Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2010, 00:30   #21
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-SA Bekijk bericht

Tot daar de propaganda. De feiten zeggen iets anders: sterke vooruitgang inzake alfabetisering, infrastructuur, gezondheidszorg en onderwijs in het land.

Chavez is vooral een ramp voor de conservatieve rijke kaste die de rijkdommen van het land mee uitverkocht aan multinationals destijds en er zelf gretig de granen van meepikte, dat is juist.
Mee eens.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 01:17   #22
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik wacht eigenlijk nog altijd op het eerste concrete feit waaruit de aantijgingen zouden moeten blijken.
Chavez heeft inderdaad eens de media aangepakt. Media die eerst deel uitmaakten van een militaire putch en daarna gewoon niet voldeden aan administratieve verplichtingen. Die media zijn nog steeds niet verboden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 13:44   #23
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Afhankelijk van welke gevolgen die leugens hebben, moet dit misschien overwogen worden. Zie de financiële crisis, oorlog in Irak, enz.
Dat is hier het geval niet.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 14:13   #24
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
who said the Globovision owner and president had broken the law by disseminating false information that caused panic and dissent among Venezuelans.
Gerechtvaardigd. Zou een TV eigenaar (indien hij niet veel geld heeft) in de VS durven de waarheid over 9/11 te zeggen en vertellen dan het een inside-job en niets anders dan dat was?

Ik bedoel hier dus de waarheid zeggen en niet valse informatie die het publiek shockeert doorgeven. Alleen de waarheid. Zou dat kunnen?
Antwoord:
Dit is de waarheid van waw ooooo freedom what a freedom and justice !!
http://www.youtube.com/watch?v=hNLvB32eKks

Laatst gewijzigd door porpo : 27 maart 2010 om 14:13.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 14:27   #25
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Twas toch zo'ne goeie é, onze chavez! Hij moest enkel Bush beledigen en het was de beste leider ter wereld.
Chavez is een staatshoofd en moet dus op die manier geëvalueerd en bekritiseerd worden. Termen als 'goeie' en 'slechte' zijn bruikbaar voor hoofdpersonen in B-films maar nogal simpel als het gaat om politieke analyses.

De kritiek van Chavez op het beleid van Bush is meer dan terecht - dat heeft de geschiedenis inmiddels aangetoond - maar dat lijkt me niet het belangrijkste van zijn realisaties.
Ik zou hem veeleer afrekenen op zijn sociale politiek en wat dat betreft is de balans voorlopig positief: op het gebied van alfabetisering, onderwijs, gezondheidszorg en bijvoorbeeld koopkracht voor de armste bevolkingslagen.

Er zijn een aantal domeinen waar hij blijkbaar geen vat krijgt op de problemen zoals de criminaliteitsgraad in Caracas, de inflatie en de energievoorziening.

Citaat:
Maar kritiek over zijn eigen persoon...dan moet je den bak in.
Guillermo Zuloaga ging niet de bak in omwille van zijn kritiek, wel omdat er tegen hem en zijn televisiestation een groot aantal klachten werden geformuleerd. Me dunkt dat het de taak van het gerecht is - en dus met behulp van de politie - om die klachten te onderzoeken en over eventuele schuld te oordelen.
Een aantal klachten gaan over ontdoken of niet betaalde belastingen, financieel gesjoemel en onrechtmatige verrijking. Ik veronderstel dat jij het met me eens bent dat dit soort misdrijven onderzocht en eventueel bestraft moet worden?

Verder voert Chavez niet alleen een politieke strijd maar ook een psychologische en culturele. De man doet dat vooralsnog niet zo slecht al heb ik nogal wat kritische bedenkingen wat betreft zijn strategische keuzes: Het is niet verstandig om meer vijanden te maken als je niet genoeg vrienden hebt.

Laat ons ook niet vergeten dat een aantal media actief betrokken waren bij de coup tegen Chavez en dat ondermeer Globovision systematisch een vervalst beeld geeft van de realiteit. Indien de vrt of vtm dat hier zouden doen, dan kregen ook zij juridische klachten te verwerken en dat lijkt me niet onlogisch: ook televisiekanalen moeten zich aan de wet houden. Een evenwichtige, waarheidsgetrouwe en gebalanceerde weergave van de realiteit behoort ook bij ons tot de opdracht van de televisiezenders. Ook wij zouden het niet aanvaarden indien een zender zou verworden tot spreekbuis van een oppositiepartij.

Ik zie in dit artikel wat ik al eerder vaststelde als het over Latijns-Amerika gaat: een compleet scheefgetrokken verhouding in kritiek op alles wat Chavez doet en een blindheid met betrekking tot wat er in bv. Colombia en Honduras gebeurt. Ik vermoed dat achter deze selectieve blindheid dan ook geen bekommernis om de waarheid of persvrijheid schuilgaat maar een politieke agenda die is ingegeven door de verdediging van kapitalistische belangen in Venezuela.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 27 maart 2010 om 14:29.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 14:44   #26
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Chavez is een staatshoofd en moet dus op die manier geëvalueerd en bekritiseerd worden. Termen als 'goeie' en 'slechte' zijn bruikbaar voor hoofdpersonen in B-films maar nogal simpel als het gaat om politieke analyses.

