Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2010, 14:05   #141
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
zie andere draden voor meer info van anderen dan ik die ook begrijpen hoe de media in Belgiê werkt.
Toch raar dat ge u deze vragen allemaal niet stelt wanneer de uitslag van een bevraging u wèl aanstaat.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 14:11   #142
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het Vlaams is een mooie taal. De taal van mijn hart. Uw taal is deze van de Hollanders.
Dit slaat nergens op. Er zijn geen noemenswaardige verschillen te bespeuren tussen uw taalgebruik en dat van quercus en ook niet tussen uw taalgebruik of dat van een willekeurig Nederlands forumlid.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 14:15   #143
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch raar dat ge u deze vragen allemaal niet stelt wanneer de uitslag van een bevraging u wèl aanstaat.
Dat is toch altijd zo bij iedereen. Terwijl bij opiniepeilingen juist het grootste voorbehoud zou moeten gelden over de juistheid ervan. Gewoon al de vraagstelling kan het resultaat beïnvloeden.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 15:31   #144
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Er zijn geen noemenswaardige verschillen te bespeuren tussen uw taalgebruik en dat van een willekeurig Nederlands forumlid.
Citaat:
zie andere draden voor meer info van anderen dan ik die ook begrijpen hoe de media in Belgiê werkt.
In het vlaams zouden we die 'dan ik' vervangen door een komma en België zo schrijven, ofwel 'kan' (van het werkwoord 'kunnen') tussen 'dan' en 'ik' plaatsen en die 'die' weglaten.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 15:44   #145
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Vlaams is een mooie taal. De taal van mijn hart. Uw taal is deze van de Hollanders.Volgens mij ijvert u zelfs voor de verandering van de naam 'Ronde van Vlaanderen'.

En als het aan u lag, zag er caravaanwagen in de Ronde van Vlaanderen er zo uit:
Toch merkwaardig dat je mij in "de taal van de Hollanders" antwoordt. Had je dit antwoord niet beter in het Vlaams geschreven? Als je consequent wil zijn (maar dat ben je helemaal niet), dan zou je op dit forum onafgebroken in 't Vlaams moeten peroreren.Doen system! Dan kunnen we nog eens wat lachen.

Of denk je soms dat "ge" of "gij" gebruiken volstaat om van jouw taal Vlaams te maken? Helemaal niet hoor! Ook dan blijft het "de taal van de Hollanders", weliswaar in een wat oubollige versie, maar toch...
Oud 3 april 2010, 15:48   #146
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Toch merkwaardig dat je mij in "de taal van de Hollanders" antwoordt. Had je dit antwoord niet beter in het Vlaams geschreven? Als je consequent wil zijn (maar dat ben je helemaal niet), dan zou je op dit forum onafgebroken in 't Vlaams moeten peroreren.Doen system! Dan kunnen we nog eens wat lachen.

Of denk je soms dat "ge" of "gij" gebruiken volstaat om van jouw taal Vlaams te maken? Helemaal niet hoor! Ook dan blijft het "de taal van de Hollanders", weliswaar in een wat oubollige versie, maar toch...
Vlaams is gewoon een andere naam voor zuid-Nederlands. De geschreven taal is natuurlijk meer uniform dan de gesproken taal. Dat is algemeen geweten omdat het een soort kunstmatige 'lingua franca' is. Maar als we Vlaams spreken, dan moeten de Hollanders ondertitelen, en dan zeggen ze: 'wij verstaan je niet goed want je spreekt Vlaams'.

Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 15:49.
Oud 3 april 2010, 15:49   #147
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Vlaams is gewoon een andere naam voor zuid-Nedelands. De geschreven taal is natuurlijk meer uniform dan de gesproken taal. Dat is algmeen geweten omdat het een soort kunstmatige 'lingua franca' is. Maar als we Vlaams spreken, dan moeten de Hollanders ondertitelen, en dan zeggen ze: 'wij verstaan je niet goed, je spreekt Vlaams'.
lulkoek.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 15:51   #148
system
Banneling

