocht u een goede tip kunnen geven: gr�*�*g.
Nu moet u eens goed luisteren. Ik als Limburger heb er absoluut niets op tegen dat mensen in de straten van Hasselt Frans praten of Hollands of Duits. Luik is kortbij, Duitsland is kortbij en Nederland is kortbij. En dat de winkeliers, om wat te kunnen verkopen, overschakelen op
Duits, Frans of Engels als ze die talen machtig zijn, is het minste van mijn problemen. En dat de hotels in Hasselt Engels, Frans Duits praten. Voor mij allemaal geen probleem. De klant is koning. Alleen, de landstaal en de bestuurlijke taal is wel het Nederlands. Zolang als men dat maar voor ogen blijft houden, is er niets aan de hand.

En zo zou het ook aan de Belgische kust moeten zijn: de klant is koning. En al dat kleinzielig gedoe en taalgebakkelei moet achterwege blijven. Steeds indachtig blijvend: de landstaal is én blijft het Nederlands en /of het Vlaams.

Laatst gewijzigd door system : 26 maart 2010 om 17:20.
Oud 26 maart 2010, 17:29   #495
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nu moet u eens goed luisteren. Ik als Limburger heb er absoluut niets op tegen dat mensen in de straten van Hasselt Frans praten of Hollands of Duits. Luik is kortbij, Duitsland is kortbij en Nederland is kortbij. En dat de winkeliers, om wat te kunnen verkopen, overschakelen op
Duits, Frans of Engels als ze die talen machtig zijn, is het minste van mijn problemen. En dat de hotels in Hasselt Engels, Frans Duits praten. Voor mij allemaal geen probleem. De klant is koning. Alleen, de landstaal en de bestuurlijke taal is wel het Nederlands. Zolang als men dat maar voor ogen blijft houden, is er niets aan de hand.

En zo zou het ook aan de Belgische kust moeten zijn: de klant is koning. En al dat kleinzielig gedoe en taalgebakkelei moet achterwege blijven. Steeds indachtig blijvend: de landstaal is én blijft het Nederlands en /of het Vlaams.
U haastte u dit expletieve additief te vermelden.
Oud 26 maart 2010, 17:32   #496
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U haastte u dit expletieve additief te vermelden.
Ik haast me zelden. Weliswaar, ik vertrek op tijd.

Noteer, dit additief vermeldt : 'en' (én) 'of'. U kunt dus kiezen al naargelang u dit aanvoelt. En die keuze heb ik, helaas, niet bij u.

Laatst gewijzigd door system : 26 maart 2010 om 17:34.
Oud 26 maart 2010, 17:37   #497
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Azert weet het; de invloed van het Nederlands, zeker in Wallonië, is schrikwekkend groot. De germanisering golft vanuit de Westhoek moeiteloos door tot in de Ardennen.
Heimelijk jaloers op de Franstaligen die hun taal kunnen verspreiden in Vlaanderen terwijl de Nederlandstaligen dat niet kunnen in de Ardennen.
En daarom zegt men: de arrogante Franstaligen!, terwijl men heimelijk hoopt ooit hetzelfde te kunnen doen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:40   #498
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik haast me zelden. Weliswaar, ik vertrek op tijd.

Noteer, dit additief vermeldt : 'en' (én) 'of'. U kunt dus kiezen al naargelang u dit aanvoelt. En die keuze heb ik, helaas, niet bij u.
Er is geen keuze: Nederlands.

Ik leg u aan de hand van deze zinnen uit waarom:

- "de landstaal is én blijft het Nederlands en /of het Vlaams":
- "die Landessprache ist und bleibt deutsch und/oder österreichisch, schweizerisch, bayerisch ...";
- "the language of the country is and stays English and/or American, Australian, Canadian ..."

Vat u het nu?
Oud 26 maart 2010, 17:45   #499
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Heimelijk jaloers op de Franstaligen die hun taal kunnen verspreiden in Vlaanderen terwijl de Nederlandstaligen dat niet kunnen in de Ardennen.
En daarom zegt men: de arrogante Franstaligen!, terwijl men heimelijk hoopt ooit hetzelfde te kunnen doen.
Heb ik u pijnlijk uit uw tent gelokt met deze uitspraken? We beginnen al een aardig beeld van u te krijgen op deze manier, zo we dit beeld al niet hadden, trouwens.

Gezien de massale toeristenstroom van Vlamingen en Nederlanders en het feit dat er ook een aanzienlijk aantal Nederlandstaligen naar Wallonië verhuist, wordt het Nederlands er meer prominent aanwezig. Sommigen spreken zelfs van een Vernederlandsing. Vooral de Nederlanders gaan er wonen en beginnen een Nederlandstalige camping, restaurant of café in Wallonië. Een kwart van de campings in de Ardennen en de rest van Wallonië, is inmiddels in Nederlandse handen.
Oud 26 maart 2010, 17:47   #500
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik u pijnlijk uit uw tent gelokt met deze uitspraken? We beginnen al een aardig beeld van u te krijgen op deze manier, zo we dit beeld al niet hadden, trouwens.

Gezien de massale toeristenstroom van Vlamingen en Nederlanders en het feit dat er ook een aanzienlijk aantal Nederlandstaligen naar Wallonië verhuist, wordt het Nederlands er meer prominent aanwezig. Sommigen spreken zelfs van een Vernederlandsing. Vooral de Nederlanders gaan er wonen en beginnen een Nederlandstalige camping, restaurant of café in Wallonië. Een kwart van de campings in de Ardennen en de rest van Wallonië, is inmiddels in Nederlandse handen.
Inderdaad wanneer de Nederlandstaligen met genoeg zijn, passen ze zich ook niet aan en gebruiken ze arrogant hun eigen taal.
Helaas voor hen zijn er niet veel plaatsen waar ze met genoeg zijn.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be