De kritiek van Chavez op het beleid van Bush is meer dan terecht - dat heeft de geschiedenis inmiddels aangetoond - maar dat lijkt me niet het belangrijkste van zijn realisaties.
Ik zou hem veeleer afrekenen op zijn sociale politiek en wat dat betreft is de balans voorlopig positief: op het gebied van alfabetisering, onderwijs, gezondheidszorg en bijvoorbeeld koopkracht voor de armste bevolkingslagen.

Er zijn een aantal domeinen waar hij blijkbaar geen vat krijgt op de problemen zoals de criminaliteitsgraad in Caracas, de inflatie en de energievoorziening.

Guillermo Zuloaga ging niet de bak in omwille van zijn kritiek, wel omdat er tegen hem en zijn televisiestation een groot aantal klachten werden geformuleerd. Me dunkt dat het de taak van het gerecht is - en dus met behulp van de politie - om die klachten te onderzoeken en over eventuele schuld te oordelen.
Een aantal klachten gaan over ontdoken of niet betaalde belastingen, financieel gesjoemel en onrechtmatige verrijking. Ik veronderstel dat jij het met me eens bent dat dit soort misdrijven onderzocht en eventueel bestraft moet worden?

Verder voert Chavez niet alleen een politieke strijd maar ook een psychologische en culturele. De man doet dat vooralsnog niet zo slecht al heb ik nogal wat kritische bedenkingen wat betreft zijn strategische keuzes: Het is niet verstandig om meer vijanden te maken als je niet genoeg vrienden hebt.

Laat ons ook niet vergeten dat een aantal media actief betrokken waren bij de coup tegen Chavez en dat ondermeer Globovision systematisch een vervalst beeld geeft van de realiteit. Indien de vrt of vtm dat hier zouden doen, dan kregen ook zij juridische klachten te verwerken en dat lijkt me niet onlogisch: ook televisiekanalen moeten zich aan de wet houden. Een evenwichtige, waarheidsgetrouwe en gebalanceerde weergave van de realiteit behoort ook bij ons tot de opdracht van de televisiezenders. Ook wij zouden het niet aanvaarden indien een zender zou verworden tot spreekbuis van een oppositiepartij.

Ik zie in dit artikel wat ik al eerder vaststelde als het over Latijns-Amerika gaat: een compleet scheefgetrokken verhouding in kritiek op alles wat Chavez doet en een blindheid met betrekking tot wat er in bv. Colombia en Honduras gebeurt. Ik vermoed dat achter deze selectieve blindheid dan ook geen bekommernis om de waarheid of persvrijheid schuilgaat maar een politieke agenda die is ingegeven door de verdediging van kapitalistische belangen in Venezuela.
has been critical of leftist President Hugo Chavez was arrested Thursday on charges that he abused his right to free speech, then released after a two-hour hearing before a judge.

Staat niets over de beschuldigingen die jij hier plaatst. Waar is jou bron daarvoor?

Voor de rest...het is nog wat vroeg maar zoals ik al zei, hij zal nog wel fratsen uitvreten.

Laatst gewijzigd door illwill : 27 maart 2010 om 14:45.
Oud 27 maart 2010, 14:59   #27
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Staat niets over de beschuldigingen die jij hier plaatst. Waar is jou bron daarvoor?
Soms moet je in een artikel wat verder lezen dan alleen maar de inleiding. In hetzelfde artikel staat namelijk (iets lager maar daarvoor moet je dan wel scrollen natuurlijk):

Citaat:
Although Zuloaga and Globovision face more than 40 legal and administrative complaints, the station owner said in November that he would not be deterred. "Globovision will not cease to inform the truth," he said.

Prosecutors accused Globovision in June of not paying about $2.3 million (5 million bolivares fuertes) in taxes for certain advertisements the station broadcast in 2002 and 2003.

That week, national guard troops and authorities from Venezuela's environmental agency staged a late-night raid on Zuloaga's Caracas home to see whether the avid hunter had killed any protected prey. It was the second raid on Zuloaga's home in two weeks.

Zuloaga, who owns two Toyota dealerships, also was accused last year of overcharging on 24 cars he had sold and was storing on his property. Those vehicles were seized in a May 21 raid on the house.
Dat zijn slechts enkele van de meer dan 40 klachten, de rest wordt niet gespecifieerd.
Meer info vind je bijvoorbeeld hier en hier.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 27 maart 2010 om 14:59.
Oud 27 maart 2010, 15:06   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.cnn.com/2010/WORLD/americ...est/index.html

