![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() N-VA Europees Parlementslid Frieda Brepoels bracht gisterenavond, samen met oud-VU-senator Willy Kuijpers en N-VA Kamerlid Ben Weyts een bezoek aan twee voormalige Koerdische parlementsleden, Remzi Kartal en Zübeyir Aydar, in de gevangenis van Vorst. Zij werden enkele weken geleden, samen met een 20-tal andere Koerden opgepakt, in het kader van het grootschalige offensief waarbij ook Roj TV niet gespaard bleef. Tot tevredenheid van Brepoels besliste de Brusselse Kamer van Inbeschuldigingstelling vanmorgen tot de vrijlating van de twee, samen met 5 andere in Vorst opgesloten Koerden. Allen hebben ze het statuut van politiek vluchteling in een EU-land, waarvan 4 in België.
Bedoeling van het bezoek was vooral om na te gaan onder welke omstandigheden zij vastgehouden worden. Het werd een heel hartelijk en vruchtbaar gesprek waarbij veel waardevolle informatie werd uitgewisseld, samen met hun advocaten. Hierover zal in de loop van de volgende weken meer worden gecommuniceerd. Kartal en Aydar vluchtten uit Turkije in 1994 toen hun Koerdische partij DEP, waarvoor zij als parlementslid waren verkozen, werd verboden. Anderen, zoals Leyla Zana, werden in de gevangenis opgesloten voor meer dan 10 jaar. Turkije werd hiervoor trouwens in 2002 door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens veroordeeld tot het betalen van 50.000 euro aan elke aanklager. Turkije heeft blijkbaar niet veel geleerd uit die veroordeling toen bleek dat het eind vorig jaar de opvolger DTP verbood. Op dit ogenblik zitten nog 16 burgemeesters en meer dan 1000 kaderleden van de DTP in de gevangenis, sommige parlementsleden werden hun politieke rechten afgenomen voor 5 jaar, anderen werden in de gevangenis opgesloten. Sinds begin 2010 werd een nieuwe Koerdische partij BDP opgericht die waarschijnlijk hetzelfde lot te wachten staat. Turkije zegt dat er geen Koerdisch probleem is en wil geen democratische hervormingen doorvoeren om de rechten van de 11 miljoen Koerden in Turkije te doen respecteren. Iedereen die zegt dat er wel een Koerdisch probleem is, wordt als terrorist bestempeld. De onderdrukking van de Koerden in Turkije gaat onverminderd voort, zij hebben geen enkel recht om hun taal te spreken, krijgen geen onderwijs in hun taal en worden op veel andere terreinen gediscrimineerd door de Turkse staat, een schandelijke houding voor een kandidaat-lidstaat van de EU. Frieda Brepoels kon dit eens te meer afleiden uit de gesprekken die ze afgelopen weekend voerde met Koerdische leiders in Diyarbakir. Zij was daar uitgenodigd om samen met meer dan 1 miljoen Koerden het Newroz-feest te vieren. Zowel Leyla Zana als de burgemeester van Diyarbakir Osman Baydemir reageerden geschokt op de brutale wijze waarop hun vrienden in een aantal Europese landen enkele weken geleden werden aangepakt, ook in België. Nochtans werd het een fantastisch feest, tenminste voor één dag - de Turkse politie- en veiligheidsdiensten waren overal aanwezig om te filmen en foto"s te maken van de aanwezigen, die de volgende dagen en weken weer repressieve activiteiten mogen verwachten. Brepoels wijst er tenslotte op dat het huidige Belgische beleid ten aanzien van de Koerden toch wel paradoxale gevolgen heeft : "Een sinds 1994 erkend vluchteling in België zoals Remzi Kartal, weggevlucht uit Turkije wegens vervolging, wordt in een Belgische gevangenis opgesloten uitgerekend voor aanklachten waarvoor zijn vluchtelingenstatus hem zou moeten beschermen (Vluchtelingenverdrag 1951). En dat terwijl vele economische vluchtelingen in dit land door het lakse regeringsbeleid asielfraude kunnen plegen zonder enig gevolg. Begrijpe wie kan...". Voor meer informatie: secretariaat Frieda Brepoels [email protected] www.friedabrepoels.eu Bron: politics.be
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Die Brepoels wordt met de dag linkser en linkser... man man man! Sinds welk jaar moeten wij hier in onze gemeenschap tolereren dat Turken en Koerden hier hun strijd komen uitvechten? Mogen de Koerden een staat hebben? Van mij vandaag nog! Deugen de Turken niet? Neen, en dat hebben ze nog nooit gedaan. Desalniettemin trekt Brepoels haar klep niet al te ver open terwijl ze tegen de toetreding van Turkije tot de EU best wel lawaai mocht maken!
Conclusie? Alle betrokkenen in deze zaak hebben pertinent bewezen geen recht te hebben op een plaats in onze samenleving!
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo? eet je überhaupt wel waarover het g�*�*t?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Alez komaan zeg. Ge gaat mij toch niet komen vertellen dat Brepoels niet zienderogen in het linkse vaarwater aan het verzeilen is? Nog even en ze komt met die andere hippies in Brogel over de draad kruipen.En je gaat hier toch ook niet gelukkig komen doen omdat de Koerden en Turken hun problemen naar hier exporteren? Of vertel mij eens wat is de kwestie? Voor mij vooral dat ik hier niet al 's werelds oorlogen, ellende en miserie wil hebben.
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het knelt hem wat de Koerden en Turken betreft net daar dat ze allebei hun hand niet omdraaien voor excessief geweld. In beide gevallen zelfs terroristisch. Als je mij vraagt om terrorisme op te vangen of dat ik als terrorist opgevangen wil worden dan ga je voor mij een brug te ver. Een tijdje geleden zijn er in Brussel heuse geweldsdelicten gebeurd tussen Koerden en Turken. Dat is de brug wat ik bedoel. Misschien zijn de mensen dat hier al vergeten. Maar vanaf het moment dat wij zulks gedogen in ons midden zijn we fout bezig. De stukken die ik heb gelezen over de Koerdische televisie hier wijzen er duidelijk op dat er veel meer stront aan de knikker is dan een loutere vrijheidsstrijd in de symbolische zin van het woord. Principieel vind ik het zelfs dat wij het niet zomaar normaal mogen vinden hoe fel de Koerdische gemeenschap collectief reageerde op de arrestaties. Bv. In die 'spontane' protesten en dat je dan zelfs op 9 maart zelf bedreigingen met aanslagen begint te ontvangen. In mijn ogen legitimeert de n-va met deze actie deels de strijd van de pkk. Net die pkk die zelf zegt dat aanslagen op toeristen legitiem zijn. Dan zeg ik gewoon, laat ons onze Vlaamse strijd daar aub niet door bezoedelen door deze te vergelijken met de Koerdische omdat je hier komt juichen bij vrijlatingen zonder dat je a) weet hoe de vork daaromtrent echt aan de steel zit want het onderzoek is nog gaande b) zonder dat je weet in hoeverre deze mensen banden hebben met de pkk en ze ook effectief steunen c) als je zelf nog twijfelt aan de geloofwaardigheid van het statuut vluchteling. Frappant trouwens dat Brepoels zich meer engageert voor een buitenlandse strijd dan dat ze tegenwoordig nog doet voor de eigen Vlaamse strijd die haar volgens mij al lang geen moer meer kan interesseren. (Hetgeen ze aan zich zelf te danken heeft door op de nieuwjaarswensen van Wim De Meester die vertelde dat het dit jaar mocht barsten koudweg antwoordde dat men dat allemaal tegenwoordig niet zo moest bekijken.) (Ps.:Ik oordeel evenzo betreffende de Palestijns-Israëlische zaak. Dat geweld afkomstig daaruit hoeven wij niet op onze straten te tolereren wat niet wegneemt dat wij onverschillig moeten blijven. )
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die mensen zijn vooralsnog niet veroordeeld voor terroristische aanslagen, noch schuldig bevonden aan het 'lid zijn van de PKK'.
Je lult er dus maar wat op los. En de dag dat Brepoels over den draad klimt in Brogel, dat zou nog eens een heuglijke dag zijn want dan heeft ze het licht gezien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie overigens niets mis met het lid zijn van de PKK. Leden van het Belgisch leger worden ook niet veroordeeld, hoewel dat leger wel mee een vuile oorlog uitvecht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat al dan niet als vrijwilliger of op privé-initiatief opererende verdedigers van de Belze Staat wèl tot repressie en geweld durven overgaan, staat buiten kijf. Lahaut en Lumumba kunnen het u helaas zelf niet meer vertellen, maar was er niet onlangs nog sprake van politiekers die kogels toegestuurd kregen?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je ziet er geen graten in dat mensen lid zijn van de pkk... die nota bene aanslagen pleegt. En nog geen klein beetje... maar oooooweeeeeee als er hier iemand de rechtse toer opgaat!
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() [quote=Jaani_Dushman;4662235]Het verheugt mij dat jij nationale bevrijdingsstrijd als 'links' beschouwt.
![]() Haha. Ik ben een fervent 'meervoud' lezer en kan Bernard Daelemans best wel pruimen. Ook op het discussieforum Brussel van het O2 colloquium kwam hij lekker scherp uit de hoek. Voor mij is een 'bevrijdingsstrijd' niet per definitie links of rechts. Maar geloof me; Brepoels is iemand die kkkkkkkkiiiiiiiillllllllllloooooooommmmmmmmeeeeeee tttttttteeeeeeerrrrrrsssssssss van wat voor nationalistische strijd dan ook staat. Of ben je haar bijnaam in de Vvb al vergeten?
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Ziezo!
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Alzo sprak hij die zag noch hoorde.
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Van deze mensen geloof je het misschien wel: "Bronnen binnen Justitie bevestigen die analyses aan MO*: ‘Witwassen, trainingskampen, drugstrafiek, valse documenten, afpersingen binnen de Koerdische gemeenschap, dat zijn de PKK-activiteiten die in 2007 in Europa plaatsvonden. Zes landen komen daarbij constant in the picture: Duitsland, Nederland, Frankrijk, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en België. De PKK hanteert eigen codes en een intimiderend penalisatiesysteem. Anders dan bij islamistische terroristengroepen is er bij de PKK sprake van een echte hiërarchische structuur. De PKK gaat ook veel geraffineerder te werk. Al meer dan tien jaar proberen diverse Europese landen PKK-aanhangers te vervolgen, met wisselend succes.’ " Uit MO; auteur Kristof Clerix. http://www.mo.be/index.php?id=348&tx...ash=66776e8e11
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat weet gij daarvan, viske?
![]() |
![]() |