Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2010, 18:16   #21
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Je kan toch misschien eens uitleggen waarom bijvoorbeeld sexuele voorlichting niet kan of mag in die christelijke wereld van jou.
Misschien niet de sexuele voorlichting zoals u die wenst. U moet misschien uitleggen waarom uw versie van sexuele voorlichting volgens u de enig mogelijke is?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2010, 18:18   #22
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Misschien niet de sexuele voorlichting zoals u die wenst. U moet misschien uitleggen waarom uw versie van sexuele voorlichting volgens u de enig mogelijke is?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M
Typische wereldvreemde reactie. Ze hebben over de hele lijn ongelijk, want het prediken van onthouding en een gebrek aan voorlichting leidt tot 3 zaken: meer tienerzwangerschappen, meer SOA's en meer abortussen:

http://www.msnbc.msn.com/id/8470845/
http://www.guardian.co.uk/world/2009...ncy-cdc-report
http://www.politicsdaily.com/2010/01...asis-a-reason/
http://www.usatoday.com/news/health/...ncy26_ST_N.htm

Enzovoort, enzovoort ...
Het programma ging over streken waar geen info werd gegeven over voorbehoudsmiddelen en de nadruk alleen ligt op onthouding. Dat werkt aantoonbaar niet.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2010, 18:22   #23
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Het programma ging over streken waar geen info werd gegeven over voorbehoudsmiddelen en de nadruk alleen ligt op onthouding. Dat werkt aantoonbaar niet.

U zult mij toch eens moeten uitleggen hoe iemand die geen sex heeft zwanger wordt, abortus kan plegen of sexueel overdraagbare ziektes kan opdoen.
Oud 30 maart 2010, 18:26   #24
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Doe tenminste de moeite om de openingspost te lezen.
Wel er staat toch iets in dat helemaal waar is: geheelonthouding helpt. Nu ik vind het belangrijkdat mensen goed voorgelicht zijn inzake seksualiteit.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2010, 18:27   #25
Steve_M

Standaard

Citaat:
U zult mij toch eens moeten uitleggen hoe iemand die geen sex heeft zwanger wordt, abortus kan plegen of sexueel overdraagbare ziektes kan opdoen.
Het probleem is dat pleiten voor onthouding er niet voor zorgt dat jongeren het toch met elkaar doen. Dat is nu net wat er zo wereldvreemd is aan dat hele idee. Hier zitten er nog een paar die er van overtuigd zijn dat voorlichting niet nodig is omdat "hun kinderen toch kuis zijn". Tot ze thuis komen met een dikke buik of een druiper, natuurlijk.
Oud 30 maart 2010, 18:30   #26
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat pleiten voor onthouding er niet voor zorgt dat jongeren het toch met elkaar doen. Dat is nu net wat er zo wereldvreemd is aan dat hele idee. Hier zitten er nog een paar die er van overtuigd zijn dat voorlichting niet nodig is omdat "hun kinderen toch kuis zijn". Tot ze thuis komen met een dikke buik of een druiper, natuurlijk.

Ah, en u kunt mij ongetwijfeld aantonen dat sexuele voorlichting over condoomgebruik edm ertoe leidt dat jongeren nooit meer onveilig vrijen en dat voorlichting over voorbehoedsmiddellen ervoor zorgt dat mensen nooit meer ongewenst zwanger geraken?
Oud 30 maart 2010, 18:34   #27
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, en u kunt mij ongetwijfeld aantonen dat sexuele voorlichting over condoomgebruik edm ertoe leidt dat jongeren nooit meer onveilig vrijen en dat voorlichting over voorbehoedsmiddellen ervoor zorgt dat mensen nooit meer ongewenst zwanger geraken?
Dat is het andere uiterste. Niemand kan daar 100% garanties over geven. Feit blijft wel dat waar seksuele voorlichting wordt gegeven het aantal ongewenste (tiener)zwangerschappen (en daarmee abortus) én geslachtsziekten explosief afneemt.

Het wereldvreemde zit 'm in 'ze niet op verkeerde ideeën brengen'. Alsof pubers van die leeftijd voorlichting nodig hebben om op verkeerde ideeën te komen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2010, 18:37   #28
Steve_M

Standaard

Citaat:
Nee, maar als je mijn links even aanklikt of wat rondgooglet, dan kan je probleemloos vinden dat jongeren die geen voorlichting hebben gekregen en waarbij men volop de kaart van de onthouding trekt, het duidelijk slechter doen. Wat een mentaliteit trouwens: jij bent dan ook tegen campagnes tegen rijden onder invloed, want zulke campagnes zorgen er ook niet voor dat niemand nog dronken rijdt. Wat alle onderzoeken wèl aantonen, is dat het aanbieden van seksuele voorlichting de leeftijd waarop jongeren aan seks beginnen niet verlaagt.
Oud 30 maart 2010, 18:37   #29
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Feit blijft wel dat waar seksuele voorlichting wordt gegeven het aantal ongewenste (tiener)zwangerschappen (en daarmee abortus) én geslachtsziekten explosief afneemt.
Ik denk dat dit nogal wereldvreemd is.
Oud 30 maart 2010, 18:39   #30
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Nee, maar als je mijn links even aanklikt of wat rondgooglet, dan kan je probleemloos vinden dat jongeren die geen voorlichting hebben gekregen en waarbij men volop de kaart van de onthouding trekt, het duidelijk slechter doen. Wat een mentaliteit trouwens: jij bent dan ook tegen campagnes tegen rijden onder invloed, want zulke campagnes zorgen er ook niet voor dat niemand nog dronken rijdt. Wat alle onderzoeken wèl aantonen, is dat het aanbieden van seksuele voorlichting de leeftijd waarop jongeren aan seks beginnen niet verlaagt.
Ik heb daar nogal mijn twijfels over.
Volgens uw bewering zou bv. in Amish gemeenschappen meer sexueel overdraagbare ziektes moeten voorkomen dan in bv. New York City. Gelooft u dat dit strookt met de realiteit?
Oud 30 maart 2010, 18:43   #31
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ik heb daar nogal mijn twijfels over.
Volgens uw bewering zou bv. in Amish gemeenschappen meer sexueel overdraagbare ziektes moeten voorkomen dan in bv. New York City. Gelooft u dat dit strookt met de realiteit?
Ja, want gesloten sektes zijn natuurlijk representatief voor de samenleving. Hier heb je wat cijfers van het CDC over het voorkomen van SOA's in de VS. Zie je een patroon? En mooi dat jij daar allemaal je je twijfels over hebt, je bent altijd welkom me daarvan een bron of wat cijfers te tonen.

Rank Primary and secondary syphilis Chlamydia Gonorrhea
1 Louisiana (16.5) Mississippi (728.1) Mississippi (256.8)
2 Alabama (9.7) Alaska (711.2) Louisiana (220.2)
3 Georgia (9.6) South Carolina (597.2) South Carolina (214.2)
4 Arkansas (7.3) Alabama (535.0) Alabama (210.5)
5 Maryland (6.7) Louisiana (527.8) North Carolina (176.3)
6 Tennessee (6.7) Arkansas (498.7) Georgia (170.5)
7 New York (6.3) New Mexico (470.2) Michigan (169.4)
8 Mississippi (6.3) Hawaii (466.1) Illinois (160.9)
9 California (6.0) Illinois (460.4) Arkansas (159.2)
10 Texas (5.9) New York (457.9) Ohio (146.5)

http://www.avert.org/stdstatisticusa.htm
Oud 30 maart 2010, 18:45   #32
Steve_M

Standaard

Of anders wat cijfers over tienerzwangerschappen: vergelijk New York maar eens met Alabama, Texas of Georgia:

http://www.usatoday.com/news/health/...enbirths_N.htm
Oud 30 maart 2010, 18:47   #33
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ja, want gesloten sektes zijn natuurlijk representatief voor de samenleving. Hier heb je wat cijfers van het CDC over het voorkomen van SOA's in de VS. Zie je een patroon? En mooi dat jij daar allemaal je je twijfels over hebt, je bent altijd welkom me daarvan een bron of wat cijfers te tonen.

Rank Primary and secondary syphilis Chlamydia Gonorrhea
1 Louisiana (16.5) Mississippi (728.1) Mississippi (256.8)
2 Alabama (9.7) Alaska (711.2) Louisiana (220.2)
3 Georgia (9.6) South Carolina (597.2) South Carolina (214.2)
4 Arkansas (7.3) Alabama (535.0) Alabama (210.5)
5 Maryland (6.7) Louisiana (527.8) North Carolina (176.3)
6 Tennessee (6.7) Arkansas (498.7) Georgia (170.5)
7 New York (6.3) New Mexico (470.2) Michigan (169.4)
8 Mississippi (6.3) Hawaii (466.1) Illinois (160.9)
9 California (6.0) Illinois (460.4) Arkansas (159.2)
10 Texas (5.9) New York (457.9) Ohio (146.5)

http://www.avert.org/stdstatisticusa.htm
U gaat mij nu natuurlijk onmiddellijk kunnen uitleggen waarom Utah (op dit vlak zeker de meest conservatieve staat van de VS) in deze ranking helemaal niet voorkomt?

En u erkent dus dat de Amish veel minder geslachtsziektes kennen dan gemeenschappen waarin aan uw geprefereerde soort sexuele voorlichting wordt gedaan?
Oud 30 maart 2010, 18:54   #34
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U gaat mij nu natuurlijk onmiddellijk kunnen uitleggen waarom Utah (op dit vlak zeker de meest conservatieve staat van de VS) in deze ranking helemaal niet voorkomt?
HIV/AIDS Reporting for Utah and United States December 31, 2009
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2010, 19:01   #35
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Er zijn dus 4 keer minder AIDS gevallen in Utah dan in het gemiddelde van de VS. En als men alleen naar de AIDS-gevallen onder hetero's kijkt is het verschil nog veel groter.
Oud 30 maart 2010, 19:04   #36
Steve_M

Standaard

Citaat:

En u erkent dus dat de Amish veel minder geslachtsziektes kennen dan gemeenschappen waarin aan uw geprefereerde soort sexuele voorlichting wordt gedaan?
Het gaat hier over het aantal gerapporteerde gevallen. Jouw geliefde Amish hebben zo goed als geen contact met de buitenwereld. Het zou interessant zijn uit te zoeken hoeveel STD's er in die gemeenschap toch binnenkomen nadat de jongeren terugkeren van hun rumspringa.

Over Utah ontbreken nogal wat gegevens: het volgende documentje is op dat vlak verhelderend:

http://www.ccsso.org/content/pdfs/SPUTAH.pdf

En ook dit verslag van het CDC bevestigt dat: voor Chlamidia bijvoorbeeld scoort Utah vrij goed, maar vreemd genoeg bleek uit een screening dat de cijfers veel hoger lagen.

EDIT: je blijft trouwens maar hangen op de mormonenstaat. Wat met al die andere conservatieve staten (waar actief een onthoudingsbeleid wordt gevoerd) die consequent in de top-10 verschijnen?

EDIT 2: ik heb het trouwens nog even snel opgezocht: Utah mag dan wel de meest conservatieve staat van de VS zijn, ze hebben geen abstinence-only voorlichting.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 30 maart 2010 om 19:09.
Oud 30 maart 2010, 19:08   #37
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Het gaat hier over het aantal gerapporteerde gevallen. Jouw geliefde Amish hebben zo goed als geen contact met de buitenwereld. Het zou interessant zijn uit te zoeken hoeveel STD's er in die gemeenschap toch binnenkomen nadat de jongeren terugkeren van hun rumspringa.

Over Utah ontbreken nogal wat gegevens: het volgende documentje is op dat vlak verhelderend:

http://www.ccsso.org/content/pdfs/SPUTAH.pdf

En ook dit verslag van het CDC bevestigt dat: voor Chlamidia bijvoorbeeld scoort Utah vrij goed, maar vreemd genoeg bleek uit een screening dat de cijfers veel hoger lagen.

EDIT: je blijft trouwens maar hangen de mormonenstaat. Wat met al die andere conservatieve staten (waar actief een onthoudingsbeleid wordt gevoerd) die consequent in de top-10 verschijnen?
Dat de Amish geen contact zouden hebben met de buitenwereld is belachelijk. Maar in ieder geval blijft er het feit dat de door u verguisde aanpak bij hen blijkbaar wel werkt.

En ik noteer dat u de door uzelf geciteerde statistieken en studies als onbetrouwbaar bestempelt. Jammer voor uw argument.
Oud 30 maart 2010, 19:10   #38
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
EDIT: je blijft trouwens maar hangen de mormonenstaat. Wat met al die andere conservatieve staten (waar actief een onthoudingsbeleid wordt gevoerd) die consequent in de top-10 verschijnen?
Als u over wat elementaire kennis van de VS beschikte zou u weten dat de meeste conservatieve staten in uw tabel ontbreken en dat er andere zaken zijn die de staten die u citeert typeren.
Oud 30 maart 2010, 19:14   #39
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dat de Amish geen contact zouden hebben met de buitenwereld is belachelijk. Maar in ieder geval blijft er het feit dat de door u verguisde aanpak bij hen blijkbaar wel werkt.

En ik noteer dat u de door uzelf geciteerde statistieken en studies als onbetrouwbaar bestempelt. Jammer voor uw argument.
U noteert maar. Het is allang duidelijk dat je niet eens de moeite neemt om de door mij aangehaalde statistieken, cijfers en bronnen zelfs zijdelings te bekijken. Jammer voor de discussie.

Nog even snel iets uit wikipedia voor ik me uit deze discussie terugtrek:

"Doordat zich vrijwel geen mensen van buiten de gemeenschap bij de Amish voegen zijn alle Amish nakomelingen van de kleine groep oorspronkelijke kolonisten en is iedere Amish verwant aan de familie van zijn of haar partner. Dit leidt tot genetische drift. Bij de Amish komt het Ellis-van Creveld syndroom vaker voor, waarbij onder andere dwerggroei en polydactylie als symptomen aanwezig zijn. Ook komen er veel tweelingen voor onder de Amish. Doordat het gemiddelde Amish-gezin 5 tot 10 kinderen heeft, groeit de gemeenschap snel: iedere 20 jaar verdubbelt hun aantal. Omdat goed bekend is wie allemaal familie is van wie en de groep bereid was mee te werken aan wetenschappelijk onderzoek zijn veel genetische onderzoeken verricht onder de Amish; een bekend onderzoek waaruit voor het eerst bleek dat manisch-depressiviteit een genetische basis kan hebben werd in een Amish-populatie uitgevoerd."

Of ook nog:

"Separation from the world

The Amish consider the Bible a trustworthy guide for living but do not quote it excessively. To do so would be considered a sinful showing of pride. Separation from the rest of society is based on being a "chosen race, a royal priesthood, a holy nation, God’s own people"(1 Peter 2:9), not being "conformed to this world" (Romans 12:2), avoiding the "love [of] the world or the things in the world" (1 John 2:15) and the belief that "friendship with the world is enmity with God" (James 4:4).[24]

Both out of concern for the effect of absence from the family life, and to minimize contact with outsiders, many Old Order Amish prefer to work at home. Increased prices of farmland and decreasing revenues for low-tech farming have forced many Amish to work away from the farm, particularly in construction and manufacturing, and, in those areas where there is a significant tourist trade, to engage in shopwork and crafts for profit. The Amish are ambivalent about both the consequences of this contact and the commoditization of their culture. The decorative arts play little role in authentic Amish life (though the prized Amish quilts are a genuine cultural inheritance, unlike hex signs), and are in fact regarded with suspicion, as a field where egotism and a display of vanity can easily develop."

Misschien kan je volgende week eens kijken naar de docu waar deze draad eigenlijk over ging. Maar dat zullen vast ook wel weer leugens zijn. Veel plezier nog!
Oud 30 maart 2010, 19:20   #40
Steve_M

Standaard

Citaat:
Als u over wat elementaire kennis van de VS beschikte zou u weten dat de meeste conservatieve staten in uw tabel ontbreken en dat er andere zaken zijn die de staten die u citeert typeren.
Ik heb zelf een tijd in de VS gewoond, heb er nog steeds veel vrienden en kom er minstens een keer per jaar, ik denk dat het wel snor zit met mijn 'elementaire kennis van de VS'. De staten in de tabel liggen in de Bible Belt en er werd gekozen voor abstinence-only education (o.a. in Texas, Georgia ...), terwijl dit niet het geval is in Utah.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be