Twas toch zo'ne goeie é, onze chavez! Hij moest enkel Bush beledigen en het was de beste leider ter wereld.
Maar kritiek over zijn eigen persoon...dan moet je den bak in.
Ik heb altijd gezegd dat hij nog fratsen gaat uithalen...en ook dit zal niet het laatste zijn.
Bush ging daar altijd heel sportief mee om met de beledigingen naar zijn persoon toe, hoewel hij er ook veel heeft gekregen. Chavez is blijkbaar wat verzuurder.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 15:17   #29
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Bush ging daar altijd heel sportief mee om met de beledigingen naar zijn persoon toe, hoewel hij er ook veel heeft gekregen. Chavez is blijkbaar wat verzuurder.
Naar Bush mocht je zelfs je schoenen gooien, dan bleef hij nog grijnzen ! En hij was goed in het afwijken, dat moet je hem laten.
Maar wat Chavez betreft, ik vind eigenlijk dat men in Vlaanderen dringend zo een man nodig heeft. Een échte politieker, met haar op zijn tanden, in de plaats van De Dweil aan het hoofd van de E.U. bvb !
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 15:55   #30
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Soms moet je in een artikel wat verder lezen dan alleen maar de inleiding. In hetzelfde artikel staat namelijk (iets lager maar daarvoor moet je dan wel scrollen natuurlijk):

Dat zijn slechts enkele van de meer dan 40 klachten, de rest wordt niet gespecifieerd.
Meer info vind je bijvoorbeeld hier en hier.
Maar daar is ie nu niet voor opgepakt. Verder lezen is niet het enigste wat je moet doen...duidelijk lezen wat er staat is ook belangrijk.
Oud 27 maart 2010, 15:57   #31
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het is volgens mij een Berlusconi typke aan het worden. Ze denken beide dat de evenaar door hun gat loopt.
Oud 27 maart 2010, 16:39   #32
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Door mensen als jij?
Daar heeft Europahater het brein niet voor.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 16:41   #33
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is hier het geval niet.
En jij concludeert dat uit....
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 16:50   #34
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Goed nieuws is wel dat nog minder dan de helft van de bevolking achter die rode gorilla staan.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 20:18   #35
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Chavez blijkt de coup nog niet vergeten te zijn. Een goede zaak voor de Bolivariaanse democratische revolutie.
Oud 28 maart 2010, 01:00   #36
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Chavez is vooral een ramp voor Venezuela.
De 2 venezuelanen die ik ken zeggen dat vooral de regimes die Chavez voorgingen een ramp waren voor Venezuela. Daar hoor ik U natuurlijk niet over spreken, want dat waren goede maatjes met de VS.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2010, 13:03   #37
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
En jij concludeert dat uit....
Euhm, dat deze persoon nu klaagt over Chavez is niet de oorzaak van de crisis welke 1.5 jaar geleden is begonnen.
Oud 28 maart 2010, 13:12   #38
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-SA Bekijk bericht

Tot daar de propaganda. De feiten zeggen iets anders: sterke vooruitgang inzake alfabetisering, infrastructuur, gezondheidszorg en onderwijs in het land.
Chavez is vooral een ramp voor de conservatieve rijke kaste die de rijkdommen van het land mee uitverkocht aan multinationals destijds en er zelf gretig de granen van meepikte, dat is juist.
Zo was dit ook in voormalig communistisch Rusland en in het land van Fidel. Maar een Shangri-La was de USSR allerminst. En het huidige Cuba nog minder. Raar dat heel wat mensen in die communistische paradijsen er altijd op staan om, kost wat kost, uit hun paradijsen te willen vluchten.

Ge moogt drie keer raden waarom.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2010 om 13:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2010, 13:20   #39
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zo was dit ook in voormalig communistisch Rusland en in het land van Fidel. Maar een Shangri-La was de USSR allerminst. En het huidige Cuba nog minder. Raar dat heel wat mensen in die communistische paradijsen er altijd op staan om, kost wat kost, uit hun paradijsen te willen vluchten.

definieer 'heel wat mensen'? Ik krijg via mijn job toch regelmatig Cubanen te gast en daar is geen enkele van ooit op het idee gekomen hier te blijven. Dat waren nochtans niet bepaald de grootste Castrofans.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2010, 13:23   #40
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Dat noch de Sovjet Unie noch Cuba een Shangri-La zijn of waren, is nogal duidelijk. Shangri-La bestaat ook niet, het is een illusie.

Maar je kan bijvoorbeeld niet naast de vaststelling dat de gemiddelde levensverwachting in de voormalige Sovjet-Unie met bijna tien jaar gedaald is sinds de ineenstorting van dat land. Het betekent concreet dat mensen gemiddeld tien jaar minder oud worden vandaag dan onder het Sovjet-regime. Me dunkt dat dat een belangrijk element is dat in het voordeel van het systeem spreekt.
Dezelfde logica gaat op voor Cuba waar de levensverwachting voor een ontwikkelingsland fenomenaal hoog ligt, waar de kindersterfte zeer laag en waar het algemene welzijn van de bevolking op een hoog niveau staat.

Dat desondanks 'veel' mensen Cuba wensen te verlaten, heeft niets te maken met het regime: er vluchten nog veel meer mensen van Haïti en Mexico naar de VS dan vanuit Cuba. Mexico en Haïti zijn nochtans geen communistische regimes.

Los daarvan is het leveren van kritiek op de Sovjet-Unie en Cuba legitiem en noodzakelijk.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 28 maart 2010 om 13:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be