Standaard

Citaat:
lulkoek.
Het zal nog niet.
Oud 3 april 2010, 15:54   #149
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het zal nog niet.
kom kom system, iedereen op dit forum weet dat je een rabiate nederlanderhater bent.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 april 2010 om 15:55.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 16:08   #150
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaams is gewoon een andere naam voor zuid-Nederlands. De geschreven taal is natuurlijk meer uniform dan de gesproken taal. Dat is algemeen geweten omdat het een soort kunstmatige 'lingua franca' is. Maar als we Vlaams spreken, dan moeten de Hollanders ondertitelen, en dan zeggen ze: 'wij verstaan je niet goed want je spreekt Vlaams'.
Dat gebeurt dan omdat de betrokkenen hun Nederlands niet goed kennen. Wat blijkbaar voor jou ook geldt, vermits je het voortdurend over je "Vlaams" hebt. Ik ken ook Vlaams, zij het in slechts één versie, namelijk het West-Vlaams. En dat gebruik ik alleen maar in de gepaste omstandigheden. Als jij zomaar Vlaams als spreektaal gebruikt, dan ben je ofwel onbeleefd, ofwel achterlijk. Tenzij je jouw versie van het Vlaams (dat zal dan wel Limburgs zijn) reserveert voor de conversaties binnen jouw dorp.

Hoe zit het, hoeveel "Ollanders" heb je reeds kunnen overtuigen om 27,2727 % [of (6 miljoen/22 miljoen) x 100] van de woorden in het AN te vervangen door "Vlaams"? Of ben je die Don Quichotte-campagne nog steeds aan het voorbereiden? Houd ons op de hoogte en meld me alle bijzonderheden.
Oud 3 april 2010, 16:15   #151
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat gebeurt dan omdat de betrokkenen hun Nederlands niet goed kennen. Wat blijkbaar voor jou ook geldt, vermits je het voortdurend over je "Vlaams" hebt. Ik ken ook Vlaams, zij het in slechts één versie, namelijk het West-Vlaams. En dat gebruik ik alleen maar in de gepaste omstandigheden. Als jij zomaar Vlaams als spreektaal gebruikt, dan ben je ofwel onbeleefd, ofwel achterlijk. Tenzij je jouw versie van het Vlaams (dat zal dan wel Limburgs zijn) reserveert voor de conversaties binnen jouw dorp.

Hoe zit het, hoeveel "Ollanders" heb je reeds kunnen overtuigen om 27,2727 % [of (6 miljoen/22 miljoen) x 100] van de woorden in het AN te vervangen door "Vlaams"? Of ben je die Don Quichotte-campagne nog steeds aan het voorbereiden? Houd ons op de hoogte en meld me alle bijzonderheden.
Ik zeg gewoon wat ik denk. Indien de Hollanders dat zelf niet inzien, zullen we nooit een Algemeen Beschaafd Nederlands kennen, wel een Noord-Nederlands Algemeen Beschaafd Nederlands. En velen willen dit niet.

En dus, ik wil niemand overtuigen. Niet iedereen heeft dat vurig proselitisme dat u zo eigen is, maar dat van u dan ook, helaas, zo'n vooringenomen persoontje heeft gemaakt. U lijkt wel een Getuige van Jehova op dit punt.
Oud 3 april 2010, 16:31   #152
system
Banneling

Standaard

Citaat:
kom kom system, iedereen op dit forum weet dat je een rabiate nederlanderhater bent.
U bent vaak abuis. En dus, nu bent u weer abuis.

Nihil novi sub sole.

Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 16:37.
Oud 3 april 2010, 16:45   #153
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg gewoon wat ik denk. Indien de Hollanders dat zelf niet inzien, zullen we nooit een Algemeen Beschaafd Nederlands kennen, wel een Noord-Nederlands Algemeen Beschaafd Nederlands. En velen willen dit niet.

En dus, ik wil niemand overtuigen. Niet iedereen heeft dat vurig proselitisme dat u zo eigen is, maar dat van u dan ook, helaas, zo'n vooringenomen persoontje heeft gemaakt. U lijkt wel een Getuige van Jehova op dit punt.

Wees nou toch eindelijk een beetje intelligent. Zulke zaken kun je gewoon niet opleggen. In élk taalgebied is de formele taal hoofdzakelijk die uit één regio. Dat is zo voor het Frans (Isle de France), voor het Italiaans (Toscane), voor het Spaans (Castilië), voor het Engels (Kent) enz. Net hetzelfde voor het Nederlands, het is de regio Holland die de determinerende invloed heeft gehad. Niemand maakt daar een probleem van. Alleen trollen zoals jij willen daarvan een schoolmeester-rekenoefening maken.
Oud 3 april 2010, 16:49   #154
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Wees nou toch eindelijk een beetje intelligent. Zulke zaken kun je gewoon niet opleggen. In élk taalgebied is de formele taal hoofdzakelijk die uit één regio. Dat is zo voor het Frans (Isle de France), voor het Italiaans (Toscane), voor het Spaans (Castilië), voor het Engels (Kent) enz. Net hetzelfde voor het Nederlands, het is de regio Holland die de determinerende invloed heeft gehad. Niemand maakt daar een probleem van. Alleen trollen zoals jij willen daarvan een schoolmeester-rekenoefening maken.
Inderdaad, zulke zaken kan men niet opleggen. En zolang men, bij de noorderburen niet meer respect krijgt voor onze mooie en sappige zuid-Nederlandse- , zeg maar Vlaamse woordenschat, zal uw 'Algemeen Beschaafd Nederlands', allesbehalve 'Algemeen' zijn.

Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 16:50.
Oud 3 april 2010, 16:50   #155
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natúúrlijk is hij dat. De man zit met een zwaar trauma. Maar, zoals zo dikwijls met psychische afwijkingen, wil de betrokkene het niet toegeven. Ik schat de kans op genezing niet erg hoog.
Oud 3 april 2010, 16:51   #156
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Natúúrlijk is hij dat. De man zit met een zwaar trauma. Maar, zoals zo dikwijls met psychische afwijkingen, wil de betrokkene het niet toegeven. Ik schat de kans op genezing niet erg hoog.
Grote woorden in de mond van een klein heertje.
Oud 3 april 2010, 16:55   #157
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, zulke zaken kan men niet opleggen. En zolang men, bij de noorderburen niet meer respect krijgt voor onze mooie zuid-Nederlandse- , zeg maar Vlaamse woordenschat, zal uw 'Algemeen Beschaafd Nederlands', allesbehalve 'Algemeen' zijn.
Waarom zou voor het Nederlands taalgebied niet mogen gelden wat we aantreffen in dat van het Frans, het Italiaans, het Spaans enz.? Ik heb nog nooit gehoord dat de Franstalige Zwitsers, de Frans Canadezen en al evenmin onze eigen Franstaligen met dergelijke onzin komen aandraven. Er is geen enkele reden waarom wij op dat vlak een uitzondering zouden moeten maken.
Oud 3 april 2010, 16:59   #158
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
In het vlaams zouden we die 'dan ik' vervangen door een komma en België zo schrijven, ofwel 'kan' (van het werkwoord 'kunnen') tussen 'dan' en 'ik' plaatsen en die 'die' weglaten.
Dit had je vast grappig willen bedoelen.
Oud 3 april 2010, 17:02   #159
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Vlamingen verstaan elkaar vaak niet als ze hun eigen gesproken taal bezigen. Om zich aan elkaar verstaanbaar te maken, moeten ze toch ABN gebruiken of op zijn minst iets wat er redelijk bij in de buurt komt.
Oud 3 april 2010, 17:03   #160
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou voor het Nederlands taalgebied niet mogen gelden wat we aantreffen in dat van het Frans, het Italiaans, het Spaans enz.? Ik heb nog nooit gehoord dat de Franstalige Zwitsers, de Frans Canadezen en al evenmin onze eigen Franstaligen met dergelijke onzin komen aandraven. Er is geen enkele reden waarom wij op dat vlak een uitzondering zouden moeten maken.
Het Frans in Canada is een Frans dat in grote mate lijkt op het Frans in Frankrijk. Maar de Québécois hebben ook hun eigen uitspraak of tongval, hun eigen woordenschat, hun uitdrukkingen in bepaalde gevallen, enz. En toch is dit een vorm van Algemeen Beschaafd Frans (als ik me zo mag uitdrukken).

En zo is dat ook voor het Vlaams of Zuid-Nederlands. Het moet uit zijn met de noord-Nederlandse taalhegemonie hier in Vlaanderen. Wij behoren weliswaar tot hetzelfde taalgebied als de Nederlanders, maar wij hebben zo ook onze taaleigenheden en dito gevoeligheden hier in Vlaanderen. Net zoals de Québécois.

Maar die worden tenminste zo niet betutteld vanuit Parijs zoals wij vanuit Den Haag. En dit in samenwerking met die Vlaamse mossels die in de Taalunie zetelen.

Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 17:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be