![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Staatssecretaris
|
![]() Het is mislukt maar ze zijn al begonnen met een tweede poging.
Bron: HLN |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ze bootsen dan ook niet de oerknal na, ze bootsen omstandigheden na zoals die bestonden enkele fracties van seconden na de oerknal. Tussen die twee zit een wereld van verschil, maar dat kan de media niks schelen. Nou komt er alsnog wel zat bruut geweld bij kijken hoor, deeltjes worden zo hard tegen elkaar aan gedreund dat verbindingen die al stabiel zijn sinds een seconde na de oerknal toch verbroken worden en er allerlei interessante bouwstenen te voorschijn komen. En het eindigt niet altijd in iets dat uit elkaar knalt, ook sterk samengeperste deeltjes als miniatuur zwarte gaten behoren tot de mogelijkheden (deze zwarte gaten zouden zeer waarschijnlijk direct vervallen en anders niet groot en zwaar genoeg zijn om andere deeltjes op te slokken en dus te groeien, maar goed). Maar, eerlijk is eerlijk, de omstandigheden worden slechts op beperkte schaal nagebootst, er zit enorme kracht achter de botsing, maar deze word wel heel goed geconcentreerd, de supersnelle botsingen vinden plaats tussen hele kleine deeltjes, niet tussen bijvoorbeeld bakstenen of goederentreinen, en hierdoor is het experiment toch controleerbaar en beheersbaar (en kunnen we het überhaubt uitvoeren).
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 30 maart 2010 om 10:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() Zo'n bijnaam, die moet je verdiénen, hé!
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Fun fact: een knal bestaat uit geluid, geluid kanniet bestaan zonder een medium, materie in dimensies. Gezien er op het exacte moment van de big bang nog geen dimensies bestonden, of beter gezegd ze toen net ontstonden, zal er geen knal te horen geweest zijn. Ach ja, what's in a name hè...
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
PS: ik hoor net op de radio: nog een half uur en de deeltjes zijn op topsnelheid! Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toen sliep ik nog.
![]() |
#27 |
|
![]() Whaoh, voelden jullie dat ook?
Ik ook niet. ![]()
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 30 maart 2010 om 11:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Staatssecretaris
|
![]() Webcam met live commentaar:
http://webcast.cern.ch/lhcfirstphysics/ Het allerlaatste nieuws op Twitter: http://twitter.com/cern Ze lijken mij daar nogal opgewonden te zijn! ![]() Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 30 maart 2010 om 11:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hebben we het overleeft?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() jij niet
maar je weet het nog niet.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat het weer een jaar uitgesteld gaat worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Kaboem. Als die geflitst worden kunnen ze wel sluiten.
Verwacht overigens geen groot nieuws over het universum vandaag, over een half jaar zijn ze zo ver met eraan rekenen dat ze eens kunnen gaan analyseren.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 30 maart 2010 om 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
hoogstwaarschijnlijk valt m toch in panne, ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 7 tera elektronenvolt, kan je dat uitdrukken in snelheid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, "vroeeeeeeeeeeeeeeeeeem".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() Ja. Maar ik kan het niet. In onderstaande berekening heb ik twee dingen fout gedaan: ik werk met elektronvolt in plaats van teraelektronvolt en ik gebruik Newtoniaanse fysica in plaats van Einsteiniaanse. Mijn proton heeft 12 nullen minder achter zijn energie staan en breekt toch al met gemak de lichtsnelheid. In het kort: er klopt geen zak van.
1eV = 1,602 176 53 × 10–19 J Ekin=(1/2)MV^2 V^2=Ekin/(1/2)M Ekin=7*1,602 176 53 × 10^–19 J M=1,672 623 1x10^-27 kg V^2=7*1,602 176 53 × 10^–19/((1/2)*1,672 623 1x10^-27)=1,12*10^-18/8,36*10^-26=1,34*10^9m/s 1,34*10^9m/s*3,6 is ongeveer 4,82 miljard kilometer per uur.
![]() |
![]() |
#39 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ah, dat was dus die knal die ik daarstraks hoorde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |